حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • رهبری تنها مسئولی که حوزه فرهنگ را صحیح رصد می‌کند
    شناسه : 2697
    1
    افشین علا در نشست مشترک رئیس صدا و سیما با اهالی قلم گفت: مسئولان فرهنگی پای دغدغه‌های ما می‌نشینند اما کار خاصی نمی‌کنند. تنها مقام معظم رهبری بین مسئولان نظام هستند که با اشراف و جزئی‌نگری حوزه فرهنگ را رصد می‌کنند و جبهه فرهنگ، هنر و ادبیات انقلاب اسلامی را می‌شناسند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    نشست مشترک رئیس سازمان صدا و سیما با حضور ناشران و اهالی قلم از جمله علی‌محمد مؤدب، نادر قدیانی، مرتضی امیری اسفندقه، افشین اعلاء، محسن مومنی شریف، محمد میرکیانی و … در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

    میثم نیلی، عضو ارشد شورای عالی کتاب سازمان صدا و سیما و رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: حدود آبان سال گذشته بود که شورای عالی کتاب با دستور رئیس سازمان صدا و سیما شکل گرفت و کار خود را آغاز کرد. فعالیت‌های حوزه کتاب در سازمان صدا و سیما بسیار گسترده‌تر بود و در حال رشد کمی و کیفی است.

    وی با اشاره به رشد و پیشرفت صدا و سیما در بخش‌های خبر افزود: تعامل بین کتاب و رسانه می‌تواند بسیار قوی‌تر از این باشد. تقریباً در اغلب شبکه‌های سیما برنامه‌هایی در حوزه کتاب وجود دارد، اما برخی از برنامه‌ها قوی و مؤثر و برخی متوسط هستند و می‌توان آن‌ها را توسعه و ارتقا داد.

    نیلی ادامه داد: حوزه کتاب چه در بخش کتاب و چه در روایت، نسبت مادری با رسانه‌های دیگر از جمله سینما، تئاتر، و دیگر رسانه‌ها دارد. اگر این را بپذیریم جلسه امروز، جلسه‌ای است که می‌خواهیم با کمک اهالی نشر، قلم و نویسندگان، آنچه در حوزه ادبیات تولید می‌شود به تولیدات حوزه فکر و ادبیات نزدیک شود. اقتباس یکی از این رسانه‌هاست که باید آن را جدی گرفت.

    محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران و از اعضای ارشد شورای عالی کتاب سازمان صدا و سیما گفت: دغدغه اصلی همه بخش‌های کشور باید رونق کتابخوانی باشد. اینگونه نیست که اگر نهادی خاص در این زمینه گام برداشت، نیازی نباشد نهادی دیگر در زمینه کتابخوانی فعالیت کند. نباید برنامه‌های حوزه کتاب با تغییر مدیران تغییر نکند. اگر برنامه‌هایمان در این زمینه درازمدت باشد به نتیجه خواهد رسید.

    وی افزود: در مقطعی کتاب به مدارس، اهدا می‌شد که این مسئله را پیگیری کردم تا کتابخانه‌های مدارس رونق بگیرد. اما با تغییر مسئولان این راه فراموش می‌شود. همان‌طور که سازمان صدا و سیما توجه به کتاب را وظیفه خودش می‌داند، این اتفاق باید در همه نهاد‌ها و سازمان‌های کشور رخ دهد.

    پرویز با اشاره به وضعیت کتاب و نشر در حال حاضر اظهار کرد: پیش از شیوع بیماری کرونا نشر ما به سمت اضمحلال رفته بود. افزایش روز به روز عناوین کتاب کافی نیست. وقتی تیراژ کتاب‌های جدی به کمتر از ۳۰۰ نسخه می‌رسد، یعنی راه را اشتباه رفته‌ایم. در اینجا نقش صدا و سیما و رسانه بسیار برجسته می‌شود.

    عضو ارشد شورای عالی کتاب سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه اگر تعداد عناوین کتاب زیاد شود، تیراژ کتاب‌ها کاهش می‌یابد، ادامه داد: وقتی شمارگان کتاب کاهش یافت ناشر، مترجم و مؤلف با مشکل مواجه می‌شود. وقتی کتابی نوشته می‌شود نشان از باز بودن فضای توسعه اندیشه‌هاست. اما نشر مشکلات اقتصادی دارد. برخلاف تصورمان میزان مطالعه در جامعه ما کم نیست. همه در فضای اینترنت مطالعه می‌کنند، اما بسیاری از مطالب پایه و اساس درستی ندارند. درحالی‌که کتاب اصالت دارد و اطلاعاتی که منعکس می‌کند ارزشمند است.

