حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • آغاز گام نخست طرح ملی ارزیابی و پایش خانه‌های قرآن و عترت(ع)
    شناسه : 3109
    2
    مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به آغاز گام نخست طرح ملی ارزیابی و پایش خانه‌های قرآن و عترت‌(ع) اظهار کرد: جهت دست‌یابی به واقعیت موجود در عرصه فعالیت خانه‌های قرآن و عترت، به ویژه پس از شیوع بیماری کرونا و تلاش برای تنظیم سند تحول در افق میان‌مدت و بلند‌مدت توسعه فعالیت‌های مربوط، پایش خانه‌های قرآن و عترت در دستور کار سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفت.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    خانه‌های قرآن و عترت به‌عنوان فراگیرترین تشکل قرآنی در اقصی نقاط کشور با توجه به نقش بی‌بدیل خود در ترویج و تعمیق فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام در جامعه اسلامی و اجرای سیاست‌های قرآنی کشور، باید از هموارترین مسیر برای توسعه فعالیت‌های خود برخوردار بوده و واجد مطلوب‌ترین سطح کیفیت باشند تا بتوانند نقش محوری خود را ایفا کنند.

    حصول به این نقطه مطلوب و ترسیم مسیر راه، نیازمند اطلاع دقیق از وضعیت موجود است. ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها، قوت‌ها، چالش‌ها و موانع پیش‌روی خانه‌های قرآن و عترت ازجمله موضوعاتی است که ترسیم دقیق راه وصول به قله مطلوب و هرگونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای شتاب بخشی به پیمودن مسیر، متأثر از آن‌ها است.

    بر همین اساس، حسین بهبودی، مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به آغاز گام نخست طرح ملی ارزیابی و پایش خانه‌های قرآن و عترت‌(ع) اظهار کرد: جهت دست‌یابی به واقعیت موجود در عرصه فعالیت خانه‌های قرآن و عترت به ویژه پس از شیوع بیماری کرونا و تلاش برای تنظیم سند تحول در افق میان‌مدت و بلند‌مدت توسعه فعالیت‌های مربوط، پایش خانه‌های قرآن و عترت در دستور کار سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفت.

    وی افزود: امعان نظر به ضرورت برون‌سپاری امور اجرایی به مردم و جلب مشارکت عمومی در مسیر تغییر نقش حاکمیت از تصدی‌گری به سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت، توانمندسازی فعالیت‌های مختلف قرآنی مردمی ضروری است و این موضوع طی دو دهه اخیر در اولویت‌های سازمان دارالقرآن الکریم بوده است. بر همین اساس، متعاقب رصد و ارزیابی موفق مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سال گذشته که برای نخستین بار در کشور صورت پذیرفت و منتج به شناخت دقیق وضع موجود و ایجاد زمینه‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی واقعی در این بخش شد و با الهام از تجربه گران‌سنگ مذکور و نیز به منظور سه هدف مهم، نخستین گام از «طرح پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت کشور» با عنوان خودارزیابی و خود‌اظهاری خانه‌های قرآن و عترت برنامه‌ریزی شد.

    مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اهداف مهم نخستین گام از «طرح پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت کشور» گفت: تقویت فرهنگ خوداظهاری در پایش ظرفیت‌های ارزشمند فعالیت‌های مردمی، جلب همکاری مدیران خانه‌ها و تشویق آنان به مشارکت در ارزیابی و تهیه و به‌روز رسانی بانک اطلاعاتی جامع از توانایی‌ها، استعدادها، دست‌آورد‌ها و موانع احتمالی پیش‍روی خانه‌های قرآن و عترت از جمله مهمترین اهداف این طرح هستند.

    بهبودی با بیان اینکه خوداظهاری فرصت مغتنمی برای خودکنترلی و پیش‌قدمی خانه‌ها برای خودارزیابی، استعدادیابی و محاسبه عملکرد‌ها از یک سو و تقویت اعتماد حاکمیت و تجلی همسوئی و همراهی فعالان قرآنی با حاکمیت از سوی دیگر است، اظهار کرد: بدون تردید فعالان قرآن و عترت که خود از سرچشمه زلال ثقلین سیراب شده‌اند و برای اعتلای معارف ناب وحیانی کمر همت بسته و مجاهدانه عمر و سرمایه زندگی خودرا در این مسیر نورانی مصروف داشته‌اند، در نهایت صدق و خلوص، مساعی خویش را در تکمیل شاخص‌های تعریف شده و انعکاس واقعیت‌ها بکار خواهند بست.

