حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • ضرورت ایجاد دستگاه قضاء اسلامی برای کمک به مظلومان جهان
    شناسه : 4615
    2
    محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه، معتقد است که در گام دوم انقلاب اسلامی باید در مقابل دستگاه قضاء جهانی یک دستگاه قضاء اسلامی بسازیم تا مظلومان جهان بتوانند به‌حق خود دست پیدا کنند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری، محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه سوم اسفندماه در همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی، به تبیین جامعه آرمانی پرداخت و اظهار کرد: انبیای الهی، آینده مطلوب را که بر اساس الوهیت بنا می‌شود، ترسیم کردند که این آینده مبتنی بر ولایت و محبت و سرپرستی و اخوت و ایثار شکل‌ گرفته است. آینده مطلوب و جامعه آرمانی بر محور محبت انبیاء و اولیای الهی شکل می‌گیرد چراکه اولیاء و انبیاء الهی هیچ‌وقت بر ضرر امت خود عمل نکردند.

    این محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در ادامه به جامعه آرمانی مدنظر قرآن کریم اشاره کرد و گفت: حزب‌الله تعبیری قرآنی در اشاره به پیروان دین حق و گروه متشکل منسوب به خدا، در مقابل حزب‌الشیطان است که خداوند متعال در آیه ۵۶ سوره مبارکه مائده از این حزب به لشکر، اولیا، شیعه و یاران خدا تعبیر کرده است. لذا افرادی که به این مقام بزرگ الهی دست پیدا می‌کنند، دائماً در حال برپایی نماز و دادن زکات هستند.

    تبدیل ایمان به خدا به یک رابطه اجتماعی تمدن‌ساز

    آیت‌الله میرباقری افزود: پس ما نیز برای رسیدن به تمدن اسلامی مدنظر مقام معظم رهبری باید به مقام حزب‌الله و امت خداوند شدن گام برداریم. برای نیل به این هدف باید تلاش کنیم که روابط اجتماعی ما بر مدار محبت و ایثار شکل بگیرد و ایمان به خدا را تبدیل به یک رابطه اجتماعی تمدن ساز کنیم.

    به گفته این محقق، برخی از فیلسوفان غربی می‌گویند که جامعه با محبت و ایثار شکل نمی‌گیرد و با این صفات تنها یک جامعه شبانی با مدار ایمان به خدا شکل می‌گیرد؛ اما می‌توان با ایمان به خداوند متعال جامعه‌ای بر مدار اخلاق ساخت که در آن جامعه، ‌ایمان تجلی پیدا کند.

    آیت‌الله میرباقری در ادامه با طرح این سؤال که تفاوت جامعه آرمانی مدنظر انبیاء الهی با جامعه غربی در چیست؟، گفت: در پاسخ به این سؤال باید عنوان کرد که جامعه غربی می‌خواهد مبتنی بر ارزش‌های مادی، تمدنی شکل دهد که مناسبات آن بر اساس بازار و منفعت‌طلبی باشد و در این تمدن، اخلاق و ایثار معنایی نخواهد داشت اما در جامعه آرمانی مدنظر انبیاء الهی تمامی مناسبات بر اساس ایمان به خدا و ایثار و گذشت شکل می‌گیرد.

    تمدن اسلامی با عقلانیت توحیدی مبتنی بر مشارکت مردم محقق می‌شود

    این پژوهشگر حوزه و دانشگاه ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران نیز می‌خواهد بر اساس تکیه بر مدار الهی به سمت تحقق تمدن اسلامی مدنظر انبیاء و اولیای الهی گام بردارد که برای رسیدن به این امر در شرایطی که مستکبران عالم از طرق مختلف مانند تهاجم فرهنگی و تحریم‌های اقتصادی به مقابله با انقلاب اسلامی پرداختند، باید به سمت عقلانیت توحیدی مبتنی بر مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌ها حرکت کرده و از دولت سکولار عبور کنیم.

    آیت‌الله میرباقری معتقد است که در گام دوم انقلاب اسلامی باید در مقابل دستگاه قضاء جهانی یک دستگاه قضاء اسلامی بسازیم تا مظلومان جهان بتوانند به‌حق خود دست پیدا کنند.

    وی اظهار کرد: برای تحقق یک جامعه آرمانی باید تمدن اسلامی مبتنی بر اخلاق و ایمان به خدا بسازیم تا از جامعه بازاری غرب عبور کنیم و به جامعه الهی مدنظر انبیا الهی دست یابیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.