حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • فرهنگنامه‌ای درباره یک واجب دینی
    شناسه : 6065
    2
    کتاب «جهاد نظامی براساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر عباس کوثری منتشر شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    کتاب «جهاد نظامی براساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» به قلم عباس کوثری توسط پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

    در میان مدخل‌های این فرهنگنامه، بعضی از موضوعات از ویژگی‌های خاص فرهنگی برخوردار است و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند که موضوع این کتاب در این راستا قرار می‌گیرد.

    ساختار و محتوا

    مفهوم‌شناسی سبک زندگی اسلامی، مبانی و گستره سبک زندگی و مفهوم‌شناسی و اهمیت و اقسام جهاد بخش‌های اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.

    وجوه و اهداف جهاد و افراد معاف از آن موارد دیگری هستند که نویسنده به آنها اشاره کرده است. حاکمیت توحید، دفاع، ترویج عدالت و نجات مظلومان از اهداف مورد اشاره در این کتابند.

    آداب زمان جهاد از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا دعا و نیایش، عدم استفاده از سلاح سمی، پشتیبانی و غافلگیر کردن دشمن توصیه شده است.

    فرماندهی و آداب آن براساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)، آداب رویارویی با دشمن و آداب بعد از جهاد براساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) در ادامه کتاب قرار دارند که در مبحث پایانی مواردی فرعی چون مراقبت و هوشمندی، رسیدگی به مجروحان و خانواده شهیدان، رعایت حقوق اسیران، پرهیز از مثله کردن و کثرت یاد خدا و استغفار وجود دارند.

    گزیده متن

    از جمله مباحث لازم در جهاد نظامی، آداب رویارویی با دشمن است که در این راستا توصیه‌هایی در قرآن و فرمایشات ائمه اطهار(ع) ذکر شده است که در این راستا می‌توان به اتمام حجت، آغاز نکردن جنگ، پرهیز از گرفتن اسیر قبل از پیروزی و تناسب مقر فرماندهی با موقعیت نظامی اشاره کرد.

    کافرِ اسیر شده، در صورتی که زن و مرد نابالغ است، کشتن او جایز نیست و مرد بالغ نیز اگر پس از خاتمه جنگ اسیر شود، کشته نمی‌شود، بلکه امام یا نایب او بین آزاد کردن وی در قبال دریافت مالی یا بدون آن و یا بردگی گرفتن او مخیّر است و اگر در حال نبرد اسیر شود، کشته می شود، مگر آنکه اسلام را انتخاب کند.

    در جنگ‌ها معمولا عده‌ای اسیر می‌شوند و از نتایج طبیعی آن است؛ ولی آنچه اهمیت دارد، اهداف جنگ و کیفیت رفتار اسیران و نظام حقوقی حاکم بر آنان است. در جاهلیت هدف غارت و ازدیاد ظالمانه ثروت بود، ولی در اسلام هدف اصلاح و تربیت و در نهایت آزاد شدن آنهاست؛ به گونه‌ای که برای آزادی بردگان سهمی از زکات قرار داده است؛ اسلام برای اسیران حقوقی را مقرر ساخته و زیباترین جلوه انسانی را ترسیم کرده است که از جمله این حقوق می‌توان به تأمین خوراک و پوشش اسیران و رعایت جایگاه اجتماعی اسیران اشاره کرد.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.