حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • نگاه به دستان بیگانه کشور را معطل می‌گذارد
    شناسه : 6074
    2
    حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در نشست خبری خود با بیان اینکه با مردم بودن یک اصل در تغییر رویکرد دولت به حساب می‌آید، گفت: نگاه ما برای حل مشکلات نگاه به بیرون و بیگانگان نبوده و نیست؛ نگاه به دستان بیگانه ما را معطل می‌گذارد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز ۷ شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته دولت اظهار کرد: خداوند را شاکرم که این توفیق را به من عنایت کرد که یک سال در خدمت مردم باشیم و در این یک سال علیرغم مشکلات ما همواره کمک حضرت حق را دیده‌ایم و کمک حق‌تعالی را شکرگذاریم. از مردم عزیز که در این یک سال با دولت همراهی کرده‌اند باید قدردانی و تشکر کنم. همچنین از مقام معظم رهبری که دلسوزانه دولت را کمک کرده‌اند، نهایت تشکر و قدردانی را دارم. در این یک سال اصحاب رسانه تلاش کرده‌اند فعالیت‌های دولت را احیا و تبیین کنند.

    وی افزود: در این یک سال تغییر رویکردهایی رخ داده است. اولین تغییر رویکردی که ما بر آن تأکید کرده‌ایم باید انجام شود، توجه به مردم و در پیش گرفتن مسیر رویکرد مردمی بود؛ باید به خواست مردم توجه کرد و در میان مردم حضور داشت. تأکید بنده و همه همکارانم در دولت این بوده است که همواره با مردم باشیم و حضور در ۳۱ استان کشور و حضور در بیش از ۵۰ شهر و روستا در یک سال گذشته در راستای همین نگاه انجام شده است. حضور در مجامع کارگری، کشاورزی، در حوزه‌های تعلیم و تربیت، در دانشگاه‌ها، در حوزه‌ها و در همه مجامع در همین راستاست.

    رئیس جمهور ادامه داد: برخی حضور دولت در میان مردم را ملامت می‌کردند و احیاناً در این رابطه اظهار نگرانی می‌کردند، اما به نظر من اینها تجربه حضور در بین مردم را ندارند یا اینکه لذت این حضور را نچشیده‌اند. حقیقتاً با مردم بودن، در میان مردم بودن و به طور کلی مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت می‌کند. فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و نشسته مدیریت کند یا اینکه در میدان حضور داشته باشد و وضع مردم را ببیند و سخن مردم را بشنود و از آنها آگاه شود و با مشکلات مردم در اقصی نقاط کشور آشنا شود، لذا با مردم بودن یک اصل در تغییر رویکرد دولت به حساب می‌آید.

    حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه همواره به دولتمردان هم تأکید شده که باید این نگاه را داشته باشند، عنوان کرد: اینکه مردم مشکل دارو داشته باشند اما از این مشکلات خبر نداشته باشیم، یک ضعف است. البته فقط صرفاً نباید در میان مردم حضور پیدا کرد بلکه باید از مسئله و مشکلات آنها شناخت به دست آورد و برای حل این مسائل و مشکلات راهکار ارائه داد و پیگیری‌هایی صورت گیرد.

    وی بیان کرد: در هر سفری تصمیمات جدی گرفته شده، برخی از تصمیمات زودبازده‌ بوده‌اند و برخی دیگر میان‌مدت و بلندمدت. همه سفرها و سرکشی‌های ما همراه با نگرش به مشکلات، پیدا کردن راهکار و رفع آنها بوده و دستگاه‌هایی را مسئول کرده‌ایم تا حصول نتیجه رفع مشکلات مردم را دنبال کنند.

    رئیس جمهور، عدالت‌‌محوری را یکی دیگر از تغییر رویکردها عنوان کرد و گفت: بودجه ۱۴۰۱ براساس عدالت‌محوری تنظیم شده و مستندات ما برای تقسیم بودجه به صورت عادلانه، مستند آمایش سرزمینی بود. البته شاید یک عزیزی در یک دانشگاهی و در یک نهادی نسبت به این سند حرف داشته باشد، اشکالی ندارد، اصلاحش را ارائه می‌دهد و این اصلاح هم صورت می‌گیرد، اما وقتی می‌گوییم عدالت باید آن به یک سندی مستند باشد تا از طریق آن از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده شود.

    حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه در جذب نیروی انسانی، در پرداخت‌ها، در ارتقای نیروی انسانی، در به‌کارگیری افراد و در همه مسائل همواره تأکید شده که باید همراه با پیوست عدالت باشد، گفت: این موضوع هم در دولت و هم در شورای اداری استان‌ها تأکید شده و هم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها. مسئله عدالت امری است که باید تمامی اقدامات به سمت و سوی آن گرایش داشته باشد و اگر هم نکاتی با عدالت فاصله دارد باید با گوشزد کردن آن عملکرد اصلاح شود تا کاملاً بتوان براساس عدالت حرکت کرد.

