حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • رونمایی از «غریبه ای در شهر»/ این کتاب را بخوانید عاشق حاج قاسم می‌شوید
    شناسه : 5969
    2
    مراسم رونمایی از کتاب «غریبه‌ای در شهر» به قلم رضا شاعری با حضور نویسندگان و خانواده معظم شهدا در دانشکده خبرگزاری فارس برگزارشد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات، مراسم رونمایی از کتاب «غریبه‌ای در شهر» به قلم رضا شاعری با حضور نویسندگان و خانواده معظم شهدا در دانشکده خبرگزاری فارس برگزار شد.

    این مراسم با حضور اهالی قلم، فرهنگ و رسانه چون حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما، سردار بهروز اثباتی از هم‌رزمان شهید قاسم سلیمانی، میثم رشیدی مهرآبادی نویسنده، محمدعلی گودینی نویسنده ادبیات دفاع مقدس، محمدرضا اصلانی عضو انجمن قلم، محسن بغلانی مدیر مؤسسه قدر ولایت و رضا شاعری نویسنده اثر برگزار شد.

    «غریبه‌ای در شهر» سه روایت نو در بازه‌های زمانی متفاوت از شهید حاج قاسم سلیمانی است که در ۳۲ صفحه توسط مؤسسه قدر ولایت به تازگی روانه بازار نشر شده است.

    اثباتی: بزرگترین کار شهید سلیمانی تغییر دیدگاه ها نسبت به اهداف انقلاب اسلامی بود

    ابتدا سردار بهروز اثباتی درخصوص بزرگترین تغییری که شهید سلیمانی در سطح منطقه ایجاد کرد گفت: از شهید سلیمانی روایت‌های زیادی شنیده‌ایم، البته الان نمی‌خواهم ابعاد نظامی شهید را وصف کنم، اما یک نکته را می‌خواهم بیان کنم که به نوعی در تداوم کار اهالی قلم است. شهید سلیمانی یکی از بزرگترین تغییراتی که در سطح منطقه ایجاد کرد تغییر دیدگاه و نگاه بود، یعنی تغییر چشم انداز و آن هم نسبت به چالش های انقلاب اسلامی نبود چرا که برای ما عین روز پیروزی انقلاب اسلامی روشن است. اتفاقی که شهید سلیمانی مطرح کرد را من در طول ولایت رهبری می‌دانم. همه یک سوال داریم که نهایت انقلاب اسلامی کجاست؟ این را رهبری ایجاد تمدن نوین اسلامی معنا کردند. در ابتدا این سخن یک آرمان بود و زمانی که می‌خواستیم مصداقی بیان کنیم نمی‌توانستیم. من  فکر می‌کنم بزرگترین کار شهید در کنار اهداف نظامی، معنا بخشیدن به ایجاد تمدن نوین اسلامی بود.

    سردار اثباتی درخصوص اهداف تمدنی شهید قاسم سلیمانی اظهار داشت: نقطه‌ای که شهید سلیمانی به نظر من ایجاد کرد احترام به ملت ها و فرهنگ‌هایشان بود، این نکته کلیدی است. البته  تجربه کوچکی در دفاع مقدس داشتیم به عنوان مثال چند رزمنده افغانستانی با ما در میدان جنگ حضور پیدا می‌کردند. این اتفاق نماد نبود و مفهوم تمدنی نداشت. شهید سلیمانی به جای اینکه اهداف را اهداف رزمی قرار بدهد اهداف تمدنی قرار داد و برای این کار در ابتدای امر حس احترام را در منطقه ایجاد کرد.

    وی در ادامه با اشاره به جاذبه شهید سلیمانی در سوریه بیان کرد: چند ماه پیش دو دختر سوری که رشته درسی شان پزشکی بود آمدند دفتر من و گفتند که می‌خواهیم کتابی در خصوص شهید سلیمانی بنویسیم، بعد از مدتی دو دختر دبیرستانی هم با همین شرایط آمدند. ما با بررسی داستان‌هایی که داشتند توانستیم کتابی با عنوان «داستان های چهار دختر دمشقی» چاپ کنیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت، طوری که اتحادیه کتاب عرب که یک برند ناسیونالیسم است از ما حق چاپ این اثر را خواستند که البته با شرایطی اعطا کردیم.

    اصلانی: اگر شناختی از شهید سلیمانی نداشته باشم و این کتاب را بخوانم عاشق شهید سلیمانی می‌شوم

    در ادامه این برنامه محمدرضا اصلانی نویسنده و عضو انجمن قلم با بیان چند نکته در خصوص این اثر اظهار داشت: انشاء سه عنصر دارد، مقدمه متن اصلی و نتیجه که همه رمان‌ها از همین سه عنصر استفاده می‌کنند. حال برای هر کدام تعریف‌های خاصی بیان کرده‌اند. اول باید درخصوص ناشر صحبت کنیم، ناشر دل به دریا زده و کتابی را از نویسنده‌ای چاپ کرده که آشنایی نسبت به عرصه نویسندگی ندارد و با تصویرهای که در اوج سادگی بسیار پرمحتوا هستند به این اثر توجه کرده است.

