حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • «انتظار از دیدگاه شیعه» به قلم پژوهشگر عراقی منتشر شد
    شناسه : 3457
    2
    کتاب «انتظار از دیدگاه شیعه» برای علاقه مندان به حوزه مهدویت منتشر شد تا با دیدگاه‌های یکی از محققان شیعی در کشور همسایه آشنا شوند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    در طلیعه آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج)، انتشارات سروش کتاب «المهدی المنتظر عند الشیعة الاثنی‌عشریة» به قلم پژوهشگر و تاریخ‌نویس مشهور عراقى «دکتر جواد علی» و با ترجمه «محمد حسن تقیه» را به بازار نشر ارایه داد.

    این اثر با نام «انتظار از دیدگاه شیعه» منتشر شد تا علاقه‌مندان به حوزه مهدویت با دیدگاه‌های یکی از محققان شیعی در کشور همسایه آشنا شوند.

    بر اساس این گزارش، اثر حاضر رساله دکتراى‌ جواد علی به زبان آلمانى است؛ که در سال‌هاى اخیر به زبان عربى ترجمه و منتشرشده است. مهم‌ترین ویژگی این کتاب ـ برخلاف بیشتر آثار روایی یا مطالب درباره مهدى و مهدویت ـ نظریه‌پردازى مؤلف است.

    علت چاپ‌نشدن این اثر در زمان حیات مؤلف، دیدگاه شیعی حاکم بر رساله بوده که مؤلف تمایل نداشت که آن دیدگاه در حکومت حزب بعث عراق آشکار شود.

    کتاب در ۱۰ فصل نوشته شده است، فصل نخست به دیدگاه امامت از نظر شیعه می‌پردازد، فصل دوم به موضوع جانشینی پیامبر(ص) و فصل سوم به غیبت و رجعت اشاره دارد، در فصل چهارم تا هفتم مشتمل بر معرفی نواب اربعه است و پس از آن در فصل‌های هشتم تا دهم به مباحث تکمیلی پیرامون مهدویت و انتظار در مکتب تشیع ادامه می‌یابد.

    در  بخشی از کتاب آمده:

    واژه «شیعه» در زبان عربی به معنای «حزب» بوده و تنها به خاندان علی بن ابی‌طالب اطلاق می‌شود. نام امامیه نیز به‌خاطر پذیرفتن امامت به معنای رهبری دینی برمی‌گردد که ساختار عقیده ‌شیعیان را تشکیل می‌دهد. امامت از دیدگاه شیعه به معنای پذیرفتن اصول پنج‌گانه دین اسلام بوده که عبارت است از «توحید، عدل، نبوت، امامت و قیامت‏»؛ پس از حضرت محمد شمار پیشوایان شیعه به دوازده امام می‌رسد. از این‌رو آن‌ها ‌«شیعه دوازده‌امامی» شناخته می‌شوند. نخستین پیشوای شیعیان، حضرت امام علی و آخرین آن‌ها حضرت مهدی است. باور شیعیان بر این است که هرکس بمیرد و این دوازده امام را نپذیرد کافر شمرده می‌شود.

    اما چه وقت این دولت آرزو آغاز می‌گردد؟ هرگز سخن و نظری شفاف در این باره مطرح نشده‌است. زمان پاسخ‌گویی بدین پرسش را فقط خدا می‌داند. البته اشاره‌هایی بدین موضوع برای مردم شده که می‌توانند زمان آن را بدانند. این نشانه‌ها همیشه به شیعه و دشمنانشان ارتباط دارد. از جمله این نشانه‌ها فروپاشی گسترده اخلاقی و سنگ‌دلی همگانی و جور و ستم خواهد بود. بنا بر گفته‌ها امام (عج) در کوفه ظهور خواهد کرد.

    فریادزنی در آن روز چنین می‌گوید هرکس سر شیعیان را برایش ببَرد در برابر هر سریهزار درهم پاداش خواهد داد.‏

    کتاب حاضر در ۲۵۰ صفحه با قیمت ۸۰ هزار تومان وارد بازار نشر شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.