حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • زیباترین داستان قرآن همراه با پند فراوان
    شناسه : 6188
    2
    داستان یوسف پیامبر در قرآن کریم مملو از سختی‌هایی است که یک انسان می‌تواند در طول زندگی خود تجربه کند، اما در نهایت یوسف با صبر و ایمان به خداوند به جایگاه بالایی دست پیدا می‌کند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

     دوازدهمین سوره قرآن کریم، «یوسف» نام دارد. یوسف یکی از پیامبران بنی اسرائیل و فرزند یعقوب پیامبر بود. او در ۹سالگی خواب دید که ۱۱ ستاره و خورشید و ماه در برابر او سجده می‌کنند. این خواب سرنوشت وی را به تصویر می‌کشید؛ زمانی که در مصر به مقام بالایی رسید، برادرانش که او را با نقشه‌ای خطرناک به چاه انداخته بودند، پس از سال‌ها در مقابلش سجده کردند و او را بزرگ داشتند.

    سوره یوسف یکی از سوره‌های مکی قرآن کریم است که ۱۱۱ آیه دارد و در جزء‌های ۱۲ و ۱۳ قرار گرفته است. همچنین این سوره پنجاه و سومین سوره‌ نازل شده به پیامبر است.

    این سوره به صورت مفصل بخش‌های مختلف زندگی حضرت یوسف را به تصویر کشیده که به تصريح آیه سوم سوره، «احسن‌القصص» (بهترين داستان) شناخته می‌شود. بهترين داستان به اين دليل كه هدف قصه‌های قرآنی يعنی عبرت گرفتن را در بالاترين سطوح تحقق مي‌بخشد.

    داستان حضرت یوسف در این سوره از خواب دیدن وی آغاز می‌شود؛ بخش دوم داستان مربوط به حسادت برادران و انداختن يوسف به چاه است. نجات یافتن یوسف از چاه و فروش او در مصر، دل‌باختن زلیخا به یوسف، به زندان افتادن یوسف، تعبیر خواب پادشاه مصر و آزادی از زندان، مقام گرفتن یوسف در مصر، آمدن برادران و پدر یوسف به مصر از دیگر بخش‌های این داستان است.

    هدف سوره یوسف بیان ولایت خدا نسبت به بندگان با اخلاص و به اوج عزت رساندن آنان در سخت‌ترین شرایط دانسته شده است. این در صورتی است که مؤمنان به یقین و اطمینان قلبی رسیده باشند و در برابر سختی‌ها و مشکلات صبور باشند.

    علامه طباطبایی در تفسیر المیزان هدف اصلی سوره یوسف را بیان چگونگی ولایت خداوند نسبت به انسان‌های پاک و با ایمان دانسته و معتقد است کسی که به خدا ایمان واقعی داشته باشد، خداوند نیز او در سخت‌ترین شرایط به اوج عزت و بزرگی خواهد رساند.

    از مهم‌ترین نتایجی که از این سوره برداشت می‌شود، دعوت به صبر و استقامت در برابر مشکل‌ها و سختی‌ها و پرهیزکاری در برابر لذت‌های دنیوی است. در این صورت است که خداوند وعده داده که پاداش نیکوکاران و بندگان شایسته را خواهد داد.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.