    وی ستیز با فساد را سومین تغییر رویکرد در دولت عنوان کرد و افزود: هم اصلاح ساختارهای فسادزا در دستور کار قرار گرفته و هم مقابله با افرادی که بخواهند دچار کجی و فساد بشوند. با کسانی که بخواهند با روابط ناسالم و رشوه نظام اداری کشور را آلوده کنند برخورد خواهد شد. بخش بازرسی ریاست جمهوری به صورت ویژه در این حوزه فعال شده و از سوی نظارت‌های درون‌سازمانی بسیار تقویت کرده‌ایم. گاهاً مواردی که حتی فساد هم نیست و بیشتر شبیه یک تخلف است گزارش شده و سریع برخورد جدی صورت گرفته است. از نظر ما مدیر هر نهادی مسئول مبارز با فساد در درون سازمان خود است و در کنار مدیریت باید کار نظارت و کنترل را به صورت جدی انجام دهد و وظیفه ضدیت با فساد را اول خود مدیران برعهده دارند و بعد دستگاه‌های مربوطه که از بیرون سازمان وظیفه مقابله با فساد را برعهده دارند. در یک کلام خود دولتمردان باید مسئول مبارزه با فساد باشند.

    رئیس قوه مجریه ادامه داد: تأکید می‌کنم ساختارهای فسادزا و رانتی که روابط ناسالم ایجاد می‌کند، جیب یک عده‌ای را پر می‌کند و بی‌عدالتی را رواج می‌دهد باید اصلاح شوند به نحوی که شاهد تولید پرونده در دستگاه‌های اداری کشور نباشیم. همه دولتمردان باید نسبت به گزارش‌های مرتبط با فساد حساس باشند. مهم داشتن حس مبارزه با فساد است. باید افراد مورد اعتماد انتخاب شوند و باید ساختارها طوری اصلاح شوند که چنین اتفاقی رخ ندهد اما اگر با چنین تدابیری فسادی رخ داد باید با فرد فاسد برخورد عبرت‌آموزی شود.

    حجت‌الاسلام رئیسی هم‌افزایی و همگرایی دستگاه‌های مختلف و ظرفیت‌های کشور را چهارمین مورد از تغییر رویکرد در دولت عنوان کرد و گفت: دولت و نهادهای انقلاب اسلامی و همه ظرفیت‌های کشور حتی سازمان‌های مردم‌نهاد کنار هم تعریف می‌شوند. به هیچ عنوان در دولت اجازه نداده‌ایم که حاشیه ایجاد شود در برخی ادوار دولت‌ها درگیر حاشیه شدند و حواشی بر متن تسلط یافته بود و مردم از این جهت خسته شده‌ بودند و تلاش ما تماماً این بوده که درگیر حواشی نشویم و حواشی بر متن غلبه پیدا نکنند.

    براساس این گزارش، رئیس جمهور حرکت جهادی و رویکرد جهادی را یکی دیگر از جنبه‌های تغییر رویکرد در دولت عنوان کرد و افزود: در کنار اهمیت به حرکت جهادی و رویکرد جهادی، رویکر «ما می‌توانیم» را در اولویت قرار داده‌ایم. بدون تردید برای انجام امور با موانعی مواجه هستیم و سخن در این است که موانع را جدی بگیریم یا خیر به آنها اهمیت ندهیم. باید با یک حرکت جهادی و با نگاه ما می‌توانیم به دنبال رفع مانع باشیم. رهبری معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد که حل نشود و با این نگاه وقتی من به استان‌ها سفر می‌کنم و در جلسات شوراها حضور پیدا می‌کنم، می‌پرسم این مشکلات قابل حل است یا قابل حل نیست؟ اگر قابل حل است، راه‌حل آن را بیابید و راهکار را دنبال کنید. انتظار مردم بیان مشکل نیست چون خود مردم به اندازه کافی مشکل دارند، بلکه انتظار مردم از دولت حل مشکل است.

    حجت‌الاسلام رئیسی نگاه به درون برای حل مشکلات کشور را یکی دیگر از تغییر رویکردها در دولت سیزدهم بیان و در این رابطه تأکید کرد: نگاه ما برای حل مشکلات نگاه به بیرون و بیگانگان نبوده و نیست. تاکنون بیگانگان مشکلی را برای کسی حل نکرده‌اند و برای ما هم مشکلی را حل نخواهند کرد. باید به دستان توانای مردم و جوانان و کارشناسان و افراد کارآمد نگاه داشته باشیم و نگاه دولت هم همین بوده و هست. نگاه به دستان بیگانه ما را معطل می‌گذارد کما اینکه سال‌ها کشور در برخی از حوزه‌ها معطل نگه داشته شد. در کشور ظرفیت کمی وجود ندارد و باید این ظرفیت‌ها شناسایی و مورد استفاده قرار گیرند.

