حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • سناریوی دشمنان برای تبدیل مراسم اربعین به صحنه تقابل شیعه و سنی
    شناسه : 6096
    1
    کارشناس مسائل منطقه با اشاره به برقراری ثبات در عراق پس از بیانیه مقتدی صدر گفت: با این حال نباید به سادگی از سناریوی عوامل صهیونیستی، رژیم‌های مرتجع عرب، حزب بعث و گروهک تروریستی منافقین برای تبدیل مراسم انسانی اربعین به صحنه تقابل شیعه و سنی و ایرانی و غیر ایرانی گذشت و زوار ایرانی باید با هوشیاری نسبت به برخی تحریکات، خویشتنداری کرده و در دام این توطئه‌ها نیفتند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو ، درباره تحولات اخیر عراق با محوریت مقتدی صدر و برخی نگرانی‌ها نسبت به درگیری و جنگ داخلی میان گروه‌های شیعی گفت: مقتدی صدر در طول دو دهه گذشته و پس از سرنگونی رژیم بعث عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی به دلیل ریشه‌های اصیل خانوادگی توانست نقش تأثیرگذاری در تحولات عراق ایفا کند و به همین دلیل پس از تشکیل مجموعه «السائرون» که بیشتر از توده‌ها و طبقات پایین جامعه عراق است، قدرت بیشتری به دست آورد به نحوی که در انتخابات پارلمانی مهرماه سال گذشته توانست ۷۳ کرسی پارلمان عراق را به دست آورد و همین مسئله موجب شد مقتدی صدر برای به دست گرفتن همه اهرم‌های قدرت به تقابل با سایر جریان‌های سیاسی عراق روی بیاورد.

    وی افزود:‌ در این مسیر مقتدی صدر قصد داشت پسرعمویش، جعفر صدر، سفیر عراق در انگلیس، را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کند که این مسئله با مخالفت سایر فراکسیون‌های پارلمان عراق مواجه شد و جریان‌های شیعه موسوم به «چارچوب هماهنگی شیعیان» آقای سودانی را به عنوان یک شخصیت معتدل، برای نخست‌وزیری پیشنهاد کردند اما مقتدی صدر دستور خروج نمایندگان وابسته به جریان سائرون را از پارلمان صادر کرد و از این نقطه تقابل میان جریان‌های سیاسی شیعی در عراق آغاز شد و ادامه پیدا کرد.

    هوشیاری مرجعیت عراق

    هانی‌زاده اظهار کرد: مقتدی صدر قصد داشت با استفاده از شیوه‌های تهاجمی و هیجانی یک چالش جدی در عراق برای به کرسی نشاندن خواسته‌های خود ایجاد کند که حمله به پارلمان، شورای عالی قضایی، کاخ نخست‌وزیر و کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد از جمله این اقدامات بود که عراق را به سمت یک بحران جدید سوق داد و می‌رفت که دوباره یک چرخه بی‌ثباتی و ناپایداری در عراق ایجاد کند اما اقدامات هوشمندانه رهبران جریان‌های سیاسی و مرجعیت باعث شد طرح ایجاد شورش خیابانی در عراق ناکام بماند.

    این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد:‌ از جمله این اقدامات مهم، بیانیه آیت‌الله سیدکاظم حائری، مرجع تقلید و از شاگردان شهید محمدباقر صدر بود که ایشان پس از مشاهده تحرکات جریان سائرون از مرجعیت اعلام کناره‌گیری کرد و نقطه بسیار مهم و کلیدی در بیانیه ایشان این بود که از مقلدان خود خواست از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، تقلید کنند و این حرکت هوشمندانه موجب شد که مقتدی صدر در یک سخنرانی ضمن عذرخواهی از هوادارانش بخواهد که منطقه سبز بغداد را ترک کنند و این بار به نظر می‌رسد مقتدی صدر برخلاف دفعات قبل، به طور جدی و واقعی از سیاست کناره‌گیری و خداحافظی کرده است.

