حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • كتابخوانى؛ از وظيفه‌ى ملى تا واجب دينى
    شناسه : 3735
    4
    مهدي توكليان در يادداشتي به مراسم مختلف مرتبط با كتاب و به ويژه "آیین ملی پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در ستایش بانوان شهیدپرور" پرداخته است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    هدي توكليان؛ فعال فرهنگي در يادداشتي كه در اختيار ايكنا گذاشته به وجوه مختلف فرهنگي كتابخواني و مراسم مختلف در اين زمينه به ويژه “آیین ملی پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در ستایش بانوان شهیدپرور” پرداخته است كه متن كامل آن به شرح زير است:

    هر ساله همایش‌ها، جشنواره‌ها، سوگواره‌ها، نکوداشت‌ها و مراسم‌ متنوع بسياري در سراسر جهان برگزار می‌شوند كه از آنها به عنوان رويدادهاي جمعي تعبير و تعريف می‌شود و در نزد بسياري از نخبگان و نوانديشان و متفكران و حتي بسياري از مردم و شهروندان برگزاري رويدادها سود و فایده‌ای ندارد و هزینه‌های دورریز بسياري دارد. شايد برخي از برنامه‌های برگزار شده يا در حال برنامه‌ریزی براي اجرا در اين تعريف گنجانده شوند اما حقيقت موضوع اين است برخي از اين رويدادهاي ملي و فراملي  بسان كارگاهي آموزشی و نقشي چون معلمي و داراي بركات فراواني در حوزه‌های مختلف است. درست مانند: “آیین ملی پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در ستایش بانوان شهیدپرور” كه در صبح آخرین روز از دومين فصل پاييز هزار و سيصد و چهارصد برگزار شد.

    تكريم و تقدير از مقام مادران شهیدی كه داغ فرزندانشان تاب‌وتوان مقاومت و استقامت در برابر دشمنان ايران اسلامي و نظام مقدس جمهوري اسلامي را از آنها نگرفته است و هم چنان در راه ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس ایستاده‌اند. آیین ملی تجلیل از مادران شهدا و تقدیر از نویسندگان کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس، آیین متفاوت و متمايزي به حساب می‌آید و به جهت معرفي اسطوره‌های ملي ايران اسلامي نقش مهمي دارد.

    بزرگداشت مقام شهيدان در تاريخ هر سرزميني ارزشمند و داراي منزلت اجتماعي و جايگاه خاصي است كه نمی‌توان به راحتي از آن عبور كرد. در آخرین روز از هفته‌ی کتاب و کتابخوانی، «یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «تنها گریه کن» از سوی مؤسسه‌ی پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، پیشکسوتان جهاد و مقاومت و فعالان حوزه‌ی ادبیات و هنر دفاع مقدس، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تالار وحدت برگزار شد. هم‌زمان با این مراسم، آیین ملی تجلیل از مادران شهدا و تقدیر از نویسندگان کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس در تمامی مراکز استان‌ها نیز برگزار و با برگزاري چنین مراسم باشكوهي ثابت شد برخی جریانات و دلسوزان و دغدغه‌مندان فعال فکری در سطح جامعه به دنبال ارتقای سطح بینش و آگاهی مردم فعالیت دارند و نهادهای حاکمیتی دارای مسئولیت، وظیفه‌ای كه در راستای حمایت‌های معنوی و مادی جریانات و افراد مذکور دارند را می‌توانند به شايستگي انجام دهند.

    کتاب «تنها گریه کن»، روایت زندگی «سرکار خانم اشرف سادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان»، در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، جنگ  تحمیلی و پس‌ازآن است که به قلم خانم اکرم اسلامی تدوین و توسط انتشارات حماسه یاران منتشر شده است. برگزاري مراسم رونمايي و معرفي كتاب ارزشمند تنها گريه كن ثابت كرد كه :کتاب‌ها، آثاری علمی و هنری‌اند و اندیشه‌های نو را ترویج می‌کنند. آنها به گونه‌ای شگفت‌انگیز، زاینده تنوع خلاقند، دانش جهانی تولید می‌کنند و گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها را تسهیل می‌كنند.

    کتاب‌ها، ابزاری برای صلحند و كتاب و كتابخواني می‌تواند فاصله بين نسل‌ها را با بيان هنرمندانه بكاهد و اين گسست را از بين ببرد. ارتباط نویسنده‌ای جوان با مادر شهيدي در كسوت مادرانه روايتي عاشقانه از عشق و محبت و ايثار و شهادت را روايت كرد و ذوق هنرمندان و پژوهشگران و نويسندگان بسياري را در اين موضوع مهم برانگیخت. سرکار خانم نغمه مستشار نظامی از شاعران آیینی، پس از مطالعه کتاب «تنها گریه کن» شعری درباره این کتاب سروده‌اند که در جریان این مراسم از متن یادداشت رهبر انقلاب بر ترکیب‌بند این شاعر رونمایی شد. به طور حتم برگزاري و معرفي اثر ارزشمندي كه به قلم نويسنده ناشناخته‌ای نسبت به ساير نويسندگان حوزه دفاع مقدس مورد توجه و تكريم رهبر معظم انقلاب قرار می‌گیرد، نشان از توجه به موضوع كتاب و بيانگر دغدغه‌های معظم له در طول ساليان گذشته است؛ “امروز كتابخوانى و علم‌آموزى نه تنها يك وظيفه‌ى ملى، كه يك واجب دينى است. از همه بيشتر، جوانان و نوجوانان، بايد احساس وظيفه كنند، اگرچه آنگاه كه انس با كتاب رواج يابد، كتابخوانى نه يك تكليف، كه يك كار شيرين و يك نياز تعلّل‌ناپذير و يك وسيله براى آراستن شخصيت خويشتن، تلقى خواهد شد؛ و نه تنها جوانان، كه همه‌ى نسل‌ها و قشرها از سر دلخواه و شوق بدان رو خواهند آورد.”*

    *پيام مقام معظم رهبري به مناسبت آغاز هفته‌ى كتاب – ۰۴/۱۰/۱۳۷۲

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.