حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • حضرت فاطمه(س) بنیانگذار جهاد تبیین است / نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه
    شناسه : 4061
    6
    حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در خطبه اول نماز جمعه تهران، با بیان اینکه باید حضرت زهرا(س) را بنیانگذار جهاد تبیین بدانیم، گفت: ایشان پس از رحلت پیامبر(ص) و در زمانی که شمشیر امام علی(ع) برای مصلحت امت اسلامی در نیام بود، با یک جهاد تبیین شایسته جریان تحریف را ناکام گذاشت.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری امروز ۲۶ آذر، در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت همگان به رعایت تقوای الهی گفت: این سخن حضرت فاطمه(س) در خطبه فدکیه است که با استناد به دو آیه از قرآن کریم مردم را به رعایت تقوا دعوت می‌کند؛ رعایت حق تقوای الهی و رعایت اطاعت الهی در اوامر و نواهی حق تعالی در درجه اول هم فرد و هم جامعه، تقوای فردی و تقوای اجتماعی را در برمی‌گیرد.

    وی افزود: مسلمان ماندن و تا پایان کار بر صراط مستقیم بندگی ماندن اهمیت بیشتری دارد. وقتی حق تقوای الهی رعایت می‌شود که انسان و جامعه مؤمن در صحنه دفاع از حق حضور و در طاعت امام حق باشند.

    حاج علی اکبری با اشاره به فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) لیلةالقدر اسلام و قرآن است. با اینکه وجود نازنینش همواره پشتوانه عظیمی برای اسلام، پیامبر(ص) و امام علی(ع) در همه صحنه‌ها بود و همه موجودی‌اش را عاشقانه و صادقانه و مخلصانه به میدان آورد، اما در این ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر(ص) تا شهادتش، دفاع مقدسی را سازمان داد که حقیقتا اعجاب‌آور و درس‌آموز بود.

    خطیب جمعه تهران با بیان اینکه باید حضرت زهرا(س) را بنیانگذار جهاد تبیین بدانیم، گفت: رهبر معظم انقلاب اخیراً در سخرانی به مناسبت میلاد حضرزت زینب(س) درباره حرکت تبیینی ایشان بیانی عالی داشتند. در حقیقت کار زینب(س) و بعد امتدادی که در خط امامت داشت، بنیانگذارش در جهاد تبیین، حضرت صدیقه کبری(س) است.

    وی بیان کرد: حضرت فاطمه(س) در مقطع بی‌نظیری قرار گرفته که نوعی پیچ تاریخی است و جریان نبوت در حال انتقال به جریان امامت است اما یک اراده شیطانی خطرناک در وسط میدان فعال بود که می‌خواست این انتقال به درستی انجام نشود یا اگر انجام شد با تحریف صورت گیرد و اگر آنها در مقطعی موفق به توقف این انتقال شدند، اما هدف دوم آنها که تلاش برای تحریف این حقیقت بود، ناکام ماند. اگرچه اینجا شمشیر امام علی(ع) برای مصلحت امت اسلامی در نیام بود، اما زبان و تبیین و جهاد تبیین فاطمه زهرا(س) جریان تحریف را ناکام گذاشت.

    حاج علی‌اکبری تصریح کرد: حضرت زهرا(س) به میدان آمد و دفاع همه جانبه‌ای را آغاز کرد و در کنار بیت امامت تا شهادت فرزندش تا تبیین شبانه برای اصحاب و سخن گفتن برای زنان مدینه و گریه انذار در کنار بقیع و قبور شهدای احد همه و همه گام‌های صادقانه حضرت زهرا(س) برای یک تبیین شایسته در مقابل جریان خطرناک تحریف بود و در این میان کار کارستان ایشان خطبه «فدکیه» بود که باید آن را یک حماسه بدانیم.

    خطیب جمعه تهران اظهار کرد: ماجرای فدک و غصب آن هم خودش موضوعیت داشت و هم بهانه‌ای برای طرح مسائل اصلی امت اسلامی بود و حضرت زهرا(س) با آن مقام معنویت، علم و معرفت و جایگاه سیاسی و اجتماعی منحصر به فرد خودش برای خلق حماسه جاودانی به میدان آمد. روزهای اول خلافت است و مسجد پر از جمعیت است و مردم و مسئولان و خواص و عوام کنار هم جمع هستند و ایشان وارد مسجد شد در حالی که فضای غم آلود ایام رحلت پیامبر(ص) برقرار است.

