حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • راه و رسم زندگی در طریق سالار شهیدان
    شناسه : 5900
    2
    در کتاب «اینک حسین(ع) آینه زندگی» آنچه به‌عنوان یک مهم بیشتر مورد توجه قرارگرفته این است که امام حسین(ع) نه یک شخصیت خلاصه‌شده در انجام تکالیف دینی بلکه به‌عنوان یک انسان آزاده است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    برخی مردم قیام امام حسین(ع) در عاشورای سال ۱۳۶۱ را صرفاً یک واقعه مذهبی و حادثه احساسی و گریه بر حضرت سیدالشهدا(ع) را تنها دستاورد این واقعه عظیم انسانی می‌دانند؛ درحالی‌که شاید در معارف بیشمار مکتب عاشورا، وجه احساسی آن سهمی کوچکی از بسیار باشد.

    درست است که حوادثی که بر امام حسین(ع)، خانواده و یاران ایشان در کربلا گذشت، هم از وجوه حماسی و هم از وجوه احساسی برجسته باشد اما در لایه بعدی همه این حوادث یک درس بزرگ نهفته است که نه‌تنها شیعیان، بلکه دیگر مسلمانان و حتی غیرمسلمانان را رهنمون می‌کند و هر فرد و گروهی از هر ملتی در جهان را که دایعه آزادی و آزادگی و مقابله با ظلم داشته باشد را زیر پرچم خود جمع می‌کند.

    ناصر مهدوی در کتاب «اینک حسین(ع) آینه زندگی» با نگاهی جدید به حیات و شهادت و حیات جاویدان پس از شهادت حضرت سیدالشهدا(ع)، سعی کرده وجوهی از واقعه عاشورا و حضرت اباعبدالله‌(ع) را مقابل روی مخاطب قرار دهد که شاید اشکی از او نستاند اما یک حسین(ع) واقعی‌تر و همه‌گیر به او نشان می‌دهد.

    نویسنده در «اینک حسین(ع) آینه زندگی» در سه بخش و چندین فصل تنظیم کرده است که بخش اول آن ناظر به گزارشی مختصر از واقعه عاشورا است، بخش دوم به بررسی نکات مشترک دیدگاه‌های مطرح‌شده پیرامون واقعه عاشورا اختصاص یافته است و بخش سوم که بخش محوری این کتاب است به موضوع اصلی کتاب یعنی درد بندگی و حق انتخاب و شیوه زندگی پرداخته است.

    نگاه مولوی به حادثه عاشورا، نگاه مرحوم مطهری و دکتر شریعتی به این واقعه عظیم و بررسی کتاب‌های «شهید جاوید»، «حماسه حسینی» و «حسین(ع) آموزگار شهادت» ازجمله تلاش‌های نویسنده در بخش دوم کتاب برای ایجاد نگاهی جدید در مخاطب به واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) است.

    مهدوی در طولانی‌ترین بخش کتاب هم یک آینه جدید برای دیدن امام حسین(ع) پیش روی مخاطب قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که حسین(ع) خوب زندگی کرد، آزاد بود و آزادانه زیست و آزادی دیگران را هم پایمال نکرد، حتی شب عاشورا به یارانش حق انتخاب داد.

    نویسنده در «اینک حسین(ع) آینه زندگی» مخاطب را به آن بخشی از زندگی و فعالیت‌های امام حسین(ع) توجه می‌دهد که حسین‌(ع) روز عاشورا را ساخته است. درواقع هرآنچه که در حضرت سیدالشهدا(ع) باعث حیات جاودانه او شده را در نگاه دیگران جسته و به‌ قدر بضاعت روی دایره ریخته است.

    به گفته نویسنده کتاب، نوع دینداری امام حسین(ع) گونه‌ای طراحی شده است که با بی‌عدالتی و جور و جفا در حق انسان‌ها ناسازگار و جانی در نزد خدای او شریف و دوست‌داشتنی است که بکوشد جهان خود را نیز پاک کند و از منکر و زشتی و ستم خود را رها سازد.

    در «اینک حسین(ع) آینه زندگی»آنچه به‌عنوان یک مهم بیشتر موردتوجه قرار گرفته این است که امام حسین(ع) نه یک شخصیت خلاصه‌شده در انجام تکالیف دینی بلکه به‌ عنوان یک انسان آزاده در پی انتخاب یک زندگی پاک بر محور حقوق الهی و حقوق انسانی نیز بود و به‌هیچ‌وجه نمی‌خواسته از چنین حقوقی پا پس بگذارد، به نظر این موضوع کمتر مورد توجه قرارگرفته است. بنابراین امام حسین(ع) کمتر به‌ عنوان یک میزان برای سنجش زندگی شرافتمندانه استفاده شده و همین موجب شده تا مدل و مدل‌هایی از زندگی معنوی، انسانی، اخلاقی که ما آن را برمی‌گزینیم با آنچه امام حسین(ع) در پی آن بوده است، بسیار متفاوت و دور باشد. درحالی‌که در زبان، لاف از پیروی و عشق به ایشان زده‌ایم و ادعای دوستی با امام گوش فلک را کرده است.

    در بخشی از کتاب «اینک حسین (ع) آینه زندگی» می‌خوانیم:

    «بدون پشت‌سر گذاشتن زندگی و حیاتی گرانبها، نمی‌توان مرگی باشکوه داشت. سبک زیستن آدمی می‌گوید که نحوه مردن او چگونه است. مرگ امام حسین(ع) شکوهمند و بامهابت بود. چون حسین همواره در طول حیات خویش به دنبال زندگی شرافتمندانه و گران‌سنگ بود. برای او قیمت زندگی در بندگی خدا، عشق به همه انسان‌ها و دفاع از حقوق انسانی همه آدمیان معنی می‌یافت و در نگاه حسین، زیباترین جلوه‌های تجلی خدا در زمین، آزادی، عدالت، فضیلت و دفاع از حرمت انسانی بود. خون حسین، لبریز از چنین پیامی است.»

    کتاب «اینک حسین(ع) آینه زندگی» با زیرعنوان «نگاهی دیگر به واقعه عاشورا» نوشته ناصر مهدوی در ۳۲۷ صفحه توسط انتشارات کویر چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.