حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌‌ با اجرای مسابقات و محافل قرآنی
    شناسه : 6569
    2
    فعالیت قرآنی » فعالیت های قرآنی محور رویدادهای قرآنی در هفته گذشته انتشار فراخوان و برگزاری محافل و مسابقات قرآنی مختلف بود که نهادهای دولتی و مؤسسات فرهنگی بانی آن بودند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    ضرورت غنی‌سازی اوقات دانش‌آموزان در ایام فراغت از تحصیل تابستان، یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌هاست که همیشه مقارن با این ایام ایشان را به تکاپو می‌اندازد تا فرزندانشان را با قرار دادن در محیط‌های امن همچنان در مسیر آموزش و رشد، حفظ و تثبیت کنند.

    محافل آموزشی و تعلیمی قرآن، همایش‌های قرآنی از جمله این محیط‌هاست که جامعه قرآنی در قالب نهادهای دولتی، مؤسسات فرهنگی و خصوصی به برگزاری و تشکیل آنها همواره اهتمام داشته که این امر در ایامی همچون تعطیلات تابستان با توجه به افزایش میزان تقاضا، رشد و شتاب بیشتری به خود می‌گیرد.

    با نگاه اجمالی به اهم رویدادهای قرآنی در هفته‌ای که گذشت به روشنی می‌توان این موضوع را فهمید که جامعه قرآنی همچون سنوات گذشته در کنار سایر نهادهای متولی تأمین اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان به این مهم توجه ویژه‌ای داشته و علاوه بر برنامه‌ریزی برای تشکیل کلاس‌های قرآنی، با انتشار فراخوان‌هایی سعی در قرارگیری خانواده‌ها و فرزندانشان در مسیر پُربرکت قرآن و تعالیم کتاب آسمانی داشته است.

    هفته گذشته جامعه قرآنی علاوه بر اینکه همچنان متأثر از ماجرای هتک حرمت قرآن از سوی یکی از شهروندان سوئدی بود یا آثاری از برپایی محافل و جشن‌های عید سعید غدیرخم را با خود همراه داشت اما برای غنی‌سازی اوقات فراغت تابستان دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌های ایشان از رهگذر انس و آموزش قرآن دورخیز کرده بود.

    انتشار فراخوان رویدادهای قرآنی، برگزاری مراحل مقدماتی برخی مسابقات قرآنی به طور مثال از سوی وزارت نیرو، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و برنامه‌ریزی جامع اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن، تنها گوشه‌ای از تلاش جامعه قرآنی برای غنی‌سازی ایام تابستان بود که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

    ثبت‌نام ۱۸۷ هزار دانش‌آموز در کلاس‌های تابستانی آموزش قرآن

    همانطور که پیشتر عنوان شد، اداره کل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان اقدام به ثبت‌نام و برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن ویژه تابستان کرده است.

    میکائیل باقری، مدیرکل قرآن و عترت و نماز آموزش و پرورش با اعلام این خبر به ایکنا گفت که در بیش از ۳۰ هزار پایگاه اوقات فراغت دانش‌آموزی که شاهد برپایی کلاس‌هایی در رشته‌های مختلف هستیم، این کلاس‌ها برپا خواهد شد.

    وی آمار دانش‌آموزان ثبت نام کرده در این کلاس‌ها را حدود ۱۸۷ هزار نفر عنوان کرد.

    نگاه راهبردی به خروجی‌های جشنواره ملی قرآن دانشجویان

    در هفته‌ای که گذشت دانشگاه فرهنگیان میزبان برگزاری نشست ستاد عالی سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان بود. رویدادی که قرار است نیمه مردادماه به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی برگزار شود که طی این نشست از پوستر این دوره از جشنواره نیز رونمایی شد.

    سعید غیاثی‌ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان و رئیس ستاد عالی سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان در این نشست گفت که مسئولان برگزاری این دوره از جشنواره تنها به فکر برگزاری صرف یک رویداد قرآنی  نیست و خروجی و دستاوردهای برگزاری این جشنواره، مبنای کار فرهنگی قرار خواهد گرفت.

