حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • عاشورا ملاک تشخیص ناب‌ترین حقایق دین است
    شناسه : 2883
    3
    حجت الاسلام پناهیان گفت: امام حسین (ع) و قیام ایشان در عالم هستی منحصر به فرد است و صحرای محشر حول محور امام حسین (ع) و انتقام از دشمنان و شفاعت دوستان ایشان شکل می‌گیرد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مراسمی که به مناسبت دومین شب از دهه اول ماه محرم در دانشگاه افسری امام علی (ع) برگزار شد، اظهار داشت: پیام عاشورا تاکید بر عزت و جان دادن امام و فدا شدن دیگران برای عزت و تن به ذلت ندادن است.

    حجت الاسلام پناهیان‌ با بیان اینکه تفاوت ظریفی بین ظلم و ذلت وجود دارد، عنوان کرد: انسان ذلت را نمی‌پذیرد اما گاهی از اوقات آدمی مظلومیت را به خاطر برخی مصالح تحمل می‌کند. عزت برترین ارزش انسانی است که اگر این ارزش در یک جامعه حذف شود دیگر نمی‌شود مساله دین و دینداری را در آن جامعه مطرح کرد و بسیاری از قسمت‌های اصلی دین به درد این جامعه نمی‌خورد چون بسیاری از این قسمت‌ها برای حفظ عزت مطرح شده است. وقتی یک جامعه و انسانی حاضر شد عزت خود را حفظ نکند به معنای آن است که چنین جامعه و انسانی راضی شده تا عبد شود. فرعون قوم خود را استخفاف و ذلیل می‌کند.

    وی ادامه داد: جریان استکبار جهانی و صهیونیست‌ها بسیاری از دانشمندان و نخبگان جهان را جذب می‌کنند و به آنان پول می‌دهند، اما در یک نگاه کلی می‌بینیم آنها را ذلیل و برده باسواد و مرفه نظام سلطه قرار دادند چرا که این نخبگان تا یک محدوده‌ای حق اظهار نظر دارند و نمی‌توانند بیشتر از آن محدوده مشخص اعتراض کنند و تصمیم بگیرند تا بر سیاست مداران جهان تأثیرگذار باشند. این دانشمندان هرگز نمی‌توانند به مستکبران بگویند چرا مردم را چپاول می‌کنید و آنان را به قتل می‌رسانید چون استقلال ندارند.

    پناهیان با بیان اینکه استانداردهای عزت باید مشخص شود، گفت: کربلا و حماسه عاشورا برای حفظ عزت و با شعار «هیهات منا الذله» برقرار شد، نمی‌شود امام حسین (ع) برای اصلی‌ترین ارزش حیات بشر قیام نکرده باشد و تنها برای یک ارزش فرعی قیام کرده باشد. امام حسین (ع) و قیام ایشان در عالم هستی منحصر به فرد است و صحرای محشر حول محور امام حسین (ع) و انتقام از دشمنان و شفاعت دوستان ایشان شکل می‌گیرد، نمی‌شود هیهات منا الذله شعار اصلی عاشورا باشد و بعد این شعار اصلی حیات بشر نباشد.

    این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه شعار لا اله الا الله نفی عبودیت غیر خداست، گفت: این حقیقت توحیدی بیانگر نفی ذلت است تا انسان رها و آزاد به سوی عبودیت حرکت کنند. امام زمان (عج) وقتی ظهور می‌کنند شعار هیهات منا الذله را به یک حقیقت عمومی تبدیل می‌کنند و آن نفی ذلت را در برابر طواغیت محقق می‌سازند. اگر عزت انسان‌ها ایجاد و زمینه ذلت بشر از بین برود آنان خود به خود شکوفا می‌شوند. برای رسیدن به عزت باید موانع برداشته شود. اگر استانداردهای ذلت شناخته شود معلوم خواهد شد تا کنون به چه ذلت‌هایی تن داده‌ایم.

    وی با بیان اینکه امام حسین (ع) حماسه عاشورا را بر اساس همین مفهوم برجسته شکل دادند، تصریح کرد: عزت حکایت از استقلال دارد، عزت به معنای گرامی بودن و نفوذ ناپذیر بودن است، پایگاه اصلی عزت استقلال عزت بوده و زمانی که انسان نفوذ ناپذیر باشد می‌تواند به عزت دست یابد. کسی عزتمند است که خودش بتواند فکر کند و تصمیم بگیرد همچنین بتواند آزادانه عمل کند.

    حجت الاسلام علیرضا پناهیان‌ ادامه داد: همه انسان‌ها در وجود خودشان احساس وابستگی به خدا را دارند و باید این احساس را تقویت کنند؛ این احساس وابستگی در متن استقلال وجود دارد. خدا اگر می‌خواست همه انسان‌ها به تکلیف دینی عمل کنند کاری نداشت اما چون پروردگار می‌خواهد استقلال انسان حفظ شود به او اختیار داد تا در مسیر اطاعت و عبودیت گام بردارد.

    پناهیان با اشاره به اینکه در متن عبودیت، اطاعت و وابستگی به خداوند استقلال وجود دارد، گفت: لازم است در مدارس درس استقلال داده شود، اینکه در محرم بسیاری از انسان‌ها دیندار می‌شوند به خاطر آن است که اصل عاشورا ما را به سمت عزت و استقلال هدایت می‌کند. آدمی اگر عزت و استقلال حقیقی داشته باشد دیگر گناه نمی‌کند. اصل دین رسیدن به عزت و استقلال است.

    وی در پایان اضافه کرد: امام حسین (ع) شب عاشورا به یاران استقلال دادند و فرمودند بروید تا حاضران خودشان بفهمند که نباید بروند؛ عاشورا تا روز قیامت ملاک تشخیص ناب‌ترین حقایق دینی است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.