حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • هنر اعتراضی با انقلاب و دفاع مقدس به اوج رسید
    شناسه : 4295
    2
    ریشه هنر اعتراضی از دهه ۵۰ آغاز شد، اما با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به اوج رسید.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» با حضور احسان آقایی؛ رئیس موزه هنرهای معاصر، سیدعباس میرهاشمی دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و کیانوش معتقدی کیورتیور نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر امروز ۲۲ دی برگزار شد.

    در ابتدای جلسه آقایی در سخنانی اظهار کرد: این نمایشگاه، اتفاقی است گه چندین سال از برگزاری آن در موزه می‌گذرد. در کشورمان گنجینه‌های بسیاری داریم که متاسفانه هنوز به درستی دیده نشده، برای همین چنین اقدام‌هایی می‌تواند به بهتر دیده شدن آثار هنری کمک کند.

    وی افزود: لازم به ذکر است در برگزاری این رویداد هنری، جشنواره تجسمی فجر کمک‌های خوبی به ما کرد. درباره معنا و مفهوم نمایشگاه نیز باید بگویم که ما سعی داریم تاریخ هنر اعتراضی را در کشورمان مورد ارزیابی قرار دهیم. هنر اعتراضی ریشه‌هایش از دهه ۵۰ آغاز شده و با انقلاب و دفاع مقدس به اوج خود ‌رسید.

    آقایی ادامه داد: شاید این سوال پیش آید نمایشگاه «آینه در آینه» چه چیزی متمایز با اتفاقات گذشته دارد زیرا پیشتر هم نمایشگاهی با موضوع آثار اعتراضی در کشورمان برگزار شده است اما در عمده نمایشگاه یا جشنواره‌های قبلی آثار به لحاظ معنایی مد نظر قرار می گرفت اما در نمایشگاه «آینه در آینه» سعی کردیم وجه هنری آثار را مدنظر قرار دهیم.

    رعایت انصاف در نمایشگاه

    مدیر موزه هنرهای معاصر با بیان این که انصاف شرطی ویژه در برگزاری این نمایشگاه بوده، گفت: تمام تلاش خود را انجام دادیم که انصاف را به شکل مطلوبی در نمایشگاه «آینه در آینه» رعایت کنیم، برای همین هم هنرمندان مستقل در این نمایشگاه حضور دارند و هم هنرمندانی که رویکردشان همیشه در آثارشان انقلابی بوده است.

    آقایی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه آثار نمایشگاه حسینیه ارشاد هم در این نمایشگاه وجود خواهد داشت، تاکید کرد: همانگونه که گفتم رعایت انصاف یکی از تاکیدات ویژه ما در برگزاری این نمایشگاه است برای همین آثاری که در نمایشگاه حسینیه ارشاد به نمایش در می‌آمد نیز در نمایشگاه «آینه در آینه» مد نظر قرار گرفته است.

    وی با تاکید بر اینکه بخش مهمی از هنر انقلاب در اختیار حوزه هنری است، گفت: نمی‌توان کتمان کرد که بخش مهمی از هنر انقلاب و جنگ در اختیار حوزه هنری است چون این عرصه محلی برای حمایت از این دست و آن بوده است این موضوع به نظر من به خودی خود اتفاقی ناخوشایند نیست بلکه در جای خود منطقی است برای همین در نمایشگاه ما نیز آثار حوزه هنری حضور دارند.

    هنر اعتراضی با انقلاب و دفاع مقدس به اوج رسید

    این هنرمند با بیان اینکه استقبال از این اتفاق از طریق هنرمندان مطلوب بوده بیان کرد: خوشحالم که بگویم هنرمندان از این اتفاق استقبال کردند. برای مثال آقای سعدالدین که در ایران نیز حضور ندارد طبق واسطه به ما اعلام کرد که علاقه دارد طرح‌های انقلابی خود را در این نمایشگاه داشته باشد.

    معتقدی هنر در ادامه این نشست خبری تصریح کرد: در تاریخ مکتب‌های هنری این سرزمین، جریان‌های متعددی را شاهد هستیم اما آنچه که به عنوان هنر اعتراضی شناخته می‌شود ریشه‌هایش در دهه ۵۰ است، البته هنر اعتراضی ریشه در آثار اجتماعی دارد اما شکل اعتراضی آن یک حیطه مجزا را برای خود رقم زده است.

    این پژوهشگر هنر تاکید کرد: در هنر اعتراضی مهمترین اصل رعایت انصاف است، چون اگر این خصیصه رعایت نشود و آن هنر مغرضانه خواهد بود. لازم به ذکر است هنر اعتراضی تنها به آثار تجسمی خلاصه نمی‌شود، بلکه در دیگر عرصه‌های هنر نیز می‌توان کارهای اعتراضی را مشاهده کرد.

    نمایش آثار برای نخستین‌بار

    وی با تاکید بر اینکه بسیاری از کارهای هنری به نمایش درآمده در نمایشگاه «آینه در آینه» برای اولین بار روی دیوار می‌رود، گفت: برای دوستداران هنر نقاشی و عکاسی این خبر بسیار خوشحال‌کننده است که بگویم بسیاری از آثاری که در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد برای اولین بار است که در معرض دید قرار می‌گیرد. این کارها از گنجینه‌های هنر ایران هستند که روایتی را از تاریخ انقلاب تصویر می‌کنند. همچنین در این نمایشگاه آثار قهوه‌خانه‌ای نیز مورد توجه است چون بخشی از اعتراضات هنری را در این شکل از هنر شاهد هستیم.

    معتقدی تاکید کرد: اتفاقی دیگری که شاید این نمایشگاه را متمایز با اتفاقات قبل می‌کند ابعاد آثار به نمایش درآمده خواهد بود، چون اندازه آثار بزرگ است و ما تا به حال چنین ابعادی را برای کارهای نقاشی و عکاسی در نمایشگاه‌هایی که برگزار کرده‌ایم، شاهد نبوده‌ایم برای همین این اتفاق می‌تواند کلاس درسی برای جوانان کشورمان باشد.

    وی با تاکید بر این نکته که هنر اعتراضی ایران دو فاکتور بسیار مهم دارد، بیان کرد: در هنر اعتراضی کشورمان دو موضوع به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته است. ابتدا حضرت امام (ره) سپس مردم. یعنی همیشه حضور مردم در کنار هدایت‌ها و راهنمایی‌های حضرت امام (ره) مدنظر هنرمندان بوده است. درباره تعداد آثار نیز باید بگویم ۹۰ اثر در حوزه‌های نقاشی گرافیک و گرافیک در نمایشگاه «آینه در آینه» وجود خواهد داشت.

    در انتهای مراسم میرهاشمی نیز تصریح کرد: یکی از تاکیدات جشنواره هنرهای تجسمی فجر توجه ویژه روی مسائل پژوهشی است، نمایشگاه «آینه در آینه» اقدامی در این راستاست که می‌خواهد با برگزاری یک کار پژوهشی به جشنواره تجسمی فجر کمک رساند، بنابراین این اقدام به نظرم سنگ‌بنای خوبی است تا بتوان در دیگر کشورها نیز از آن بهره بود. یعنی در رویدادهای هنری تنها توجه معطوف به همان جشنواره نباشد، بلکه با برگزاری نمایشگاه‌ها نیز می‌توان به جشنواره یا اتفاق هنری کمک کرد.

    ریشه هنر اعتراضی از دهه ۵۰ آغاز شد، اما با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به اوج رسید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.