    به گفته وی مسئله تولید از محوری‌ترین نکات در مقوله نگاه به درون است که باید جدی گرفته شود.

    رئیس جمهور شکسته شدن حلقه بسته از مدیران و جذب نیروهای جوان و کارآمد در حوزه‌های مختلف را از دیگر تغییرات رویکردی در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: این بدین معنا نیست که نباید از افرادی که قبلاً کار کرده‌اند، استفاده شود، برعکس گفته‌ایم هرکس بنای کار و تلاش دارد و کارآمدی آن محرز شود، در دولت به‌کار گرفته خواهد شد اما اگر کسی بنای انجام کار ندارد و روحیه تحولی در آن مشاهده نمی‌شود باید جای خود را به افراد کارآمد و تحول‌گرا بدهد.

    حجت‌الاسلام رئیسی مسئولیت‌پذیری دولت را مسئله‌ای مهم عنوان کرد که در این دولت به صورت جدی پرداخته شده است و افزود: دولت و دولتمردان با حرکت جهادی باید مسئولیت‌پذیر باشند. کشور نیازمند تصمیمات متقن و قوی و بازکننده گره‌هاست. اگر قرار باشد کارها با روحیه مسئولیت‌پذیری و شجاعت همراه نباشد، مشکل ایجاد می‌شود. باید شناخت دقیقی از نوع کار داشت و در رابطه با آن تصمیمات متقضی اتخاذ شود؛ در عرصه اتخاذ تصمیمات متقن هیچ‌گونه ملاحظه‌‎ای نباید لحاظ شود. در این ۴۳ سال گذشته اگر در زمان مناسب تصمیماتی گرفته می‌شد حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی با شرایط متفاوتی مواجه بود و در برخی تصمیم‌گیری‌ها اگر مسئولیت‌پذیری وجود داشت دچار مشکل نمی‌شدیم کما اینکه در برخی از حوزه‌ها مانند حوزه‌های امنیتی شاهد تصمیماتی خوبی بودیم و اتفاقات خوبی هم رقم خورد.

    وی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه مقابله با کرونا گفت: بیش از ۷۰۰ خانواده عزیز ما در کشور به خاطر کرونا داغدار می‌شدند و این برای همه ما سخت بود اما خداوند متعال کمک کرد و کادر بهداشت و درمان ما تلاش کرده‌اند و همه مردم کمک مؤمنانه کرده‌اند و با هدایت رهبری شرایط به نحوی شد که امروز هم وضعیت ابتلا و هم وضعیت فوتی‌ها کاملاً متفاوت است، حتی روزهایی را سپری کردیم که میزان فوت‌شدگان به صفر رسید. امروز دسترسی به واکسن چه واکسن داخلی و چه واکسن خارجی کاملاً با قبل متفاوت است. کرونا برخی کسب و کارها را متوقف کرده بود که بحمدالله از اول سال جاری تمام کسب و کارها و مراکز علمی و مدارس راه‌اندازی شد.

    رئیس جمهور با اشاره به کسری بودجه دولت در ابتدای شروع به کارش یادآور شد: رهبر انقلاب از کسری بودجه به عنوان ام‌المصائب اقتصاد کشور یاد کرده‌اند و درست هم هست. کسری بودجه آثار تورمی بسیار زیادی در کشور داشت و هم مشکلات دیگر را پدید می‌آورد، اما با این حال سال ۱۴۰۰ را بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول پشت سر گذاشتیم.

    حجت‌الاسلام رئیسی در بخش دیگر از سخنان خود به تورم ۶۰ درصدی در ابتدای شروع به کار دولت اشاره کرد و گفت: در شهریور ۱۴۰۰ تورم ۶۰ درصدی را شاهد بودیم. دولت برای کاهش تورم اقداماتی را انجام داد که اول باید کارهایی را خود دولت انجام می‌داد که به تورم دامن زده نشود، لذا اولین اقدام مهار خود دولت بود تا خلق پول و سایر اقدامات تورم‌زا انجام ندهد و اینکه خود دولت استقراض نکند و پایه پولی را افزایش ندهد. کار به جایی رسید که در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ میزان تورم کاملاً کاهشی شد و تورم تا حدود ۳۵ درصد نزول پیدا کرد.

