حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • درخواست توجه مجلس شورای اسلامی به تشکل‌های مردم‌نهاد قرآنی
    شناسه : 3535
    2
    برنامه افق شبکه رادیویی قرآن امروز در دو بخش با آشنایی اجمالی با موضوع معرفی فعالیت‌های پدافند غیرعامل و همچنین خروجی و مصوبات دومین نشست فصلی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها، به روی آنتن رفت.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    برنامه افق، امروز، هشتم آبان‌ماه در دو بخش با موضوع هفته پدافند غیرعامل و آشنایی بیشتر با این عرصه و گفت‌وگوی تلفنی با اسماعیلی، معاون فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل و در بخش دوم با محوریت موضوعات مطروحه در دومین نشست مشترک اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با مدیران عامل اتحادیه‌های استان‌ها و با میهمان تلفنی چون مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری، پخش شد.

    در بخش نخست این برنامه، اسماعیلی، معاون فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل به تعریفی از پدافند پرداخت و ادامه داد: در بحث دفاع نظامی از سلاح و اسلحه استفاده می‌شود و اصطلاحاً دفاع غیر‌نظامی که همان پدافند غیرعامل است و در جاهای مختلف از آن با عنوان دفاع شهری نیز نامبرده می‌شود، به دفاع بدون سلاح گفته می‌شود.

    وی درباره مصادیق امروز پدافند غیرعامل، گفت: هنگامی که تهدیدات جدید می‌شود، دفاع نیز جدید می‌شود، به طور مثال هک شدن حساب‌های بانکی و حمله‌های سایبری و تهاجم فرهنگی و جنگ‌های شناختی، فرهنگی و رسانه‌ای و … نیز از این نوع تهدیدات هستند که نیازمند سلاح جدید برای دفاع و صیانت در برابر آن تهدیدها هستیم تا مقابل بسیاری از بلایا و خطرات با دانش و دانستن آن موضوع، گرفته شود.

    اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آیا در جریان کرونا نیز پدافند غیرعامل نقش‌آفرین بوده است، یا خیر؟ اضافه کرد: بله، یکی از قرارگاه‌های این سازمان، قرارگاه‌ پدافند زیستی است که بخشی از فعالیت آن رصد و پایش در حوزه مرزبانی زیستی و مخاطرات این حوزه است.

    وی با تأکید بر اینکه سازمان پدافند غیرعامل یک سازمان بالادستی است، افزود: این سازمان وظیفه رصد و پایش تهدیدات را برعهده دارد و برای آن راه حل پیدا می‌کند و آن را به دستگاه‌های اجرایی کشور می‌دهد و دستگاه‌ها نیز آن الزامات را باید به منظور مصونیت خود انجام دهند تا از مخاطرات در امان بمانند.

    در بخش دوم این گفت‌وگو مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به صورت تلفنی میهمان این برنامه بود و گفت: متأسفانه طی این سال‌های اخیر شاهد تعطیلی و رکود در فعالیت‌های قرآنی بودیم و عدم حمایت و پشتیبانی که به طور طبیعی از این مجموعه‌های بزرگ قرآنی کشور صورت می‌گرفت، انجام نپذیرفت و همین امر موجب شد تا بسیاری از مؤسات تعطیل شوند یا فعالیت خود را تغییر دادند.

    وی به مسئله بیمه فعالان قرآنی اشاره کرد و افزود: متأسفانه به آن اندازه که دم از قرآن می‌زنیم و مدعی آن هستیم، اما به این عرصه بها نمی‌دهیم و شاهد هستیم قرآنیان باید از سهیمه صندوق هنرمندان برای بیمه استفاده کنند. همچین در بحث مالیات، با وجود قانون معافیت مالیاتی، اما مؤسسات قرآنی باید برای مفاصا مالیاتی بسیار هزینه کنند.