    وی افزود: وقتی جریان ورود حضرت را به مسجد گزارش می‌کنند عمدتاً تکیه بر آن حجاب باجلال و شکوه ایشان است و در حالی که راه رفتن ایشان به پیامبر(ص) شباهت داشت، وارد مسجد شدند و پرده‌ای زده شد و آنگاه ناله‌ای سردادند که اهل مجلس را متحول کرد و همه بلند بلند گریه گردند. وقتی فضا آرام شد حضرت زهرا(س) آن خطبه شگفت‌انگیز را انجام دادند که حاصل این حضور درخشش و تجلی فاطمی در آینه یک خطبه بی‌نظیر است.

    حاج علی اکبری بیان کرد: این خطبه نسبتاً طولانی محتوای فوق‌العاده‌ای دارد که بر قله فصاحت و بلاغت است؛ عرفانی، حماسی، برهانی، قرآنی و وجدانی است. یک تحلیل جامع دارد و این جزو نخستین مباحث معرفتی است که از اهل بیت(ع) در تاریخ گزارش شده و حاصلش یک میراث جاویدان فاطمی برای همه بشریت است.

    وی ادامه داد: این خطبه همسنگ خطبه‌های نهج البلاغه و به نوعی دیباچه نهج‌البلاغه محسوب می‌شود. این خطبه نورانی از همان روزهای آغاز مورد توجه بوده و گاهی مورد بحث و شرح و تفسیر قرار گرفته اما واقعیت این است که حقش ادا نشده و مانند شخصیت حضرت زهرا(س) مجهول مانده است و باید خوانده و مطالعه و تفسیر شود.

    خطیب جمعه تهران اظهار کرد: در این خطبه ارزشمند یک گزارش تبیینی از اصول دین و فلسفه احکام مستند به آیات قرآن انجام گرفته و یک اسلام‌شناسی توحیدی، نبوتی و امامتی همراه با یک جریان‌شناسی تاریخی و معطوف به آینده ارائه شده که هم وضعیت بعثت و هم مسیر پیش روی امت در آن تحلیل شده است و در این میان حضرت زهرا(س) به نقش مردم اهمیت زیادی می‌دهند و مردم را مخاطب قرار می‌دهند و مسئولیت‌های بزرگ امت را یادآوری می‌کنند و خواص را نیز در این جلسه مورد عتاب و خطاب قرار می‌دهند.

    وی ابراز کرد: این همان درس مردم‌سالاری دینی است که امامین انقلاب مبتنی بر همین موازین دقیق الهی و براساس جهان‌بینی اسلامی و درس‌های فاطمی دنبال کردند. در انقلاب اسلامی مسئله این است که عموم مردم باید به رسالت بزرگ خود در برابر مسئولیت‌های الهی وقوف داشته و حاضر در صحنه باشند تا انحراف‌های بزرگ رخ ندهد. روح خطبه فاطمیه فدکیه ولایت الهی با مصداق علوی است.

    حاج علی‌اکبری در ادامه به بیان چند نکته از این خطبه نورانی پرداخت و گفت: نکته اول تفکر قرآنی و دعوت به قرآن کریم است.خطبه حضرت زهرا(س) تجلی همتایی قرآن و عترت است. در یک بخش از این خطبه ایشان دوباره قرآن را با تعابیر بسیار عالی به جامعه معرفی می‌کنند و تصویر بسیار جذابی را از قرآن به مخاطب ارائه می‌کنند. همچنین در مجموع خطبه از آغاز تا پایان نقل و اقتباس و تلمیح سرشار از آیات قرآنی است. روش اندیشه قرآنی و روش عرضه حوادث به قرآن و روش اجتهاد از آیات قرآن در این خطبه نورانی موج می‌زند.

    وی تصریح کرد: در واقع پیام ویژه این سبک قرآنی حضرت زهرا(س) برای امت اسلامی و برای امروز و فردای ما مراجعه و انس به قرآن کریم و بهره‌مندی از معارف قرآنی باید دستور کار همیشگی فاطمیون و علویون باشد.

