حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • برپایی محافل قرآنی در کربلا و کسب رتبه اول در کرواسی
    شناسه : 3326
    3
    رسیدن فصل پائیز، آغاز فعالیت مجدد مدارس و تشکیل کلاس‌های درس به صورت مجازی همراه با اربعین حسینی و شور و اشتیاق حضور در کربلای معلی و هفته گرامیداشت دفاع مقدس، فعالیت‌های قرآنی کشور را تحت تأثیر خود قرار داده بود و در این میان کسب رتبه اول مسابقات قرآن کرواسی از سوی جوانی از آذربایجان شرقی خبر متفاوت و شادی‌بخش این هفته بود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    هفته اول مهرماه به دلیل همزمانی با ایام اربعین حسینی و هفته گرامیداشت دفاع مقدس، با اخبار متعدد سوگواره‌ها و ویژه‌برنامه‌های حماسی و محافل قرآنی همراه بود در این هفته علامه ذوالفنون آیت‌الله حسن‌زاده آملی نیز از میان ما رفت و به معبودش پیوست.

    مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته شامل برگزاری جلسات «تدبر در مائده اربعین»، موافقت با تأسیس پنج مؤسسه قرآنی، برپایی موکب منتظران فاطمی به همت فرهنگسرای قرآن، خبر برتری حافظ قرآن ایرانی در کرواسی و بازگشتش به کشور، خبر راه‌اندازی سامانه‌ پاسخ‌دهی به پرسش‌های حقوقی مؤسسات قرآنی، فراخوان شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز، ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی بخش‌ مسابقه جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت، برپایی محافل قرآنی در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا و ادامه اجرای مرحله استانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی و … بود.

    برگزاری جلسات «تدبر در مائده اربعین»

    سلسله جلسات سخنرانی به مناسبت ایام اربعین حسینی، به صورت غیرحضوری از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران و هیئت قرآن و عترت استان اصفهان برگزار شد. این جلسات با موضوع «تدبر در مائده اربعین»  از جمعه، دوم مهرماه آغاز شده و تا یکشنبه، چهارم مهرماه ادامه داشت.

    درگذشت شخصیت برجسته قرآنی – شیعی پاکستان

    در پی درگذشت دکتر سید‌علی عابد نقوی، شخصیت برجسته قرآنی و دانشمند معروف شیعی پاکستان، جامعه قرآنیان پیرو مکتب سلیمانی پیام تسلیتی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است «ایشان در زمینه علوم قرآنی در جامعه شیعه و اهل سنت (بریلوی) پاکستان فعالیت‌های گسترده‌ای داشت. مرحوم عابدنقوی برای ساخت مرکز جهانی قرآن كریم در اسلام‌آباد سعی و تلاش بسیاری كرد و در نتیجه این سعی و تلاش‌ها، ساخت کاخ قرآن كریم در اسلام‌آباد آغاز شد».

    موافقت با تأسیس ۵ مؤسسه قرآنی در ۴ استان

    هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در محل سازمان دارالقرآن الکریم تشکیل شد که طی آن، ضمن بررسی درخواست تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، با تأسیس پنج مؤسسه قرآنی نورالشهدای ثقلین از استان اصفهان، مهد نورالقرآن از استان کرمانشاه، غنچه‌های قرآنی از استان آذربایجان غربی، سابقون رهرو قرآن و عترت از استان اصفهان، قمرالعشیره زاهدان موافقت شد.

    برگزاری موکب منتظران فاطمی به همت فرهنگسرای قرآن

    فرهنگسرای قرآن با مشارکت گروه جهادی شهید بلالی مسجد ولی‌عصر(عج)، موکب منتظران فاطمی را از سوم مهرماه به مدت ۱۰ شب برپا کرده است.

    غرفه کودک با عنوان قرآن بخوانید و جایزه بگیرید، نقاشی‌های عاشورایی بکشید، مداحی، پذیرایی و چایخانه و همچنین محفل روضه سیدالشهدا(ع) از جمله بخش‌های این موکب است.

