حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • اجرای نذر تلاوت همزمان با عاشورای حسینی
    شناسه : 5941
    4
    برگزاری پویش نذر تلاوت و سنت حسنه احیای قرآنی شب عاشورا، دعوت از جامعه قرآنی برای پیوستن به جهاد تبیین، برگزاری پنجمین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن و اجرای تلاوت قاریان قرآن در سوگ اباعبدالله(ع) را می‌توان مهمترین رویدادهای هفته‌ای که گذشت دانست.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

     فعالیت‌های قرآنی کشور در سومین هفته مردادماه ۱۴۰۱ با تاسوعا و عاشورای ۱۴۴۳ هجری قمری همراه بود. طی این هفته سنت حسنه احیای قرآنی شب عاشورای حسینی، در راستای سیره قرآنی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران شهید ایشان همچون سال‌های گذشته در برخی اماکن مقدسه، خانه‌ها و جلسات قرآنی سراسر کشور برگزار شد. هر چند نهادهای امور قرآنی کشور در پائین‌ترین حد فعالیت خود بودند و ظاهرا خیزی برای تلاشی دیگر دیده نمی‌شود، اما بخش‌ها و نهادهای مردمی حوزه قرآن فعالیت‌های قرآنی را همسو با عزاداری و سوگ حسینی کرده بودند. طی این هفته روز خبرنگار با ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، مصادف شده بود. در مجموع راه‌اندازی طرح سراسری حفظ تلفنی «اربعین قرآنی»، برگزاری پویش نذر تلاوت در عاشورای حسینی در قالب محفل انس با قرآن، برگزاری سنت حسنه احیای قرآنی شب عاشورای حسینی، دعوت از جامعه قرآنی برای پیوستن به جهاد تبیین، عیادت رئیس سازمان دارالقرآن از پیشکسوت قرآنی، برپایی پنجمین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن و اجرای تلاوت قاریان قرآن در سوگ اباعبدالله(ع) را می‌توان مهمترین رویدادهای هفته‌ای که گذشت بدانیم. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته خواهیم داشت؛

    راه‌اندازی طرح سراسری حفظ تلفنی «اربعین قرآنی»

    طی این هفته حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان از راه‌اندازی طرح حفظ تلفنی «اربعین قرآنی» ویژه ایام محرم و صفر خبر داد.

    وی گفت: در راستای تعمیق هر چه بیشتر پیوند دو ثقل قرآن کریم و اهل‌بیت‌(ع)، مؤسسه بیت‌الاحزان طرحی را تحت عنوان «اربعین قرآنی» به منظور حفظ جزء ۳۰ قرآن در بازه زمانی عاشورا تا اربعین به مدت ۴۰ روز راه‌اندازی کرده است.

    مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان اضافه کرد: طرح اربعین قرآنی به صورت حفظ تلفنی برگزار می‌شود و هیچگونه محدودیتی از لحاظ سن، جنسیت و موارد دیگر ندارد و همه افراد اعم از سنین کودک تا کهنسال امکان شرکت در طرح را دارند.

    قاریان قرآن برای برپایی عزای حسینی‌ شایسته‌ترینند

    یکی از مهمترین حقایق و درس‌هایی که پیام امام حسین(ع) در جریان حادثه کربلا داشته است، دلدادگی آن امام هُمام به باریتعالی و مؤانست ایشان با کتاب خدا و آیات الهی بود. حضرت سیدالشهدا (ع) به اندازه‌ای به قرآن دلداده بود که یک روز از سپاهیان کفر مهلت خواست تا به قرآن خواندن بپردازد. حتی سر مبارک امام حسین(ع) بر بالای نیزه قرآن تلاوت کرده است که همه این‌ها نشان از اهتمام آن حضرت به تلاوت کلام وحی دارد.

    اجرای تلاوت قاریان قرآن در سوگ اباعبدالله(ع) و برگزاری پویش نذر تلاوت در عاشورای حسینی

    بر همین اساس پویش نذر تلاوت در عاشورای حسینی در قالب محفل انس با قرآن، با حضور جمعی از استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم به همت خبرگزاری ایکنا و به میزبانی مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث با مدیریت سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور برگزار شد که امید می‌رود این حرکت ارزنده مورد استقبال دیگر مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور قرار گیرد.

    به گزارش ایکنا در بخشی از این مراسم سیدمحسن موسوی‌بلده به این موضوع که همه ائمه به مرگ طبیعی به لقاءالله نپیوسته‌اند، بلکه همه شهد شیرین شهادت را نوشیده‌اند، پرداخت و افزود: شهادت سید‌الشهداء به نوعی برای سایر ائمه و بقیه معصومین نیز تکرار شده است. ولی چرا می‌گویند هیچ روزی در تاریخ بشر مانند روز شهادت امام حسین(ع) نبود؟ به این دلیل که حسین با شهادتش نام خدا را زنده نگه داشت.

