حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • جشنواره تلاوت‌های مجلسی ویژه بانوان به فینال رسید
    شناسه : 1160
    1
    مرحله فینال انتخاب بانوی برتر بخش بزرگسالان پانزدهمین جشنواره تلاوت ‌های مجلسی برگزار می ‌شود .
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    جشنواره تلاوت‌های مجلسی ویژه بانوان به فینال رسید

    مرحله فینال انتخاب بانوی برتر بخش بزرگسالان پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی برگزار می‌شود.

    تلاوت مجلسی
    به گزارش بعثت نیوز، فینال انتخاب برترین بانوی فنی بخش قرائت بزرگسالان در پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی ۱۱ تا ۱۵ دی‌ماه برگزار می‌شود.
    سیدجاسم موسوی، مدیر اجرایی و هماهنگی این بخش در توضیح مرحله فینال بخش قرائت بانوان گفت: بعد از برگزاری حضوری بخش بانوان در پنج استان کشور، علاقه‌مندان بسیاری با ارسال پیام، خواستار اجرای جشنواره بانوان در دیگر استان‌ها شدند، لذا طی فراخوانی از بانوان شرکت‌کننده در بخش قرائت دعوت شد تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.
    وی افزود: بعد از اتمام زمان ارسال آثار، داوری اولیه انجام شد که اسامی آنان به این شرح است؛ زهرا سهرابی از استان کرمانشاه، معصومه آلبوغبیش از استان خوزستان، زینب علائی از استان تهران، غزاله سهیلی‌زاده از استان البرز، راضیه رحیمی از استان مازندران، فائزه‌سادات قریشی‌نسب از استان یزد، ام‌البنین طالبی از استان آذربایجان شرقی، معصومه حمیدی از استان قزوین، آزرمان صادقی از استان تهران، فاطمه شبانی از استان خراسان جنوبی و خانم شیخی از استان مرکزی.
    مدیر اجرایی و هماهنگی پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی تصریح کرد: برای این بخش از مرحله برگزاری فینال نیز آیتم‌هایی در نظر گرفته شده تا بانوان بتوانند با رعایت آن و نظارت داوران متخصص بهترین رأی فنی را به‌دست آورند.
    موسوی با اشاره به شرایط ارسال آثار گفت: همه فینالیست‌ها باید تا ساعت ۲۰ امروز، ۱۰ دی، تلاوت صوتی خود را برای شرکت در بخش فینال ارسال کنند. مدت‌ زمان تلاوت همانند مرحله مقدماتی پنج دقیقه بوده و مدت زمان کمتر یا بیشتر از این زمان، شامل کسر نمره می‌شود. (تا ۱۵ ثانیه بیشتر یا کمتر، بلامانع است). امتیاز برای این مرحله شامل تجوید ۲۰ نمره، لحن ۲۰ نمره، صوت ۲۰ نمره، وقت و ابتدا ۲۰ نمره و تلاوت معناگرا ۲۰ نمره است.

    وی افزود: آیتم تلاوت معناگرا در این مرحله از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و شامل وصل آیات براساس معنای خاص آنها، وصل دو سوره بر اساس معنای انتهایی آیه به ابتدای آیه سوره بعد، تنظیم آهنگ براساس معنای آیات مورد تلاوت (انتقال از یک مقام به مقام دیگر در یک آیه بر اساس تغییر معنا) و تاکید و برگشت در یک آیه بر اساس اهمیت آن است؛ لذا شرکت‌کنندگان باید در انتخاب قرعه تلاوت خود نهایت دقت را مبذول دارند.

    مدیر اجرایی و هماهنگی پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی اظهار کرد: قاریان توجه داشته باشند، تکرار یک آیه برای تأکید معنا و اتصال دو آیه به هم یا اتصال دو سوره به‌هم که از لحاظ معنایی قرابت یا مرتبط هستند، اختیاری نیست و باید در قرعه‌ای که انتخاب خواهد شد، حتما این نکته لحاظ شود؛ لذا به‌طور طبیعی قرعه‌هایی که فاقد این مطلب هستند، امتیاز لازم در این آیتم را کسب نخواهند کرد.
    وی بیان کرد: آیتم تلاوت معنا‌گرا دارای سه بخش است. ابتدا تغییر مقام در یک آیه متناسب با معنا. دوم تکرار یک آیه متناسب بامعنا و سوم وصل دو آیه یا دو سوره متناسب با معنا است. بر همین اساس انتخاب قرعه به عهده شرکت‌کننده بوده و می‌تواند از هر جایی از قرآن کریم تلاوت کند.(تلاوت قرعه مرحله مقدماتی بر اساس شرایط مرحله فینال بلامانع است).

    موسوی با بیان اینکه در صورت شروع و انتهای تلاوت متناسب با عرف تلاوت و همچنین منطبق بودن با آیین‌نامه بخش فینال به خصوص در آیتم تلاوت معناگرا، تلاوت تقلیدی بلامانع است گفت: تلاوت هر متسابق راه‌یافته به مرحله فینال با یک کد نام‌گذاری شده و برای داوری، تحویل هیئت داوران خواهد شد. در این روش هر یک از شرکت‌کنندگان ممکن است دارای سه تا چهار کد مختلف باشند و هر یک از داوران محترم با نام یا محل جغرافیایی شرکت‌کنندگان ارتباطی نداشته و تنها با کد درج شده تلاوت را استماع خواهند کرد. کد‌های داده شده برای هر یک از اساتید مختلف و به شکل رندوم انتخاب شده تا یک اسم برای هر یک از داوران با تعدد مختلف در کد‌های ارائه شده روبه رو شود.

    موسوی گفت: استاد مژگان خان‌بابا به عنوان ناظر فنی و رئیس هیئت داوران انتخاب و هماهنگی‌های ارسال و دریافت تلاوت‌ها از جانب ایشان صورت خواهد پذیرفت تا با این روش شأن ایشان حفظ و حساسیت ارسال و دریافت تلاوت بانوان محترم در این بخش به حداقل ممکن رسیده باشد، و تنها نتیجه فنی به بخش اجرایی و نهایتا به جناب آقای محمد بادپا به عنوان ناظر اصلی جشنواره پانزدهم جهت اعلام نتیجه ارسال خواهد شد.
    وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در این بخش به‌دلیل عدم برگزاری حضوری و همانند پنج استان مرحله مقدماتی، برای انتخاب برترین تلاوت ارزیابی فنی و شناخت یک تلاوت از مبانی فنی و به خصوص تأثیرگذاری معناگرایانه متمایز شده و امیدواریم بانوان شرکت‌کننده بتوانند تمام تلاش هنری و علمی خود را در این مقطع به کار بگیرند.
    یادآور می‌شود، برترین بانوی فنی قرائت پانزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی در فجر تلاوت دعوت و به شکل حضوری نیز تجلیل خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.