حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • اعلام جزئیات زمانی مسابقات سراسری قرآن و راه‌اندازی کمیته انضباطی
    شناسه : 3842
    0
    دومین هفته آذرماه با اعلام جزئیات چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم آغاز شد، با برگزاری جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن و اعلام راه‌اندازی کمیته انضباطی مسابقات قرآن ادامه یافت و با انتشار خبر انتصاب دبیر جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت به پایان رسید.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    دومین هفته آذرماه ۱۴۰۰ در حالی پشت سر گذاشته شد که در این هفته سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز امور قرآنی این سازمان حجم زیادی از رویدادهای مهم هفته را به خود اختصاص داد، در مقابل اما همچون هفته‌های اخیر شاهد انتشار هیچ رویداد مهمی از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبودیم. این در حالی است که در این هفته شاهد انتشار خبرهای جسته و گریخته‌ای از سوی دیگر نهادها و دستگاه‌های قرآنی بودیم.

    در بین مهم‌ترین رویدادهای قرآنی دومین هفته آذرماه باید به سه خبر مهم که هر سه از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف منتشر شد، اشاره کرد که شامل برگزاری جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن، اعلام جزئیات زمانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن و اعلام نتایج ارزیابی قاریان جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره کرد. در این بین انتشار خبری مبنی بر راه‌اندازی کمیته انضباطی مسابقات قرآن که بخشی از مصوبات ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور بود، می توان مهم‌ترین خبر قرآنی هفته اعلام کرد.

    در کنار این خبر باید به بزرگداشت قاری برجسته کشور مصر که در این هفته شاهد سی و سومین سالروز وفات او بودیم، اشاره کرد. انتصاب دبیر جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت و برگزاری سلسله نشست‌های مربوط به حفظ قرآن را باید از دیگر رویدادهای مهم قرآنی هفته دوم آذرماه به حساب آورد. در ادامه نگاهی گذرا به برخی از این رویدادها خواهیم داشت.

    برنامه زمانی مسابقات سراسری قرآن

    در اولین روز هفته جاری دبیر چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، به بیان تشریح آخرین جزئیات این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: مرحله فینال چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۲۹ آذر تا سوم دی‌‌ماه به صورت حضوری در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان حاضر در این مرحله از صبح ۲۹ آذر در تهران حضور می‌یابند و پذیرش خواهند شد.

    ماجرای شک در تلاوت و حل آن از سوی رهبری

    پنجمین محفل انس با قرآن به همت مجمع قرآنیان اسلامشهر، با حضور تعدادی از قاریان و حافظان قرآن و همچنین تلاوت قاریان بین‌المللی و ممتاز کشورمان در اسلامشهر برگزار و همزمان از طریق صفحه اینستاگرامی mquran_eslamshahr به صورت زنده پخش شد.

    احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی در این جلسه، پیش از اینکه به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید بپردازد با اشاره به خاطره‌ای از دیدار با مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته، به ارائه توضیحاتی درباره اهمیت تلاوت قرآن داد و همچنین از یک قاری مصری سخن گفت که حرف او در یک محفل انس با قرآن موجب شد تا به تلاوت قرآن با اهمیت بیشتری بها دهد.

    ایکنا

    اعلام نتایج آزمون انتخابی اعزام به مسابقات بین‌المللی

    در خبر دیگری از حوزه مسابقات قرآن، نتایج آزمون انتخابی جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآنی که تا پایان سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اعلام شد. نحوه ارزیابی این افراد با بررسی تلاوت آنها در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری صورت گرفته است. بر اساس اعلام معاونت مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، هر کشوری که دعوتنامه برای حضور قاریان ایرانی ارسال کند، از بین افراد اعلام شده هر کدام که شرایط را داشته باشند با توجه به اولویت رتبه‌ای که به دست آورده‌اند، به آن مسابقات اعزام خواهند شد. همچنین نتایج این آزمون تا پایان سال ۱۴۰۰ است و از سال آینده خروجی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن مبنای اعزام به مسابقات بین‌المللی خواهد بود.