    برگزاری مرحله مقدماتی هفدهمین جشنواره قرآن فرزندان وزارت نیرو

    در هفته گذشته امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو اقدام به برگزاری «هفدهمین جشنواره قرآن و نماز» ویژه فرزندان دختر و پسر کارکنان این وزارتخانه کرد که آزمون این دوره از مسابقات به صورت همزمان چهارشنبه ۲۱ تیرماه از ساعت ۸ صبح در کل کشور برگزار شد.

    در تهران، سالن توزیع برق منطقه‌ای تهران واقع در میدان شهدا میزبان برگزاری دوره مقدماتی این جشنواره بود.

    مهدی قبادی، رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به جزئیات این جشنواره برگزاری آن را در دو مقطع تحصیلی و دو مرحله استانی و کشوری و به صورت حضوری برشمرد که مقطع اول شامل دوره ابتدایی پنجم و ششم و دوره اول متوسطه هفتم، هشتم است و مقطع دوم، دوره اول متوسطه نهم و همچنین دوره دوم متوسطه دهم، یازدهم و دوازدهم را شامل می‌شود.

    طبق آخرین خبر اعلام شده از سوی مهدی قبادی، ۶ هزار و ۸۰۰ نفر در جریان هفدهمین دوره این جشنواره به رقابت با هم پرداختند.

    مسابقات قرآن خانواده‌های پدافند هوایی شمال ارتش برگزار شد

    بیست و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بانوان شاغل و خانواده‌ها(همسران و  فرزندان دختر و پسر) از سوی مدیریت قرآن، عترت و نماز منطقه پدافند هوایی شمال کشور، ۲۰ تیرماه برگزار شد.

    مسجد الزهرا(س) واقع در شهرک مسکونی شهید محمد حاجی میزبان برگزاری این دوره از مسابقات بود که به گفته سروان حسن ضابط؛ مدیر قرآن و عترت و نماز منطقه پدافند هوایی شمال کشور در آن ۱۲۰ متسابق در رشته‌های قرائت، تحقیق تقلیدی و ترتیل، حفظ کل، نیم جزء، جزء یک، سه، پنج ، ده ، پانزده، بیست، بیست و پنج و اذان(ویژه پسران) و مفاهیم و نکات تفسیر جزء بیست و دو به رقابت پرداختند.

    داوری این دوره از مسابقات را نیز محمدرضا شیبانی، احسان‌الله رحمانی در بخش آقایان و خانم‌ها منتظری، ابراهیمی و شبانی قهرودی در بخش بانوان به عهده داشتند.

    زمان ثبت‌نام مسابقات قرآن بسیج تمدید شد

    یکی از نهادهای انقلابی و ارزشی برای پُر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، پایگاه‌های بسیج است که براین اساس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین اقدام به ثبت‌نام و برگزاری سی‌امین دوره جشنواره قرآنی خود کرده است.

    با توجه به استقبال خوب مخاطبان از این دوره جشنواره، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حمیدرضا لیمویی؛ مسئول دارالقرآن بسیج در گفت‌و‌گویی که با ایکنا اعلام داشت، خبر از تمدید مهلت ثبت نام در این جشنواره تا ۱۰ مردادماه سال جاری داد.

    براساس اعلام مسئول دارالقرآن بسیج تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این دوره از جشنواره ثبت نام کرده‌اند که استان مازندران، بیشترین متقاضی شرکت در آن را داشته است.

    جزئیات مسابقات قرآن فرزندان پسر کارکنان وزارت دفاع اعلام شد

    مرحله نهایی مسابقات قرآن ویژه فرزندان پسر خانواده‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، ۲۹ تیرماه به میزبانی اداره مبین در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار می‌شود.

    به گفته حسن فراهانی؛ مدیر دارالقرآن وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مرحله نهایی  این دوره از مسابقات، ویژه فرزندان پسر (در دو مقطع زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال) خانواده‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، برگزار می‌شود و در روز مسابقه شاهد رقابت ۲۴۰ متسابق در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، اذان، حفظ کل و اجزاء ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ در دو مقطع (بالاتر از ۱۶ سال و زیر ۱۶ سال) خواهیم بود.

