حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • مفاهیم قرآنی را با زبان هنر منتقل کنیم
    شناسه : 6588
    2
    فرهنگی » هنر دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور در آیین افتتاح جشنواره هنرهای قرآنی «الرحمن» گفت: یکی از ابزارهای مهم و تأثیرگذار در اشاعه مفاهیم قرآنی، استفاده از زبان هنر است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    سید محمد جواد آل‌احمد، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور امروز ۲۴ تیر در حاشیه افتتاح نمایشگاه هنرهای قرآنی «الرحمن» در موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، گفت: نمایشگاه هنرهای قرآنی الرحمن رویدادی جالب و قابل تحسین است زیرا تلاش کرده با زبان هنر مفاهیم قرآنی را منتقل کند. در قرآن به صورت مستقیم به هنر اشاره نشده است اما غیرمستقیم در آیه‌ها به وفور اشارات هنری را شاهد هستیم.

    وی افزود: در قرآن در بحث شعر ما شعر قرآنی را شاهدیم یا در هنر صوت زیبایی‌های بسیاری در تلاوت قرآن وجود دارد، به‌ویژه در بحث نوشتن شاهد کتابت‌های بسیاری از قرآن هستیم. خداوند حتی در قرآن کریم به قلم و نوشتن سوگند یاد می‌کند برای همین وقتی از این نمایشگاه دیدن کردم، یاد قسم خداوند در قرآن کریم افتادم.

    دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه قرآن حتی در بحث رنگ‌ها نیز هنر به خرج داده است، تصریح کرد: جلوه‌های هنری قرآن بسیار است. در داستان رنگ و حتی حسابرسی نیز ما اشارات دقیق در قرآن را شاهدیم. برای مثال به سوره روم آیه ۲۲ اشاره می‌کنم.

    وی ادامه داد: خداوند در سوره الرحمن به بحث میزان اشاره دارد. استفاده نمایشگاه از این سوره مبارکه نشان از تدبری است که اجراکنندگان به این مفهوم داشته‌اند. در ضمن حضور جوانان در این نمایشگاه، نشان‌دهنده توجه جهاد دانشگاهی به جذب جوانان به سوی مفاهیم قرآنی با زبان هنر است.

    آل‌احمد با بیان اینکه آیات منتخب از صدر اسلام همیشه با زندگی مردم عجین بوده است، گفت: متأسفانه به علت برخی کم‌کاری‌ها این مسئله کمرنگ شده است در حالی‌که سوره‌هایی نظیر الرحمن باید در زندگی مردم جاری باشد.

    دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تأکید کرد: در دنیای امروز و با گسترش فضای مجازی ما آماج حملات بسیاری هستیم. توهین‌ها به قرآن از جمله دشمنی‌هایی است که صورت می‌گیرد بنابراین باید جوانان خود را با زیبایی‌های قرآن آشنا کنیم.

    وی با بیان نقل قولی از مقام معظم رهبری بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند جوانان ما متعهد هستند تنها ممکن است برخی از آن‌ها برداشتشان از مفاهیم دینی ضعیف باشد این گفته رهبر معظم انقلاب را به خوبی در نمایشگاه هنرهای قرآنی «الرحمن» شاهد هستیم زیرا افرادی که شاید ظاهر مذهبی نداشتند با آثار هنری زیبا، خالق مفاهیم قرآنی بودند. این امر اثبات کننده سخنان رهبر است که جوانان ما را متعهد و دین‌مدار می‌داند.

    وی ضمن تشکر از رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا گفت: اقدامات خوبی که در جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد باید تداوم داشته باشد؛ البته در این راستا با اطلاع‌رسانی بیشتر باید مخاطبان را با چنین رویدادهایی آشنا کرد. در انتها باید تأکید کنم تماشای چنین آثار ارزشمندی برایم دلگرم‌کننده بود.

    یادآور می‌شود، نمایشگاه هنرهای قرآنی «الرحمن» در شش رشته خوشنویسی، نقاشی‌خط، نقاشی، تصویرسازی، تایپوگرافی و صنایع دستی از ۲۴ تیر الی ۴ مرداد در نمایشگاه هنرهای دینی امام علی (ع) برپا است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.