حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • بررسی جایگاه قرآن در فرآیند استدلال در علم اصول
    شناسه : 2077
    2
    در کرسی نظریه‌پردازی «محوریة النص القرآنی فی البحث الفقهی» بر تعیین جایگاه قرآن در فرآیند استدلال در نقشه علم اصول تأکید شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    بررسی جایگاه قرآن در فرآیند استدلال در علم اصول

    در کرسی نظریه‌پردازی «محوریة النص القرآنی فی البحث الفقهی» بر تعیین جایگاه قرآن در فرآیند استدلال در نقشه علم اصول تأکید شد.

    بررسی جایگاه قرآن در فرآیند استدلال در علم اصول

    به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کرسی نظریه‌پردازی «محوریة النص القرآنی فی البحث الفقهی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین خالد غفوری الحسنی به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی بنت الهدی در سالن کنفرانس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.

    حجت الاسلام والمسلمین خالد غفوری الحسنی در این کرسی نظریه پردازی اظهار کرد: این کرسی این امر را پیگیری نمی‌کند که نقاط ضعف فقه امامیه را بیان کند و همچنین اثبات کم کاری فقهای قرآن در مباحث فقهی مدنظر قرار ندارد.

    وی با اشاره به نیاز به قانونگذاری در زمینه منبعیت و مرجعیت قرآن گفت: مرجعیت به قانونگذاری نیاز دارد بنابراین لازم است قوانینی در علوم اصول وجود داشته باشد تا بتوانیم از ظرفیت و منبعیت قرآن استفاده لازم را ببریم.

    ارائه دهنده کرسی نظریه‌پردازی «محوریة النص القرآنی فی البحث الفقهی»  با بیان اینکه تفسیر سنت در پرتو قرآن به معنای اکتفای تنها به قرآن نیست، گفت: چنین محوریتی به این معنا نیست که رنگ سنت را کمرنگ کنیم بلکه به این معنا است که از ظرفیت قرآن برای فهم سنت استفاده کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: نظریه مذکور چهار رکن دارد که رکن اول آن را ضرورت اصل حضور قرآن در عملیات استدلال در فقه، استفاده از ظرفیت قرآن برای احکام به عنوان رکن دوم، رابطه معنایی و محتوایی بین سنت و قرآن به عنوان رکن سوم و ادعای عدم تخصیص قرآن به خبر واحد به عنوان رکن چهارم است.

    غفوری الحسنی با بیان اینکه هدف این نظریه بیشترین استفاده از قرآن کریم است، گفت: هدف این نیست که سنت را به حاشیه برانیم یا آن را حذف کنیم بلکه در پرتو قرآن باید از آن بهره‌مند شویم.

    وی با تأکید بر تعیین جایگاه قرآن در فرآیند استدلال در نقشه علم اصول گفت: مباحثی از سوی علمای اصول به قرآن مطرح شده که اول در دفاع از حجیت ظواهر آن در مقابل شبهه منسوب به اخباریان و دیگری معیار بودن در تعارض اخبار است.

    حجت‌الاسلام والمسلمین حسن شکوری یکی از اعضای کمیته ناقدین در این نشست با اشاره به ارکان نظریه مذکور گفت: قرآن و سنت در استدلال فقهی باید مورد استفاده قرار گیرند.

     حجت‌الاسلام والمسلمین احمد قدسی یکی دیگر از اعضای کمیته ناقدین خاطرنشان کرد: با مراجعه به قرآن زمینه کشف فروعات فراهم و مسیر جدید به روی افراد گشوده می‌شود.

    احمد حاجی ده آبادی از دیگر اعضای کمیته ناقدین عنوان کرد: نظریه مذکور باید در یک باب از ابواب مطرح شود تا بتوان بهتر نسبت به آن تصمیم‌گیری کرد.

    حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی مهر از کمیته ناقدین این کرسی با بیان اینکه مباحث خوبی در این نشست ارائه شد، یادآور شد: به عنوان نظریه نمی‌توان این مطلب را قبول کرد ولی در حوزه ترویج جای کار دارد.

     حجج اسلام والمسلمین محمد قایینی، منذر حکیم و فاکر میبدی نیز در این نشست به عنوان اعضای شورای داوران مباحث و نظرات خود را مطرح کردند.

    انتهای پیام/۷۸۰۰۳

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.