    آغاز رقابت‌های مسابقات قرآن خانواده‌های نزاجا در ۴ منطقه

    ۱۸ تیرماه سال جاری مسابقه قرآن خانواده‌های نزاجا در ۴ منطقه تهران، مراغه، سنندج و اصفهان برگزار شد.

    محمدرضا کشتگر؛ جانشین مرکز قرآن و عترت و نماز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعلم این خبر به ایکنا گفت: مرحله منطقه‌ای بیست و سومین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های کارکنان از ۱۸ تیرماه در چهار منطقه آغاز شد.

    کشتگر با تأکید بر اینکه رقابت‌ها به صورت حضوری برگزار شد، اضافه کرد: متسابقان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و اجزاء ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و اذان (ویژه فرزندان پسر) و مفاهیم براساس جزء ۲۲ تفسیر نمونه در دو سطح یک و دو در سه مقطع همسران، بانوان شاغل، فرزندان دختر و پسر رقابت کردند.

    آئین اختتامیه مرحله منطقه‌ای این دوره از مسابقات، ۲۰ تیرماه به تفکیک در هر منطقه برگزار شد.

    برگزاری جشن نور امید و ایمان در فرهنگسرای بهمن

    بعد از برگزاری باشکوه میهمانی ۱۰ کیلومتری در روز عید سعید غدیرخم، شنبه ۱۷ تیر، فرهنگ‌سرای بهمن میزبان عاشقان قرآن در جشن «نور امید و ایمان» بود که به مناسبت عید غدیرخم با حضور جمعی از خانواده‌ها و عاشقان قرآن و عترت برگزار شد.

    اجرای این جشن که از ساعت ۱۷ روز یاد شده در سالن شهیدآوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد را محمدرضا باقری به عهده داشت و چهره‌هایی همچون حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی و حجت‌الاسلام رضا رمضانی از فعالان و اساتید قرآنی در آن به ایراد سخنرانی پرداختند.

    تلاوت قاریان بین‌المللی از جمله مهدی عادلی و سعید پرویزی از دیگر بخش‌های این برنامه بود و در ادامه مسابقه‌ای برای حضار برگزار شد و علاوه بر اهدای جوایزی به برگزیدگان، گروه همخوانی ری‌نوا نیز به اجرای برنامه پرداختند.

    اعلام زمان مرحله مقدماتی آزمون «ترنم وحی» مؤسسه مهد قرآن

    مرحله مقدماتی پانزدهمین آزمون سراسری حفظ قرآن مؤسسه مهد قرآن با حضور ۱۳۳ حافظ کل از سراسر کشور از ۱۵ تا ۲۰ مرداد برگزار می‌شود.

    محمود کریمی؛ معاون آموزشی این مؤسسه در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره نحوه برگزاری این مرحله گفت: این آزمون در دو بخش شفاهی به صورت حضوری در شعب مهد قرآن و در بخش کتبی براساس محتوای ۹ جلدی کتب مفاهیم و جلد اول تفسیر نمونه تا پایان سوره انعام به شکل مجازی برگزار خواهد شد.

    ثبت‌نام اولیه داوطلبان انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی

    در خلال هفته گذشته داوطلبان انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی اقدام به ثبت نام اولیه خود در سامانه مربوطه کردندکه این روند تا چهارشنبه ۲۱ تیرماه ادامه داشت.

    این داوطلبان که متقاضی حضور در هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بودند با توجه به شرایط مندرج در سامانه اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی اقدام به ثبت نام و ارسال مدارک خود کردند.

    همایش غدیر قرآنی ویژه بانوان برگزار شد

    دوشنبه هفته گذشته ۱۹ تیر، در ادامه ویژه‌برنامه‌های جشن عید غدیرخم، همایش غدیر قرآنی ویژه بانوان در مصلای نماز جمعه دانشگاه تهران برگزار شد که طی آن جمعی از بانوان فعالن قرآنی در فضایی روحانی مخاطب برنامه‌های مختلفی همچون قرائت قرآن توسط جعفر فردی؛ قاری بین‌المللی قرآن،  اجرای محمدرضا پورمعین و غلامرضا احمدی از چهره‌های قرآنی و اجرای سرود مرتبط با ایران از سوی گروه رزم‌نوازان ارتش در حضور محمد مهدی عزیززاده؛ قائم مقام معاونت قرآن و عترت ارشاد بودند.

