حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • انتخاب ۱۰ روستای قرآنی کشور / انتشار فراخوان در دهه فجر
    شناسه : 1574
    4
    مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخاب و معرفی ۱۰ روستای قرآنی کشور، گفت: اولین‌ جلسه شورای سیاستگذاری این طرح برگزار و مقرر شد که فراخوان آن در دهه فجر منتشر شود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    انتخاب ۱۰ روستای قرآنی کشور / انتشار فراخوان در دهه فجر

    مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخاب و معرفی ۱۰ روستای قرآنی کشور، گفت: اولین‌ جلسه شورای سیاستگذاری این طرح برگزار و مقرر شد که فراخوان آن در دهه فجر منتشر شود.

    انتخاب ۱۰ روستای قرآنی کشور / اعلام فراخوان در دهه فجر

    مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار بعثت نیوز، به تلاش‌های این‌ معاونت برای توسعه فرهنگ‌ قرآنی در قالب برنامه‌های متنوع اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای اصلی تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی و قرآنی، جریان‌‌سازی فرهنگی و الگوسازی فرهنگی است. در فرمایش مقام معظم رهبری نیز معرفی الگوهای قرآنی با عنوان قله‌های قرآنی یاد شده است.

    وی افزود: برای این هدف‌گذاری سعی شده است که اقداماتی در سطح ملی پیش‌‌بینی و اجرا شود. انتخاب و معرفی پایتخت نهج‌البلاغه و پایتخت صحیفه سجادیه در راستای همین نگاه بوده است تا بتوانیم با جریان‌سازی فرهنگی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را پررنگ‌تر از قبل جلوه دهیم و امکان انس بیشتر مردم با این دو کتاب گرانسنگ فراهم شود.

    خدمتکار تصریح کرد: در ادامه این نگاه انتخاب و معرفی روستای قرآنی در دستور کار قرار گرفته است. بر همین اساس اولین‌ جلسه شورای سیاستگذاری این رویداد ملی هفته گذشته با حضور نمایندگان دستگاه‌‌هایی همچون نهاد ریاست جمهوری، وزارت کشور، شورای فرهنگ عمومی و … برگزار شد. در این جلسه در مورد نهایی‌سازی شیوه‌نامه انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران بحث و پیش‌نویس اولیه ارائه شد و بنا بر پیش‌‌بینی، جلسه دوم این شورا هفته آینده برگزار می‌شود.

    مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: طبق برنامه همزمان با دهه فجر فراخوان انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران را منتشر می‌کنیم. بنابراین، با همکاری سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور تمام روستاهایی که واجد شرایط لازم و متقاضی باشند می‌توانند در سامانه‌ای که در فراخوان اعلام‌ می‌شود، اطلاعات خود را ثبت کنند.

    وی با تأکید بر اینکه پس از انتشار فراخوان تلاش خواهد شد تا روستا یا روستاهای قرآنی در ماه مبارک رمضان رسماً معرفی شوند، گفت: امیدواریم با این کار بتوانیم ظرفیت‌سازی قرآنی در مناطق محروم و روستایی را، که یکی دیگر از اهداف این طرح ملی است، رقم بزنیم. البته انتخاب روستای قرآنی هدف نیست، بلکه باید این انتخاب‌ها شروعی برای ظرفیت‌سازی فعالیت‌های قرآنی در مناطق روستایی باشد.

    خدمتکار با اشاره به اینکه امیدواریم در سال‌های بعد شبکه روستاهای قرآنی ایران را راه‌اندازی کنیم، اظهار کرد: در این شبکه می‌توانیم توسعه فرهنگ و فعالیت‌های قرآنی را به صورت جدی دنبال کنیم. در واقع این طرح دو محور مهم دارد. یکی انتخاب و معرفی روستاهای قرآنی ایران با هدف جریان‌سازی فرهنگ قرآنی و الگوسازی و دیگری ایجاد شبکه روستاهای قرآنی ایران با هدف ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور است.

    وی در پاسخ به این سؤال که در این طرح قرار است یک روستا به عنوان روستای قرآنی معرفی شود؟ گفت: یکی از مباحثی که در اولین جلسه شورای سیاستگذاری این طرح مطرح شد همین موضوع بود که به هیچ وجه خود را محدود به یک روستا نکنیم، بلکه روستاهایی که بتوانند حد نصاب‌ لازم را کسب کنند به عنوان روستای قرآنی معرفی شوند و بر همین اساس مقرر شد که در سال اول ۱۰ روستای قرآنی معرفی شود.

    خدمتکار درباره شاخص‌های معرفی روستاهای قرآنی کشور نیز بیان کرد: دو نوع شاخص در نظر گرفته شده است که یک نوع شاخص عمومی در حوزه فرهنگ و نوع دیگر شاخص‌های تخصصی در حوزه قرآن است. در مجموع حدود ۲۰ شاخص اختصاصی در حوزه قرآن از آموزشی تا تبلیغی ـ ترویجی و پژوهشی و … مشخص شده است. طبیعتاً دهیاری‌هایی که احساس کنند روستایی این شاخص‌ها را دارد به ثبت اطلاعات در سامانه اقدام خواهند کرد. ارزیابی روستاها نیز در دو لایه استانی و کشوری پیش‌‌بینی شده است و‌ ابتدا روستاها در لایه استانی و سپس روستاهای منتخب در لایه کشوری ارزیابی خواهند شد.

    همچنین وی در مورد برنامه‌هایی که برای این روستاها پیش‌‌بینی خواهد شد، تصریح کرد: یکی‌ از موضوعاتی که دنبال می‌کنیم این است که طرح روستای قرآنی منجر به یک حرکت قرآنی در کشور شود. بنابراین روستاهای متقاضی باید برنامه‌های خود برای سال ۱۴۰۰ را اعلام کنند، یعنی علاوه بر وضعیت موجود باید برنامه‌های آینده خود را نیز تبیین کنند. یکی از مشوق‌هایی تعیین شده، حمایت از برنامه‌های قرآنی این ۱۰ روستا خواهد بود.

    انتهای پیام

    ایکنا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.