حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • ضرورت تسهیل امر زیارت برای زوار ایرانی/ شورای عالی حج و زیارت برگزار می‌شود
    شناسه : 4549
    2
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت تسهیل امر زیارت برای زوار ایرانی تأکید کرد و از برپایی شورای عالی حج و زیارت در دوره مدیریت جدید این سازمان خبر داد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز ۲۴ بهمن‌ماه، طی سخنانی در آئین تکریم علیرضا رشیدیان و سیدصادق حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: خداوند متعال را شاکریم که این توفیق را به ما عطا کرده تا در این فضای معنوی مربوط به خدمتگزاری به زوار خانه خدا و نیز زائران و عاشقان عتبات عالیات سهم ناچیزی در این سفره مبارک الهی داشته باشیم.

    وی افزود: در رابطه با اهمیت بحث حج و مدیریت اجرایی حج نیز روشن است که باید این توفیق بزرگ را مغتنم بشماریم و نسبت به خدمتگزاری به مردم کوشا باشیم. نعمت حج از آرزوهای بزرگ هر فرد مسلمان از زمان فهم این مسئله تا زمان فوت است. بسیاری از افراد و بنا به دلایل مختلف این توفیق الهی را پیدا نمی‌کنند تا در موسم حج حاضر شوند.

    اسماعیلی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته خدمات فراوانی انجام شده است، گفت‌: هر مدیر و کارمندی که در این سازمان بوده به واسطه فضای معنوی و روحیه‌ای که حضور در این سازمان آن را می‌طلبد، تلاش کرده است تا خدماتی داشته باشد. هم‌ اکنون مدت دو سال است که با شیوع ویروس منحوس کرونا، بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه حج و زیارت با مشکلاتی روبه‌رو شده و متأسفانه طی یکی دو سال اخیر حج را از دست داده‌ایم.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات علیرضا رشیدیان، رئیس سابق سازمان حج و زیارت، ادامه داد: انتخاب رئیس جدید سازمان حج و زیارت موضوع مهمی بود. بنده از ابتدای مسئولیت در وزارت ارشاد به فکر این مهم بودم و خوشبختانه با هماهنگی و مشورت با ریاست جمهوری و نیز نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت توانستیم به گزینه مدنظر یعنی آقای سیدصادق حسینی که از جانبازان و ایثارگران و دارای سوابق بسیار ارزشمند علمی و مدیریتی هستند، دست پیدا کنیم.

    وی با بیان اینکه بعثه مقام معظم رهبری و نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت را ستون اصلی حج می‌دانیم، تصریح کرد: خود را موظف میَ‌دانیم که این محوریت را در تمامی فعالیت‌های حوزه حج مبنای کار قرار دهیم. برادر فاضل سیدصادق حسینی، رئیس جدید سازمان حج و زیارت شخصیت شناخته شده‌ای برای دوستان انقلابی هستند و احاطه ایشان به منطقه و نیز فعالیت‌های مؤثر در زمینه‌های گوناگون علمی و … باعث شد تا ظرفیت اداره سازمان مهم و حیاتی حج و زیارت به ایشان سپرده شود.

    اسماعیلی با اشاره به اینکه باید با هماهنگی و اشراف نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت فعالیت‌های گسترده‌ای را در دستور کار قرار دهیم، بیان کرد: متأسفانه سال‌هاست که شورای عالی حج و زیارت تشکیل جلسه نداده که در دوره جدید مدیریت سازمان، این مهم انجام خواهد شد و شورا با ریاست رئیس‌جمهور سیاست‌گذاری‌های این حوزه را جلو خواهد برد.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه موضوع زیارت عتبات عالیات مبحث مهمی است که مشکلاتی در رابطه با آن وجود دارد، اظهار کرد: باید هرچه سریع‌تر این مسئله از سوی مدیریت جدید سازمان پیگیری و سازماندهی شود. موضوع برپایی مراسم اربعین نیز از مسائل مهم دیگری است که از سال ۹۳ ستادی برای آن تشکیل شده و مذاکراتی نیز با طرف‌های مختلف در این زمینه داشته‌ایم تا برنامه‌ها و مراسم اربعین محکم‌تر و بهتر از گذشته پیش رود.

    وی با اشاره به فعالیت خوب و اثربخش مدیریت سابق سازمان حج و زیارت در برقراری زیارت سوریه، افزود: یکی از مشکلات موجود در سفر به سوریه مربوط به اعزام و هزینه بالای این سفر است که باید در راستای ارزان‌سازی آن اقدام کنیم. در مجموعه حج و زیارت فقط با مناسک فردی روبه‌‌رو نیستیم و این زیارت به خودی خود فضای معنوی جامعه را زنده نگه می‌دارد و فقدان آن برای جامعه آزاردهنده است.

    اسماعیلی با بیان اینکه فضای زیارتی باید با مشکلات کمتری مواجه باشد، تصریح کرد: سازمان حج و زیارت باید در این زمینه نقش‌آفرینی کرده و زیارت به حج، عتبات عالیات و سوریه را برای مردم تسهیل کند. در رابطه با موضوع حج نیز با توجه به شیوع سویه جدید کرونا در جهان در تلاش هستیم تا زمینه برای اعزام به حج البته در فضایی سبک‌ و اندک فراهم شود.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در بحث عمره نیز تلاش می‌شود تا با حفظ عزت کشور موانع برطرف شود. افراد زیادی سالیان سال است که در نوبت حج و عمره قرار دارند و ممکن است با گذشت سالیان متمادی استطاعت خود را از دست بدهند که این مسئله نیازمند ساماندهی مناسب است. اخیرا کارگروه ملی زیارت در مشهد برپا شد و در ادامه نیز نسبت روشنی بین کارگروه ملی زیارت و شورای عالی حج و زیارت برقرار و هم‌افزایی مناسبی در این رابطه انجام خواهد شد.

    وی با بیان اینکه هر سازمانی برای افزایش نشاط و انگیزه نیاز به تحول دارد، گفت: با مدیریت و هماهنگی با بعثه مقام معظم رهبری مشکلات برطرف می‌شود و شاهد روزهای بهتری در فعالیت سازمان حج و زیارت خواهیم بود. وزارت ارشاد و شخص بنده با افتخار در خدمت مردم و زوار هستیم و رئیس‌جمهور نیز اهتمام ویژه‌ای به فعالیت‌های سازمان حج و زیارت دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.