    طراحی جلسات هم‌اندیشی با حافظان قرآن

    محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری سلسله جلسات هم‌اندیشی با حافظان قرآن ذیل ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، گفت: این جلسات در دو گروه بانوان و آقایان برگزار می‌شود و مقرر شده است تا جایی که افراد صاحب‌نظر حضور داشته باشند، استمرار داشته باشد. جلسات هم‌اندیشی طراحی شده است تا این ارتباط وسیع‌تر شود. به همین جهت دوستان و صاحب‌نظرانی که شناخته شده هستند در گروه‌های ۲۰ نفره برای حضور در این جلسات دعوت می‌شوند.

    تجلیل از پیشکسوت قرآنی کشور

    محفلی به مناسبت گرامیداشت شهدای منطقه ۵ تهران دوشنبه هشتم آذرماه برگزار شد و طی آن از فعالیت های محمد عباسی، پیشکسوت قرآنی کشورمان تجلیل شد. این محفل با حضور جمعی از اساتید، پیشکسوتان، فعالان قرآنی و حافظان قرآن همچون سیدحسین موسوی‌بلده؛ رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران، مهدی قره‌شیخلو؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، حمیدرضا احمدی‌وفا؛ قاری بین‌المللی، مهدی غلام‌نژاد؛ قاری بین‌المللی، احسان شریفی؛ شهردار منطقه پنج تهران و تعدادی از اعضای شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

    نخستین جلسه «تلاوت و استماع قرآن کریم» برگزار شد

    نخستین جلسه «تلاوت و استماع قرآن کریم» ١٠ آذرماه در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) از سوی شورای عالی قرآن برگزار شد. محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن گفت: مدتی است که درصدد برگزاری یک جلسه ترویجی جامع و فاخر با محوریت تلاوت قرآن بودیم. این شرایط فراهم نشد تا این که محدودیت‌های کرونایی هم مزید بر علت شد. در جلسه هم‌اندیشی که اخیراً با قاریان ممتاز عضو جلسات ارتقاء داشتیم، درخواست برگزاری چنین جلسه‌ای مجدداً مطرح شد.

    معاون اجرایی شورای عالی قرآن ادامه داد: شورا در این سال‌ها همواره به بهانه‌های مختلف از جمله جلسات آموزشی، نشست‌های تخصصی و محافل بزرگداشت شخصیت‌های قرآنی، فضای اجتماع قرآنیان عزیز را فراهم کرده است، اما علاقه‌مند بودیم که در راستای اجرای فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، جلسه‌ای را مختص تلاوت قرآن به صورت مستقل و مستمر برگزار کنیم.

    راه‌اندازی کمیته انضباطی مسابقات قرآن

    چهل و هشتمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور ۹ آذرماه در سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور اعضای این ستاد و مدیران کمیته‌های مختلف برگزار شد. در این جلسه، علاوه بر ارائه گزارش مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن، مباحثی در مورد دو آیین‌نامه جدید مطرح شد که در اواخر دولت قبل به صورت رسمی ابلاغ شده بود. این دو آیین‌نامه شامل آیین‌نامه صدور مجوز برگزاری مسابقات قرآن از سوی دستگاه‌ها و نهادها و آیین‌نامه انضباطی مسابقات قرآن بود. آیین‌نامه انضباطی از جمله آیین‌نامه‌هایی بوده است که در دوره قبل مدیریت مرکز در صحن ستاد عالی مسابقات و طی دو نوبت مطرح شده بود. در آن دوره اشکالات حقوقی و تعدیلی به آن وارد و سعی شد با نگاه به همان مطلب و جرح و تعدیل و تلطیف برخی واژه‌ها،‌ سند جدیدی نوشته شود.

