حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • عشق مردم به شهید سلیمانی را دیدیم/ کار در سینما طرفدار ندارد
    شناسه : 4130
    3
    ساسان فلاح‌‌فر گفت: در مجموعه ۱۰ قسمتی «خاطرات آن مرد» روایت عاشقی مردم روستای «قنات ملک» به حاج قاسم سلیمانی را می‌بینیم.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    نشست «معرفی مستند خاطرات آن مرد» ساخته ساسان فلاح‌‌فر در بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ظهر امروز چهارم دی ماه برگزار شد.

    در ابتدای این جلسه کارگردان این مجموعه ۱۰ قسمتی بیان کرد: پخش این کار از شب گذشته در شبکه یک سیما آغاز شده است. در این مجموعه خاطرات مردم روستای «قنات ملک» را از حاج قاسم سلیمانی شاهد هستیم. حاج قاسم کودکی را در نزدیکی همین روستا گذرانده است، برای همین مردم آن دیار کودکی وی را دیده‌‌ا‌ند و او را به اسم قاسم می‌شناسند.

    وی افزود: هیچ فردی در این روستا یافت نمی‌شود خاطره‌ای شخصی از سردار دل‌ها نداشته باشد و خاطراتی که مردم این روستا از حاج قاسم دارند به اندازه صمیمی و واقعی است که بر دل همه می‌نشیند. برای من به شخصه اینگونه بود، چون بعد از تماشای این کار علاقه‌ام به سردار دل‌ها چند برابر شد.

    فلاح‌فر تاکید کرد: وقتی در فیلم از نظرات مردم روستا بهره برده می‌شود، آن کار خود را از شعار و سطحی‌نگری دور کرده است، چون در نظرات آدم‌های این منطقه هیچگاه سیاسی‌نگری که تابع منافع خاص باشد را نمی‌بینیم. هر آنچه گفته می‌شود برآمده از دل است. وقتی عشق و علاقه مردم این روستا را به حاج قاسم می‌بینیم این سوال پیش می‌آید چگونه فردی با داشتن این همه مشغله می‌تواند نسبت به مردم روستایی تا به این حد دغدغه داشته باشد؟ این مسئله به ما عظمت وجود حاج قاسم را نشان می‌دهد و می‌گوید در این زمینه تا چه حد قادریم کار کنیم.

     

    این مستندساز گفت: ایل سلیمانی از قدیم در این روستا و اطراف آن ساکن بوده‌اند، برای همین اکثر کوچه‌های این روستا به نام شهیدانی با فامیل سلیمانی نامگذاری شده است. عشق مردم این منطقه به حاج قاسم سلیمانی توصیف‌شدنی نیست. هر آنچه آنها می‌گویند ریشه در عشقی است که نسبت به حاج قاسم دارند.

    کارگردان مستند «خاطرات آن مرد» با بیان اینکه این مجموعه در سه هفته جلوی دوربین رفته است، تاکید کرد: به دلیل زمان محدودی که در اختیارمان بود دو ماه پیش فیلمبرداری این کار را آغاز کردیم و در سه هفته نیز تصویربرداری را انجام دادیم. ممکن است این سوال پیش آید چگونه در این زمان، مجموعه مستندی را فیلمبرداری کردیم. جواب من «تجربه» است. داشتن این ویژگی باعث شد بتوانیم کارمان را در سر موعود مقرر آماده پخش کنیم.

    وی درباره تدوین مجموعه هم چنین توضیح داد: این کار به صورت گروهی تدوین شده اما بخش عمده‌ای از مجموعه را عباس وهاج تدوین کرده است. درباره تصویربرداری «خاطرات آن مرد» نیز تلاش کردیم هم زندگی دیده شود هم اینکه جذابیت‌های بصری مدنظر قرار گیرد. همچنین می‌خواستم تمام روستا را در تصاویر ببینیم چون سیال بودن کمک می‌کند تا اثر خسته‌کننده نباشد.

     

    فلاح‌فر با بیان اینکه دوست دارد در حوزه مقاومت کار کند، اظهار کرد: سال‌هاست در این حوزه مشغول کار هستم. برای همین کارهای مختلفی نیز در این رابطه انجام داده و می‌دهم. در این عرصه اگر فیلمسازی قادر به کار کردن است بهتر است ورود داشته باشد، چون در این راستا حرف برای زدن زیاد است. درباره بحث سفارش‌سازی نیز باید تاکید کنم؛ همیشه به معنای کار بی‌کیفیت کردن نیست، چون اگر این عرصه به درستی درک شود نتیجه مربوطه مطلوب خواهد بود.

    وی ادامه داد: فیلم «منصور» نمونه‌ای موفق از یک کار خوب است که در‌باره سرداران شهید ساخته شده است. در این کار بدون شعار و اغراق بخشی از زندگی شهید ستاری را شاهد هستیم. در این کار نیز تمام تلاش ما این بوده که به این خواسته نزدیک شویم، بنابراین کارمان از زبان مردم روستای «قنات ملک» روایت می‌شود.

    این مستندساز تصریح کرد: سردار دل‌ها با وجود مشغله فراوانی که داشت سالی چندبار به این روستا سر می‌زد. وی برخی مواقع از اطلاع‌رسانی پیرامون رفتنش به روستا خود‌داری می کرد تا مسئولان نیروهای حفاظتی به روستا نیاورند تا ارتباط او با مردم سهلتر باشد.

    فلاح‌فر در پاسخ به این سوال که چرا سینمای داستانی در این رابطه کم‌کار بوده است؟ تاکید کرد: سینمای ما متاسفانه ضعیف شده و نسبت به سال‌های گذشته افرادی که خواهان فعالیت در این حوزه هستند کمتر شده‌اند. برای این مسئله باید سیاستی در نظر گرفته شود تا با حمایت از افراد علاقمند به کار کردن، دیگران نیز تشویق به ساخت این دست تولیدات شوند.

    وی درخاتمه سخنانش توضیح داد: مجموعه مستند «خاطرات آن مرد» به همت بنیاد مکتب حاج قاسم تولید شده و امیدوارم با حمایت این مرکز تولیدات این عرصه بیشتر شود.

    عباس وهاج، تدوینگر در پایان گفت: من دوستی چندساله با کارگردان این فیلم دارم. برای تدوین این کار زمان کمی در اختیارمان بود چون باید آن را به آنتن می‌رساندیم. تمام تلاشم این بود که در هر قسمت کار از فرم خارج نشود و خوشبختانه با همکاری کارگردان رخ داد.

    همچنین، در ادامه انتهای این مراسم از پوستر این مجموعه مستند رونمایی به عمل آمد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.