حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • اقتصاد هنر، سرفصل جدی وزارت ارشاد است
    شناسه : 4900
    3
    اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر امروز جمعه ۱۳ اسفندماه با حضور وزیر ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر امروز جمعه ۱۳ اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد.

    اقتصاد هنر و فرهنگ را تقویت می‌کنیم

    محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن تبریک حلول مبارک ماه شعبان بیان کرد: به سهم خود از همه اساتید، هنرمندان و دست‌اندرکاران عزیز که در این جشنواره حضور داشتند تشکر می‌کنم. امسال برای اولین بار رئیس جمهور از نمایشگاه «آینه در آینه» در موزه هنرهای معاصر بازدید کردند.

    وی ادامه داد: نشست هم‌اندیشی خوبی با اساتید مختلف حوزه‌ هنرهای تجسمی برگزار شد و نتایج آن را در قالب دستور‌العمل‌هایی در حال تدوین است که منجر به نتیجه خواهد شد و برخی از گره‌ها و مشکلات این حوزه را حل خواهد کرد.

    اسماعیلی با اشاره به اینکه یکی از امتیازات بزرگ جشنواره امسال برگزاری استانی آن بود، افزود: یکی از شعارهای اصلی دولت مردمی، موضوع عدالت فرهنگی است. عدالت فرهنگی یعنی اینکه ما بتوانیم در همه جای کشور، زمینه‌های بروز ظرفیت‌های جوانان مستعد را فراهم کنیم.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: از ابتکار معرفی دبیر پانزدهمین دوره تشکر می‌کنم که کار بسیار خوبی است. در همین اختتامیه کار جشنواره پانزدهم آغاز شد. از الان یک سال فرصت است تا برنامه‌‌ریزی دقیق شود و با تحقق شعارهای اعلام شده بتوانیم کارها را انجام دهیم و در سال آینده برنامه‌ با شکوه بیشتری برگزار کنیم.

    وی ادامه داد: از امتیازات جشنواره فعلی حضور مؤثر جوانان در کنار اساتید پیشکسوت است. رشته‌های متنوعی را ذیل عنوان هنرهای تجسمی داریم که بسیار پر مخاطب هستند. اگر ما کار آموزش را مدون دنبال کنیم ان‌شاءالله شاهد حضور استعدادهای بیشتری در این زمینه خواهیم بود.

    اسماعیلی افزود: شورای ستاد عالی‌ را برای آموزش در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی کردیم که بخش آموزش در معاونت هنری بار اصلی کار برعهده دارد. در ۷۲ شهرستان کم برخوردار دوره‌های رایگان آموزش هنری را در بیش از ۵۰ رشته شروع کردیم که یکی از کارهای بنیادی محسوب می‌شود و گسترش پیدا خواهد کرد.

    وی بیان کرد: تقویت اقتصاد هنر و فرهنگ از دیگر نکاتی است که دنبال آن هستیم. صنایع خلاق و اقتصاد هنر یکی از محورهای اصلی برنامه‌ریزی در حوزه معاونت هنری است. می‌دانیم این کار آفاتی هم دارد؛ برای پی‌ریزی یک کار سالم و دقیق که خروجی آن به ارتقای اقتصاد هنرمندان و حوزه‌ هنرهای تجسمی شود در حال برنامه‌ریزی هستیم.

    اسماعیلی با اشاره به سفر خود به لبنان بیان کرد: هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در لبنان برگزار کردیم که بسیاری از هنرمندان همراه این برنامه بودند. همچنین نمایشگاهی از آثار خط، نقاشی، عکاسی و… مورد استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان قرار گرفت. لبنانی‌ها در پی این بودند که قرارداد‌هایی منعقد شود و از این محصولات ممتاز فرهنگی در بخش تقویت اقتصاد هنر استفاده شود.

    اسماعیلی با بیان اینکه در آغاز راه هستیم اضافه کرد: این کار را با قوت ادامه خواهیم داد. معتقدیم که موضوع اقتصاد هنر یک سرفصل جدی در فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌ جدید خواهد بود. در بخش‌های مختلف‌ نیز این بحث دنبال می‌شود.