    وی اضافه کرد: اصلاحات اقتصادی تورم را تا حدودی افزایش داد اما تغییری که اصلاح اقتصادی به وجود آورده بود، تغییر بزرگی است، چون یارانه را به جای اینکه به ابتدای زنجیره پرداخت کنیم به انتهای زنجیره یعنی مردم پرداخت می‌شود و این تغییر بزرگی است. مردم به خوبی با دولت در اصلاح اقتصادی همراهی کردند و حقیقتاً دشمن را ناکام گذاشتند و تورم مضاعف ۱۲ درصدی که به خاطر اصلاح اقتصادی در خرداد ایجاد شده بود و آمار تورم را به بیش از ۴۰ درصد رسانده بود امروز به دو درصد کاهش و در حال حاضر تورم در کشور ۴۰,۵ درصد است و باید تا انتهای سال این میزان کاهش پیدا کند و سیاست‌های دولت هم براین اساس استوار است.

    براساس این گزارش، حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اقدامات دولت در جهت تأمین برق گفت: امسال به لطف خدا و با تلاشی که مسئولان انجام دادند ۶ هزار مگاوات تولید برق افزایش داشته است و شاهد بودید امسال قطع برق نداشتیم و کارهایی در این حوزه انجام شد که در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که در ابتدای دولت و در سال گذشته قطعی برق در کشور داشتیم. در حوزه گاز هم با همکاری و ارتباط با کشورهای همسایه توانستیم گاز مورد نیاز برخی از استان‌ها را تأمین کنیم و مردم با قطعی گاز نیز رو به رو نبودند.

    وی در بخش دیگری از نشست خود با اصحاب رسانه به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تأمین آب شرب اشاره کرد و افزود: اولین سفری که رفتم به خوزستان بود، برای بررسی مشکلات آب آنجا و بحمدالله آبرسانی در اهواز با اقداماتی که انجام شد در سال جاری و ظرف چند روز آینده به نتیجه می‌رسد. آبرسانی به مردم را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است و آبرسانی به یزد، فارس و دیگر نقاط کشور از اولویت‌های ماست، البته باید تلاش کنیم که بین آب شرب و آب کشاورزی و صنعت تفاوت ایجاد شود و آب شرب نباید در صنعت استفاده شود. بررسی تنش‌های آبی و حل مشکلات آبی کشور از اولویت‌های دولت است.

    رئیس قوه مجریه به موضوع حقوق و دستمزدها هم اشاره‌ای داشت و در این رابطه گفت: دولت با برنامه در این حوزه وارد شد و با فعال شدن فروش نفت و جلوگیری از فرار مالیاتی توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم و نتیجه این شد که در کنار پرداخت حقوق و دستمزد، ۵۶ هزار میلیارد بدهی دولت قبل را نیز به صورت ماهانه پرداخت کردیم.

    حجت‌الاسلام رئیسی به تلاش دولت برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی هم اشاره کرد و گفت: دولت هرگز در حوزه پیشبرد پروژه‌های عمرانی غفلتی نداشته و در یک سال گذشته ۲۰۲ هزار میلیارد تومان کار عمرانی انجام شده است. این در حالی است که امسال درآمد دولت از فروش نفت ۲۰ درصد کاهش یافته است و ۴۰ درصد فروش نفت به صندوق توسعه داده می‌شود. از سوی دیگر افزایش حقوق را داشته‌ایم و در کنار آن رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال آغاز شده است. همچنین حقوق و مزایای پرستاران که ۱۵ سال معطل مانده بود را سامان دادیم.

    بعد از پایان سخنرانی رئیس جمهور، نوبت به طرح پرسش خبرنگاران رسید. رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش نخستین درباره اینکه مردم چه زمانی طعم شیرین حل مشکلات معیشتی را خواهند چشید، این‌گونه پاسخ داد: من به عنوان رئیس جمهور که خود را خادم ملت می‌دانم و دولت خود را دولت مردمی می‌دانم لحظه‌ای نشده که از شرایط زندگی مردم به صورت روزانه و ساعتی آگاه نباشم و حتی نشده است کنار سفره‌ای بنشینم و مدام از خود نپرسیده باشم که آیا دست مردم به این سفره یا غذا می‌رسد یا خیر؟ من خادم ملت هستم و منتی نیست و باید وظیفه خود را انجام دهد. مطمئن باشید مسئله معیشت مردم و رفع مشکلات آن‌ها دغدغه و اولویت دولت بوده و هست و لحظه‌ای از این دغدغه بی‌تفاوت عبور نخواهیم کرد. از همان روز اول که دولت تشکیل شد کاهش تورم و رفع دغدغه‌های اقتصادی مردم را در اولویت قرار داده‌ایم و اگر این جدیت وجود نداشت اصلاً به موضوع اصلاح ساختار‌های اقتصادی فکر نمی‌کردیم.

    وی در ادامه پاسخ خود به این پرسش گفت: دولت برای اینکه معیشت خانواده‌ها را تقویت کند، در کنار مهار تورم و انجام اصلاحات اقتصادی، پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را در دستورکار قرار داد و اجرایی کرد. ما معتقد هستیم که این اقدام دولت و پرداخت یارانه‌ها فقر مطلق را تا حدود زیادی رفع کرده است. همچنین با تلاش‌های انجام‌شده حتماً تورم کاهشی خواهد بود و وضعیت اقتصاد بهبود خواهد یافت.