    وی با بیان اینکه استقرار نظام خوداظهاری علاوه بر تفویض و برون‌سپاری بخشی از اختیارات حاکمیت به مدیران خانه‌ها، برای رسیدن به اهدافی پیش‌بینی شده است، گفت: این اهداف شامل «فرهنگ‌سازی، ایجاد انگیزه، بهره‌گیری از ظرفیت خانه‌ها و تسهیل امر ارزیابی»، «تقویت رویکرد داوطلبانه و مسئولیت‌پذیری قانونی و اجتماعی و پاسخگویی مدیران خانه‌ها»، «تقویت تعامل و رابطه متقابل بین سازمان و خانه‌ها مبتنی بر حسن اعتماد طرفین، توأم با همسویی و همراهی برای مشارکت خانه‌ها در ارایه گزارش دقیق و جلوگیری از طولانی شدن و به حداقل رساندن فرآیند ارزیابی و نظارت»، «صرفه‌جویی در منابع انسانی، مالی و زمان صرف شده»، «اجرای آسان، سریع، دقیق، یکپارچه و فراگیر ارزیابی و نظارت خانه‌ها»، «واگذاری حداکثری خدمات غیر حاکمیتی به بخش مردمی»، «ارتقای آشنایی و نگرش مدیران نسبت به استانداردها، مقررات و انتظارات حاکمیت»، «افزایش رضایت‌مندی مدیران و کارآیی خانه‌ها»، «تقویت سیستم ممیزی، پایش و ارزیابی تشکل‌های قرآنی مردمی»، «اتقان اطلاعات و نظام دریافت، ثبت و تحلیل آن‌ها» و «مشارکت مدیران در ارتقاء کیفی خدمات خانه‌ها» است.

    مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به نکاتی پیرامون موارد بالا گفت: تمامی خانه‌های قرآن و عترت علیهم السلام مشمول خوداظهاری بوده و در مدت زمان تعیین شده در فرآیند مذکور شرکت خواهند کرد؛ لذا بدواً از همراهی و قبول مسئولیت و مشارکت همه مسئولین خانه‌های قرآن و عترت قدردانی می‌شود. همچنین فرآیند اجرایی خوداظهاری در بازه زمانی ۱۵ شهریورماه تا ۳۰ مهرماه انجام می‌گیرد.

    به گزارش ایکنا، مراحل خوداظهاری در چهار گام تعریف شده است. قدم اول، ورود مسئول خانه قرآن و عترت به بخش «پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت» بارگذاری شده در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان به آدرس www.telavat.ir است. قدم دوم، مطالعه دستورالعمل خوداظهاری خانه‌های قرآن و عترت علیهم‌السلام، قدم سوم، ورود به سامانه پایش و ارزیابی و تکمیل اطلاعات خانه قرآن و عترت و مسئولین آن و نیز تکمیل شاخص‌های ارزیابی و در قدم چهارم ارسال اطلاعات صورت می‌گیرد.

    مسئولین خانه‌ها جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رفع ابهامات و اشکالات احتمالی و دریافت پاسخ لازم می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶۶۹۵۵۹۱۸-۰۲۱، ۶۶۹۵۵۹۷۶-۰۲۱ یا ۶۶۹۵۵۹۱۳-۰۲۱ تماس بگیرند. همچنین مدیران خانه‌های قرآن قبل از تکمیل اطلاعات به نکات زیر دقت کنند:
    ۱. نسبت به مطالعه دستورالعمل پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت مندرج در بخش ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی www.telavat.ir اقدام کنند.
    ۲. سامانه رصد و پایش خانه‌های قرآن و عترت به سهولت از طریق گوشی‌های همراه هوشمند قابل دسترسی و پاسخگویی است.
    ۳. خانه‌هایی که در موعد مقرر در فرآیند خوداظهاری و تکمیل و ارسال شاخص‌ها مشارکت نمایند، از طرف سازمان دارالقرآن الکریم بر اساس شیوه‌نامه تشویقات مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته، اقدام آن‌ها به‌عنوان امتیاز در ارزیابی لحاظ خواهد شد.
    یادآور می‌شود، گام دوم پایش و ارزیابی خانه‌ها به فاصله کوتاهی پس از اتمام گام نخست، به‌صورت رصد میدانی با مشارکت ۳۰۰ نفر از کارشناسان قرآنی سازمان و مدیران مجرب تشکل‌های قرآنی مردمی انجام خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.