    خطیب جمعه تهران ادامه داد: به عنوان نکته دوم در متن این خطبه نورانی یک اسلام‌شناسی فقیهانه و عمیق دستور کار حضرت زهرا(س) است. از توحید تا نبوت تا ولایت تا احکام دین و فلسفه احکام و آیین زندگی توحیدی و اخلاق و آشنایی با اسرار درونی معارف الهی در متن این خطبه است. در یک نگاه منظومه‌ای، ۲۳ مورد از برجسته‌ترین حقایق اسلامی و قرآنی را بیان فرموده‌اند و در کنار هر یک رازی از رازهای اصلی او را معرفی می‌کند.

    حاج علی‌اکبری بیان کرد: پیام این خطبه به جامعه اسلامی و فرزندانشان این است که با دین مواجهه‌ای عمیق و فقیهانه داشته باشید و ما را دعوت به دین‌شناسی شایسته می‌کنند. نکته سوم این خطبه این است که تنها راه نجات، پذیرش ولایت الهی است که در ولایت امام علی(ع) متجلی است. در خطبه فدکیه اندیشه سیاسی حضرت زهرا(س) را به خوبی می‌توان مشاهده کرد. از نگاه فاطمه(س) طرح الهی برای سعادت دنیا و آخرت امت اسلامی ولایت علوی است که در غدیر به صورت رسمی اعلام همگانی شد.

    وی تأکید کرد: حضرت زهرا(س) در همین بخش بابی را در خصوص علی‌شناسی باز می‌کند و چند جمله راجع به امام علی(ع) توضیح می‌دهند و می‌فرمایند در حرکت پیامبر(ص) هرگاه دشواری پیش آمد، پدرم علی(ع) را به میدان سختی‌ها می‌فرستاد تا اتش فتنه‌ها را خاموش کند. در واقع علی(ع) را با راهنمایی فاطمه زهرا(س) شناخت. در واقع فدک بهانه و نشانه‌ای برای ولایت علوی در تمام تاریخ شد.

    خطیب جمعه تهران اظهار کرد: چهارمین نکته این خطبه، هشدار دادن به خطر نفاق برای امت اسلامی است. این همان نگرانی پیامبر(ص) برای امت در دوران بعد از خودشان بود، لذا حضرت زهرا(س) در این خطبه جریان نفاق را معرفی می‌کند. نان کفر در تنور نفاق پخته می‌شود و البته نان نفاق در تنور غوغاسالاری و تحریف پخته می‌شود. نفاق و منافق‌شناسی دستورکار همیشگی امت است. جریان نفاق با نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی محاسبات مؤمنان و نظام محاسباتی آنان را به هم می‌ریزد و امت باید در این جهت خیلی مراقب باشند.

    وی تصریح کرد: نکته پایانی خطبه نسبت به خواص و انحراف و سکوت آنهاست که مبنای بسیاری از انحرافات بزرگ در تاریخ اسلام است و حضرت زهرا(س) ریشه‌های انحراف خواص را دنیاگرایی، خوشگذرانی، ترس و گریز از میدان انجام مسئولیت‌ها معرفی می‌کنند و خطاب‌های صریحی به خواص می‌کنند.

    بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: قرآن کریم یک بشارت بزرگ به ما می‌دهد که بیت ولایت فاطمی که به صدق شناخته شده از جامعه مؤمنان همچنان عضو می‌پذیرد و شما می‌توانید به این خانواده بپیوندید اما فقط یک شرط دارد که تقواست.

    وی با بیان اینکه عشق به حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) در واقع شناسه ملی جامعه ماست، گفت: مردم ما از همه اقوام و مذاهب، اعم از شیعه و سنی، ارادتمند اهل بیت(ع) هستند و در این زمینه حتی پیروان ادیان الهی هم با ما مشترک هستند و به اهل بیت(ع) عرض ارادت دارند. حالا اینکه یک کسی شیطان سخنی را بر زبان او جاری کرد نباید این سخن را مورد اعتنا قرار داد و خود آن فرد هم بعدا پشیمان می‌شود و دوستانش هم او را محکوم می‌کنند، البته مسئولان مربوطه هم تصمیمات خوبی را گرفتند و این به جای خودش محفوظ است اما مسئله اصلی وحدت امت ماست که در پرتو انقلاب اسلامی در نصاب بالایی قرار گرفته و انشالله توسط همه و به ویژه علمای شیعه و سنی و در ماجرای اخیر توسط علمای اهل سنت صیانت شده و خواهد شد.

