حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • آغاز رقابت‌های قرآنی اوقاف در استان‌ها
    شناسه : 3070
    2
    اعلام برنامه زمانی مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف، برگزاری مرحله سراسری مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواد‌ه‌های نزاجا، آغاز طرح تلفنی حفظ قرآن «مشکوة» ویژه اعضای جهاددانشگاهی، تصویب کلیات برنامه‌های شش‌ماهه دوم اتحادیه کشوری مؤسسات، از مهمترین رویداد هفته‌ای که سپری شد بود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    هفته دوم از سومین ماه تابستان ۱۴۰۰ در حالی سپری شد که شاهد تشکیل جلسه شورای معارف سیما، اعلام برنامه زمانی مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف، برگزاری مرحله سراسری مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های نزاجا، آغاز طرح تلفنی حفظ قرآن «مشکوة» ویژه اعضای جهاددانشگاهی، تصویب کلیات برنامه‌های شش‌ماهه دوم اتحادیه کشوری مؤسسات، انتشار خبر راه‌اندازی مرکز نوآوری و خلاقیت‌های قرآنی در آینده نزدیک از سوی سازمان دارالقرآن و درگذشت مادر شهید منا محسن حاجی‌حسنی و … بودیم.

    تصمیم‌گیری درباره رویکرد برنامه‌های اربعینی سیما

    همزمان با دهه آخر ماه محرم و در آستانه اربعین حسینی هم‌اندیشی شورای معارف سیما با نهادهای فرهنگی برگزار شد که طی آن بر نقش رسانه برای بزرگداشت این مراسم، استفاده از برنامه‌های معرفت‌افزا در حال و هوای مسیر راهپیمایی اربعین، حضور ۵۰۰ موکب ایرانی در اربعین با شعار امسال اربعین «الحسین سفینه النجاه» و… تأکید شد.

    اختتامیه سومین دوره مسابقات سراسری «مشکات» برگزار می‌شود

    رقابت‌های سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم «مشکات» ویژه بانوان و آقایان در دو گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال از سوی مؤسسه قرآنی مشکات البرز و با مشارکت دفتر امام‌جمعه کوهسار به کار خود پایان داد.

    این رقابت‌ها در رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و مفاهیم قرآن کریم برگزار شد که مراسم اختتامیه این دوره جمعه، ۱۲ شهریورماه ، ساعت ۱۷ برپا می‌شود.

    بازشناسی مفهوم تعلیم قرآن کریم در کتاب و سنت

    شورای عالی قرآن به منظور ارتقای سطح کیفی تلاوت قرآن کریم، مطالب پژوهشی و آموزشی متعددی را از محققان و صاحب‌نظران این حوزه در قالب مقاله و طی نشست‌های تخصصی هرساله خود، جمع‌آوری و در قالب کتاب با عنوان «سالنامه پژوهشی نبأ» منتشر می‌کند. شورا به منظور استفاده علاقه‌مندان از این مطالب به انتشار آن اقدام کرده است و هر هفته شاهد انتشار یکی از مقالات در سایت ایکنا خواهید بود.
    این هفته به معرفی مقاله با عنوان «تعریف و تفسیر تعلیم قرآن کریم در کتاب و سنت» به قلم حسین مرادی‌زنجانی پرداخته شد.

    یادآور می‌شود، اولین شماره سالنامه پژوهشی نبأ در شش سرفصل، از جمله «مبانی و اصول آموزش قرآن (دو مقاله)»، «آموزش عمومی قرآن (یک مقاله)»، «آموزش قرآن در آموزش و پرورش (دو مقاله)»، «سنت اقراء (دو مقاله)»، «ارتباط نگارش و آموزش قرآن (دو مقاله)» و «ارتباط مسابقات و آموزش قرآن(یک مقاله)» تهیه شده است.

    دومین دوره مسابقات سراسری استعدادهای قرآنی

    دومین دوره مسابقات سراسری استعدادهای قرآنی کشور ویژه منتخبان فاز تطبیقی طرح استعدادهای قرآنی به صورت مجازی و آنلاین از شنبه، ۱۳ شهریورماه به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

    در این دوره، ۳۵ نفر از نخبگان کشور از ۲۰ استان حضور دارند. این دوره در رشته قرائت تحقیق و حفظ قرآن برگزار می‌شود. داوران این دوره ازجمله عباس امام‌جمعه در بخش تجوید، کریم دولتی در بخش وقف و ابتدا، نصرت‌الله حسینی در بخش صوت و محسن یاراحمدی در بخش لحن هستند.

    محمود نوروزی؛ قاری منتخب هفتمین جلسه ارتقای قاریان

    هفتمین جلسه از سیزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم، چهارشنبه ۱۳ مردادماه به صورت نیمه حضوری و با برقراری ارتباط دوسویه و برخط تصویری با قاریان شرکت کننده، به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد. در این جلسه که با دبیری محمودرضا بیژنی‌اول قاری ممتاز کشورمان همراه بود، احمد ابوالقاسمی و کریم دولتی از استادان و داوران بین المللی به ارائه نکات فنی و مفاهیمی و تحلیل قرائت قاریان پرداختند و تلاوت محمود نوروزی از نظر کارشناسان این جلسه با کسب نصاب لازم به عنوان تلاوت منتخب هفتمین جلسه ارتقا معرفی شد.