    وی ادامه داد: اقتصاد هنر زمینه تقویت دیپلماسی هنر است. هر زمان با زبان هنر حضور پیدا می‌کنیم مخاطب کثیری پیدا می‌کنیم. در سفر لبنان هنرمندان ما در حوزه موسیقی اجرا داشتند که شاهد استقبال بسیار زیاد از این اجراها در سالن‌های اصلی شهر بیروت بودیم. معتقدیم هرجایی که هنرمندان ایرانی فرصت عرض اندام پیدا کنند فضای آنجا را تحت تأثیر خود می‌کنند.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران سیاستش بر مبنای همکاری، تعاون، تعامل، برابری و برادری است. فرهنگ و هنر ایرانی به قدری غنی است که هرجا ارائه شود مسیر اعتلای خود را پیدا می‌کند. وزیر فرهنگ لبنان اعلام کرد که ما خیلی خوشحال خواهیم شد که فرهنگ و هنر ایرانی در کشور ما غلبه پیدا کند.

    وی در پایان افزود: دیپلماسی و اقتصاد هنر دو شاخه اصلی است که توان و استعدادهای هنرمندان اصیل ایران‌زمین را خیلی بیش از گذشته به منصه ظهور خواهد رساند.

    ابراز امیدواری برای رونق اقتصاد هنر

    محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی که به صورت ویدئو ضبط شده بود ضمن تشکر از برگزارکنندگان این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این مراسم بیان کرد: امیدوارم که این جشنواره به رونق اقتصاد هنر کمک کند و شاهد موفقیت هرچه بیشتر هنرمندان باشیم.

    جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جوان و رو به جلو

    هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی که به صورت ویدئویی ضبط شده بود، بیان کرد: این جشنواره نسبت به دیگر جشنواره‌های فجر جوان است اما این جشنواره در مسیر اعتلا و رو به جلو است.

    وی ادامه داد: امسال دو ابتکار که انجام شد که نسبت به دوره‌های پیش متمایز بود. نمایشگاهی در رابطه با هنر انقلاب در موزه هنرهای معاصر برگزار شد و همچنین برگزاری جشنواره در ۳۰ استان کشور از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. این موارد اتفاقات مبارکی است که امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

    حضور رئیس جمهور اتفاق خوب این دوره جشنواره

    سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این مراسم بیان کرد: طی برگزاری این جشنواره هنرمندان و علاقه‌مندان حدود ۶ ماه گردهم آمدند و برای این جشنواره فعالیت کردند. در مسیر در این دوره از جشنواره اتفاقاتی خوبی افتاد که می‌توان به بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه «آینه در آینه» اشاره کرد.

    وی ادامه داد: گستردگی جشنواره در ۲۹ استان کشور اتفاق مبارکی بود که رخ داد. همچنین بخش ایثار و فداکاری از دیگر بخش‌های دیگر این دوره بود که پیرامون کادر درمان و آتش‌نشان و ایثار اجتماعی همراه بود.

    دبیر چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: حضور هنرمندان کشور در بخش طوبای زرین این دوره با توجه به شرایط کشور جای امیدواری دارد و نباید از آن چشمپوشی کرد. امید که توانسته باشیم گوشه‌ای از این تلاش‌ها را در اختتامیه این جشنواره تقدیم علاقه‌مندان کنیم.

     

    امسال در این مراسم از ۶ نفر از مفاخر و هنرمندان پیشکسوت هنر‌های تجسمی تجلیل و نشان عالی هنر‌های تجسمی به آنها اهدا شد. این هنرمندان عبارت بودند از: محمد بهرامی (طراح گرافیک)، شجاع‌الدین شهابی (مجسمه‌سازی)، علی اشرف صندوق‌آبادی (خوشنویسی)، اسماعیل عباسی (عکاسی)، زنده‌یاد اصغر کفشچیان مقدم (هنر‌های جدید) و رضا لواسانی (بینارشته‌ای).

    در این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون هنری، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی و سید عباس میرهاشمی دبیر جشنواره از کتاب «جشنواره چهاردهمین دوره هنرهای تجسمی فجر» نیز رونمایی شد.

    دبیر پانزدهمی دوره جشنواره معرفی شد

    در ادامه این مراسم دبیر جشنواره پانزدهم هنرهای تجسمی نیز معرفی شد. محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم دبیری پانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی را به سیدعباس میرهاشمی اهدا کرد.

    همچنین، در پایان این مراسم برگزیدگان چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی و تقدیر شد.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.