    رئیس دستگاه اجرایی کشور با اشاره به افزایش رقم سرمایه‌گذاری خارجی در کشور عنوان کرد: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در کشور حدود ۵ میلیارد دلار است که در هیچ زمانی سابقه نداشته است و این نشان از آن دارد که در حوزه اقتصادی کار‌های خوبی انجام شده است و همچنین در کنار این موارد حدود ۱۷ میلیارد دلار در جهت تقویت پیشران‌های سرمایه گذاری هزینه شده است.

    وی در پاسخ به پرسش مربوط به راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران گفت: وعده گشت ارشاد مدیران وعده‌ای بود که به آن عمل کردیم. گشت ارشاد مدیران زیرنظر بازرسی ریاست‌جمهوری تشکیل شده و عوامل آن به دستگاه‌های مختلف سرکشی می‌کند. در برخی تخلفات به محض گزارش فرد خاطی برکنار می‌شود و این موضوع به سطوح کارشناسی ختم نشده و در مواردی درباره مدیران کل و معاون وزیر اتفاق افتاده است. مواردی در رابطه با فساد گزارش شده است که با آن برخورد نیز صورت گرفته است. دولت خودش این موارد را پیگیری کرده و آن‌ها را تحویل دستگاه قضائی داده است. گشت مدیران فعال‌تر از همیشه دنبال خواهد شد و این اقدام برای یقه گرفتن نیست بلکه برای آن است که اگر دستگاهی توجه نداشته باشد و از کاستی‌هایی غافل مانده باشد به واسطه این ارشاد، متوجه غفلت‌ها شود. شاید برخی با خود فکر کنند که وقتی گشت ارشاد مدیران وارد یک سازمان می‌شود لابد در آن سازمان تخلفی رخ داده است، اما در اصل این‌گونه نیست بلکه ورود گشت مدیران به دستگاه یا سازمانی به منظور نظارت بر جرای قانون و جلوگیری از وقوع فساد انجام می‌شود.

    وی در بخش دیگری از این پاسخ به حضور گشت ارشاد در معابر اشاره کرد و افزود: زنان و دختران ما عفت و پاکی را از فرهنگ آموخته و تمدنی قوی و قدیمی در ایران اسلامی دارند؛ این موضوع انتخاب امروز نیست. عفیفه بودن زن ایرانی مسلمان برای امروز و دیروز نیست. اگر تاریخ را بنگریم در تاریخ زندگی دختران و زنان این مرز و بوم با عفت، پاکی و طهارت همراه بوده است. امروز موضوع حجاب در جامعه قانون است، کسی حق کار سلیقگی یا رفتار فراقانونی ندارد. قانون ملاک و معیار جامعه است و احترام به قانون برای همه ضروری است. من معتقدم قانون‌مداری و قانون‌محوری همه مسائل را حل خواهد کرد.

    رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی در باره تأثیر عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های بر توسعه روابط تهران با چین گفت: عضویت ما در ما در شانگ‌های و همکاری با کشور‌های عضو شانگ‌های بسیار مهم است و معتقدیم که ارتباط با اعضای شانگ‌های می‌تواند مزایای اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد. این موضوع برای کشور ما پراهمیت است و به ارتقای سهم ایران از تجارت و اقتصاد در منطقه کمک خواهد کرد. همه ما می‌دانیم حضور ایران در منطقه موجب ثبات و امنیت است، لذا ایران باید متناسب با ظرفیتی که دارد به ایفای نقش اقتصادی در منطقه بپردازد. یکی از قرارداد‌هایی که به تقویت اقتصاد ایران در منطقه خواهد انجامید مسئله همکاری با چین و برنامه جامع ۲۵ ساله است که به امضا رسیده است. بنای ما تعادل در ارتباط با همه کشور‌های دنیاست و در این راستا عضویت و حضور ایران در اکو، شانگ‌های و سایر همکاری‌های همسایگی و بین‌المللی بااهمیت است.

    رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: در زمینه دولت الکترونیک دچار عقب‌ماندگی‌هایی هستیم، درصورتی‌که باید تاکنون دولت الکترونیک شکل می‌گرفت. امروز هدف ما تشکیل دولت هوشمند است که بالاتر از دولت الکترونیک تعریف می‌شود. امروز ارتباط همه سازمان‌ها با یکدیگر ضروری است و اتصال اطلاعات دستگاه‌ها به یکدیگر سرمایه‌ای مهم است و نباید از برقراری این ارتباط سر باز زده شود. در راستای دولت هوشمند ۳۰ دستگاه به این پنجره متصل شده‌اند و سایر دستگاه‌ها نیز موظف به اقدام هستند تا دولت هوشمند جهت تسهیل خدمات به مردم تشکیل شود.

    رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مربوط به تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: سلاح هسته‌ای هرگز در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و رهبر معظم انقلاب آن را حرام اعلام کرده‌اند و مسئولان هم بر آن تأکید داشته‌اند. بار‌ها گفته‌ایم دسترسی ایران به دانش و صنعت هسته‌ای حق ملت ایران است، اما رژیم صهیونیستی از روز اول نمی‌خواست ایران به این دانش دست پیدا کند، اما امروز بر خلاف اراده مستکبران این دانش در کشور ما بومی شده و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را از ملت ایران گرفت. هیچ اقدامی نمی‌تواند ما را از ادامه این مسیر متوقف کند، حتی رژیم صهیونیستی. آیا این رژیم حریف نیرو‌های مقاومت در فلسطین می‌شود؟ دیروز حریف سنگ و امروز حریف موشک‌های فلسطینیان می‌شود؟ آیا با این تغییرات سازگار است؟ با همه این شرایط می‌تواند امنیت خود را حفظ کند؟ اگر رژیم صهیونیستی توان مقابله با ایران را دارد چرا دست به ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی زد، کسی که قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه بود و امنیت را ایجاد کرد. اگر دشمنان بخواهند اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند شاید دیگر مهلتی برای آن‌ها باقی نماند درواقع در فاصله تصمیم تا اقدام مشاهده خواهند کرد که چیزی از رژیم صهیونیستی باقی نخواهد ماند.

    به گزارش ایکنا، رئیس‌جمهور درباره ایجاد اشتغال و ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: رفع بیکاری وعده من و یک ضرورت برای کشور است، در واقع این سخن حاکی از نیازِ جدی کشور بود نه یک وعده تبلیغاتی برای اینکه دیگران ما را ببینند و یا به ما توجه کنند. همچنین تلاش برای رفع بیکاری یک نیاز جدی برای کشور است. اگر سالانه یک میلیون شغل ایجاد نشود شاهد افزایش بیکاری خواهیم بود و عوارض بسیار زیادی به همراه دارد.

    وی افزود: ساخت یک میلیون مسکن در سال یکی دیگر از نیاز‌های مهم و ضروری کشور است و در سال‌های گذشته به‌طور مثال مجموعاً ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار مسکن در سال ساخته شده است، یعنی به نوعی در همان زمان نیز سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار عقب‌ماندگی در حوزه مسکن داشته‌ایم. وضعیت امروز مسکن که مردم نسبت به آن نگران هستند به‌دلیل عقب‌ماندگی‌ها در گذشته است. ساخت ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن شهری در سال نیاز قطعی کشور و قانون مجلس شورای اسلامی است. ساخت مسکن نیازمند تأمین زمین است که در حاشیه شهر‌ها زمین‌های دولتی و رهاشده داریم که می‌تواند از آن‌ها در جهت ساخت مسکن استفاده شود. پرداخت تسهیلات و تأمین مصالح دو موضوع مهم دیگر برای ساخت مسکن است. در زمینه تأمین مصالح نیاز به واردات نداریم و تمامی مصالح مورد نیاز مسکن در داخل کشور تولید می‌شود.

    رئیس جمهور با بیان اینکه ساخت چهار میلیون مسکن شروع شده است، تصریح کرد: برای ساخت یک میلیون‌ودویست‌وپنجاه هزار مسکن زمین شناسایی شده است. در بخش‌های مختلف کشور مسکن در حال ساخت از مرحله فونداسیون تا زیرسقف وجود دارد، اما این روند باید تسریع شود. همچنین بخش خصوصی نقش مهمی در تسریع ساخت مسکن در کشور دارد. وقتی سخن از مسکن می‌شود نه اینکه تنها دولت مجری باشد بلکه بخش خصوصی و متقاضیان شخصی نیز هم می‌تواند پای کار بیاید و خودشان با گرفتن تسهیلات واحد‌های مسکونی را بسازند. همچین تشکیل تعاونی‌های مسکن می‌تواند باعث تسریع در روند ساخت مسکن در کشور شود.

    حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: ساخت مسکن آنقدر پراهمیت است که اولین بازدید از وزارتخانه‌ها را به وزارت راه و شهرسازی اختصاص دادم و موضوع ساخت مسکن همواره در دستور کار دولت است.

    وی در بخش دیگری از پاسخ خود بر رفع بیکاری و تولید شغل در کشور تأکید کرد و گفت: براساس آمار وزارت کار و رفاه اجتماعی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و پنج ماهه اول امسال، ۹۷۰ هزار شغل ایجاد شده است که این میزان کافی نیست. زمینه و زیرساخت برای ایجاد اشتغال در کشور بیش از این حرف‌هاست. نیازی نیست کلنگ ساخت کارخانه‌ای زده شود بلکه اگر موانع برطرف شود هم واحد‌های تولید فعال می‌شوند و هم اشتغال ایجاد می‌شود.