    وی تصریح کرد:  با مجموعه این تحولات سناریوی ایجاد شورش خیابانی و درگیری میان نیروها و جریان‌های سیاسی شیعی که توسط برخی عناصر نفوذی در داخل جریان سائرون طراحی شده بود، خنثی و عراق مجددا وارد مرحله ثبات شد. بدون شک یکی از اهداف دشمنان ملت عراق، به ویژه رژیم‌های مرتجع عرب، در آستانه اربعین حسینی این بود که وضعیتی در عراق شکل بگیرد که این مراسم برگزار نشود که خوشبختانه با بهبود وضعیت امنیتی در عراق این طرح نیز خنثی شد.

    تلاش برای اتهام‌زنی به ایران

    هانی‌زاده درباره سوق دادن این تحرکات از سوی برخی عناصر به ضدیت با ایران و اخلال در مراسم اربعین گفت: تمام تحرکات صورت گرفته از جمله اشغال منطقه سبز بغداد از پیش طراحی شده است و بسیاری از وابستگان به جریان صدر عوامل نفوذی جریان‌های ضد ایرانی و ضد شیعی از جمله بعثی‌ها هستند. در اتفاقات اخیر نیز این نیروهای نفوذی در صدد این بودند که با اتهام‌زنی علیه ایران، نفوذ ایران و جریان‌های شیعی را در عراق کاهش دهند.

    وی یادآور شد: البته اینها نقشه‌هایی است که دشمنان ملت ایران و عراق سال‌هاست در پی اجرای آن هستند. به ویژه اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۲۰ میلیون زائر از ۸۰ کشور جهان قرار است در مراسم اربعین شرکت کنند و این برای برخی از رژیم‌های مرتجع عرب و عوامل حزب بعث بسیار نگران‌کننده است. زیرا مراسم اربعین به یک پدیده بی‌نظیر جهانی تبدیل شده و به طور طبیعی این فرهنگ‌سازی تشیع برای منافع آمریکا، صهیونیست‌ها و مرتجعان عرب نگران‌کننده و خطرآفرین است.

    زوار ایرانی هوشیار باشند

    هانی‌زاده درباره برخی نگرانی‌ها نسبت به طراحی مجدد دشمنان برای ایجاد بحران یا ناامنی در ایام اربعین از طریق درگیری‌های میان شیعه و سنی یا عرب و عجم و ضرورت هوشیاری زوار ایرانی نسبت به این اقدامات و پرهیز از ورود به بحث‌های سیاسی مربوط به مسائل داخلی عراق گفت: یک اتاق جنگ روانی مشترکی بین عوامل رژیم صهیونیستی، مرتجعان عرب، حزب بعث و گروهک تروریستی منافقین شکل گرفته که با نفوذ عوامل خودشان در عراق می‌خواهند در این ایام زائران ایرانی و شیعیان را تحریک کنند و با انجام اقدامات سخیف و غیر منطقی زائران ایرانی را وادار به واکنش کنند تا مراسم انسانی اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهند.

    این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: زائران ایرانی و غیر ایرانی، باید هوشیار باشند که برخی نیروهای پان‌عربیست وابسته به ایاد علاوی، رژیم‌‌های مرتجع عرب، عوامل حزب بعث و منافقین تروریست همه با هم متحد شده‌اند که با تحریک شیعیان و جریان‌سازی علیه ایران، مراسم وحدت‌آفرین اربعین حسینی را به صحنه تقابل جریان‌های شیعی و غیر شیعی و همین‌طور ایرانی و غیر ایرانی تبدیل کنند. در این وضعیت زائران ایرانی حتما باید خویشتنداری کرده و به این تحریکات واکنش نشان نداده و هوشمندانه از افتادن در دام این توطئه‌های تفرقه‌افکنانه پرهیز کنند.

    مهدی مخبری

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.