    وی در ادامه گفت: شاعری برای داستانش از مواد آماده استفاده نمی‌کند و برای نوشتن هر تحقیق و داستانی نهایت پژوهش را انجام می‌دهد، لازم است که در اینجا نکاتی را بیان کنم:

    یک، چینش داستان‌های غریبه‌ای در شهر که به ترتیب با موضوعاتی چون رابطه شهید سلیمانی با یک رزمنده غیر ایرانی، اینجا فرمانده کیه و هدیه عروسی است، تمام عناصر لازم را دارند. داستان دوم ویژگی خاصی دارد، نتیجه گیری و پایان بندی داستان دوم، هم تمام شده است و هم می‌توان گفت که باز است. ذهن مخاطب بعد از خواندن جمله آخر اینجا فرمانده کیه به دنیایی می‌رود که خودش دوست دارد سیر کند و این از حقوق یک خواننده است. هرسه داستان مستقل از هم هستند و در عین حال وجوه مشترکی هم دارند. در تمام سه داستان یکی از شخصیت‌های محوری ما شهید سلیمانی است. من به عنوان خواننده‌ای که هیچ شناختی از شهید سلیمانی ندارم  و فقط اسمی از ایشان شنیده‌ام این کتاب را بخوانم عاشق شهید سلیمانی می‌شوم. در داستان اول شهید سلیمانی خلاف عرفی که وجود دارد و یک مرتبه به عیادت بیمار می‌رویم، ایشان مرتب به عیادت بیمار می‌رود. بیماری که ایرانی نیست و اینجا جواب احسان را با احسان می‌دهد. چرا که حمدالله شخصیت داستان یک مرتبه جان شهید را نجات می‌دهد. داستان دوم  نویسنده نظم و انضباط شهید سلیمانی را  در کنار مهر محبتی که نسبت به زیر مجموعه خود دارد، نشان می‌دهد و در داستان آخر شهید با توجه به این نکته که رزمنده داستان، نه همشهری خودش هست و نه هم‌رده‌اش اما به فکر آینده او است.  آقای شاعری قدم اول را در نویسندگی خوب شروع کردند و آن چیزی که این قدم اول را جلوه داده جهت‌گیری است که در داستان جود دارد.

    رشیدی: کاش منطق زمانی را در کتاب می‌دیدیم و این پرش ذهن من را درگیر کرد

    میثم رشیدی مهر آبادی روزنامه نگار و نویسنده درخصوص کتاب‌سازی که در این اثر شکل گرفته است گفت: کتاب از منظر کتاب‌سازی و تصویرسازی و طراحی جلد یک گام رو به جلو برای موسسه قدر ولایت است. اما چند ایراد در کار وجود دارد. یک،کتاب در این حجم و قطر در بازار کتاب نمی‌تواند موفق باشد. علت اش این است که کتب در کتابفروشی‌ها عمدتاً به علت کمبود فضا به صورت عطف چیده می‌شوند و این کتاب فاقد عطف است. بهتر بود که این کتاب پرحجم‌تر بود،  چرا که ایشان گفتگوهای متعددی در این خصوص گرفتند.

    وی در ادامه گفت: کاش منطق زمانی در کتاب می‌دیدیم و این پرش ذهن من را درگیر کرد. قلم داستانی شاعر قلم توانمندی است درخصوص اولین کار داستانی شاعری تبریک می‌گویم و نکته مهم این است که در اثر اول همه داستان نویسان در تلاش‌اند که به همه اعلام کنند که چقدر با فرم داستان و داستان نویسی آشنا هستیم و این در اثر شاعری وجود ندارد و توصیف‌ها و حجم داستان‌ها به اندازه است. تصویرسازی‌ها اگرچه که به ظاهر ساده است اما عمیق است و خیلی به فرم کار نشسته است.

    بغلانی: سه عنوان دیگر با موضوع قاسم سلیمانی در دست انتشار است

    بغلانی مدیر مؤسسه قدر ولایت با ذکر سیاست‌های موسسه  در حوزه نشر عنوان کرد: در خصوص شهید حاج قاسم ۷ عنوان کتاب تهیه شده است که چهار عنوان منتشر شده و ۳ عنوان در حال انتشار است. کتاب‌ها در موضوع شخصیت حاج قاسم تحلیلی هستند که در رابطه با شخصیت مدیریتی شهید است. آثار در حال انتشار به نام‌های ایستاده در افق و کتاب نماد امید و مقاوت که تعاریف رهبری درباره شهید است و از قنات ملک تا بغداد که یک کتاب زندگی نامه‌ای تحلیلی است.

    طاهری: انتشارات فارس تاکنون ۸۰ عنوان اثر منتشر کرده است

    در ادامه علیرضا طاهری رئیس دانشکده فارس ضمن تشکر و خیر مقدم از حضار و خانواده معظم شهدا در خصوص عملکرد انتشارات خبرگزاری فارس اذعان داشت: ما در انتشارات  خبرگزاری فارس بیش از ۸۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌ایم و در سال جاری قرار است که ۲۰ اثر در موضوعات مشخص منتشر شود و ۶ کتاب هم آماده رونمایی است. موضوعاتی که در خبرگزاری فارس کار می‌شود. موضوعاتی چون آموزش و رسانه، ارتباطات و فناوری و سیاست خارجی، علوم شناختی و حکمرانی نوین است. ما در عناوین  تمرکز کرده‌ایم  تا رسالت رسانه خودمان را در عرصه کتاب به سرانجام برسانیم.

    در ادامه محمدعلی گودینی چند کلمه‌ای در خصوص کتاب و قلم نویسنده و عنوان اثر بیان کرد.

    در بخش دیگری از برنامه حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما از  نحوه شناخت با محمدعلی گودینی که واسطه شناخت با شاعری شدند گفت.

    در پایان رضا شاعری  با بیان اتفاقات و درس‌هایی که در ارتباط با دوستان و هم‌رزمان شهید قاسم سلیمانی گرفت و شکل‌گیری این اثر که به واسطه مصطفی وثوق‌کیا و تقی دژاکام رخداد دقایقی کوتاه صحبت کرد.

    انتهای پیام/

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.