    وی گفت: در موضوع اشتغال، در شش ماه دوم ۱۴۰۰ و پنج ماه اول ۱۴۰۱ بر اساس آمار الحمدالله ۹۷۰ هزار شغل ایجاد شده است که البته ما این را کافی نمی‌دانیم. موانع باید رفع شود. امکانات، تجهیزات و زیرساخت از قبل وجود دارد که باید رفع مانع شود. برای مثال ما بخشی کارخانجاتی که از قبل تعطیل بودند را فعال کردیم.

    رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره جدیت دولت در حوزه خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها عنوان کرد: محوریت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها با محوریت وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده است. به دنبال ایجاد محدودیت برای ایران با ابزار تحریم‌ها بودند که این محدودیت‌ها را به رسمیت نشناخته‌ایم. میزان صادرات ما به میزان پنج برابر افزایش یافته است و همچنین وضعیت بلوکه کردن پول‌های جمهوری اسلامی ایران که به‌صورت ظالمانه و غیرقانونی است را به رسمیت نشناختیم و دنبال کردیم و برخی از پول‌های بلوکه‌شده را آزاد کردیم و برخی از آن‌ها نیز با اقدامات غیرقانونی آمریکایی‌ها در محدودیت است. ما این تحریم‌ها را ظالمانه می‌دانیم و این محدودیت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم و معتقدیم هم ظالمانه است و هم باید سریعاً برداشته شود. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و معتقد است که باید تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و آن‌هایی که به عهد و پیمان خود عمل نکرده‌اند به تعهداتشان عمل کنند و تأکید ما رفع کامل تحریم‌هاست. همچنین در کنار این خواسته بر راستی‌آزمایی اطمینان‌بخش و بر تضمین‌های اعتمادآفرین تأکید داریم.

    رئیس قوه مجریه ادامه داد: موضوعات پادمانی حتماً باید حل‌وفصل شود. پادمان یک رکن است و باید موضوعاتش برطرف شود و بدون حل‌وفصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد. از منافع ملت ایران کوتاه نیامده‌ایم نه در خنثی‌سازی تحریم‌ها و نه در رفع تحریم‌ها.

    حجت‌الاسلام رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره نقش یمن در مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای گسترش حضورش در دریای سرخ گفت: امروز ۷ سال است که مردم یمن در مقابل کسانی‌که می‌خواهند آن‌ها را از حقوق حقه‌شان بازدارند، مقاومت می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره از هر گونه آتش‌بسی که صیانت از مردم یمن را تضمین کرده و رفع محاصره این کشور را به دنبال داشته باشد، استقبال کرده است. تصور رژیم صهیونیستی این است که با اعلام عادی کردن روابط با برخی کشور‌ها می‌تواند برای خودش امنیت ایجاد کند، درصورتی‌که ما معتقدیم ارتباط رژیم صهیونیستی با کشور‌های منطقه برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نیست. ضمن اینکه این خیانت به مردم فلسطین از طرف مدیران این کشورهاست. کسانی که به‌دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند چگونه می‌خواهند پاسخ خون‌های مظلومان فلسطینی را بدهند و آیا خودشان را در ریختن این خون‌ها شریک نکردند؟

    وی در پاسخ به پرسش اینکه آیا حاضر است در جریان سفر به نیویورک با بایدن ملاقات کند، گفت: در نشست قبلی در پاسخ به سوال مشابه گفتم خیر. بازهم همان پاسخ خیر را تکرار می‌کنم. این دیدار هیچ فایده‌ای برای منافع ملت ایران ندارد و برنامه‌ای هم برای این ملاقات وجود ندارد و نخواهد داشت.

    رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌های دولت در حوزه افزایش سرعت اینترنت اظهار کرد: از ابتدای دولت نیز تاکنون یک‌ونیم میلیون خانوار به فیبر نوری دست یافته‌اند و تا پایان دولت ۲۰ میلیون خانوار و کسب‌وکار به فیبر نوری دست پیدا خواهند کرد. در حوزه ارتباطات و گسترش زیرساخت‌ها در این حوزه کار‌ها به صورت روزانه از سوی دولت پیگیری می‌شود و تا آخر دولت تلاش داریم به حدی این زیرساخت‌ها را گسترش دهیم تا تأثیر آن برای مردم قابل توجه باشد.

    حجت‌الاسلام رئیسی درباره اختصاص اینترنت رایگان به اقشار محروم گفت: تلاش کردیم شعاری که می‌دهیم را عمل کنیم و در این راستا دسترسی سه دهک پایین به اینترنت بنا بر وعده دولت رایگان شد.

    رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره تقویت روابط ایران و روسیه بیان کرد: همکاری جمهوری اسلامی ایران با روسیه همکاری راهبردی است و در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، هوا و فضا و بسیاری موضوعات دیگر تعریف می‌شود. این همکاری‌ها روزبه‌روز توسعه پیدا کرده است. نشست‌هایی در تهران و مسکو با حضور مسئولان در راستای ادامه همکاری‌ها و رفع موانع برگزار شده است. موضوع کریدور شمال-جنوب از مواردی است که در دستور کار قرار دارد و تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌شود. اقدامات دیگری از این قبیل همچون سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه انرژی در دست اجرا قرار گرفته است. برنامه جامعی برای همکاری‌های ایران و روسیه وجود دارد که نسخه‌های ابتدایی آن بین وزارت خارجه دو کشور ردوبدل شده است و در حال منتهی شدن به یک مرحله نهایی است.

    رئیس قوه مجریه در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و عربستان این‌چنین گفت: پنج دور از مذاکرات میان تیم مذاکرات ایران و عربستان با همکاری کشور عراق برگزار شده است. طرف عربستانی تعهداتی دارد که انجام آن‌ها را برای اقدامات بعدی باز خواهد کرد. روابط دو کشور در گرو اجرای این تعهدات است که انجام گرفتن آن‌ها دنبال می‌شود.

    رئیسی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره چرایی عدم انتشار سریع اخبار مذاکرات برخلاف طرف غربی گفت: تأکید ما به مذاکره‌کنندگان این بوده است که هر مقطعی کار به نقطه‌ای رسید که ضرورت اطلاع‌رسانی وجود داشت، اخبار آن با همکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه در زمان مناسب، از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه یا معاون سیاسی وزیر امور خارجه به رسانه‌ها منتقل شود. همواره ما بر اطلاع‌رسانی به موقع از مذاکرات تاکید کرده‌ایم و به هیچ‌عنوان طرفدار حبس اطلاع‌رسانی نیستیم. این اطلاع‌رسانی به موقع می‌تواند افکار عمومی، نخبگان و رسانه‌ها را روشن کند و اقدامی مناسب است و تصور می‌کنم این اقدام در مقاطع مختلف انجام شده است.

    رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت در حل مشکلات کارگران و بازنشستگان گفت: افزایش حقوق کارگران که در این دولت انجام شده است در سنوات گذشته مسبوق به سابقه نبوده و این افزایش حقوق با آنچه که در دولت‌های گذشته اتفاق افتاده قابل قیاس نیست. در رابطه با بازنشستگان هم باید بگویم که در این موضوع طبق قانون عمل کرده‌ایم و ۱۰ درصد افزایش حقوق داشته‌ایم، اما آنجایی که منع قانونی نداشت و امکان داشت برای افزایش حقوق بازنشستگان نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم. در مسئله کارگران و بازنشستگان تمام تلاش دولت متناسب‌سازی حقوق است تا مقداری از هزینه آن‌ها بکاهیم، مثلاً ۶ میلیون بیمه سلامت در این دولت انجام شده که بی‌سابقه است. همچنین افزایش قیمت دارو را با طرح «دارویار» به عهده بیمه‌ها گذاشتیم.

    به گفته وی، وزیر کار هم به زودی معرفی می‌شود.

    رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره احتمال گرانی‌ها در سال آینده عنوان کرد: آنچه من گفتم اقتضای برخی گرانی‌هاست که دولت در واقع از حق خود گذشت، زیرا خود را موظف به کاهش تورم می‌داند و به‌‎دنبال آن هستیم از اختیارات دولت استفاده کنیم تا اقداماتی که تورم را کاهش می‌دهد انجام دهیم و از ناحیه دولت کاری که ایجاد تورم می‌کند انجام نشود.

    رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات ترکیه و ایران در موضوعات مرتبط با آب تأکید کرد: روابط ما با ترکیه بر اساس برادری و همسایگی است و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای داریم. مسئله آب و نگرانی‌هایی در این باره در جریان سفر آقای اردوغان به ایران مطرح شد و در این موضوع صحبت‌هایی شد و رئیس جمهور ترکیه هم پذیرفت کار مشترکی انجام شود که تخصیص حقابه ارس یکی از آنهاست.

    حجت‌الاسلام رئیسی درباره اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: ارتقای کیفیت وضعیت معیشتی معلمان، زمینه را برای ارتقا کار تعلیم و تربیت در کشور فراهم می‌کند و در این راستا دولت در سال اول عمر خود به قولش عمل کرد و اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان را نهایی کرد، چون ما آن را مقدمه‌ای برای تحقق سند بنیادین تحول در آموزش‌وپرورش می‌دانیم.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.