    اجرای برنامه‌های چهار فصل قرآنی

    نشست تخصصی «پیامبر اکرم(ص) منادی صلح و آشتی» از مجموعه نشست‌های تخصصی فصل پاییز رویداد فرهنگی ـ هنری چهار فصل قرآنی که سومین نشست این مجموعه نیز محسوب می‌شود، شامگاه نهم آذرماه، به همت معاونت ترویج و توسعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن شیرزاد، از پژوهشگران قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. وی در این نشست تخصصی به توضیحی درباره جایگاه وحدت، صلح و آشتی در سیره پیامبر(ص) پرداخت.

    برگزاری همایش سراسری بسیج و مدیران قرآن

    نخستین همایش سراسری بسیج و مدیران قرآن، عترت و نماز یگان‌های تابعه نیروی هوایی ارتش، ۹ آذرماه از سوی مرکز قرآن، عترت و نماز اداره عقیدتی ـ سیاسی نهاجا در سالن اجتماعات مسجدالنبی(ص) این ستاد برگزار شد. در بخشی از این همایش سرگرد سیدمحسن مصطفوی، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی هوایی ارتش به ارائه گزارشی درباره اجرای طرح نهضت حفظ قرآن با ظرفیت بسیج، تبیین و تشریح جشنواره «تنویر» با رویکرد سبک زندگی قرآنی و تبیین دستور‌العمل جامع قرآنی در راستای ترویج آموزه‌های قرآنی در سطح یگان‌ها پرداخت.

    بزرگداشت استاد عبدالباسط

    در این هفته و با توجه به نزدیک شدن به تاریخ سی‌ام نوامبر(در تاریخ میلادی) که مصادف با سی‌وسومین سالروز عروج عبدالباسط محمد عبدالصمد، قاری شهیر مصری بود، شاهد انتشار مطالب متعدد و مراسم در فضای مجازی بودیم. از جمله این مراسم می‌توان به برگزاری آن از سوی مؤسسه احسن‌الحدیث اشاره کرد. این برنامه با حضور سید‌محسن موسوی‌بلده، مدیر و مؤسس مؤسسه و همچنین با دعوت از قراء ملی و بین‌المللی برگزار شد. در حین این برنامه تلاوت‌هایی نیز از برخی از اساتید ارائه و به بیان ویژگی فنی تلاوت شیخ عبدالباسط و ماندگاری صوت ایشان و … پرداخته شد.

    ادامه مرحله استانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی

    در این هفته شاهد برگزاری مرحله فینال شانزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی در برخی استان‌ها در بخش نوجوانان از جمله در استان تهران بودیم که فینال آن با حضور هفت نفر از برگزیدگان و منتخبان در جلسه قرآن محمودرضا بیژنی‌اول برگزار شد و نفرات برتر مشخص شدند.

    طراحی اپلیکیشن تخصصی الحان

    نخستین اپلیکیشن تخصصی الحان به شیوه ترتیل با تدریس محسن یاراحمدی، قاری، مدرس و مؤلف کتاب آموزش «صوت و لحن قرائت قرآن کریم» طراحی و ایجاد شد. این اپلیکیشن دارای آموزش قرائت و تحلیل مقامات اصلی و فرعی، اجناس مقامات، مقامات اصلی، مقامات مرکب، بیات، رست، سه‌گاه، حجاز، صبا، نهاوند و … است. مقامات مرکب شامل ترکیبات مقام اصلی بیات، مقام مرکب شوری، مقام مرکب نهفت، مقام مرکب حسینی، ترکیبات مقام اصلی رست، مقام مرکب نیروز یا(نوروز) و… از جمله مواردیست که در این اپلیکیشن به آن اشاره شده است.

    انتصاب دبیر جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

    در این هفته همچنین شاهد انتصاب دبیر بیست و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت نیز بودیم. بر همین اساس عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در حکمی جواد باقری، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت را به عنوان دبیر بیست‌وششمین جشنواره قرآنی هدهد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور منصوب کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.