حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • سوره «حشر»؛ محور برنامه‌های قرآنی شهادت سردار سلیمانی و دهه فجر
    شناسه : 7576
    0
    فعالیت قرآنی » فعالیت های قرآنی رئیس کمیته قرآن ستاد بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود چله برنامه‌های قرآنی سالروز شهادت سردار سلیمانی تا دهه فجر با محوریت سوره مبارکه «حشر» برگزار شود، گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، ایام شهادت سردار سلیمانی و اتفاقاتی که در سراسر کشورهای حوزه مقاومت رخ داد، ایام الله است و از این باب با نگاه قرآنی بهره‌های بسیاری را می‌توان از این ایام برد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقران و رئیس کمیته قرآن ستاد بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر در جلسه کمیته قرآن ستاد بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر، چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ستاد قرآنی سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی که امروز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه برگزار شد با اشاره به تلاوت تدبری ابتدای این نشست گفت: این تلاوت و ترجمه تفسیری که ابتدای جلسه انجام شد، یکی از مطالباتی است که مقام معظم رهبری بیش از ۲۰ بار بر آن تأکید فرموده‌اند؛ ایشان براساس یک مبنای قرآنی تأکید دارند که در اینگونه جلسات ابتدا آیات قرآن تفسیر و بعد تلاوت شود؛ چراکه وقتی توضیح آیات ارائه شود، متوجه معنا می‌شویم و زمانی که این الفاظ معجزه‌گون خداوند متعال تلاوت می‌شود بر قلب‌ها نافذ است و اثر می‌گذارد.

    وی افزود: مقام معظم رهبری آنقدر روی این قالب تأکید دارند که بار‌ها می‌فرمودند در قدیم وقتی‌ که در مسجد کرامت حضور داشتند ۴۵‌ دقیقه سخنرانی خود را به تفسیر آیات قرآن اختصاص می‌دادند و به نوعی این تفسیر و تدبر، مقدمه قاری می‌شد و از این باب کار چندان دشوار و پیچیده‌ای نیست و خوب است که به عنوان یک فرهنگ در میان دستگا‌ه‌ها و ادارات ترویج پیدا کند. قطعاً این اتفاق به شکل‌گیری دغدغه ایشان در حوزه انس به قرآن، فهم قرآن و استفاده از زیبایی‌های تلاوت کمک خواهد.

    رئیس کمیته قرآن دهه فجر در ادامه این نشست به برنامه‌های قرآنی شهادت حاج قاسم سلیمانی و دهه فجر انقلاب اسلامی اشاره و تأکید کرد: مقصد و آرمانی که خداوند متعال در قرآن کریم معرفی می‌کند با کلیدواژه اظهار دین حق به کار برده شده است و در سوره انفال نیز چنین موضوعی را مطرح کرده است؛ برهمین اساس تمامی آیین‌ها، موضوعات و سبک زندگی‌ها باید بر مبنای توحیدی و اظهار دین حق باشد.

    تقی‌زاده تصریح کرد: در انقلاب اسلامی عمل به این آیه شریفه به اوج رسید و حاج قاسم سلیمانی طلایه‌دار این حرکت بود و تأکید داشت که هسته‌های مقاومت شکل بگیرد و کل عالم علیه استبداد قیام کنند. ایشان پرچم‌‌دار این حرکت بودند و لذا برای قرآنی‌ها و فعالان قرآنی خوب است که در بازه زمانی سالگرد ایشان و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از وضعیتی که به وجود آمده است بهترین استفاده را ببرند.

    حجت الاسلام علی تقی‌زاده، رییس سازمان دارالقران

    وی افزود: آرمان الهی و قرآنی سردار شهید سلیمانی فرصتی را برای اتفاقات قرآنی پدید می‌آورد تا حجمی از این فرصت ویژه، در این ایام توسط گروه‌های مردمی و دستگاه‌ها مدیریت شود. مقام معظم رهبری بعد از شهادت سردار سلیمانی فرمودند ایام شهادت سردار سلیمانی و اتفاقاتی که در سراسر کشورهای حوزه مقاومت رخ داد، ایام الله است و از این باب با نگاه قرآنی بهره‌های بسیاری را می‌توان از این فرصت برد؛ لذا باید بررسی کنیم که جامعه قرآنی در این ۳۰ تا ۴۰ روز چگونه می‌تواند بیشترین بهره را ببرد.

    رئیس سازمان دارالقران در ادامه با ارائه پیشنهادی گفت: مجموع اتفاقاتی که از سوی جریانات مردمی و دستگاه‌ها رخ می‌دهد نیاز به یک نخ تسبیح دارد و خوب است که از لحاظ محتوایی و با محوریت یک سوره بتوانیم مفاهیمی از قرآن و اتفاقاتی را در این حوزه رقم بزنیم؛ لذا پیشنهاد ما تمرکز بر روی سوره مبارکه حشر است که مفاهیم بسیار و اتفاقات گسترده‌ای را تفسیر می‌کند و می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های مقام معظم رهبری را نیز جامعه عمل بپوشاند.

    تقی‌زاده با اشاره به اینکه خداوند متعال در سوره مبارکه حشر ۲۳ سنت را بیان می‌کند گفت: این از جمله سنت‌ها‌یی است که اوج آن‌ها را در انقلاب اسلامی و وقایع آن دیدیم. همچنین در حوادث اخیر جبهه مقاومت آن را مشاهده کردیم و از این باب خود این سوره می‌تواند محور باشد. البته یکی از مهمترین نکاتی که این سوره روی آن تأکید دارد، این است که بعد از نصرت خدای متعال و پیروزی و فتحی که در یک لایه برای شما شکل گرفته است، اگر بخواهید این نصرت‌ها ادامه پیدا کند، توجه به ارتباط جامعه اسلامی و جوامع با خدای متعال باید تقویت شود. در غیر این صورت از نصرت خدای متعال خارج می‌شود و از این باب یک منظومه کامل است که هم اقتضائات روز و سنت‌هایی که در انقلاب اسلامی ظهور کرده است و همچنین توجه و تنوعی که ما نیاز داریم را ارائه می‌کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.