حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • ظرفیت پذیرش زائران اربعین تکمیل شد، اما سامانه سماح همچنان باز است!
    شناسه : 3221
    2
    در حالی که اعزام زائران اربعین آغاز و تزریق دو دوز واکسن بیش از 76 هزار نفر از متقاضیان سفر اربعین از سوی مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تأیید شده است، سامانه سماح همچنان برای ثبت‌نام از متقاضیان اربعین باز است!
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    در حالی که ثبت‌نام از زائران اربعین حسینی چهار روز است که به اتمام رسیده، سامانه سماح همچنان برای ثبت‌نام از افراد واجد شرایط باز است.

    سامانه سماح از دوشنبه ۲۲ شهریور برای پیش ثبت‌نام زائران اربعین باز شد و با توجه به اینکه علیرضا رشیدیان، رئیس کمیته اعزام ستاد اربعین اولویت اعزام را ثبت‌نام زودتر در سامانه سماح عنوان کرده بود، بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین سعی داشتند تا زودتر پیش ثبت‌نام کنند. بر همین اساس، در همان ساعات اولیه باز شدن سامانه سماح، به دلیل استقبال بالای عاشقان زیارت اربعین، دقایقی سامانه سماح از دسترس خارج شد.

    با این وجود، مسؤولان سازمان حج و زیارت از پیش ثبت‌نام ۵۰ هزار زائر در روز نخست خبر دادند. این امر در حالی بود که تعداد زائران اربعین بر اساس سهمیه عراق ۶۰ هزار نفر تعیین شده بود.

    در ابتدای برای پیش ثبت‌نام زائران اربعین تزریق دو دوز واکسن کرونا الزامی نبود و همه مشتاقان زیارت اربعین می‌توانستند در این سایت پیش ثبت‌نام کنند. اما یک روز پس از آغاز پیش ثبت‌نام، سامانه سماح به سایت واکسیناسیون وزارت بهداشت متصل شد و افرادی که دو دوز واکسن کرونا نزده بودند، امکان پیش ثبت‌نام نداشتند.

    علاوه بر این، حتی بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین که دو دوز واکسن کرونا نیز تزریق کرده بودند، در سامانه سماح تأیید نشده و باز هم امکان پیش ثبت‌نام نداشتند. این امر موجب شد تا برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس، در سامانه «فارس من» خواستار پیگیری اختلال در سامانه سماح شدند. (اینجا بخوانید)  البته برخی از مسؤولان وزارت بهداشت این امر را ناشی از تأخیر در ثبت اطلاعات افراد واکسینه عنوان کرد. اما با توجه به اینکه مهلت ثبت‌نام محدود بود و بسیاری نیز متقاضی زیارت اربعین بودند، کسی پاسخگوی مشکلات متقاضیان زیارت اربعین که دو دوز واکسن کرونا زده بودند، اما امکان پیش ثبت‌نام در سامانه سماح نداشتند، نبود.

    با همه فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت، ظرفیت پیش ثبت‌نام در سامانه سماح تکمیل شد و دیگر امکان پیش ثبت‌نم در این سامانه وجود نداشت؛ تا جایی که به گفته حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سامانه سماح پیش ثبت‌نام کردند.

    چهارشنبه ۲۴ شهریور از ساعت ۲۱ افرادی که پیام تایید شرایط اعزام از سوی کمیته اعزام ستاد اربعین دریافت کرده بودند، فرصت داشتند تا ساعت ۱۳ پنج‌شنبه ۲۵ شهریور در سامانه سماح ثبت‌نام خود را تکمیل کنند که با توجه به محدودیت در زمان تکمیل اطلاعات، این مهلت تا ساعت ۲۴ همان روز تمدید شد.

    با تمدید مهلت ثبت‌نام به نظر می‌رسید که پیش ثبت‌نام از زائران اربعین به پایان رسیده باشد. اما طولی نکشید که سامانه سماح مجدد برای زائران برخی استان‌ها به دلیل تکمیل نشدن ظرفیت استان باز شد. چرا که بر اساس تصمیم ستاد اربعین قرار شد که برای هر استان سهمیه‌ای در نظر گرفته شود که این سهمیه بر اساس تعداد زائران اربعین هر استان در سال‌های گذشته تخصیص پیدا کرده بود و رئیس کمیته اعزام نیز به رعایت حقوق و سهمیه استان‌ها تأکید داشت.

    سهمیه ایران در اربعین امسال بر اساس توافق صورت گرفته با عراق، ۶۰ هزار نفر بود که مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شنبه ۲۷ شهریور اعلام کرد بیش از ٧۶ هزار نفر از افرادی که برای سفر عتبات ثبت‌نام کرده و دو نوبت واکسن ثبت شده داشتند، مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفتند.

    با این وجود، سامانه سماح هم برای ثبت‌نام و هم بررسی وضعیت ثبت‌نام همچنان باز است و بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین به امید اعزام به عراق در این ایام در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کنند؛ غافل از اینکه باز بودن سامانه سماح به معنای وجود ظرفیت برای استان‌ها نیست؛ چرا که ظرفیت تکمیل شده و مسؤولان در حال صدور ویزای زائران هستند.البته مسؤولان کمیته اعزام ستاد اربعین هم پاسخ روشنی درباره دلایل باز بودن سامانه سماح و ادامه روند ثبت‌نام از زائران نداده است

    حتی با توجه به تایید شرایط ۷۶ هزار نفر از افرادی که آمادگی خود را برای سفر به اربعین اعلام کردند، ۱۶ هزار نفر به عنوان ذخیره خواهند بود تا اگر زائران اصلی به هر دلیلی امکان سفر نداشتند یا قبل از اعزام به کرونا مبتلا شدند، اعضای ذخیره بتوانند به عراق اعزام شوند تا سهمیه ۶۰ هزار نفری ایران هدر نرود.

    بر اساس تصمیم ستاد اربعین امروز اعزام‌های اربعین آغاز شده است و زائرانی که در سامانه سماح ثبت‌نام قطعی کردند می‌توانند به صورت هوایی به عراق سفر کرده و در خیل زائران پیاده‌روی اربعین حضور یابند. با این وجود، ویزای بسیاری از زائران هنوز صادر نشده و برخی دیگر هم به دلیل نداشتن ویزا امکان خرید بلیت پروازهای اربعین را ندارند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

    به گزارش فارس، با تصمیم ستاد اربعین، برنامه‌های اربعین از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهرماه صورت می‌گیرد و ۶۰ هزار زائر ایرانی باید به صورت هوایی به عراق سفر کنند. به همین دلیل مرزهای زمینی باز نخواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.