    لزوم بازمهندسی مدل حکمرانی فعالیت‌های قرآنی کشور

    مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده است به بررسی وضعیت مدیریت و راهبری فعالیت‌های قرآنی کشور و آسیب‌هایی که در این راه با آن مواجه است، پرداخته و در ادامه راهکارهای شش‌گانه‌ای برای برون‌رفت از این وضعیت پیشنهاد داده است.

    صدور مجوز سازمان قرآنی دانشگاهیان برای اجرای دوره‌های ضمن خدمت

    غلامرضا عباسی، رئیس مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان، با اشاره به فعالیت‌های این مرکز در عرصه آموزش قرآن کریم، گفت: در جدیدترین اقدام این مرکز از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مجوز برگزاری دوره‌های ضمن خدمت کارکنان دولت را در حیطه آموزش قرآن کریم دریافت کرده است.

    برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی

    این کارگاه از سوی کانون قرآن و عترت دانشگاه صدا و سیما با همکاری کانون ریحانه این دانشگاه برگزار می‌شود که براساس برنامه‌ریزی‌انجام شده کارگاه ویژه آقایان ۷ و ۱۴ شهریورماه از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ با تدریس مصطفی سبحانی، فرمانده پایگاه حُر برگزار خواهد شد و همچنین کارگاه ویژه بانوان نیز ۲۱ و ۲۸ شهریورماه از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ برپا می‌شود.

    اعلام برنامه زمانی مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف

    زمان مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از سوی معاونت مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد که براساس آن این مسابقات از نهم شهریورماه آغاز شد و برنامه زمانی آن تا پایان این ماه در استان‌های مختلف ادامه خواهد داشت.

    این مرحله با برپایی مسابقات در آذربایجان غربی طی مردادماه آغاز شده است و سایر استان‌ها نیز در شهریورماه رقابت‌ها را به صورت حضوری برگزار می‌کنند. مسابقات قرآن استان تهران طی ۱۶ تا ۲۲ شهریورماه و خراسان رضوی نیز ۲۰ تا ۲۵ شهریورماه برگزار می‌شود.

    مسابقه «نامیرا» برگزار می‌شود

    مسابقه کتابخوانی ویژه ماه محرم و صفر با عنوان «نامیرا» ویژه عموم از سوی کانون قرآن و عترت دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. منبع این مسابقه، کتابی به همین نام است که رمانی تاریخی و مذهبی و داستان حقیقت‌جویی دو جوان از جوانان کوفه در زمان امام حسین(ع) است. این کتاب اتفاقات شهر کوفه قبل از واقعه عاشورا را به تصویر می‌کشد.

    مسابقه طی سه مرحله مطابق با هفت فصل نسخه الکترونیکی کتاب نامیرا در اپلیکیشن طاقچه در ۱۳ شهریورماه فصل‌های یک تا سه، ۲۰ شهریور فصل‌های چهار و پنج و ۲۷ شهریور فصل‌های شش و هفت برگزار می‌شود و مجموع امتیازات دریافت شده در سه مرحله، نفرات برتر را مشخص می‌کند. به سه نفر برتر جوایزی اهدا می‌شود.

    چگونگی جلب مشارکت برای خیر قرآنی با تشریح دو نمونه موفق

    سومین نشست از سلسله نشست‌های سمینار علمی «خیر قرآنی بر بستر مشارکت‌های مردمی»، ششم شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، مدیر جامعه قرآنی عصر بنیاد خاتم الاوصیاء(عج) و داود جعفری، دبیر اجرایی جشنواره تلاوت‌های مجلسی با موضوع «فعالیت‌ها، تجربه‌ها و ایده‌های نو در خیر قرآنی» به صورت مجازی و پخش زنده برگزار شد.

    طی این نشست راهکارهای جلب مشارکت مردمی برای امور قرآنی تشریح و چگونگی جلب منابع مالی برای یکی از بزرگترین مؤسسات قرآنی و جذب مشارکت خیرین برای اجرای جشنواره تلاوت‌های مجلسی مطرح شد.

    مرحله سراسری مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های نزاجا برگزار شد

    مرحله سراسری بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن خانواده‌ها(همسران و فرزندان کارکنان) و بانوان شاغل نیروی زمینی ارتش طی بازه زمانی اول تا هفتم شهریورماه به میزبانی ستاد هوانیروز آجا به صورت غیر حضوری و با شرکت راهیافتگان از تمامی یگان‌ها نزاجا برگزار شد.

    در این دوره از مسابقات سراسری، هزار و ۵۰۰ شرکت‌کننده در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل، ۲۵، ۲۰، ۱۵، ۱۰، ۵، ۳، ۱جزء، مفاهیم قرآن(به صورت سؤالات چهارگزینه‌ای) و اذان به مدت هفت روز با یکدیگر به رقابت پرداختند.

