حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • گفتمان حفظ قرآن را در جامعه توسعه دهیم
    شناسه : 2098
    4
    رئیس سازمان دارالقرآن الکریم خواستار عزم ملی برای اجرای طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن شد و گفت: ما باید فضاسازی و گفتمان حفظ قرآن را در جامعه توسعه دهیم.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    گفتمان حفظ قرآن را در جامعه توسعه دهیم

    رئیس سازمان دارالقرآن الکریم خواستار عزم ملی برای اجرای طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن شد و گفت: ما باید فضاسازی و گفتمان حفظ قرآن را در جامعه توسعه دهیم.

    گفتمان حفظ قرآن را در جامعه توسعه دهیم

    حجت الاسلام مهدی اخوان‌صباغ درباره اجرای طرح ملی حفظ قرآن به خبرنگار معارف ایرنا گفت: موضوع حفظ قرآن در کشور نیازمند یک عزم ملی است. یعنی شاید ستاد راهبری حفظ تمام تلاش خود را به کار بندد ولی این موضوع که ۱۰ درصد از جامعه تبدیل به حافظان قرآن شوند، نیازمند یک عزم ملی و انگیزه‌سازی‌هایی در کنار زیرساخت هاست.

    وی افزود: تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن فقط با حضور نهادهای قرآنی به نتیجه نمی‌رسد بلکه همه کشور باید عزم خود را جزم کند که به این نقطه برسد. البته سازمان ها با اتکا به توان قرآنی خود این کار را انجام می دهند نه با اتکا به تمام ظرفیت ها و اشکال به همین مساله برمی گردد.

    همه مسئولان نهادها احساس مسئولیت کنند

    اخوان اضافه کرد: مثلا در سازمان تبلیغات فقط سازمان دارالقرآن پیگیر موضوع حفظ قرآن است در حالی که ما بخشی از کل این نهاد هستیم یا مرکز امور قرآنی در سازمان اوقاف و امور خیریه این موضوع را پیگیری می کند یا در آموزش و پرورش بگوییم فقط اداره کل قرآن و نماز مسئولیت دارد درحالی که کل آموزش و پروش باید عزم خود را جزم کند. مثلا در منابع درسی و پرورشی موضوع حفظ را مطرح کند و باید یک اتفاق ملی رخ دهد و دغدغه همه این باشد.

    همه مسئولان باید احساس کنند در مقابل تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن مکلف و پاسخگو هستند و یکی از راه های توسعه فعالیت های معنوی و فرهنگی در کشور موضوع حفظ قرآن است که رهبر انقلاب نیز بر آن تاکید دارند.

    تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن طی چند سال؟

    رئیس سازمان دارالقرآن گفت: با توجه به حرکتی که برای حفظ قرآن آغاز شده شاید تا ۲۰۰ سال دیگر موفق به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن نشویم ولی به نظر می آید که این طرح قابل جهش است و آنچه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ بیان کردند، قابل تحقق است و نیاز به برنامه ریزی های جدید دارد.

    اخوان ادامه داد: به طور قطع با برنامه های سنتی سابق یا بعضی از برنامه هایی که به صورت خاص اتفاق افتاده به آن نقطه نمی توانیم برسیم. ظرفیت بسیار خوبی درکشور وجود دارد که می توان به صورت خاص استفاده کرد. مانند موسسات مردمی قرآن در سراسر کشور که انگیزه های بسیاری دارند یا می توان از ظرفیت وزارت آموزش و پرورش، ستاد کل نیروهای مسلح یا دانشگاه ها وحوزه های علمیه استفاده کرد.

    وی افزود: مسئله مهم این است که این موضوع به عنوان یکی از مسائل اصلی کشور تعریف نشده و در تمام نهادها و سازمان ها از مجلس و دولت گرفته تا شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک موضوع تعریف نشده است.

    رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: برای رسیدن به این قله نیازمند زیرساخت‌ها و مشوق‌های بسیاری هستیم. مثلا رهبر معظم انقلاب فرمودند من معتقد نیستم سربازی باید حذف شود ولی اگر این موضوع، تشویق کننده جامعه برای حرکت به سوی حفظ قرآن باشد، شاید بتوان معافیت سربازی را به عنوان یکی از مشوق ها تعریف کرد.