    حاج علی اکبری با اشاره به ۲۷ آذر؛ روز وحدت حوزه دانشگاه، یاد شهید آیت‌الله مفتح را گرامی داشت و گفت: ایشان یک عالم فرزانه و خدمتگزار، اسلام‌شناس خوشفکر، آشنای با دانشگاه، معلم مهربان، مربی جوانان، امام جماعت تراز، انقلابی مبارز و غیور، شاگرد مکتب امام(ره) و مؤثر در قیام مردم تهران بود که خون پاکش همراه با پاسدارانش بر صحن دانشگاه بر زمین ریخت. انشالله با اولیای خدا محشور شوند.

    وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه از امور اساسی و راهبردی برای تعالی کشور است، گفت: در این رابطه کارهای زیادی انجام شده و کارهای زیاد دیگری بر زمین مانده است. از شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدیدش توقع داریم با ملاحظه به مأموریت تازه‌ای که برای تحول در ساختارهای فرهنگی کشور بر عهده گرفتند درباره وحدت واقعی و رفع موانع عملی و فکری تحقق این وحدت حساس اقدامات تازه‌ای انجام دهند. دو نهاد بزرگ حوزه و دانشگاه باید برای پیشبرد آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی دست در دست هم اقدام کنند تا به هدف‌های بزرگ برسیم.

    وی با اشاره به امروز، ۲۶ آذر، روز حمل و نقل و راننده‌ها، گفت: این یک نامگذاری انقلابی به خاطر مجاهدت رانندگان در تخلیه بار بنادر زیر بمباران‌های رژیم بعثی است. از این تریبون به این مسئله مهم اشاره می‌کنم. در زندگی و فرهنگ عمومی و اقتصاد ملی مسئله حمل و نقل اثر فوق‌العاده‌ای دارد و نظام اسلامی در این حوزه‌ طی سال‌های گذشته در زیرساخت‌ها و تجهیزات و بار و مسافر و جاده‌ای و ریلی و هوایی و دریایی افتخارات فراوانی‌ آفریده است اما تا رسیدن به شرایط مطلوب در این بخش حساس راه زیادی داریم.

    حاج علی‌اکبری بیان کرد: از رانندگان عزیز که در دوره دفاع مقدس شهید و جانباز دادند قدرشناسی می‌کنیم و نقش آنان را در این دوره و دوره مبارزه با کرونا و تأمین امنیت غذایی از یاد نمی‌بریم. ۸,۵ درصد تولید ناخالص ملی ما مستقیماً مربوط به این حوزه است و سالانه حدود ۱۰۰ میلیون نفر در تردد جاده‌ای از طریق پایانه‌ها داریم و سالانه ۵۰۰ میلیون تن کالا در کشور جابجا می‌شوند و ۵۳۰ هزار راننده در بخش باری و ۱۰۷ هزار نفر در بخش مسافری مشغول خدمت هستند. این نشان می‌دهد یک موضوع مهم و اساسی است، لذا باید به این قشر زحمکتش توجه کرد که امنای جان، مال و ناموس مردم هستند که با مجموعه خانواده خود خانواده بزرگی محسوب می‌شوند و باید کیفیت زندگی مناسبی داشته باشند و در عین حال باید به ارتقای معنویات و رشد مهارتی آنها و مسائل معیشتی و بیمه آنها توجه شود. کیفیت بخشی به زندگی این جمع بزرگ زحمتکش می‌تواند حال ملت ما را بهتر از این کند.

    وی اضافه کرد: علاوه بر این باید توجه کرد که مسئله حمل و نقل عمومی عمدتا معطوف به تأمین نیاز اقشار متوسط و ضعیف جامعه است که امکان استفاده از خودروی شخصی ندارند و نزدیک کردن این شبکه عظیم و گسترده به استانداردهای تعریف‌شده و اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۹ می‌تواند یک گام بلند در مسیر تحقق عدالت اجتماعی باشد. از دولت و مجلس توقع داریم این بخش را در دستور کار قرار دهند. در کلان‌شهرهایی مانند تهران حمل و نقل عمومی یک مسئله اساسی و جدی است و کیفیت‌بخشی به اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها و نوسازی ناوگان و بخش ریلی و مترو و تأمین واگن‌ها و گسترش این شبکه به زیست مناسب مردم عزیز ما کمک می‌کند.

