حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • امید دوباره به تأسیس خانه قرآنیان و کتابخانه تخصصی قرآن در پایتخت
    شناسه : 3850
    3
    پروژه خانه قرآنیان و کتابخانه تخصصی قرآن در پایتخت، موضوعی است که مدت‌هاست مورد غفلت و فراموشی مدیران شهری قرار گرفته است، حالا سخنان رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه این طرح‌ها بر مبنای قرآن و فعالیت‌های قرآنی و اسلامی بنا نهاده شده و قطعا حمایت خواهند شد و احتمال گسترش چنین طرح‌هایی هم وجود دارد، امید دوباره‌ای را به تأسیس این پروژه‌ها تازه کرده است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ
    فروردین‌ماه سال ۹۷ بود که از بیست پروژه فرهنگی و شهری منطقه هشت تهران با حضور شهردار وقت رونمایی شد. پروژه‌هایی که اکثر آن‌ها از سال ۹۵ آغاز شده بود و بخش عمده‌ای از کار آن‌ها در سال ۹۶ انجام شد. یکی از این پروژه‌ها مجتمع فرهنگی امام هادی(ع) بود که با رویکرد مذهبی و فرهنگی از سوی مدیران شهری افتتاح شد. پروژه‌ای که طی گزارش احمد مسجد‌جامعی، عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران، خدمت مقام معظم رهبری به این مسئله اشاره می‌کنند و مورد استقبال رهبر معظم قرار می‌گیرد، بعد از آن کلید طرحی بر همین اساس در تهران زده می‌شود. بعد از آن مقرر می‌شود تا این مجتمع در دل خود دو پروژه قرآنی منحصر به فرد و جدید شامل خانه قرآنیان و کتابخانه تخصصی قرآن را داشته باشد.

    از آنجایی که این مجتمع دارای سالن‌های متفاوت برای برگزاری نشست‌ها و میزگرد‌های مختلف است و در درونش امکانات دیگری مانند کافی‌شاپ، گالری، سالن نشست‌ها و … دارد تماما یک پروژه فرهنگی شناخته می‌شود و مقرر شد تا بخش‌هایی از آن به کار قرآنی تخصیص داده شود.
    طرح مجموعه فرهنگی امام هادی(ع) در زمینی به مساحت ۶۲۰ مترمربع و زیر بنای سه هزار و ۱۰۰ مترمربع در پنج طبقه در منطقه هشت تهران احداث شد. در آن سال‌ها باوجود تصویب این طرح اقدام عملی برای تحقق آن صورت نگرفت تا جایی که کم کم به پایان عمر شورای شهر و مدیریت شهری سابق رسید و امروز این پروزه درحالی بلاتکلیف است که با گذشت بیش از سه سال از افتتاح آن هنوز کارکرد و فعالیت‌های آن تعیین و تکلیف نشده است و با وجود تاکیدات و قول‌های مدیریت شهری سابق برای افتتاح این پروژه‌ها هنوز اقدام عملی انجام نشده است.
    سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر روند راه‌اندازی طرح ساختمان و خانه قرآنی امام هادی(ع) در تهران گفت: بعد از احداث این ساختمان در مسائل حقوقی آن وارد شدیم و کمیسیون دینی وقت شورای اسلامی شهر تهران با مدیریت آقای مسجدجامعی پیگیر آن شد و کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران هم افتتاح آن را مصوب کرد؛ اما متاسفانه به برخی از مسائل حقوقی ازجمله مشکلات شهردار منطقه هشت برخوردیم که روند کار را با مشکل مواجه کرد.
    این فعال قرآنی بیان کرد: با روی کار آمدن شهردار بعدی، اقدامات گذشته مجدد از سر گرفته شد و از این جهت این طرح آماده افتتاح شد و حتی دستور افتتاح آن صادر شد. حتی تمامی مسائل حقوقی و املاکی کار هم حل شده است، اما گویا برخی مانع افتتاح این طرح شده‌اند.

    این موانع باعث شده ایکنا در همان سال به سراغ پیروز حناچی، شهردار وقت تهران برود و گفت‌وگویی را پیرامون این موضوع انجام دهد. وی در پاسخ به این سؤال که تاکنون در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: عمده کار‌های صورت گرفته در سرا‌های محلات است. اما به فعالان قرآنی قول دادیم که مکان و امکاناتی ثابت که در طول سال محل اجتماع قرآنیان باشد، فراهم کنیم.