    طلایی به عدم اختصاص مکان و فضای مناسب آموزشی برای مؤسسات قرآنی و عدم همکاری مناسب و مطلوب دستگاه‌ها و نهادها در سطح استان‌ها اشاره کرد و گفت: هنوز دستگاه‌ها در استان‌ها، اتحادیه‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و از ظرفیت بخش مردمی استفاده نمی‌کنند.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری به دومین نشست فصلی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی در چهارشنبه گذشته اشاره کرد و افزود: این جلسه خروجی‌هایی به همراه داشت. همه مدیران عامل اتحادیه‌ها و اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری، بالاتفاق معتقدیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود پیدا کنند. انتظارمان این است که مدیران اتحادیه‌های استانی با نمایندگان استان‌هایشان در مجلس شورای اسلامی وارد مذاکره و مکاتبه شوند و تماس بگیرند. هرچند فراکسیون قرآن و عترت و کمسیون فرهنگی مجلس باید به بحث حمایت از تشکل‌های مردم نهاد قرآنی، توجه کنند و ردیف بودجه برای این بخش مردمی تعریف شود.

    طلایی بیان کرد: ایجاد صندوق حمایت از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی و پیگیری ساز و کار قانونی آن از دیگر مواردی بود که طی نشست فصلی اتحادیه به آن اشاره شد. اتحادیه با این عِدّه و عُدّه می‌تواند با این صندوق زمینه حمایت از تشکل‌های قرآنیان کشور را فراهم کند تا بخشی از این مشکلات برطرف شود. همچنین به منظور قدرتمند کردن اتحادیه، بحث عضویت مؤسسات قرآنی در آن نیز مطرح شد. اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی به نوعی اتحادیه صنفی است و با دریافت و جمع‌آوری حق عضویت از مؤسسات، می‌توان خیلی از مشکلات این بخش مردمی را مرتفع کرد.

    وی به بحث وضعیت نامعلوم برگزاری کلاس‌های پیش دبستانی در مؤسسات قرآنی اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های پیش‌دبستانی یکی از منابع تأمین درآمد مؤسسات قرآنی بوده است که باید این موضوع به نوعی حل و فصل شود و ساز و کارهای قانونی آن طی هماهنگی با آموزش و پرورش فراهم شود.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری به درخواست دیدار با وزیر ارشاد جدید و مکاتبات صورت گرفته در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان اوقاف و امور خیریه در خط عملیاتی با اتحادیه همکاری می‌کنند و امیدواریم زمینه این تعاملات نیز گسترده‌تر شود.

    وی در ادامه به موعد برگزاری مجامع عمومی اتحادیه ها در برخی از استان‌ها و عدم امکان و شرایط برگزاری آن اشاره کرد و گفت: اجازه برگزاری این مجامع در برخی از استان‌ها با مانع‌تراشی‌ها، هنوز داده نشده است با وجود اینکه اتحادیه‌ها، نهادهای مستقل قرآنی هستند و در تلاش هستیم تا این موانع را حل و فصل کنیم. پیش‌بینی ما این است که اگر اتحادیه در کشور و استان‌ها از بیرون مورد توجه و حمایت قانونی دستگاه‌های حاکمیتی قرار گیرد و در برون‌سپاری وظایف که حق این مؤسسات است، تلاش شود، شاهد حرکات روبه جلوتری در این عرصه خواهیم بود.

    طلایی اضافه کرد: از دستگاه‌هایی چون شواری توسعه فرهنگ قرآنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تبع آن معاونت قرآن و عترت، سازمان تبلیغات اسلامی و به تبع آن سازمان دارالقرآن الکریم انتظار بیشتر است و امیدواریم با حمایت‌هایشان، افق روشنی برای ادامه فعالیت اتحادیه‌ها در سطح مؤسسات قرآنی کشور و خانه‌های قرآنی، داشته باشیم.

    وی در پایان نیز به بحث واگذاری فرایند صدور مجوز مؤسسات قرآنی و درخواست اصلاح قانون از سوی دستگاه‌های حاکمیتی اشاره کرد.

    یادآور می‌شود، برنامه افق کاری از گروه اطلاع‌رسانی شبکه رادیویی قرآن است که به تهیه‌کنندگی فاطمه رحمانی و کارشناس مجری جواد نصیری، روزهای شنبه از ساعت ۱۶:۱۵ الی ۱۷:۰۰ از موج FM در تهران، ردیف ۱۰۰ مگاهرتز بر روی آنتن می‌رود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.