حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • برنامه‌های پیشنهادی کمیته قرآن دهه فجر و سالروز شهادت سردار سلیمانی تشریح شد
    شناسه : 7566
    0
    فعالیت قرآنی » فعالیت های قرآنی جلسه کمیته قرآن ستاد بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر، چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ستاد قرآنی سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی برگزار شد که طی آن برنامه‌های پیشنهادی کمیته قرآن دهه فجر و سالروز شهادت سردار سلیمانی تشریح شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    جلسه کمیته قرآن ستاد بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ستاد قرآنی سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، امروز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن و رئیس کمیته قرآن دهه فجر به همراه جمعی از اعضای این ستاد به میزبانی سازمان دارالقرآن برگزار شد.

    حجت‌الاسلام تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن در ابتدای این نشست با ارائه پیشنهادی گفت: مجموع اتفاقاتی که از سوی جریانات مردمی و دستگاه‌ها رخ می‌دهد، نیاز به یک نخ تسبیح دارد و خوب است که از لحاظ محتوایی و با محوریت یک سوره بتوانیم مفاهیمی از قرآن و اتفاقاتی را در این حوزه رقم بزنیم؛ لذا پیشنهاد ما تمرکز بر روی سوره مبارکه حشر است که مفاهیم بسیار و اتفاقات گسترده‌ای را تفسیر می‌کند و می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های مقام معظم رهبری را نیز جامعه عمل بپوشاند.

    تقی‌زاده با اشاره به اینکه خداوند متعال در سوره مبارکه حشر ۲۳ سنت را بیان می‌کند، گفت: این از جمله سنت‌ها‌یی است که اوج آن‌ها را در انقلاب اسلامی و وقایع آن دیدیم. همچنین در حوادث اخیر جبهه مقاومت آن را مشاهده کردیم و از این باب خود این سوره می‌تواند محور باشد. البته یکی از مهم‌ترین نکاتی که این سوره روی آن تأکید دارد، این است که بعد از نصرت خدای متعال و پیروزی و فتحی که در یک لایه برای شما شکل گرفته است، اگر بخواهید این نصرت‌ها ادامه پیدا کند، باید توجه به ارتباط جامعه اسلامی و جوامع با خدای متعال تقویت شود. در غیر این صورت از نصرت خدای متعال خارج می‌شود و از این باب یک منظومه کامل است که هم اقتضائات روز و سنت‌هایی که در انقلاب اسلامی ظهور کرده است و همچنین توجه و تنوعی که ما نیاز داریم را ارائه می‌کند.

    در ادامه این نشست صادق محمودی، نماینده سازمان عقیدتی و سیاسی فراجا، به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه قرآنی از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: فراجا فعالیت‌های چشمگیری در حوزه قرآن و عترت دارد که مهم‌ترین آن برگزاری مسابقات قرآن بوده است.

    وی در ادامه از اعلام آمادگی و پذیرش فراجا از ایده و طرح‌های خلاقانه در حوزه برنامه‌های قرآنی دهه فجر و سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلمیانی خبر داد و گفت: آمادگی خود را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم اعلام می‌کنیم.

    جلیل بیت‌مشعل، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشورنیز در این جلسه ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید سردار حاج قاسم سلمیانی به ارائه گزارشی از اقدامات این رسانه پرداخت و گفت:  امروز دو فعالیت ویژه شامل خبر و جریان‌سازی موضوعات قرآنی کشور را انجام می‌دهد. به عنوان مثال از روز‌های اول شروع عملیات طوفان الاقصی و حملات ناجوانمردانه صهیونیسم علیه غزه، خبرگزاری قرآنی گوشه‌ای از کار را گرفته‌ و از ابتدا پرونده ویژه خبری در این رابطه تشکیل شد و تاکنون بیش از ۱۳۰۰ خبر، گزارش، مصاحبه، نشست، تحلیل و مطالب مربوط به این عملیات منتشر شده است.

    در این گفت‌وگو‌‌ها و نشست‌ها شروع به جریان‌سازی کردیم و پرونده‌های جدیدی را در این عرصه شامل حقوق بشر، نگاه‌ سازمان‌های بین‌الملل به واقعه غزه و حضور دانشمندان، بزرگان، ادیان و مسیحیان به این موارد را پیگیری کردیم. همچنین مبانی قرآنی بسیاری از مفرداتی که عزیزان فرمودند اعم از شهادت، شاخص‌های یهود در قرآن کریم، مبانی مربوط به جهاد و … را با بزرگان حوزه و دانشگاه مطرح کردیم که در این پرونده‌ها وجود دارد.