    خطیب جمعه تهران در ادامه به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: دور جدید مذاکرات با هدف رفع تحریم‌های یکپارچه با قوت شروع شده و مبتنی بر مسئولیت‌پذیری دو طرفه است. هیئت ایرانی با قوت و ابتکار وارد میدان شده و طرف مقابل در حال تقلاکردن است برای اینکه خط تحریف را برای متشنج سازی داخل ایران و برهم زدن تمرکز هیئت ایرانی و امتیازگیری دنبال کند ولی موفق نخواهد شد.

    وی تأکید کرد: آنها باید از اینکه ایران به رغم عهدشکنی‌هایشان در جریان مذاکره دوباره حاضر شده استقبال کنند و این منتی است که ما بر گردن آنها داریم و حال باید آنها همراهی کنند و محور مذاکرات هم فقط رفع یکپارچه تحریم‌ها و تعهدپذیر کردن آمریکا و طرف اروپایی است و به حاشیه‌ها نباید بپردازند. مواضع برخی از غربی‌ها در این زمینه بیشتر به طنز شبیه است و گاهی تهدیدهایی در کلمات بیان می‌کنند در حالی که می‌دانند هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

    حاج علی اکبری اظهار کرد: امیدواریم با تدابیر تیم مذاکره‌کننده فتوحاتی در عرصه دیپلماسی صورت بگیرد. البته مردم ما یادگرفته‌اند که رفع تحریم‌ها یک طرف مسئله است و اصل مسئله، خنثی‌سازی تحریم‌هاست و خنثی‌سازی تحریم‌ها با تکیه بر توان داخلی انجام می‌گیرد. من هفته گذشته از یک شرکت دانش‌بنیان که در مرزهای دانش جهانی حرکت می‌کند بازدید کردم، خدا را شاکریم. شاگردان شهید تهرانی مقدم عزیز ما در عرصه امنیت انرژی وارد شدند و یکی از حساسترین کالاهای راهبردی را تولید کردند. جمعی از جوانان رشید و مؤمن و دانشمند ما در کنار آن فناوران در حال طراحی های دقیق بودند و این راه اصلی است.

    وی با اشاره به سفر نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات گفت: این تقلاها از سر استیصال است. در منطقه غرب آسیا شکست‌های زنجیره‌ای پشت سر هم در حال اتفاق افتادن است. اخیراً هم آمریکایی‌ها براساس مصوبه مجلس عراق گور باید خود را گم کنند و از افغانستان هم با ذلت و خفت بیرون رفتند اما درمانده‌تر از اینها رژیم صهیونیستی مفلوک و کودک‌کش است که علاوه بر بی‌آبرویی و اختلافات داخلی و شکست در نبرد «سیف القدس» در محاصره انواع تهدیدها قرار دارد.

    حاج علی اکبری ابراز کرد: حال این رژیم که نمی‌تواند در داخل یک کابینه را تشکیل دهد وقتی می‌بیند شرکای راهبردی اش مانند امارات و عربستان در حال نزدیک شدن به ایران و مذاکره کردن هستند، سراسیمه راه می‌افتد و نخست‌وزیرش خود را به امارات می‌رساند اما این حضور دو بدبختی را برای اینها همزمان خواهد داشت؛ برای رژیم صهیونیستی که با این طناب‌های پوسیده نمی‌توانند به جایی برسند و برای کشورهای منطقه مخصوصاً برای امارات هم هیچ خاصیتی نخواهد داشت و جز خسارت و بدبختی ندارد.

    خطیب جمعه تهران تأکید کرد: اینها اگر غیرت اسلامی ندارند باید مقداری غیرت عربی داشته باشند و این جای تأسف بسیار زیای دارد. امت اسلامی انشالله تحقق وعده رهبر معظم انقلاب را درباره زوال رژیم صهیونیستی به لطف خدای متعال به زودی خواهد دید.

    وی در پایان این خطبه از مجلس شورای اسلامی به خاطر تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان تشکر کرد و گفت: این یک مطالبه به حق چندین ساله بود و انشالله با تشریک مساعی دو قوه اجرایی می‌شود تا معلمان ما بتوانند در تربیت نسل صالح موفق‌تر از قبل باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.