    تأثیر «نذر تلاوت» در گسترش فرهنگ قرائت قرآن در هیئات مذهبی

    طی این هفته حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد اهمیت تلاوت قاریان قرآن در مجالس عزای حسینی گفت: همانطور که مورد تأکید بزرگان قرآنی ما نیز بوده و هست، قاریان قرآن باید به گونه‌ای رفتار کنند که اولاً هیئت‌های عزاداری در هنگام دعوت از آنها با کمترین سختی مواجه شوند و در مقابل ساده‌ترین دعوت‌ها جهت تلاوت در مجالس عزای حسینی را با دل و جان پذیرا باشند و اینکه اگر می‌توانند خودشان نزدیکترین هیئت عزاداری محله‌شان را پیدا کنند و پیش قدم در تلاوت قرآن در مجلس عزای حسینی شوند.

    رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه قاریان قرآن ساده‌ترین دعوت‌ها جهت تلاوت در مجالس عزای حسینی را با دل و جان پذیرا باشند، گفت: موضوع نذر تلاوت در مجالس عزای حسینی اقدام مبارکی است و می‌تواند به نشر معارف قرآن در هیئت‌های عزاداری کمک ویژه‌ای کند.

    پیوند محکم‌تر قاریان و هیئات حسینی را قدردان بوده و حمایت کنید

    یکی دیگر از راهکار‌های انس با قرآن را شمرده شمرده خواندن آیات و تأمل بر مفاهیم و بر حذر داشتن از اینکه خود را ملزم کنند تا در مدت زمانی مشخص یک جزء را ترتیل‌خوانی کنند، اعلام شده است؛ در همین راستا ایکنا در این هفته با امیر بخشی، قاری و مدرس قرآن گفت‌وگویی داشت.

    قاری و مدرس قرآن یکی از فرصت‌های خوب و طلایی برای ترویج تلاوت معنامحور را ماه‌های محرم و صفر به ویژه دو دهه اول ماه محرم بیان کرد و گفت: استفاده از هنر اقرا در هیئات که محل تجمع مردم حول محور اهل بیت(ع) است، موثر بوده و این فرهنگ ناب را در جامعه گسترش می‌دهد. ما باید دو بال قرآن و اهل بیت(ع) را در کنار هم استفاده کنیم.

    آغاز پویش حفظ سوره الرحمن از ۲۲ مرداد

    پویش ۲۱ روزه حفظ سوره الرحمن از سوی کانون قرآن و عترت(ع) دانشگاه شهید بهشتی ویژه دانشجویان سراسر کشور برگزار می‌شود.از مزایای این دوره می‌توان به یادآوری روزانه شماره آیات، بررسی تلاوت آیات توسط مربی و تعامل گروهی اشاره کرد.

    زمان شروع پویش ۲۲ مردادماه خواهد بود که تا ۱۱ شهریورماه به طول می‌انجامد. علاقه‌مندان به منظور شرکت در این پویش می‌توانند به شناسه sbu_contest در پیام‌رسان تلگرام پیام دهند.

    راه‌اندازی طرح سراسری حفظ تلفنی «اربعین قرآنی»

    حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان طی این هفته از راه‌اندازی طرح حفظ تلفنی «اربعین قرآنی» ویژه ایام محرم و صفر خبر داد.

    وی گفت: در راستای تعمیق هر چه بیشتر پیوند دو ثقل قرآن کریم و اهل‌بیت‌(ع)، مؤسسه بیت‌الاحزان طرحی را تحت عنوان «اربعین قرآنی» به منظور حفظ جزء ۳۰ قرآن در بازه زمانی عاشورا تا اربعین به مدت ۴۰ روز راه‌اندازی کرده است.

    اجرای مسابقه پیامکی از عاشورا تا اربعین

    طولانی‌ترین مسابقه پیامکی به مدت چهل روز از عاشورا تا اربعین از سوی مؤسسه قرآن و عترت ابوتراب ساقی کوثر بندرعباس برگزار می‌شود.طی این مسابقه هر روز یک سؤال از زمینه‌های قیام امام حسین(ع)، حرکت ایشان از مدینه، آشنایی با یارانشان در کربلا، سیره عملی و زندگی اباعبدالله الحسین(ع)، پیمان‌شکنی کوفیان، اسیران عاشورا و… از طریق کانالی با عنوان «حسینیه منتظران ظهور» در پیام‌رسان واتساپ طرح و در پایان هر شب یک برنده اعلام می‌شود.