    جلیل بیت‌مشعل، رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور

    وی ادامه داد: همچنین وبینار‌هایی را با بسیاری از شخصیت‌های مهم جهان اسلام و غیر مسلمان برگزار کردیم که ازجمله آن یک وبینار دانشجویی بود که رؤسای برخی از دانشگاه‌های بزرگ جهان اسلام از جمله دانشگاه بغداد، کوالالامپور و رئیس انجمن دانشجویان غزه را به این وبینار دعوت کردیم. همچنین وبیناری را با حضور ۶ نفر از شخصیت‌های بزرگ اسلام ازجمله غزه، فلسطین، ایران و… فردا چهارشنبه برگزار خواهیم کرد.

    رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به اینکه کار ویژه‌ای را با محوریت شهید سلیمانی انجام دادیم که در نشریه چهلمین روز شهادت این شهید بزرگوار منتشر شد، گفت: به محض اینکه این کار آغاز شد، سپاه قدس پای کار آمد و حمایت خود را از این کار اعلام کرد و این نشریه با محوریت شخصیت قرآنی شهید سلیمانی انجام شد.

    این قاری قرآن با بیان اینکه ایکنا آمادگی این را دارد که پرونده‌های ویژه‌ای را پیرامون برنامه‌های قرآنی دهه فجر و سالروز شهادت سردار شهید سلیمانی در تمامی استان‌ها راه‌اندازی کند، گفت: می‌توانیم در کرمان و در کشور صفحه ویژه‌ای را به این موضوعات اختصاص دهیم و وبینار‌هایی را در این حوزه برگزار کنیم. همچنین این قابلیت و آمادگی وجود دارد که در حوزه بین‌الملل باتوجه به وجود ۲۲ زبان زنده دنیا در خبرگزاری از اشخاص و چهره‌هایی در این عرصه مصاحبه، گزارش و تولیدات رسانه‌ای انجام شود.

    حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران نیز در بخشی از این نشست به ارائه گزارشی از اقدامات قرآنی امور مساجد اشاره کرد و گفت: در ایام سالگرد شهید سلیمانی تا ایام پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۱۱۴ محفل قرآنی در مساجد شهر تهران برگزار خواهد شد که محوریت این محافل مقاومت است. محتوای بصری و شهری این محافل و همچنین محتوای رسانه‌ای آن آماده است که در صدا و سیما و در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

    منصور قصری‌زاده، مدیر شبکه رادیویی قرآن و قاری بین‌المللی کشورمان نیز در بخشی از این نشست اظهار کرد: امروز جبهه مقابل ما به معنای عام آن یهود نیست، بلکه جبهه مقابل ما صهیونیسم است و ما امروز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که یهودیان ما در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند و مقام معظم رهبری با آن‌ها دیدار می‌کنند و از شهدای این‌ها تجلیل می‌شود و این افراد، اقلیت‌های شناخته شده‌ای در کشور ما هستند. اگر ما نتوانیم این فاصله را ایجاد کنیم در گردابی خواهیم افتاد که خودمان بعد‌ها باید پاسخگو باشیم. البته این به معنای مبرا کردن یهودیت از مشکلات به وجود آمده نیست، اما سوره مبارکه حشر دقیقاً به بحث یهودیت در زمان فتح اسلام اشاره می‌کند و اگر این سوره را به همه آن‌ها تعمیم دهیم دچار مشکلاتی خواهیم شد و ممکن است باعث افتراق و مسائلی شود که رفتار ما با قانون اساسی در تضاد باشد لذا باید حداقل فاصله‌ها را در این حوزه رعایت کنیم و دائماً بحث صهیونیسم را مورد توجه بسیاری قرار دهیم.

    کمیته قرآن

    وی در ادامه به ضرورت آسیب‌شناسی طرح‌های سال گذشته در این حوزه اشاره کرد و گفت: آیا نقاط قوت و ضعف ادوار گذشته بررسی شده است و آیا طرح‌های گذشته اثر خود را بر مخاطب داشته است؟ لذا اثرسنجی حرکات قبلی بسیار مهم، ضروری و اثرگذار است. ما نیز در رادیو قرآن در کنار شبکه معارف می‌توانیم به موضوعات مطرح شده ورود کنیم تا بتوانیم اثرگذاری بیشتری را داشته باشیم. همه این اقدامات با شبکه رادیویی قرآن مرتبط است و ما از هر فعالیتی در این حوزه دریغ نخواهیم کرد.

