حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • ایجاد شبکه قرآن‌پژوهان در دستور کار قرار گیرد/ حمایت وزارت علوم از ایده‌های قرآنی
    شناسه : 4269
    3
    عبدالحسین کلانتری یکی از آسیب‌های برنامه‌های جشنواره‌ای را این دانست که اختتامیه، خاتمه کار است و افزود: این اختتامیه باید آغاز یک کار جدی باشد لذا باید شبکه قرآن‌پژوهان ایجاد شود که بسیاری از ایده‌ها را از آن شبکه استخراج و از ثمرات آن بهره‌مند شویم.
    ارسال توسط :
    پ
    پ
     مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان بیستمین جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر دینی و قرآنی دانشجویان کشور، امروز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه از سوی دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) برگزار شد. 
    عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم در سخنانی ضمن تشکر از دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) به خاطر میزبانی این جشنواره گفت: تاریخ، هویت، زندگی، دنیا و آخرت، پیشرفت و آینده ما مرهون قرآن است. این سخنان از باب شعار نیست بلکه تدبر در تاریخ ما و تاریخ علم جهان گویای این نکات است لذا فراتر از مرزهای علمی، ملی و امتی ما، وامداری به قرآن مشهود و آشکار است و ما به میزانی که با قرآن انس پیدا کردیم عزت یافتیم و کماکان عزت می‌یابیم و دوری از قرآن جز خسران برای ما چیزی در پی ندارد.

    مضامین قرآنی غیرت جوانان ما را به جوش می‌آورد

    وی ادامه داد: قرآن به انقلاب اسلامی شکل داده که مایه عزت ایران و ایرانی بوده و هست. در دفاع مقدس نیز قرآن کریم به ما عزت بخشید. مضامین قرآنی در همه رویدادها غیرت دینی جوانان ما را به جوش آوردند و منجر به حفاظت از مرز و بوم و کیان ما شدند. همچنین فرهنگ ایثار و شهادت از دل فرهنگ قرآنی جوشیده و ادامه داشته و دارد و نیاز امروز جامعه ما هم همین فرهنگ است.
    کلانتری یادآور شد: غیرت دینی بدون تمسک به مضامین قرآنی شعاری بیش نبوده و نیست. قرآن به معنای واقعی کلمه حافظ ایران هست و حبل‌المتینی است که وحدت و یکپارچگی ایران را به صورت تاریخی حفظ کرده است. اگر از اندیشه و خرد ایرانی صحبت می‌کنیم بدون محوریت دادن به قرآن ادعای بی‌بنیانی بیش نیست، لذا امروز هم که این بحث وجود دارد باید نوعی جهاد و پویش علمی در دانشگاه‌ها شکل بگیرد و‌ افق علمی ایران را بسازد که بدون تمسک به مضامین قرآنی ناممکن است و این قرآن است که به ما عزت و هویت علمی می‌بخشد.

    اهمیت توجه به قرآن در علوم انسانی

    معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: وقتی سخن از علم و فرهنگ و تمدن نوین اسلامی می‌شود بدون ارجاع به قرآن ناممکن است. به صورت ویژه در علوم انسانی که با انسان و برخاسته‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مواجهه است توجه به معارف قرآنی اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین می‌توان ادعا کرد علوم انسانی اسلامی بدون توجه به معارف قرآنی و بدون تدبر در قرآن بی‌معناست.
    وی ادامه داد: علوم انسانی با برساخت‌های انسانی و فرهنگی سر و کار دارد لذا محوریت قرآن از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که نظریاتی که در علوم انسانی نقش ویژه‌ای دارند فراتر از نظریات در علوم طبیعی هستند. در علوم انسانی نظریات، سازنده واقعیت هستند و این نقش ویژه‌ای است که نظریات دارند و طبیعتاً وقتی نظریه‌پردازی در این حوزه مبتنی بر آموزه‌های قرآنی باشد می‌توان انتظار نتایج بهتری داشت. بنابراین لازم است در کوتاه مدت و بلند مدت شاهد ساختن نظریاتی باشیم که تناسبی با نظام‌واره قرآنی دارد.
    کلانتری تصریح کرد: از سوی دیگر باید بدانیم به همان میزان که از قرآن دور می‌شویم در تولید نظریات غیر‌اسلامی تلاش می‌کنیم لذا علوم انسانی بدون محوریت قرآن ناممکن است و نمی‌توان به آن اتکا کرد؛ به همین علت است که تحقیقات علمی و مشخصاً پایان‌نامه‌های قرآنی اهمیت پیدا می‌کند. اقداماتی که در این جشنواره صورت گرفته بخشی از واقعیت قرآن‌پژوهی در کشور است لذا باید تمهیداتی بیندیشیم تا از ظرفیت‌های زیادی که در این کشور وجود دارد استفاده کنیم.

    حمایت وزارت علوم از ایده‌های قرآنی

    وی اظهار کرد: تحقیقات بین رشته‌ای و چند رشته‌ای در زمینه قرآنی را باید گسترش دهیم چراکه آموزه‌های قران، فرارشته‌ای، فرازمینی و فرازمانی هستند؛ اگرچه ارجاع به انسانی دارد که در جهان زندگی می‌کند اما به آن وجهی از انسان توجه دارد که تاریخیتی در آن وجود ندارد لذا باید ماهیت چند بُعدی قرآن را در تحقیقات چند رشته‌ای پیگیری کنیم و الحمدلله ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد فرصت مناسبی برای جهت‌دهی به پژوهشگران است تا ان‌شاءالله شاهد رویدادهای کثیری از این دست باشیم.
    معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: قطعاً باید در برنامه‌های پیش‌رو محوریت قرآن لحاظ شود و اگر کسی ایده‌ای داشته باشد و به مجموعه کارشناسی معاونت فرهنگی وزارت علوم کمک کند، ما به مجموعه‌های معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها ابلاغ خواهیم کرد. باید تمهیداتی اندیشیده شود تا چتر قرآن‌پژوهشی را گسترده‌تر کنیم. معتقدم لازم است خیلی بیشتر از اینها کار شود و انتظار هم بیش از اینهاست خصوصاً از دولت جدید انتظار این است که به میزان بیشتری از پژوهش‌های قرآنی حمایت کند.
    کلانتری ادامه داد: ایجاد مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور، اتفاق جدیدی در وزارت علوم است و این نشانه توجه به قرآن در علوم انسانی اسلامی است. این مرکز به تازگی در وزارت علوم مرکزی ایجاد شده و مسئولیت آن با دکتر محمدجواد هراتی است و امیدواریم اتفاقات مبارکی در این حوزه بیفتد.
    معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان اظهار کرد: یکی از آسیب‌های برنامه‌های جشنواره‌ای این است که اختتامیه، خاتمه کار است در حالیکه باید آغاز یک کار جدی باشد لذا باید شبکه قرآن‌پژوهان ایجاد شود. که بسیاری از ایده‌ها را از آن شبکه استخراج و از ثمرات آن بهره‌مند شویم. مخصوصاً چنین ایده‌هایی می‌توانند مدلی برای کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاد‌اندیشی باشند. نه تنها برگزیدگان این جشنواره بلکه همه کسانی‌که در آن حضور داشتند به این رویداد مبارک رونق بخشیدند که لازم است از آنها قدردانی کنم. ان‌شاءالله خداوند همه ما را با قرآن و عترت محشور کند و ما را شرمنده آل الله قرار ندهد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.