    نظام ارزش‌گذاری برای حافظان قرآن وجود ندارد

    وی افزود: از طرف دیگر نظام ارزش‌گذاری کشور برای حافظ قرآن ارزش آنچنانی قائل نیست. بر اساس منابع تاریخی یکی از ملاک های اصلی پیامبر (ص) برای سپردن مسئولیت ها  به افراد، حفظ قرآن بود اما امروز در جامعه چنین نگاهی حاکم نیست. البته نمی خواهم بگویم نگاه ما اینگونه نیست ولی باید به قانون تبدیل شود تا همه جامعه انگیزه حرکت در این مسیر را پیدا کنند. مثلا موضوع هایی که با زندگی مردم گره خورده مانند اشتغال، مباحث تحصیلی یا سربازی می تواند در این تشویق ها گره‌گشا باشد و در آن صورت می توانیم آینده سازی بهتری برای حافظان داشته باشیم.

    اخوان با اشاره به اهمیت فهم قرآن در کنار حفظ کلام الهی گفت: در برنامه ریزی ها عمدتا به فهم قرآن و معارف قرآنی نیز تاکید شده است و ما در آزمون اعطای مدرک به حافظان، هم به مهارت های قرائت و روخوانی و روانخوانی تاکید می کنیم و هم در کنار آن حفظ قرآن و تفسیر دیده می شود.

    البته عمده نهادها روی حسن حفظ تاکید می کنند ولی فهم قرآن و عمل به آیات قرآنی اولویت بیشتری دارد، رهبر انقلاب بر روی نکته خوبی دست گذاشتند. چون حفظ قرآن باعث نورانی شدن دل می شود و با فهمیدن آیات، مقدمه عمل به قرآن بوجود می آید.

    اخوان افزود: فضای حفظ قرآن فضای جدی نیست. با این که تلاش حافظان خیلی خوب است و موسسات قرآنی و خانه های قرآنی زحمات بسیاری می کشند ولی فضای عمومی جامعه فضای حفظ قرآن نیست و باید فضاسازی و گفتمان حفظ قرآن را در جامعه توسعه دهیم.

    به گزارش ایرنا مرداد سال ۹۰ بود که رهبر معظم انقلاب از ضرورت تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن سخن گفتند و کلیات طرح ملی حفظ قرآن کریم با این هدف در اسفند سال ۹۳ در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور به تصویب رسید و تدوین برنامه اجرایی آن به کمیسیون توسعه آموزش عمومی و کمیسیون تبلیغ و ترویج دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی واگذار شد.
    محمدرضا مخبردزفولی دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی این طرح را مرداد سال ۹۵ به وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان های صدا و سیما، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، ستاد کل نیروهای مسلح و دستگاه های دولتی و عمومی ابلاغ کرد. بر اساس این طرح تمام دستگاه‏ های اجرایی موظف شدند برنامه های خود را به منظور بررسی و یکپارچه‏ سازی و تصویب به ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم زیر نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال کنند و در دوره‏ های زمانی معین، نتایج حاصل از اجرای برنامه‏ ها را به ستاد گزارش دهند.

    در چشم انداز این طرح آمده است: در افق ۱۴۱۴، حفظ قرآن کریم، امری فراگیر بین تمام اقشار جامعه اسلامی ایران خواهد بود؛ به گونه ای که تعداد حافظان قرآن کریم در کشور به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید. برنامه های آموزشی و محافل حفظ در سراسر کشور برپا شده و استفاده از آیات قرآن کریم در گفت و گوها و تعاملات روزمره عموم و فرهیختگان رایج خواهد شد.

    اردیبهشت سال گذشته در صد و یکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، مدیریت ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شد. مهدی قره شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بهمن سال گذشته اعلام کرد: چنانچه طرح ملی حفظ نتواند انتظارات جامعه قرآنی را برآورده کند، بهتر است تعطیل شود یا راهبری آن به سازمان دیگری واگذار شود.

    وی درباره بهبود وضعیت حفظ قرآن و تحقق منویات رهبر انقلاب در این زمینه معتقد است برای موضوع حفظ باید دو کار انجام دهیم، یکی فرهنگسازی است، یعنی باید تلاش کنیم فرهنگ حفظ قرآن در بین مردم باب شود و راه رسیدن به این فرهنگ، عادت کردن به قرآن‌خوانی است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.