    سیدمهدی گتمیریان، مدیر دارالقرآن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این نشست به برنامه‌های قرآنی سپاه اشاره کرد و گفت: مبنای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرآنی است و برهمین اساس مبنای برنامه‌های ما نیز قرآنی است. با تشکیل قرارگاه قرآنی نور در سپاه به فرماندهی سردار سلامی اتفاقات گوناگون و متنوعی در حوزه قرآنی رخ داده است که به صورت خاص در موضوع سردار سلیمانی ۱۵۰۰ محفل قرآنی ویژه ایشان با اعزام قاریان ممتاز سپاه در اقصی نقاط کشور برگزار خواهد شد. همچنین به دنبال برگزاری یک برنامه ویژه هم در ناو شهید سلیمانی هستیم که هماهنگی‌های آن انجام شده است.

    مدیر دارالقرآن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: پویش‌های متنوع ختم قرآن کریم و همچنین پویش سراسری حفظ سوره مبارکه صف را داریم که سال گذشته ۸ هزار نفر از خانواده سپاه در این پویش‌ها شرکت کردند و این سوره را حفظ کردند. برنامه ویژه‌ای هم با عنوان هدیه ویژه سردار سلیمانی به سربازان برای اتمام پایان خدمت داریم که در ایام شهادت این شهید والامقام صورت می‌گیرد. پیشنهاد ما هم این است که با توجه به اینکه یکی از عناوین شهید سلمیانی شهید القدس است ما برنامه‌های جبهه مقاومت را تقویت کنیم و از قرارگاه قرآنی نور و ظرفیت‌های آن در سپاه قدس نیز استفاده خواهیم کرد.

    کمیته قرآن

    در بخش دیگری از این نشست رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، ولی یاراحمدی، پیشکسوت قرآنی کشور، مهدی سیفی، رئیس شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران و رضا سلامت‌پناه، دبیر شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی، سعید زکی‌لو، رییس فرهنگسرای قرآن، محمد انجم شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کشور و جاسم حسینی‌زاده، نماینده معاونت قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش به ارائه پیشنهادات و نظرات خود پرداختند که اهم آن به شرح زیر است.

    • راه‌اندازی پویش جهانی برای ترویج مکتب قرآنی شهید سلیمانی
    • ضرورت کاربردی‌سازی جاذبه‌های قرآنی شهید سلیمانی
    • توجه ویژه به شاخصه‌های قرآنی شهید سلیمانی در ابعاد مختلف
    • برگزاری کنگره شهدای قرآنی با محوریت شهید سلیمانی
    • انتخاب ۱۴ آیه ایثار، شهادت و مقاومت و تولیدات قرآنی در این رابطه
    • راه‌اندازی سامانه ختم قرآن کریم به یاد شهید سلیمانی
    • انتخاب شعار محوری برنامه‌های قرآنی امسال در دهه فجر و شهادت سردار سلیمانی
    • استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ و گسترش محتوای قرآنی با محوریت برنامه‌ها
    • دعوت از قاریان نوجوان غزه به کشور با هدف برگزاری کرسی‌های تلاوت و محافل قرآنی در سراسر کشور
    • اعلام آمادگی بسیج برای برگزاری ۳۲ محفل قرآنی به نام شهید سلیمانی در سراسر کشور
    • برگزاری ۱۱۴ کرسی تلاوت در مساجد شاخص شهر تهران با محوریت مقاومت و شهید سلیمانی
    • استفاده از ظرفیت «قرآن‌گرام» در اطلاع‌رسانی برنامه‌ها
    • ضرورت تداوم برنامه‌های قرآنی در این عرصه
    • استفاده از اهرم‌های انگیزشی ادارات برای اجرای برنامه‌های قرآنی
    • مشخص شدن کلیات، نقشه راه و اعتبارات برنامه‌ها
    • تنظیم آیین‌نامه برنامه‌های قرآنی در این عرصه براساس پیشنهادات
    • توجه به رویکرد مردمی بودن برنامه‌ها و پرهیز از مناسبتی بودن فعالیت‌ها
    • ضرورت حضور همه دستگاه‌های متولی در ارائه برنامه‌ها

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.