حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • مهارت‌های خارق‌العاده امام خمینی(ره) در تغییر حکومت، موضوع یک کتاب شد
    شناسه : 3206
    2
    نویسنده کتاب «استراتژی تغییر حکومت در تفکر امام خمینی» سعی داشته با بهره مندی از روش تحقیق اکتشافی و تاریخی مطالعه خود را به انجام رسانده و مخاطب را به درک کاملی از مهارت‌های خارق‌العاده او در دگرگونی عظیم «تغییر حکومت» برساند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    جهان امروز، جهان تحول و دگرگونی است. جهان بی‌قرار و پر افت و خیز، جهانی که همه روزها شاهد تغییر و تبدیل است. اصولا زمین می‌گردد و زمانه عوض می‌شود. به خصوص این دگرگونی‌ها در قرن بیستم بسیار وسیع‌تر و محتوایی‌تر بود. اگر قرن بیستم قرن تغییر و تبدیل به شمار آوریم، سخنی اغراق آمیز نیست.

    پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) اگر مهم‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین این دگرگونی‌ها نبود، به تحقیق یکی از مهم‌ترین و اثرگذار‌ترین و شگفت‌انگیزترین این تحولات بود. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جهان استکباری را به خشم آورد و ‌ترفندها و نقشه‌های آن‌ها را در جهت استعمار نو و سلطه مجدد در منطقه استراتژیک خاورمیانه بر هم زد.

    قطع نفت که از رهگذر اعتصاب کارکنان شرکت نفت ایجاد شد، کارخانجات عظیم صنعتی اروپا و آمریکا را به سکسکه انداخت، در بسیاری از نقاط جهان خطوط تولید از کار افتاده و صف بی‌کاران را طولانی کرد.

    تحولات ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی خیلی بیش‌تر از اینهاست، اما از آن جایی که مجال نویسنده محدود و فرصت نیز اندک است به همین مختصر بسنده کرده است.

    به همین منظور و برای روشن‌تر شدن این تحول، عنوان رساله خود استراتژی تغییر حکومت در تفکر امام خمینی(ه) انتخاب شد تا اولا با تبیین این موضوع بخشی از دین نویسنده به انقلاب و امام ادا شده باشد؛ همچنین با بررسی انقلاب اسلامی سهمی ولو اندک در تشریح تفکر حضرت امام در تصویر حکومت اسلامی از سال ۱۳۴۱ تا پیروزی انقلاب بر عهده گیرد.

    اگر چه در این راه گام‌های مؤثر و مفیدی برداشته شده است، اما این رساله نیز از این دیدگاه در نوع خود جدید است و می‌تواند برای دانش پژوهان و علاقه مندان مورد توجه قرار گیرد.

    موضوع این کتاب، استراتژی تغییر حکومت در تفکر امام(ره) است و پژوهش حاضر با طرح سؤالاتی ویژگی‌های اصلی فرآیند تغییر حکومت در تفکر امام خمینی (ره) را بیان می‌کند و همچنین با دیدگاه‌های چندلر، پورتر، جیمز، براین کویین، ایچ ایگورانسف را مطرح می‌سازد.

    نویسنده در این کتاب سعی داشته با بهره مندی از روش تحقیق اکتشافی و تاریخی مطالعه خود را به انجام رسانده و مخاطبین را به درک کاملی از استراتژی‌ها و مهارت‌های خارق العاده امام خمینی (ره) در این دگرگونی عظیم «تغییر حکومت» برساند.

    بنابراین، کتاب حاضر ابتدا با طرح مقدمه پژوهش و آنگاه در فصل اول، کلیاتی از پژوهش مطرح می‌شود و در فصل دوم، مروری بر زندگینامه امام خمینی، فصل سوم، روند رویدادهای قبل و بعد از انقلاب و در فصل چهارم آن پیشینه کتاب را مورد بررسی قرار داده است.

    در فصل پنجم، روش تحقیق با استفاده از روش کتابخانه‌ای و تحلیل محتوی صورت گرفته و نوع مطالعه آن اکتشافی ـ توصیفی است.

    در فصل ششم که عمده مطالب را شامل می‌شود به تحلیل یافته‌ها در استراتژی تغییر حکومت در تفکر امام خمینی (ره) پرداخته و همچنین به پرسش‌های کتاب پاسخ می‌دهد. قابل ذکر است که مؤلفه اساسی کتاب، خدامحوری است و مؤلفه‌های فرعی کتاب را ادای تکلیف و مردمداری، عدم سازش با باطل و حمایت از مستضعفین و محرومین تشکیل می‌دهد که عملکرد و بیانات حضرت امام (ره) مربوط به هر کدام به صورت الگوهای رفتاری بیان شده است.

    فصل هفتم به بحث و نتیجه‌گیری پیرامون یافته‌های کتاب می‌پردازد و در پایان نیز پیشنهادهایی مطرح شده که کتاب حاضر می‌تواند به عنوان نگرش تازه در مطالعات آینده محققین و نویسندگان مورد بررسی و منشأ اثر قرار گیرد.

    کتاب «استراتژی تغییر حکومت در تفکر امام خمینی(ره)» نوشته ابوالفضل توکلی بینا در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۲۳۴ صفحه و به قیمت ۶۴ هزار تومان از سوی انتشارات ظهور دانایی منتشر شده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.