حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • بی‌برنامگی؛ اصلی‌ترین دلایل فقر از نگاه مولا علی(ع)
    شناسه : 1166
    4
    فقر باعث ایجاد گناه در فرد و اجتماع شده و از سوی دیگر، ارتکاب به گناه و معصیت نیز باعث کم شدن روزی و ایجاد فقر می‌شود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    بی‌برنامگی؛ اصلی‌ترین دلایل فقر از نگاه مولا علی(ع)

    معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه از نگاه مولا علی(ع)، فقر یک پدیده غیر طبیعی است، گفت: فقر امکان دارد باعث ایجاد گناه در فرد و اجتماع شده و از سوی دیگر، ارتکاب به گناه و معصیت نیز باعث کم شدن روزی و ایجاد فقر می‌شود. در کلام امام علی(ع) می‌توان «بی‌برنامگی» را یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز پدیده فقر در جوامع یافت.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    به گزارش بعثت نیوز از فارس، كوروش عزیزی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز امروز، ۱۰ دی‌ماه در جمع خبرنگاران، فقر را از مهم‌ترین عوامل عقب‌ماندگی و شاخصی منفی در ارزیابی كلی جوامع بشری برشمرد و گفت: پدیده فقر در جوامع مختلف، دلایل گوناگونی دارد که می‌توان به عدم مدیریت صحیح توزیع منابع و ثروت، اشرافیت‌گرایی و همچنین ضعف در آموزش‌های عمومی و ناآگاهی افراد از حقوق فردی و اجتماعی اشاره کرد.

    وی، ایجاد زیرساخت‌های آموزشی، مدیریتی و تولیدی، تشویق و ترویج فرهنگ کارآفرینی به جای مصرف‌گرایی، تبادل تجربیات و تکنولوژی و فناوری با دیگر جوامع و ملل در کنار وضع قوانین حمایتی و پشتیبانی از تولید و کارآفرینی می‌تواند به کاهش تدریجی فقر و ایجاد زیرساخت‌های مستحکم و بلندمدت تولید سرمایه و توزیع ثروت کمک کند.

    معاون فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی شیراز اهمیت توجه به آموزه‌های دینی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در خصوص پدیده فقر یادآور شد و گفت: کلام و عمل مولای متقیان، حضرت علی(ع) یکی از مهم‌ترین منابع موجود در مورد فقر، علل و تأثیرات آن بر جامعه و نیز راه‌های پیکار با آن هستند.

    وی با بیان اینكه از نگاه مولا علی(ع)، فقر یک پدیده غیر طبیعی است که خود امکان دارد باعث ایجاد گناه در فرد و اجتماع شده و از سوی دیگر، ارتکاب به گناه و معصیت نیز باعث کم شدن روزی و ایجاد فقر می‌شود، گفت: در کلام امام علی(ع) می‌توان «بی‌برنامگی» را یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز پدیده فقر در جوامع یافت، علاوه بر توضیحات کلامی، در سیره عملی این امام بزرگوار نیز می‌توان به رفتارها و عملگرایی بسیاری در زمینه مبارزه با فقر و زدایش این پدیده شوم اجتماعی دست یافت.

    عزیزی با ذكر این نكته كه فقر، تنها جنبه مالی و مادی ندارد بلکه در زمینه‌های دیگر از جمله شرایط فرهنگی نیز دیده می‌شود، گفت: ریشه‌کنی فقر باید در تمامی ابعاد صورت گیرد. فقرزدایی فرهنگی نیز می‌تواند به زدایش فقر مالی و مادی منجر شود.

    وی به برگزاری همایش ملی «بررسی علل و پیامدهای فقر و راه‌های مبارزه با آن در كلام و سیره حضرت علی(ع)» كه به‌همت وزارت بهداشت و بنیاد غدیر برگزار می‌شود، اشاره كرد و گفت: برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی با موضوعات فقر به شرط داشتن خروجی مناسب و نیز به‌کارگیری عملی تجربیات حاصل از برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند در بالا بردن سطح دانش و فرهنگ فقرزدائی تاثیرات خوبی داشته باشد.

    معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی شیراز در بخش پایانی سخنان خود از همه دانشگاهیان صاحب‌نظر در ارتباط با این موضوع دعوت کرد تا با مشارکت فعال در همایش ملی بررسی علل و پیامدهای فقر و راه‌های مبارزه با آن در کلام و سیره حضرت علی(ع) بر غنای علمی و فرهنگی این رویداد مهم بیفزایند و ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند تا پانزدهم بهمن سال جاری، مقالات خود را به نشانی الکترونیکی http://www.espconf.uast.ac.ir ارسال کنند.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.