    حناچی در واکنش به این مسئله که پروژه امام هادی(ع) به عنوان خانه قرآنیان و کتابخانه تخصصی قرآن مطرح و ساخت آن انجام شده، اما افتتاح آن با مشکل مواجه شده است، در این خصوص چه اقداماتی انجام خواهید داد؟ عنوان کرد: دستور پیگیری این موضوع را بنا به پیگیری یکی از اعضای شورای شهر داده‌ام. باید تلاش کنیم، ما الگویی در نحوه اداره خانه‌های فرهنگی در سطح شهر داریم که این خانه‌ها در عین اینکه جزو املاک شهرداری است، اداره آن با هیئت امنایی که ترکیبی از اهل فن همان موضوع است، انجام شود. به طور قطع راه‌اندازی خانه قرآنیان هم یکی از مواردی است که وظیفه ماست و منتی در انجام آن نیست.
    حناچی راه‌اندازی و افتتاح این پروژه‌ها وظایف خود دانسته بود در حالی که وعده داده بود‌ «تلاش می‌کنیم این اتفاق در ماه رمضان که بهار قرآن است بیفتد» اما عملاً اتفاقی رخ نداد. سخنان پیروز حناچی در حالی مطرح شد که ماه مبارک رمضان سال گذشته نیز به پایان رسید، اما خبری از افتتاح این پژوه‌ها نشد.
    این در حالی بود که محمدجواد حق‌شناس، رئیس وقت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، نیز در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص روند پروژه امام هادی(ع) و راه‌اندازی خانه قرآنیان و کتابخانه تخصصی قرآن ذیل این پروژه گفته بود: طی پیگیری‌ها به این نتیجه رسیدیم که یکی از بنا‌هایی که در بافت مرکزی شهر است به این کار اختصاص یابد و شاید بتوانیم به‌زودی این مرکز را افتتاح کنیم. مقرر شده که در کتابخانه تخصصی قرآن و خانه قرآنیان دستاورد‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های مرتبط با قرآن جمع‌آوری شود و در اختیار پژوهندگان قرآنی قرار گیرد و امیدواریم تا ماه مبارک رمضان به بهره‌برداری برسد.
    سال ۱۳۹۹ درحالی تمام شد که هیچکدام از وعده‌های مدیریت شهری گذشته و شورای شهر سابق در جهت بهره‌برداری از این دو پروژه عملی نشد. بعد از آن سیدحسین موسوی‌بلده، رییس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران در خصوص سرنوشت خانه قرآنیان گفت: متاسفانه در حال حاضر این کار متوقف شده است. در حقیقت باید گفت، تحقق این پروژه سعادتی است که نصیب هرکسی نخواهد شد. متاسفانه مدیریت شهری قبل علی‌رغم اینکه اعلام کرده بودند و تنها معطل یک امضا از سوی ایشان بودیم این کار را انجام ندادند و قطعا این پروژه و این موضوع جزء روزی ایشان و مدیریت قبلی شهر تهران نبود که خانه قرآنیان را به ثمر بنشانند.
    وی با بیان اینکه این پروژه‌ها باقیات و صالحاتی است یک عمر اثر خواهد داشت و این‌ها چیزی بود که باوجود وعده‌هایی که دادند، اما عملی نشد، تصریح کرد: ما همچنان تلاش می‌کنیم که این موضوع انجام شود؛ حتی اگر هم در مسئولیت فعلی نبودیم از دیگران درخواست می‌کنیم که این موضوع را پیگیری کنند. البته اگر کوچکترین هوشمندی در مدیریت جدید باشد، قطعاً باید اولین اقدام خودش را این فعالیت و حرکت قرآنی انجام دهد. اقدامی که همه کار‌ها و برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده و حاضر و آمده است و تنها منتظر یک امضا از سوی شهردار است.
    موسوی‌بلده با بیان اینکه مدیریت شهری گذشته با وجود اینکه در جلسات حاضر می‌شد، اما کار اصلی معلق ماند گفت: دو کار اصلی در این حوزه زمین مانده است. یکی موضوع ساختار قرآن در شهرداری تهران است و دیگری خانه قرآنیان است. البته در کنار این موارد کتابخانه مرکزی قرآن را هم پیگیری کردیم که با وجود عدم این موضوع در تهران باز هم محقق نشد و مسلم می‌دانیم که اگر این کار انجام می‌شد، از دفاتر مراجع عظام تقلید و کسانی که علاقه‌مند به این کار هستند در پربار شدن آن کمک و استقبال فراوانی را مشاهده می‌کردیم.

    با روی کار آمدن شورای شهر جدید و برای تعیین و تکلیف این پروژه‌ها به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران رفتیم و موضوع را جویا شدیم. وی با بیان ایکه هنوز بازدیدی از مجتمع فرهنگی امام هادی(ع) و منطقه هشت نداشته است گفت: در بحث فرهنگی شهرداری رسالت‌هایی دارد که قرآن جزو اولویت‌های اصلی آن است؛ لذا اگر بخواهد این عرصه را گسترش دهد و امکانات و فضا‌هایی را ایجاد کند باید از ایده‌های نو استفاده کند.

    رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه طرح خانه قرآنیان و کتابخانه تخصصی قرآن ایده خوبی است که به نوعی باید به فعالیت‌های مسجدی گره بخورد، اظهار کرد: چراکه ما در طرح‌هایمان با نگاه مسجد‌محوری فعالیت می‌کنیم و اگر این ایده‌ها را به سرای محلات وصل کنیم و خانه‌های قرآن را هم به مساجد متصل کنیم و این ارتباط حفظ شود، قطعاً تأسیس چنین طرح‌هایی در گسترش مبانی قرآنی موثر است و قابل پشتیبانی خواهد بود.

    آقامیری افزود: ایده‌های نو قابلیت تسری به سایر مناطق را دارند و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی قرآن و خانه قرآنیان در تهران یک ایده خوب در این زمینه است.

    وی در پاسخ به این سوال که شورای شهر تهران از اینگونه طرح‌ها و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی قرآن و خانه قرآنیان حمایت خواهد کرد؟ گفت: قطعا این اتفاق خواهد افتاد و این حمایت صورت می‌گیرد، چراکه در دروه جدید شورای شهر، رویکرد اجتماعی و فرهنگی بسیار مورد توجه است، مخصوصا در مسائل اخلاقی و پایه و مسائل اسلامی چنین طرح‌ها و ایده‌هایی ظرفیت بسیار خوبی دارند که می‌توانند برای استفاده در این عرصه مورد توجه قرار گیرند.

    رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه این طرح‌ها بر مبنای قرآن و فعالیت‌های قرآنی و اسلامی بنا نهاده شده قطعا حمایت خواهند شد و احتمال گسترش چنین طرح‌هایی وجود دارد. می‌توان به این طرح بال و پر داد و فضای آن را گسترده‌تر و به نوعی همه‌گیرتر کرد و قطعا مورد حمایت اعضای شورا قرار خواهد گرفت.
    مسعود سیاح‌گرجی، قاری بین‌المللی در گفت‌وگویی که با ایکنا در خصوص ضرورت و اهمیت ایجاد خانه قرآنیان داشته است، گفت: شاهدیم که بسیاری از اصناف ازجمله هنری، فرهنگی، ورزشی و… برای تجمیع و ارتباط بیشتر با اعضای جامعه خودشان مراکز و ساختمان‌هایی را با عنوان خانه تشکیل داده‌اند، اتفاقا وجود آن خیلی هم برای این اصناف لازم بود. این در حالی است که متاسفانه با وجود اهمیت قرآن کریم، این اتفاق هنوز برای جامعه قرآنی کشور نیفتاده است؛ خصوصا در شهر تهران که به عنوان پایتخت ام‌القرای جهان اسلام شناخته می‌شود.

    وی با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود تا این اتفاق هر چه سریعتر رخ دهد، چراکه خانه قرآنیان می‌تواند بسیاری از دغدغه‌ها را رفع کند و برنامه‌ریزی‌های مهم این عرصه در آن صورت گیرد، گفت: همه می‌دانیم قرآن در رأس امور است. علاوه بر اینکه ما مجموعه‌ای از قراء، حفاظ و اهل قرآن شامل پژوهشگران، معلمان، هنرمندان و تمامی افرادی می‌شویم که در حوزه قرآن فعالیت می‌کنند، اما جایی نیست تا حرف‌ها و دغدغه‌های‌مان را بشنوند و رسیدگی کنند.

    این قاری بین‌المللی با تأکید بر اینکه بعد از احداث و راه‌اندازی خانه قرآنیان می‌توان برخی از محافل قرآنی را در آن برپا کرد، گفت: این مراکز به صورت کاملاً مردمی اداره می‌شود و اعضای صنف بین خودشان رأی‌گیری کرده و افراد داوطلب را به اداره محل مربوطه می‌گمارند.

    وی با بیان اینکه آرزوی چندین‌ساله اهالی قرآن، داشتن چنین خانه‌ای است، گفت: احداث خانه قرآنیان باقیات صالحاتی است که می‌تواند روند رو به رشدی را در عرصه قرآنی کشور ایجاد کند. البته مسئولان باید بدانند که چنین چیزی را برای خودمان نمی‌خواهیم، چراکه همه می‌آیند و روزی هم از این دنیا می‌روند؛ لذا ما برای گسترش فرهنگ قرآنی تلاش می‌کنیم تا ان‌شاءالله نسل‌های بعد بتوانند از این مراکز و فرصت‌ها استفاده کنند.

    باتوجه به سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران باید دید آیا این پروژه‌ها بعد از گذشت چند سال محقق خواهد شد یا خیر؛ هر چند که گفته‌های ایشان امید دوباره‌ای را به تاسیس خانه قرآنیان و کتابخانه تخصصی قرآن در پایتخت تازه خواهد کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.