حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • خبرگزاری بین‌المللی قرآن بیست و یک زبانه شد
    شناسه : 4167
    4
    صفحه پرتغالی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به عنوان بیست‌ویکمین زبان این رسانه شامگاه امشب هفتم دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افتتاح شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    زبان پرتغالی به عنوان بیست و یکمین زبان خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امشب در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا افتتاح شد.

    حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امشب ۷ دی‌ ماه در جریان بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی با حضور در غرفه ایکنا و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در جریان فعالیت‌های این خبرگزاری قرار گرفت.

    حجت‌الاسلام رستمی ضمن بازدید خود زبان پرتغالی را به عنوان بیست‌ویکمین زبان این خبرگزاری افتتاح کرد.

    خبرگزاری بین‌المللی قرآن که با نام اختصاری ایكنا خوانده می‌شود از حیث تعداد زبان، مقام اول را در بین خبرگزاری‌های كشور دارد و افزایش زبان‌های این رسانه، بُعد بین‌المللی اخبار قرآنی را افزایش داده است، چنانكه در حال حاضر میزان مراجعه به زبان‌های خارجی در صدر بازدیدهای سایت ایکنا است.

    خبرگزاری بین‌المللی قرآن در ترجمه اخبار به دیگر زبان‌ها رسالت عظیمی را برای خود قائل بوده و اعتقاد دارد اخبار قرآنی می‌تواند به جایگاهی برسد كه نقش وحدت‌بخشی را در میان ملل اسلامی و مسلمانان جهان ایفا كند، همچنانكه خود قرآن نیز حبل‌المتین مسلمانان است.

    راه‌اندازی زبان‌‌های ایکنا براساس كارشناسی‌های انجام شده توسط این رسانه و همچنین اعلام نیاز كاربران و مؤسسات اسلامی در كشورهای دیگر انجام می‌شود.

    پرتغالی با داشتن تقریباً ۲۱۵ تا ۲۲۰ میلیون گویشور بومی و ۵۰ میلیون نفر گویشور زبان دوم، در کل تقریباً توسط ۲۷۰ میلیون نفر صحبت می‌شود. این زبان از نظر شمار گویشوران بومی به عنوان سومین زبان اروپایی و در کل ششمین زبان جهان به‌شمار می‌رود.

    این یک باور غلط است که بسیاری از مردم جهان فکر می‌کنند زبان پرتغالی فقط در پرتغال و برزیل صحبت می‌شود. در حالیکه این زبان رسمی ۹ کشور دنیا است که شامل پرتغال، برزیل، موزامبیک، آنگولا، گینه بیسائو، تیمورلست، گینه استوایی، کیپ ورد و سائوتومه و پرنسیپ می‌شود. زبان پرتغالی در ماکائو نیز بسیار پرکاربرد است.

    خبرگزاری بین‌المللی قرآن بیست و یک زبانه می‌شود

    پرتغالی متداول‌ترین زبان در آمریکای جنوبی و تمام نیمکره جنوبی، دومین زبان پر گویشور در آمریکای لاتین پس از اسپانیایی و یکی از ۱۰ زبان پرکاربرد در آفریقا است. این زبان همچنین در اتحادیه اروپا، بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی، سازمان کشورهای آمریکایی، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، اتحادیه آفریقا و جامعه کشورهای پرتغالی‌زبان (یک سازمان بین‌المللی متشکل از همه ملت‌های پرتغالی‌زبان جهان) رسمی است. یک پژوهش جامع دانشگاهی در سال ۱۹۹۷، پرتغالی، به‌ویژه گونه برزیلی آن را به عنوان یکی از ۱۰ زبان تأثیر‌گذار در جهان قرار داد.

    از آنجایی که مورها(Moors) که مسلمان بودند در قرن هشتم بر اسپانیا و پرتغال تسلط داشتند به نوعی زبان عربی که زبان رسمی آنها بوده با زبان پرتغالی تلفیق شده است. برای همین امروزه در بعضی از کلمات پرتغالی می‌توان رگه‌هایی از زبان عربی را نیز مشاهده کرد، کلماتی نظیر ازیتونا (azeitona) به معنای زیتون یا الموفادا (Almofada) به معنای کوسن، نمونه‌هایی از این کلمات هستند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.