    ارائه طرحی برای حذف چهره‌های تکراری از مسابقات سراسری قرآن

    برنامه زنده «افق» قرآن ۱۵ مردادماه با حضور کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور و با اجراوکارشناسی جواد نصیری به روی امواج شبکه رادیویی قرآن رفت.

    کریم دولتی در ابتدای صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی در مورد آخرین وضعیت مسابقات قرآن کشور پرداخت و گفت: مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در همه استان‌ها به پایان رسیده و از یکشنبه هفته آینده ۲۳ مردادماه رقابت‌های مرحله استانی آغاز می‌شود.

    مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن از تهیه طرحی برای جلوگیری از حضور چهره‌های تکراری در رقابت‌ها خبر داد و تصریح کرد: کار‌های مطالعاتی این طرح صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود از سال آینده شاهد اجرای آن باشیم.

    دعوت از جامعه قرآنی برای پیوستن به جهاد تبیین

    طی این هفته حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، طی پیامی از همگان برای پیوستن به جریان عمومی و لشکر قرآنی جهاد تبیین دعوت کرد.

    رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در بخشی از این پیام گفت: اباعبدالله(ع) برای تبیین کلمه حق قیام کرد و به شهادت رسید و حتی بعد از شهادتش بر سر نیزه قرآن می‌خواند تا مسیر حق را و آنچه که وظیفه مردم را تبیین کند.

    جلسه ختم قرآن از اذان صبح تاسوعا تا روز عاشورا برگزار شد

    دیگر طرح ختم قرآن در شب عاشورای حسینی به تأسی از وجود حضرت سید الشهدا(ع) از اذان صبح روز تاسوعا تا اذان صبح روز عاشورا با همراهی مهد قرآن در کتابخانه این موسسه برگزار شد.

    این جلسه ختم قرآن، سنتی است که هرساله تا پیش از ایام کرونا همزمان با روز تاسوعا و شب عاشورا در منزل سیدمهدی سیف، مدرس قرآن کریم برگزار می‌شد.

    این سنت حسنه‌ای است که از مرحوم «سیدمحمدحسن سیف» ابوی این پیشکسوت قرآنی به یادگار مانده است که در آن اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم به‌صورت مستمر به تلاوت قرآن پرداخته می‌شود تا در طول یک روز یک ختم کل قرآن انجام شود و ثواب آن هدیه به پیشگاه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای دشت کربلا شود.

    مراسم احیای قرآنی شب عاشورا در تهران برگزار شد

    چهاردهمین سال سنت حسنه احیای قرآنی شب عاشورای حسینی، در راستای سیره قرآنی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران شهید ایشان همچون سال‌های گذشته به همت مجمع قاریان شهرری (مکتب‌القرآن و العترة) در قالب محفل انس با قرآن و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مسجد شیخ صدوق(ره) برگزار شد.

    این مراسم طبق سنوات گذشته از ساعت یک بامداد همراه با پخش زنده و مستقیم از شبکه قرآن سیما و با اجرای حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌درچه‌ای و هادی‌ صلحجو آغاز شد.این جلسه در قالب اجرای کرسی تلاوت از سال ۸۸ تاکنون هرساله در شب‌ عاشورا برقرار بوده است، اما طی چند سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی کشور با ظرفیت محدود برپا شده است.

    در این مراسم که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، طبق روال سنوات گذشته، قاریان خوشخوان و ممتاز و بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیات نورانی قرآن و متناسب با نهضت عاشورا پرداختند. ذکر مصیبت امام‌ حسین(ع)، قرائت زیارت عاشورا و بیان ویژگی‌های قرآنی قیام عاشورا از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

    مسابقه ملی «آیه‌های نور در مکتب حسین(ع)» برگزار می‌شود

    مسابقه ملی آیه‌های نور در مکتب حسین(ع) از روز عاشورا تا اربعین حسینی ویژه کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار می‌شود.این مسابقه با مشارکت اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور و معاونت فرهنگی تبلیغی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان همدان برپا می‌شود.

    محور‌های این مسابقه، شامل حفظ و تفسیر سوره مبارکه فجر در رده سنی نوجوانان و حفظ پنج حدیث در مقام و منزلت امام حسین(ع) در رده سنی کودکان است.

    عیادت رئیس سازمان دارالقرآن از پیشکسوت قرآنی

    طی این هفته حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و حجت‌الاسلام شفیعی، مدیرکل امور استان‌های این سازمان از احمد حاجی‌شریف، پیشکسوت قرآنی کشور و معاون سابق نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم این سازمان عیادت کردند.

