حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • راهپیمایی اربعین پروژه جهانی‌سازی غربی را به چالش کشیده است
    شناسه : 6130
    1
    سفیر پیشین کشورمان در کویت با اشاره به تلاش غرب برای تسلط بر دنیا از طریق جهانی‌سازی گفت: پدیده‌ای مانند راهپیمایی اربعین به دنبال مقابله با جهانی شدن غربی و به چالش کشیدن آن بر پایه حاکمیت معنویت در جهان و تبیین جهانی بودن اسلام است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    سیدرضا میرابیان، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در کویت و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو درباره برخی نگرانی‌ها نسبت به بروز برخی شیطنت‌ها و توطئه‌ها از سوی دشمنان دو ملت ایران و عراق برای ایجاد تفرقه ملی و مذهبی در ایام راهپیمایی اربعین گفت: به نظر می‌ر‌سد برخی رسانه‌های عربی و صهیونیستی در حال دامن زدن به این نگرانی‌ها و بزرگ‌نمایی و تکرار آن هستند در حالی که در واقعیت نگرانی چندانی وجود ندارد.

    وی افزود: با عقلانیتی که در بین مسئولان عراقی وجود دارد و توانستند حوادث روزهای گذشته را مدیریت کنند در ادامه نیز قادر به مدیریت این مراسم هستند و راهپیمایی اربعین با آرامش و سلامت برگزار خواهد شد لذا هیچ جای نگرانی وجود ندارد و رسانه‌ها باید به مردم اطمینان لازم را بدهند تا زیارت را به سلامت برگزار کنند.



    میرابیان درباره برنامه‌ریزی شده بودن تقارن اتفاقات اخیر عراق با راهپیمایی اربعین برای به حاشیه بردن این مراسم گفت: هنوز ادله و شواهدی مبنی بر یک برنامه‌ریزی برای تقارن این تحولات با راهپیمایی اربعین وجود ندارد اما مجموع این اتفاقات اگر موفق می‌شد که جنگ شیعی ـ شیعی راه بیندازد قطعا دست‌های بیگانه و دست‌هایی در داخل این کشور، که به منافع ملت عراق فکر نمی‌کند و به برادرکشی اهمیتی نمی‌دهد، این توطئه را ادامه می‌داد.

    سفیر پیشین کشورمان در کویت اظهار کرد: آنچه مسلم است خودمحوری‌ها، جاه‌طلبی‌ها و دخالت‌های بیگانه در کنار هم کار را به این نقطه خطرناک رساند در حالی که این موضوع به راحتی از طریق سیاسی و مذاکره قابل حل‌وفصل بود.

    هوشیاری زائران ایرانی

    میرابیان درباره ضرورت توجه زائران ایرانی به حساسیت‌های مردم عراق و پرهیز از ورود به مسائل سیاسی داخلی این کشور گفت: تمام این توصیه‌ها از سوی مسئولان کشور، علما، رؤسای کاروان‌ها به مردم انجام می‌شود که این راهپیمایی برای امام حسین(ع) و با هدف تقویت و تحکیم وحدت اسلامی است. امروز مراسم راهپیمایی اربعین نه تنها اختصاص به شیعه ندارد بلکه فراتر از اهل سنت، سایر پیراون مذاهب و ادیان دیگر را نیز متوجه خود کرده و نظر آنها را به سمت خود جلب کرده است.

    این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: در حقیقت پدیده راهپیمایی اربعین از یک منظر  تجلی وحدت اسلامی و از منظر دیگر تبلور وحدت انسانی حول محور ضدیت با ظلم و ستم است و این موضوعی است که از سوی همه بزرگان، علمای دینی و مراجع تقلید در قم و نجف بارها مورد تأکید قرار گرفته و اغلب زائران ایرانی در طی سال‌های اخیر با هوشیاری آن را رعایت کرده و قدردان محبت و مهمان‌نوازی مردم عراق بوده‌اند.

    اربعین چالشی در مقابل جهانی شدن غربی

    میرابیان درباره قابلیت جذب حداکثری مراسم راهپیمایی اربعین گفت: راهپیمایی اربعین بزرگترین راهپیمایی جهانی است و در هیچ جای دنیا راهپیمایی با این جمعیت ثبت نشده و همگان به عظمت آن معترف هستند. مسئله دیگر اینکه امروز راهپیمایی اربعین منحصر به شیعیان نیست بلکه همه جهان اسلام را در برگرفته و بسیاری از اهل سنت نیز در آن مشارکت و حضور دارند. از طرف دیگر راهپیمایی اربعین دارای یک پیام جهانی است که مخاطبانش تمام انسان‌های بر روی کره زمین هستند و به همین دلیل بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی مسیحی برای مشاهده ابعاد این مراسم در آن حاضر می‌شوند.

    وی اضافه کرد: بالاتر از همه این مسائل، الان در برخی دانشگاه‌های معتبر جهان موضوع راهپیمایی اربعین به عنوان یک پدیده فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مورد مطالعه و پژوهش علمی قرار می‌گیرد. در واقع در وضعیتی که غربی‌ها براساس ارزش‌های خود جهانی‌ شدن یا جهانی‌سازی را پیش می‌برند و دنیا را تحت سلطه خود گرفته‌اند، پدیده‌ای مانند راهپیمایی اربعین به دنبال مقابله با جهانی شدن غربی و به چالش کشیدن آن بر پایه حاکمیت معنویت در جهان و تبیین جهانی بودن اسلام است.

    سفیر پیشین کشورمان در کویت در پایان اظهار کرد: بنا به همین دلایل رسانه‌های غربی و صهیونیستی هم این مراسم را بایکوت کرده و هم واقعیت و محتوای آن را تحریف می‌کنند و با انتشار پیام‌های گسترده دروغی مانند دخالت ایران در عراق از طریق مراسم اربعین، مدیریت مراسم اربعین توسط مسئولان ایرانی به جای مسئولان عراقی یا استفاده ابزاری ایران از اربعین برای نفوذ بیشتر در عراق، هم می‌خواهند شیعیان و مردم عراق و هم مسلمانان جهان را در چارچوب ایران‌هراسی تحریک کرده و اصل موضوع راهپیمایی اربعین و اهداف و ماهیت ضد ظلم و عدالتجویانه آن را تحت‌الشعاع قرار دهند.

    گفت‌وگو از مهدی مخبری

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.