حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • راهپیمایی اربعین تبلور اجتماع اصحاب «ربنا الله» است
    شناسه : 6170
    1
    سفیر پیشین کشورمان در افغانستان و ایتالیا با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین یک ظرفیت راهبردی توحیدی است، گفت: براساس آیه ۴۰ سوره حج؛ گفتن «ربنا الله» نقطه شروع مقاومت است و از این منظر در دنیایی که سر دادن این کلمه جرم است اربعین در حقیقت تبلور حضور و اجتماع اصحاب «ربنا الله» است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌المللی سفیر پیشین ایران در افغانستان و ایتالیا،، درباره ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اربعین برای جهانی شدن و تبدیل به یک مؤلفه قدرت نرم جهان اسلام و مقابله با پروژه جهانی‌سازی غرب گفت: راهپیمایی اربعین یک ظرفیت راهبردی توحیدی است که مربوط به جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه برخاسته از قرآن و مسیری است که خداوند برای انسان‌ها ترسیم کرده که حکایت از ابدی و ازلی بودن این راه دارد.

    وی افزود: امام حسین(ع) نیز با حماسه عاشورا این راه را نشان داده و اگر قرار است جهان و بشریت از ورطه سقوط نجات پیدا کند باید در این مسیر قدم بردارد و ما توانستیم این راه را دوباره نشان بدهیم و رهرو آن بشویم. نشان دادن این راه و استقبال جهانی از آن هم در این مدت محدود نشانه ظرفیت‌های این راه است.


    ظهره‌وند در تشریح محتوای این راه گفت: برای فهم این مسئله باید ابتدا وارد این مسیر و رهرو آن شد تا محتوای آن را درک کرد. کسی که وارد این راه شود جذبه‌های معنوی آن را هم دریافت می‌کند. به عبارتی تا کسی وارد این راه، پارادایم و زیستار نشود به چیستی، محتوا و ظرفیت‌های آن واقف نمی‌شود. از طرفی کسانی که وارد این راه می‌شوند به نسبت ظرف وجودی خود دریافت‌هایی دارند که باید این دریافت‌ها استخراج شود.

    انتقاد از مدیریت راهپیمایی اربعین

    سفیر پیشین کشورمان در افغانستان و ایتالیا اظهار کرد: در این میان متأسفانه کسانی که مدیریت این حرکت را برعهده بگیرند فاقد ظرفیت‌های متناسب با آن هستند. شیاطین به دنبال پنهان کردن و تخریب این حرکت هستند و لذا مدیریتی که می‌خواهد مسئولیت این حرکت و میزبانی زائران را برعهده بگیرد باید هوشمند، بصیر و خبیر باشد اما متأسفانه امسال این نوع مدیریت را مشاهده نکردیم و باید دعا کنیم تا پایان مراسم امسال اتفاق ناگوار دیگری نیفتد.

    وی با تأکید بر اینکه باید از این راه و ظرفیت ملی و راه بدون تعجیل صیانت کرد، گفت: اگر خداوند می‌خواست قاعده‌ای بنا می‌نهاد و کاری می‌کرد که در مدت کوتاهی همه انسان‌ها به این راه بپیوندند در حالی که این یک فرآیند است و باید بدون شتاب و با بصیرت، حکمت و درایت رهروان این راه را به بهترین وجه ممکن حمایت و مدیریت می‌کردیم تا زائران فرصت بیشتری برای استفاده از دریافت‌های معنوی خود داشتند و بخش زیادی از وقت‌شان مصروف مسائلی مانند ویزا، آب، غذا و مکان نمی‌شد.

    راهپیمایی اربعین به مثابه یک سانتریفیوژ

    این کارشناس مسائل بین‌المللی اظهار کرد:‌ در حقیقت براساس تفکر ولایی و انقلابی و زیستاری متفاوت با زیستارهای سکولار، اربعین یک پارادایم متفاوت با مأموریت‌ها و کارویژه‌های متفاوت است و در این میان مسیر راهپیمایی، به مثابه یک سانتریفیوژ عمل می‌کند و افراد با حضور در این مراسم می‌توانند حقانیت این راه را دریافت کرده و یک تمرین معرفتی انجام دهند و آن را دستمایه شکل‌دهی به جامعه و تمدن نوین اسلامی قرار دهند.