    اهدای قرآنی به خطِ نسخ به موزه آستان عبدالعظیم(ع)

    هفته گذشته قرآن نگارش شده به خط نسخ به سبک عثمان طه، همراه با ترجمه نستعلیق تحریری از سوی دو برادر به نام‌های سرهنگ امیرحسین و روح‌الله سخنی از کارکنان پایور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به موزه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اهدا شد.

    این قرآن در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، تولیت آستان مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) و با حضور عباس سلیمی، معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات به موزه این آستان مقدس اهدا شد.

    گروه تواشیح «قدر» سفیر صلح و دوستی یونسکو شد

    غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌‌ با اجرای مسابقات و محافل قرآنی

    مراسم معرفی اعضای گروه تواشیح بین‌المللی قدر به عنوان سفیر صلح و‌ دوستی یونسکو شامگاه پنجشنبه ۲۲ تیرماه با حضور ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، محمود لیایی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست ایران، مدیران ارشد بنیاد بین‌المللی تکریم ادیان و مذاهب، جمعی از اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی کشور در حسینیه شماره ۲ جماران برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم که پرچم مقدس گنبد علوی نیز به نمایش گذاشته شد، محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشور و از اعضای گروه تواشیح قدر به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. در پایان این مراسم از اذان جمعی که از سوی اعضای گروه تواشیح قدر اجرا شده است، رونمایی و مراسم معرفی اعضای گروه تواشیح قدر به عنوان سفیران صلح و دوستی یونسکو با همکاری بنیاد بین‌المللی تکریم ادیان و مذاهب برگزار شد.

    اعزام کاروان‌های قرآنی به سراسر کشور با حضور قاریان بین‌المللی

    مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در راستای بهره‌مندی محافل قرآنی سراسر کشور از حضور قاریان بین‌المللی و مربیان قرآنی به ویژه در مناطق محروم اقدام به اعزام کاروان‌های قرآنی کرده است که این امر در هر چه غنی‌تر کردن اوقات فراغت از تحصیل شرکت‌کنندگان در این محافل به ویژه نوجوانان و جوانان مؤثر خواهد بود.

    حمید مجیدی‌مهر؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌و‌گو با ایکنا با اعلام این خبر گفت: طی هماهنگی‌هایی که با اداره کل امور قرآنی و حدیثی جامعةالمصطفی العالمیه صورت پذیرفته است در این کاروان‌ها حافظان ممتاز خارجی که دانشجو و طلبه این مرکز در ایران هستند نیز در کنار قاریان و حافظان و نخبگان قرآنی ایرانی به عنوانی عضوی از کاروان قرآنی به مناطق مختلف کشور اعزام شده و به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

    اسامی برگزیدگان مسابقات قرآن رسانه ملی

    هفدهمین دوره مسابقات قرآن کارکنان و خانواده رسانه ملی که بعد از وقفه‌ای دو ساله به دلیل شیوع کرونا از سر گرفته شد، طی هفته گذشته برگزار و از برگزیدگان آن در مراسم تجلیل شد.

    بنا به گفته امیرحسین عرب‌زاده؛ دبیر این جشنواره، هفدهمین دوره آن در ۱۲ رشته برگزار شد که بازنشستگان، کارکنان و خانواده‌هایشان در آن شرکت کردند.

    مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاء‌الرحمن»

    مسابقه پیامکی پویش «آلاء‌الرحمن» که به کوشش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) و به منظور آشنایی بیشتر مردم و مهجوریت‌زدایی از این سوره در حال برگزاری است، در هفته گذشته نیز پیگیری شد که با استقبال چشمگیر مخاطبان علاقه‌مند به معارف قرآن روبرو شد. این مسابقه که به شکل روزآمد در حال برگزاری است، در مراحل پایانی خود قرار دارد که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت خبرگزاری ایکنا در جریان چگونگی شرکت در آن قرار گیرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.