    برگزاری دوره آموزش مجازی تربیت مربی حفظ قرآن از سوی آستان عبدالعظیم(ع)

    مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) دوره تربیت مربی رشته حفظ قرآن کریم را به‌ صورت صوتی و تصویری در قالب آموزش مجازی برگزار کرد. این طرح به‌صورت مستمر و با هدف تربیت مربیان کارآمد در زمینه تدریس حفظ قرآن کریم در جهت حرکتی گام به گام به سوی یادگیری بهتر قرآن آغاز شد تا زمینه ارتقای این حوزه را فراهم کند.

    دوره تربیت مربی رشته حفظ قرآن کریم با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه به مدت یک‌ماه با حضور ۲۶ نفر از بانوان حافظ کل قرآن کریم زیر نظر اساتید مجرب به صورت مجازی برپا شد.

    «نخست‌وزیر مکتبی»؛ عنوان ویژه‌برنامه هفته دولت رادیو قرآن

    ویژه‌برنامه «نخست‌وزیر مکتبی» از سوی گروه تولید و تأمین رادیو قرآن پخش شد. بیان چکیده‌ای از زندگینامه و صفات و منش شهید محمدعلی رجایی، معلم و اسوه‌ای که هنر زیستن را آموخته است و تجلی اخلاص و تقوای شهید رجایی در تصمیمات اجرایی ایشان و پخش فرازهایی از تلاوت‌های ناب قاریان ایران و جهان از جمله آیتم‌های این برنامه است.

    آغاز طرح تلفنی حفظ قرآن «مشکوة» ویژه اعضای جهاددانشگاهی

    اولین دوره طرح تلفنی حفظ قرآن کریم «مشکوة» با حضور ۲۵ نفر از سراسر کشور از هفتم شهریور‌ماه آغاز شده و تا ۱۵ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت، بطوری که این افراد زیر نظر مربیان خود به حفظ قرآن به شیوه تلفنی پرداخته‌اند.
    در پایان ترم، دو مرحله آزمون، یکبار از طریق پشتیبان براساس دستورالعمل‌های استاندارد و بار دیگر از سوی یکی از اساتید مطرح حفظ و به صورت تصویری انجام خواهد شد.

    نکاتی در باب معرفی معاون قرآنی وزیر ارشاد

    ایکنا طی یادداشتی با توجه به تغییر دولت‌ و مشخص شدن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، به بیان نکاتی درباره توجه به انتخاب گزینه‌های احتمالی تصدی میز معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته است.

    جدا نبودن «خیر عرفی» از «خیر دینی»

    در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های سمینار علمی «خیر قرآنی بر بستر مشارکت‌های مردمی» که با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با موضوع «خیر و نیکوکاری در قرآن» برگزار شد بر اشتباه بودن تقسیم‌بندی کار خیر به دو بُعد خیر عُرفی و خیر دینی تأکید کرد.

    مرکز نوآوری و خلاقیت‌های قرآنی راه‌اندازی می‌شود

    در نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن با مسعود ابراهیمی،مسئول پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، مقرر شد مرکز نوآوری و خلاقیت‌های قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم با همکاری این پارک افتتاح شود.

    مادر شهید منا محسن حاجی‌حسنی به فرزند شهیدش پیوست

    ربابه خراسانی، مادر شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر، قاری بین‌المللی کشورمان، ۱۰ شهریورماه، شش سال پس از شهادت فرزندش در فاجعه منا، به دلیل عوارض بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

    تصویب کلیات برنامه‌های شش‌ماهه دوم اتحادیه کشوری مؤسسات

    در چهاردهمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت که به صورت حضوری برخی از اعضا و غیرحضوری برخی دیگر، درباره برنامه‌های شش‌ماهه دوم اتحادیه در سال ۱۴۰۰ بحث و تبادل نظر شد و سپس کلیات این برنامه‌ها به تصویب رسید.

    تهیه اطلس قرآنی کشور مبتنی بر برنامه GIS، ایجاد سامانه مدیریت جامع و بانک اطلاعات مؤسسات قرآنی کشور، سطح‌بندی مؤسسات قرآنی کشور، راه‌اندازی کامل اتوماسیون اداری اتحادیه‌های استانی، تکمیل پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اتحادیه‌های استانی، راه‌اندازی شرکت دیجی آلا به عنوان مرکز ارائه خدمات و محصولات قرآنی و قرآنیان، تدوین و ارائه قوانین و لوایح مورد نیاز به مجلس شورای اسلامی دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حل مسائل مهم مبتلا به نظیر مالیات، بیمه، اعتبارات و مجوزها، توافق با سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش و … جهت واگذاری برنامه‌ها و فعالیت‌ها و امور صنفی به اتحادیه، اخذ مجوز صندوق مستقل قرآنیان و … از جمله کلیات برنامه نیمه دوم امسال اتحادیه خواهد بود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.