    در این مراسم شاه پیری، عضو ارشد شورای عالی کتاب سازمان صدا و سیما با اشاره به توجه صدا و سیما به پویش مسابقات کتابخوانی و معرفی کتاب گفت: اگر شورای عالی کتاب نبود ۱۴۵ هزار نسخه چاپی، بیش از ۹ کتاب به فروش نمی‌رفت.

    وی در ادامه به فروش ۷۴۵ میلیارد تومانی ۶ کتاب، ایجاد باکس بازرگانی برای حوزه کتاب و پخش ۲۲ تیزر در سیما اشاره کرد و افزود: به طور عمده ۳۵ کتاب ممتاز معرفی شدند و ناشران و نویسندگان کتاب‌های ممتاز در برنامه‌ها حضور داشتند.

    در این مراسم افشین اعلاء شاعر با تأکید بر اینکه فرصت اشتباه نداریم و این مسئله را می‌توان به ویژه به حوزه فرهنگ تعمیم داد، گفت: در حوزه‌های دفاعی و نظامی به قدرتی در منطقه تبدیل شدیم، اما در حوزه فرهنگ حتی یک مهندسی تخصصی، نقشه راه واحد و مجموعه‌ای از مجموعه‌هایی که با هم همخوانی داشته باشد نداریم. کوچک‌ترین دلیل حرف من همین نگاه زینتی به هنرمندان است.

    وی افزود: یکی از آفاتی که به آن دچار شده‌ایم همین است که مسئولان فرهنگی پای دغدغه‌های ما می‌نشینند اما کار خاصی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. این را به جرئت می‌گویم تنها مقام معظم رهبری بین مسئولان نظام هستند که با اشراف و جزئی‌نگری حوزه فرهنگ را رصد می‌کنند و جبهه فرهنگ، هنر و ادبیات انقلاب اسلامی را می‌شناسند و این آثار را نقد و تشویق می‌کنند. امیدوارم با همکاری هم کاری کنیم که نگاهمان قد بکشد. زینتی برای رهبری باشیم نه اسباب غصه ایشان. بسیاری از نیرو‌های خدوم خانه‌نشین شده‌اند و دغدغه‌های امثال ما جایگاهی ندارد. نگاه ما به سلبریتی‌پروری است تا توجه به کتاب با مضامین اعتقادی.

    حمید شاه‌آبادی، معاون سیمای سازمان صدا و سیما با اشاره به وجود دو نگاه به کتاب بیان کرد: شورای عالی کتاب صدا و سیما در این چند ماه تلاش کرد و نشان داد می‌توان یک اثر مطلوب و قابل دفاع را در رسانه ملی ترویج کرد و می‌تواند گام‌های بلندی در این زمینه بردارد. سیما هم در همه بخش‌هایش در این زمینه کار کرد. برنامه‌های کتاب محوری در سیمای جمهوری اسلامی وجود دارد که می‌تواند گام جدی‌تری در این زمینه باشد. اتفاقی که در حوزه کتاب در صدا ایجاد شد، می‌تواند در سیما ادامه پیدا کند.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر به تولید محتوا‌هایی مثل صد ثانیه با کتاب، نیاز داریم. باید کار وسیع‌تری با دامنه بیشتر از کتاب، را در نظر بگیریم و تولیدات در حد معقول و متعارف افزایش یابد.

    در این مراسم نادر قدیانی، مدیر مسئول نشر قدیانی به انتشار کپی از کتاب‌های اصلی اشاره کرد و گفت: برخی آثار به قیمت ۱۲۰ هزار تومان و فروش با تخفیف‌های ۵۰ درصدی در بازار سیاه وجود دارد. از رئیس سازمان صدا و سیما می‌خواهم با بسیج کردن خبرنگاران به ترمینال‌ها و مترو‌ها بروند و ببینند چه کسانی هستند که این زنجیره را تشکیل داده‌اند. زیرا این مسئله به پیکره نشر ضربه می‌زند.

    وی افزود: یکی از شرایط حضور در جشنواره کانون پرورش فکری این بود که کتاب‌ها کپی‌رایت داشته باشند. این مسئله در کجای قانون وجود دارد. مگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولتی نیست و در همین نظام فعالیت نمی‌کند.

    علی‌محمد مؤدب، مدیرعامل انتشارات شهرستان ادب نیز به لزوم حرمت دادن به مجموعه فرهنگ، ادبیات و مؤلفان تأکید کرد و گفت: اگر به مجموعه فرهنگ، ادبیات و مؤلفان حرمت بدهیم، در شرایط بد اقتصادی هم به کار خود ادامه خواهد داد. درواقع احترام، اعتبار دادن به این پدیده‌هاست.

    یاسین حجازی، نویسنده نیز به لزوم وجود اتاق فکر برای برنامه‌های مذهبی و مبتنی بودن برنامه‌ها بر کتاب تأکید کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.