    در این دیدار رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از زحمات و تلاش‌های ارزنده احمد حاجی‌شریف در خدمت به ساحت مقدس قرآن در طول سالیان متمادی قدردانی و برای وی آرزوی سلامتی و تندرستی کرد.

    پنجمین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن برگزار شد

    پنجمین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم، ۱۹ مرداد، از ساعت ١٨ تا ٢٠ با حضور تعدادی از قاریان و مشارکت برخط و تصویری تعداد دیگری از قراء ممتاز سراسر کشور، در تهران، مجتمع امام خمینی (ره)، سالن همایش کوثر برگزار شد.

    در این جلسه که با دبیری حمید رحیمی، قاری پیشکسوت قرآن کریم همراه بود، اصول وقف و ابتدا و مفاهیم آیات توسط حمیدرضا مستفید، استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم و مشارکت قاریان به بحث گذاشته شد.

    همچنین قاسم رضیعی، استاد و قاری بین‌المللی قرآن به نقد و تحلیل تلاوت پرداختند. در این جلسه محمد اسماعیلی‌آریامنش، امیر بخشی و مسعود بیژنی این جلسه را همراهی کردند.

    جزئیات بخش پژوهشی مسابقات قرآن دانش‌آموزان

    میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به جزئیات برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان در بخش پژوهشی گفت: چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در بخش پژوهشی از ۲۵ تا ۳۱ مردادماه به میزبانی استان خراسان رضوی با حضور دانش‌آموزان برگزیده استان‌های سراسر کشور در دو بخش دختران و پسران برگزار خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزانی که موفق به کسب حد نصاب نمره لازم در مرحله مقدماتی شده‌اند، به این مرحله راه پیدا کرده‌اند، افزود: در مرحله مقدماتی از هر استان در هر رشته شامل رشته‌های نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، تفسیر قرآن، انشای نماز و احکام یک نفر در پایه‌های تحصیلی مختلف انتخاب شدند و آثار خود را به دبیرخانه مسابقات ارسال کردند.

    اجرای تلاوت قاریان قرآن در سوگ شهادت اباعبدالله(ع)

    در این مراسم سوگ‌نشینی و عزاداری سالار شهیدان، حسین بیات، ابوالفضل امیری، هادی موحدامین، محمدحسن موحدی، سعید عبدی و سعید پرویزی آیاتی چند از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند و اجرای این جلسه با حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای کشورمان بود.

    شعرخوانی سهیل محمودی در رثای اباعبدالله الحسین(ع)، مرثیه‌سرایی مجید محسنی‌نیا و مداحی امیرعلی پورزرگری به همراه اجرای تواشیح تعدادی از اعضای گروه همخوانی محمد رسول الله(ص) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

    اجرای تلاوت قاریان قرآن در سوگ اباعبدالله(ع) و برگزاری پویش نذر تلاوت در عاشورای حسینی

    این مراسم چندین دهه در این منزل واقع در حوالی چهارراه سرچشمه تهران برگزار می‌شود و صرفاً سال گذشته به دلیل شرایط قرمز کرونایی به صورت ارتباط زنده مجازی قاریان و از طریق صفحه مجازی مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث اجرا و پخش شد.

    نقش‌آفرینی جامعه قرآنی در جهاد تبیین ضروری است

    در آخرین روزهای این هفته حجت‌الاسلام و المسلمین روح الله حریزاوی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در دیدار با اعضای مرکز طبع و نشر قرآن کریم که در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، اظهار کرد: همه ما مجذوب جاذبه‌های قرآن و خادم قرآنیم و باید قدردان خدمت به کتاب خدا باشیم.

    اجرای تلاوت قاریان قرآن در سوگ اباعبدالله(ع) و برگزاری پویش نذر تلاوت در عاشورای حسینی

    وی ادامه داد: با نگاه خادمی، جنبه‌های نفسانی از بین خواهد رفت و همکاری مجموعه‌های قرآنی مضاعف خواهد شد.کلیه مجموعه‌های ذیل دفتر مقام معظم رهبری جزء دارایی‌های نظام هستند و همه ما نسبت به حفظ و تعالی این دارایی‌ها مسئولیم.

    اختصاص تسهیلات با سود کم و واگذاری زمین‌هایی برای موسسات قرآنی

    عماد ناصری، قاری و مدرس قرآن و مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت هرمزگان با اشاره به حضور محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و جلسات متعدد با مسئولان استان طی ۱۹ مرداد، گفت: نخستین جلسه با اعضای هیئت مدیره اتحادیه استانی به منظور دریافت پیشنهادات، مطالبات و نقدها و انتظارات اعضا برگزار شد. بر این اساس مقرر شد تا تسهیلاتی با سود پایین برای فعالیت اقتصادی موسسات قرآنی اختصاص یابد.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.