حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • مسئولان فرهنگی از فرصت کرونا برای رشد کتابخوانی استفاده نکردند
    شناسه : 3757
    2
    نادر قدیانی، مدیرعامل انتشارات قدیانی معتقد است: آن چیزی که باعث ناراحتی و گله‌مندی ما ناشران است‌، بهره نبردن مسئولان فرهنگی فرصت کرونا برای رشد کتابخوانی بود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    در روزهایی که کشور رنگ و بوی بیشتری از کتاب و کتابخوانی گرفته است سراغ مدیر یکی از معتبرترین ناشران حوزه کودک و نوجوان رفتیم. نادر قدیانی؛ مدیرعامل انتشارات قدیانی در این دیدار ضمن پاسخ به سوالات مختلف پیرامون کتاب و کتابخوانی، به لزوم توجه بیشتر وزارت ارشاد به افزایش قیمت کاغذ و همچنین رفع کاستی‌های نمایشگاه مجازی کتاب در سال جاری اشاره کرد.

    به عنوان یکی از باسابقه‌ترین مدیران نشر کشور، اوضاع و احوال امروز نشر ایران را چطور می‌بینید و در این دو سالی که جامعه جهانی درگیر کرونا شده چه تاثیراتی روی فضای کتاب و کتابخوانی گذاشته است؟

    در دو سال گذشته به دلیل تعطیلی مدارس، پاره‌وقت بودن ادارات و دورکاری بسیاری از مشاغل و در نتیجه خانه ماندن مردم موقعیت‌های  بسیار خوبی برای کتاب و کتابخوانی مهیا بود و استقبال خوبی هم از جانب مخاطبین صورت گرفت اما آن چیزی که باعث ناراحتی و گله‌مندی ما ناشران است‌، بهره نبردن مسئولین فرهنگی از این موقعیت بود. نزدیک نه ماه است که هیچ‌گونه کاغذی دریافت نکردیم. قیمت کاغذ سه برابر بازار آزاد سال قبل رسیده و طبیعتاً تولید را دچار مشکل کرده است. در این مدت کارهای بسیاری جهت چاپ به انتشارات معرفی شد که نمی‌توانستیم پاسخگوی این قشر از جامعه باشیم و امیدوار هستیم که دولت جدید هر چه سریعتر برای مواد اولیه جامعه نشر فکری اساسی اتخاذ کند.

    با توجه به سابقه کاری شما و مسئولیت در اتحادیه ناشران، راهکارتان برای کنترل قیمت کاغذ در بازار چیست و کدام یک از سازمان‌ها پاسخگوی این مطالبه به حق ناشران و مخاطبان هستند؟

    وزارت صمت وظیفه تامین کالاها در موارد مصرفی مردم را دارد. این موارد از لبنیات و گوشت و مرغ تا کالاهای مورد نیاز موضوعات فرهنگی را شامل می‌شود. در دهه‌های پیشین انقلاب وزارت بازرگانی اعلام می‌کرد که انبارها انباشته از کالاست و اجازه افزایش قیمت را نمی‌داد. آیا وزارت صمت ما در سال‌های گذشته هیچ‌گونه موجودی از کاغذ تحریر و گلاسه و مقوا در انبار نداشت که به بازار روانه کند و جلوی افزایش قیمت بی‌رویه کاغذ را بگیرد؟ کاغذی که در بهمن ماه سال گذشته ۱۵۰ هزار تومان به صورت دولتی عرضه می‌شد و قیمت بازار آزاد آن ۲۸۰ هزار تومان بود، امروز از ۷۰۰ هزار تومان عبور کرده است. در جامعه‌ای که مردم دغدغه معیشت روزانه خود را دارند چگونه می‌توان کتاب را با این قیمت کاغذ منتشر کرد. اگر دولت توان خرید و واردات کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد رسما اعلام کند تا تاجران کاغذ را با ارز موجود وارد کنند.

     

    نظر شما در مورد برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی چیست؟ تجربه برگزاری این رویداد به صورت غیرحضوری به چه صورتی بود؟

    اساسا دنیای مجازی موقعیت بسیار خوب و مناسبی برای استفاده مردم و ناشرین بود. به عنوان تجربه اول این اتفاق از مسئولان تشکر و به آنها خسته نباشید عرض می‌کنم. اما نقدهایی به آن وارد است، از جمله اینکه به نظرم این رویداد بیشتر یک نرم‌افزار فروش اینترنتی بود تا نمایشگاه مجازی.

    راهکار شما جهت ساماندهی بساط کتاب در خیابان‌ها چیست و چه نهادی مسئولیت این امر را به عهده دارد؟

    در پایان دهه ۵۰ خیلی از کتاب‌های قانونی را به صورت کتاب‌های زیرزمینی چاپ مجدد می‌کردند، پشت آنها آدرسی درج می‌شد که واقعیت نداشت. با این کار عواقب امنیتی و قضایی فروش غیرقانونی کتاب از طرف سلب می‌شد. متاسفانه با شرایط موجود ضربه بسیاری به ناشران و نویسندگان و مترجمین کتاب‌های پر فروش وارد شد. در این مورد یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف ما خلا قانونی و عدم وجود مجازات بازدارنده در این امر است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.