    ظهره‌وند با یادآوری اینکه راه اربعین بعد کارکردی قوی دارد، گفت: در اینجاست که قدرت وحدت‌آفرینی اربعین ظرفیت خود را نشان می‌دهد چون مخاطب عام دارد و ما نباید در این فضا اسیر مذهب شویم. ما یک دین و مقصد بیشتر نداریم و امام حسین(ع)، امام علی(ع)، اربعین، عاشورا و غدیر مربوط به عالم بشریت هستند.

    ضرورت نگاه فرامذهبی

    وی تصریح کرد: در واقع باید مسئله را فرامذهبی جلو برد تا ابتدا یک تحول اساسی در جهان اسلام رخ دهد و تمام اختلافات کنار رود و در گام دوم با ورود به سطح جهانی یک وحدت و همگرایی میان پیروان تمام ادیان الهی شکل بگیرد بدون اینکه هرکس از دین خودش دست بکشد.

    ظهره‌وند در پاسخ به سؤالی درباره آگاهی بیشتر دشمنان نسبت به ما درباره قدرت مراسم راهپیمایی اربعین گفت: بله دشمنان آگاهی بیشتری از ما دارند و این قدرت را قبول دارند و گرفتاری ما همین عدم آگاهی است که نمی‌دانیم چه گوهری در اختیار داریم. اگر این را متوجه می‌شدیم به جای تأکید بر حضور ۲ میلیون و ۳ میلیون زائر در این راهپیمایی، فعلا برنامه را در حد و اندازه ۶۰۰ هزار نفر تنظیم می‌کردیم، نه اینکه  زائران را به مرز بفرستیم و بعد بگوییم دولت عراق نتوانست مدیریت کند در حالی که ضمن اینکه باید ظرفیت و توان دولت عراق را در نظر گرفت، در عین حال نگاه راهبردی به ما می‌گوید امسال صفر تا صد کار با ماست و براساس تحولات یک هفته قبل عراق برنامه‌ریزی می‌کردیم.

    بی‌توجهی مسئولان به بعد تحولی اربعین

    وی با تأکید بر اینکه امسال باید ۵۰۰ هزار نفر زائر می‌فرستادیم، گفت: اما ۵۰۰ هزار نفری که هر کس در دنیا آنها را دید این پیام را دریافت کند که فردا عازم این برنامه شود. لذا اگر مسئولان براساس بعد تحولی اربعین به این مراسم نگاه می‌کردند این همه بر روی کمیت جمعیت و دادن وام و سایر تبلیغات تأکید نمی‌کرده و مردم را به صف نمی‌کشیدند.

    سفیر پیشین ایران در افغانستان و ایتالیا اظهار کرد: ما باید برآورد دقیقی از تعداد موکب‌ها، ظرفیت خدمت‌رسانی موکب‌ها و میزان توان ارائه آب و غذا از سوی موکب‌ها، بررسی و مطالعه تجارب راهپیمایی‌های سال‌های قبل، آسیب‌شناسی آنها و در نظر گرفتن مسائل احتمالی و پیش‌بینی‌ نشده انجام می‌دادیم که به نظر می‌رسد در این زمینه نقایص زیادی داشتیم.

    اربعین؛ اجتماع اصحاب «ربنا الله»

    وی ابراز کرد: امروز مفهوم فرهنگ حسینی و فرهنگ مقاومت برای دنیا در حال تبیین شدن است. مقاومت چیزی نیست جز «الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ» (همان كسانى كه بناحق از خانه‌هايشان بيرون رانده شدند. [آنها گناهى نداشتند] جز اينكه مى‌گفتند: «پروردگار ما خداست») به عبارتی گفتن «ربنا الله» شروع مقاومت است و هر حرکتی را نمی‌توان مقاومت نامید و همه کسانی که اهل «ربنا الله» گفتن هستند رهروان و اصحاب مقاومت هستند.

    ظهره‌وند در پایان بیان کرد: «ربنا الله» گفتن در دنیایی که دست مستکبران و افرادی مانند ملکه خبیث است بزرگترین جرم است که متأسفانه این منظومه معرفتی خوب دریافت نشده و درست به آن نگاه نشده است، در حالی که اربعین در حقیقت تبلور حضور و اجتماع اصحاب «ربنا الله» است.

    گفت‌وگو از مهدی مخبری 

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.