حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • هر مسجد یک سازمان فرهنگی است
    شناسه : 5300
    2
    امام جماعت مسجد گیاهی محله تجریش تهران با تأکید بر اینکه باید نگاهمان به فعالیت مسجد اصلاح شود، بیان کرد: صحیح‌ترین نگاه به مسجد این است که این مکان را به عنوان یک سازمان فرهنگی ببینیم.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حجت‌الاسلام والمسلمین صداقت‌‎زاده، امام جماعت مسجد گیاهی تجریش در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان توضیحاتی درباره محافل قرآنی این مسجد در طول ماه مبارک رمضان پرداخت و بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) دو یادگار مهم، کتاب خدا و عترت، را در میان مسلمانان به یادگار گذاشتند. ما هم در مسجد گیاهی تجریش به هر دو موضوع اهتمام داشته‌ایم. در بخش نخست که مربوط به قرآن است، همواره اقدام به برپایی جلسات آموزش و تفسیر قرآن کرده‌ایم و این جلسات در روزهای دوشنبه برگزار شده است. همچنین، برنامه‌هایی را در راستای بزرگداشت عترت پیامبر اکرم(ص) ترتیب داده‌ایم که همواره با استقبال عموم مردم مواجه شده است.

    وی افزود: در سال جاری به برگزاری محافل قرآنی اهتمام جدی‌تری داشتیم؛ به ‌نحوی که برخلاف گذشته، ۱۰ محفل انس با قرآن برگزار کردیم که در آنها قاریان بین‌المللی به همراه گروه‌های تواشیح به اجرای برنامه پرداختند و با استقبال خوب مردم مواجه شد. همچنین، با توجه به اینکه رهبر انقلاب اسلامی شعار سال را تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین اعلام کردند، در این محافل از افرادی که در این زمینه‌ به موفقیت‌هایی دست‌یافته بودند نیز تجلیل کردیم.

    نقش مساجد در توسعه مباحث دینی

    صداقت‌زاده با اشاره به نقش محوری مساجد در تبلیغ دین، تصریح کرد: در هر محله‌ای مسجد برای توسعه مباحث دینی محوریت دارد، البته باید با ایجاد انگیزه افراد را به سمت مساجد جذب کنیم. امروزه ممکن است برخی افراد دورنمایی از برپایی جلسات قرآن در مساجد نداشته باشند، اما بهترین فعالیت در مساجد برگزاری جلسات قرآن است که هم انسان می‌تواند از آن‌ها الگوبرداری کند و هم به معرفت خود بیفزاید.

    وی بیان کرد: به خاطر دارم که در برخی از جلسات قرآن، تلاوت دو یا سه آیه قرآن موجب تحول فرد شده است. همچنین نباید از تشویق افراد غافل شد. زمانی که مربی حفظ قرآن بودم، به میزانی که شاگردانم آیاتی از قرآن را حفظ می‌کردند، به آن‌ها جوایزی می‌دادم. پس از گذشت پانزده سال از برگزاری کلاس‌های حفظ قرآنم، جوانی من را دید و گفت که به برکت همان جلسات حفظ و هدایایی که از شما دریافت کردم حافظ کل قرآن شدم. بنابر این نباید محافل قرآنی را کوچک شمرد و تصور کرد که کارکردی ندارند، چراکه مسیر زندگی بسیاری از افراد را تغییر داده‌اند.

    هر مسجد یک سازمان فرهنگی است / خوانده شد

    صداقت‌زاده افزود: مقوله قرآن دغدغه هر فرد مسلمانی است و ائمه جماعاتی که در مساجد حضور دارند نیز همواره اقدامات سازنده‌ای داشته‌اند، اما باید این رویه تقویت شود، چراکه نسبت به سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۷۰ از نظر تکثر محافل انس با قرآن قدری عقبیم و اشتیاقی را که در آن زمان وجود داشت کمتر می‌بینیم. امروزه بسیاری از جوانان به حسینیه‌ها جذب شده‌اند که بیرون از مساجدند و باید به اصلاح این رویه بپردازیم.

    محوریت قرآن و عترت در مساجد

    وی بیان کرد: دشمن سعی می‌کند که حضور مثبت مردم در جلسات قرآن را کمرنگ کند. باید نگاهمان به مسجد را اصلاح کنیم و مسجد باید به عنوان یک سازمان فرهنگی شناخته شود، نه مرکزی که صرفاً در اوقات نماز بازگشایی می‌شود. بنابر این باید مسجد را به مثابه یک سازمان فرهنگی ببینیم و محوریت آن را قرآن و عترت قرار دهیم. در ایامی که مراسم شبی با قرآن برگزار می‌شد، یک جوان شیطان‌پرست به مسجد ما آمد و پس از اعتراف به این عقیده‌اش توبه کرد و به آغوش اسلام بازگشت. بنابر این کار قرآنی در مساجد چنین ثمرانی را به دنبال دارد. بسیاری از افراد دیگر هم بوده‌اند که در مساجد با شنیدن یک آیه از قرآن انگیزه گرفته‌اند و مسیر زندگی آن‌ها متحول شده است.

    صداقت‌زاده در پایان تصریح کرد: قصد داریم که در مسجد گیاهی تجریش نیز برپایی محافل انس با قرآن و جلسات قرآن را پی بگیریم، اما افزون ‌بر مراسم شبی با قرآن، خوب است که گعده‌های قرآنی نیز شکل گیرد. امروزه مبلغان دین یا مادحان اهل بیت(ع) جلساتی را برگزار می‌کنند و در آنها هر یک از مداحان چند بیت می‌خوانند و جلسه به همین صورت اداره می‌شود. در زمینه قرائت قرآن هم به رویدادی نیاز داریم که به مدت یک ساعت تعدادی از قاریان جمع شوند و هر کسی آیاتی را تلاوت کند. این کار موجب ایجاد شور و اشتیاق فراوانی می‌شود و نیز از میزان هزینه‌ها می‌کاهد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.