    دوره‌های کارگاهی روش‌های تدبر ویژه دانشجویان زبان‌های خارجی

    مجموعه دوره‌های کارگاهی روش‌های تدبر در قرآن از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت ویژه دانشجویان زبان‌های خارجی و روابط بین‌الملل کل کشور در پاییز ۱۴۰۰ برگزار می‌‌شود.

    از سرفصل‌های این دوره می‌توان به راه غنی شدن عالم چیست؟ رابطه انسان‌ها با مفاهیم هستی چطور برقرار شد؟ زبان بازگو کردن اسرار هستی را چطور می‌توان فهمید؟ چرا قرآن خواندنی شد؟ نسبت من با قرآن چیست؟ و … اشاره کرد. دانشجویان علاقه‌مند تا پایان هفته دوم مهرماه فرصت دارند تا با شناسه tadabbur@ در پیام‌رسان بله یا شماره ۰۹۳۷۱۴۶۲۵۵۸ ارتباط برقرار کنند.

    اجرای همخوانی اعضای نوجوان و بزرگسال گروه محمد رسول الله(ص)

    گروه هم‌خوانی محمد رسول الله(ص) همزمان با ایام اربعین حسینی دو اثر با عنوان سیدالاحرار (همخوانی اعضای نوجوان و بزرگسال) و یا حسین و یا حبیب (اجرای اعضای نوجوان) منتشر کرده است.

    برپایی محافل قرآنی در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا

    شبکه قرآن و معارف سیما با همراهی شورای معارف سیما برای برپایی محافل قرآنی، در مواکب مسیر نجف به کربلا و همچنین شهر‌های نجف اشرف و کربلای معلی با حضور قاریان بین‌المللی، اقدام کرد. در این محافل، اساتید قرآنی ازجمله مهدی عادلی، حمیدرضا احمدی‌وفا و مهدی غلام‌نژاد حضور داشتند.

    راه‌اندازی سامانه‌ پاسخ‌دهی به پرسش‌های حقوقی مؤسسات قرآنی

    طی جلسه اخیر هیئت مدیره این اتحادیه، مقرر شد تا به صورت قانونی و با بهره‌‌گیری از مشورت‌های مشاور حقوقی اتحادیه، معاضدت و دفاع حقوقی از مؤسسات مردم‌نهاد انجام و همچنین سامانه‌ای برای طرح سؤالات حقوقی راه‌اندازی شود.

    پخش «حسینیه نوگلان فاطمی» در دهه آخر صفر

    «حسینیه نوگلان فاطمی» با هدف ترویج معارف و شعائر اهل‌بیت(ع) برای کودکان و نوجوان در دهه آخر صفر از شبکه قرآن و معارف سیما هر روز ساعت ۱۶ پخش می‌شود.

    کارگردان هنری این کار نمایشی آقای علی فرحناک و کارگردان تلویزیونی آن آقای وحید درخشش‌فر است که در خانه تاریخی زند تصویربرداری آن انجام شده است.

    فراخوان شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز

    به موجب این فراخوان، شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، از استادان، قاریان، حافظان، اصحاب هنر‌های آوایی دینی، تولیدکنندگان برنامه‌های قرآنی و عموم افراد خوش‌فکر و اهل ذوق دعوت کرده است تا پیشنهادات، ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و مبتکرانه خود در زمینه تولید و پخش آثار صوتی و تصویری تلاوت قرآن و سایر نغمه‌های دینی شامل دعا، اذان، تواشیح، ابتهال و مناجات فارسی، که ضمن حفظ شأن و جایگاه این نغمات الهی، بتواند منجر به جلب نظر و اقبال بیش از پیش مخاطبان صدا و سیما و فضای مجازی شود، ارائه کنند.

    این پیشنهادات به صورت «ایده» یا «طرح» قابل ارائه است و می‌تواند ناظر به قالب‌های برنامه‌سازی، دکور و صحنه اجرا، نورپردازی، تصویرگذاری، صدابرداری، سبک اجرا و ارائه، و موضوعات محتوایی و شکلی دیگر باشد.

