حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • جنجال تلاوت ترکی قرآن در ترکیه/ به روزهای سیاه برنمی‌گردیم
    شناسه : 827
    2

    جنجال تلاوت ترکی قرآن در ترکیه/ به روزهای سیاه برنمی‌گردیم رئیس اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه تلاوت قرآن به زبان ترکی در مراسم شهرداری استانبول را محکوم کرد. به گزارش بعثت نیوز به نقل از ایکنا که از  قول خبرگزاری ترکیه(تی آر)نوشته است، فخرالدین آلتون، رئیس اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در این باره گفت: […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ
    رئیس اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه تلاوت قرآن به زبان ترکی در مراسم شهرداری استانبول را محکوم کرد.

    به گزارش بعثت نیوز به نقل از ایکنا که از  قول خبرگزاری ترکیه(تی آر)نوشته است، فخرالدین آلتون، رئیس اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در این باره گفت: ما به کسانی که دوران سرکوب، استبداد و ظلم را پشت سر گذاشته‎اند، می‌گوییم هر چه تلاش کنید ترکیه هرگز به روزهای سیاه (اشاره به دوران آتاتورک*) بر نمی‌گردد.

    وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: قرائت قرآن به ترکی مفاهیمی متفاوت و به دور از روح، اصل و جوهر کلمات الهی را ارائه می‌کند و این اقدام را به بهانه «تسامح» نمی‌توان توجیه کرد.

    آلتون افزود: چنین تلاوتی توهین به قرآن است و ما نمی‌توانیم در برابر این تحقیر و توهین ساکت بمانیم.

    حزب «عدالت و توسعه» و جنبش ملی‌گرای ترکیه نیز این اقدام را محکوم کرده‌اند؛ این در حالی است که حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه از آن دفاع کرده است.

    گفتنی است؛ شهرداری استانبول دیروز دوشنبه، اول دی ماه با برپایی جشنی به مناسبت سالروز درگذشت مولانا جلال‌الدین رومی اقدام به تلاوت قرآن به زبان ترکی کرده بود.

    *«مصطفی کمال پاشا» ملقب به آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه از همان دورانی که در این کشور به اقتدار رسید(۱۹۲۳ ـ ۱۹۳۸)، حذف شعائر اسلامی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه را در دستور کار خود قرار داد.
    وی در راستای سلب هویت اسلامی از مردم ترکیه از هیچ اقدامی فروگذار نبود. از منظر وی الگوی اروپایی شدن و اتکا به ارزش‌های غربی تنها راه پیشرفت در جامعه محسوب می‌شد.
    در دوران آتاتورک در سال ۱۹۳۲ قانون بسیار غیر منتظره‌ای مرتبط با پخش اذان در کشور ترکیه به اجرا درآمد. قانون مذکور که در خصوص ممنوعیت پخش اذان به زبان عربی در ترکیه بود، اعتراض‌های زیادی را در میان مردم به راه انداخت. براساس این قانون همه مردم کشور موظف بودند که اذان را نه به زبان عربی بلکه به زبان ترکی قرائت کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.