    فراخوانی دوره‌های پائیزی مرکز قرآن و حدیث حرم حضرت معصومه(س)

    مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) دوره‌های متنوع قرآنی را با آغاز فصل پاییز برگزار می‌کند. واحد خواهران این مرکز ۱۹ دوره حفظ کودک و نوجوان، ۲۶ دوره حفظ قرآن و نهج‌البلاغه برای رده سنی جوان، ۳۰ دوره قرائت قرآن و ۲۶ دوره معارف قرآن و عترت را برگزار کرده است. همچنین واحد مجازی مرکز قرآن و حدیث نیز به صورت بر خط (آنلاین)، آفلاین و تلفنی برای بانوان و آقایان در رده‌های‌ مختلف سنی برپا می‌کند.

    طرح تلاوت دوره‌های ویژه قرائت قرآن کریم با هدف تقویت صوت و لحن نخبگان و برگزیدگان قرآنی کودک و نوجوان و دوره‌های آموزش مجازی، حضوری و نیمه‌حضوری از دیگر دوره‌های این مرکز‌ آموزشی است.

    ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی بخش‌ مسابقه جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت

    حجت‌الاسلام شفیعی، دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی بخش‌های مسابقه این جشنواره به استان‌های سراسر کشور خبر داد. این جشنواره در سه بخش آموزش، مسابقه و محفل برگزار می‌شود. خش‌های آموزش این جشنواره در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، سبک زندگی، پرسمان قرآنی، قصه‌های قرآنی، تفسیر آسان و عفاف و حجاب و صحت قرائت نماز و بخش‌های مسابقه این جشنواره شامل رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ قرآن، اذان، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و نقاشی برگزار خواهد شد.

    همچنین طبق اعلام دبیرخانه این جشنواره محافل قرآنی نیز طی یک بازه زمانی و در مناسبات خاص ملی و مذهبی در مجتمع‌های محل زندگی طلاب سراسر کشور برگزار می‌شود.

    جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ایستگاه تهران، خوزستان و کرمان

    مرحله استانی شانزدهمین دوره جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی در استان‌های تهران، خوزستان و کرمان جمعه، نهم‌مهرماه، برگزار می‌شود. طی این جشنواره نمایندگان هر استان برای کسب سهمیه ملی با هم رقابت می‌کنند.

    مرحله مقدماتی استان تهران با حضور محمدرضا برقعی، در حسینیه علمدار کربلا (میثاق القرآن) تهران برپا می‌شود. همچنین مرحله استانی خوزستان در شهرستان شادگان با حضور مهدی سعادتی‌کیا، رتبه دوم منتخب مردمی چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و در استان کرمان، شهر رفسنجان با حضور یوسف جعفرزاده، رتبه دوم منتخب مردمی چهاردهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی، امروز، برگزار می‌شود.

    بازگشت رتبه اول مسابقات قرآن کرواسی و دیدار با رئیس سازمان اوقاف

    سینا طباخی، نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی و حائز رتبه اول رشته حفظ کل پس از بازگشت به ایران در شامگاه چهارم مهرماه از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) در حالی وارد کشور شد که مورد استقبال حسین طرقی، پیشکسوت و حافظ کل قرآن کریم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز و محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام قرار گرفت.

    رتبه اواستقبال از رتبه اول مسابقات قرآن کرواسی و سامانه‌ای برای پاسخ به پرسش‌های حقوقی مؤسسات

    حائز رتبه نخست مسابقات قرآن کرواسی، ششم مهرماه نیز با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در دفتر ایشان دیدار کرد.

    آغاز ثبت‌نام بیست‌وششمین جشنواره قرآنی هدهد

    ثبت‌نام «بیست‌وششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت» به دنبال ابلاغ آئین‌نامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، آغاز شد و علاقه‌مندان تا پایان مهرماه سال جاری فرصت دارند تا ثبت‌نام خود را در این دوره از جشنواره نهایی کنند.

    این جشنواره ویژه دانشجویان، کارمندان و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بوده و در شش بخش آوایی، ادبی، پژوهشی، تیمی، فناوری، معارفی، هنری، در ۵۵ رشته برگزار خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.