حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • از نقش ویژه بانوان در ترویج قرآن تا بین‌المللی شدن فعالیت‌های قرآنی‌ آن‌ها
    شناسه : 6071
    3
    نبود مجمعی برای ساماندهی فعالیت‌های قرآنی بانوان، بین‌المللی شدن فعالیت‌های قرآنی بانوان، توجه به نقش آن‌ها در ترویج آموزه‌های قرآنی، ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای آن‌ها و .. از محورهای مطرح‌شده در نشست هم‌اندیشی بانوان قرآنی کشور با وزیر ارشاد بود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    نشست هم‌اندیشی بانوان قرآنی کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر، ظهر امروز، هفتم شهریورماه در سالن جلسات ساختمان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

    علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به آیات پایانی سوره تحریم، گفت: امروز برای تشکیلات فرهنگی و قرآنی بانوان، روز مهمی است. در حال حاضر در کشور دو هزار و ۵۰۰ مؤسسه قرآنی و ده‌ها هزار مسجد و پایگاه بسیج داریم که حدود چهار تا شش میلیون نفر مخاطب کار‌های قرآنی این مراکز هستند. نکته جالب این است که ۹۰ درصد از این مخاطبان را بانوان و دختران تشکیل می‌دهند.

    وی با بیان اینکه نظر وزیر ارشاد این است که هم‌اندیشی بانوان قرآنی کشور در قالب مجمعی به نام مجمع جهانی کوثر نام‌گذاری شود، اظهار کرد: این اقدام، از باقیات‌الصالحات دوره مدیریت وزرات ایشان باقی خواهد ماند.

    معاون قرآن عترت وزیر ارشاد، جلسه امروز را مقدمه‌ای برای نشست مهرماه عنوان کرد و افزود: با راه‌اندازی این مجمع، مدیریت بانوان هدایت خواهد شد تا این تشکیلات فراگیر فعالیت‌هایش را در قالب اساتید مردمی با همراهی بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور بانوان ادامه دهد.

    مجمع بانوان قرآنی آبان‌ماه تشکیل می‌شود

    مژگان خان‌بابا، دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی بانوان، در این نشست با اشاره به اینکه نخستین هدف این نشست، هم‌اندیشی درباره تشکیل مجمع بانوان قرآنی کشور است، گفت: زمان آغاز به کار این نشست، ۱۲ آبان امسال مصادف با روز ولادت امام حسن عسکری(ع) خواهد بود.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر اساسنامه این مجمع تدوین و به تصویب هیئت مؤسس رسیده است، اظهار کرد: برنامه این مجمع در سه فاز مسائل استان‌ها، اجرای برخی از طرح‌ها در شورا‌های قرآنی کشور، پیشنهاد بخشی از نمایشگاه قرآن به بانوان به صورت تخصصی و تألیف کتاب‌هایی در حوزه قرآنی تعریف شده است و انتظار داریم تا وزارت ارشاد بودجه اختصاصی برای این مجمع تعیین کند.

    دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی بانوان با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده برای ایجاد مجمع بانوان قرآنی گفت: فهرستی ۵۰۰ نفره داشتیم که از بین آن‌ها ۸۰ نخبه انتخاب می‌شوند. این مجمع با ارائه طرح‌های استانی تلاش می‌کند تا از ظرفیت بانوان استفاده کرده و برخی طرح‌ها را به مرحله اجرا درآورد.

    مجمعی برای مرجع فعالیت‌های قرآنی بانوان

    زینب بهجت‌پور، رئیس اداره قرآن و عترت حوزه‌های علمیه خواهران کشور نیز در این نشست گفت: جای خالی چنین تشکیلاتی که اقدامات قرآنی بانوان را ساماندهی کند، دیده می‌شد. هدف از تشکیل این مجمع، فقط ایجاد یک تشکل نمادین نیست بلکه تلاش داریم تا این مجمع، مرجع فعالیت‌های قرآنی بانوان در حوزه‌های مختلف باشد و دچار روزمرگی نشویم. این ساختار باید به قدری قوی باشد که به لایه‌های عمیق‌تر قرآنی برسیم.

    استاد دانشگاه سوره ادامه داد: از این مجمع انتظار داریم تا ضمن ارتباط با سطح عمومی جامعه با اندیشمندان و نخبگان رابطه داشته باشد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در حوزه‌های مختلف از کار‌های هنری تا فیلمسازی به کمک این مجمع بیاید. گاهی مجموعه‌هایی شکل می‌گیرد که کار‌های موازی می‌کنند و لازم است مجمع بانوان قرآنی بتواند کار‌های اثرگذار داشته باشد.

    شهناز عزیزی، مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از ضرورت کار‌های فرهنگی تشکیلاتی و منسجم بانوان و فرهیختگان کشور در حوزه فرهنگ سخن گفت.

    در ادامه، بتول مشکین‌فام، رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س) درباره بین‌المللی کردن فعالیت‌های قرآنی بانوان کشور، گفت: ما ثقل اکبر و اصغر را از هم جدا می‌کنیم و در سطح بین‌الملل و در بخش خواهران نتوانسته‌ایم کار شایسته‌ای انجام دهیم.

    وی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی دانشجویان دختر ایرانی و عراقی در مشهد، گفت: همکاران وزارت فرهنگ و ارشاد، فعالیت‌های قرآنی را جزو فرهنگ عمومی نمی‌دانند و در واقع مد و لباس و برج میلاد را فرهنگ عمومی می‌دانند.

    دانشیار دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه در میان کودکان عراقی حافظان خوبی حضور داشتند، اظهار کرد: داوران ایرانی برای تربیت مربی و داور عراقی اعلام آمادگی کردند و البته فضای خوبی هم برای این همکاری‌ها وجود دارد.

    راحله دیوسالار، مربی متخصص در آموزش عمومی قرآن کریم نیز در این نشست گفت: از طریق طرح «بشری» که یک طرح آسان است، توانستیم تجوید را به سادگی در چهار صفحه به کودکان آموزش دهیم. شهر ری، میبد، ماهشهر و یزد به عنوان شهر‌هایی است که طرح بشری در آن‌ها اجرا شده است.

    ۸۰ درصد دانشجویان پژوهشگر قرآنی را بانوان تشکیل می‌دهند

    فروغ پارسا، رئیس مرکز پژوهشی مطالعات قرآن نیز درباره پژوهش‌های قرآنی بانوان دانشگاهی نکاتی را بیان کرد و گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد دانشجویان پژوهشگر قرآنی را بانوان تشکیل می‌دهند.

    دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: ما با تشکیل یک انجمن تلاش می‌کنیم تا با طرح مباحث مربوط به خانواده و عفاف و حجاب، پژوهش‌های قرآنی انجام دهیم.

    زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در دولت‌های گذشته همیشه شعار فرهنگ داده می‌شد، ولی برای بستر انتقال فکری نمی‌شد. اگر به دنبال سبک زندگی سالم به عنوان مؤلفه تمدن نوین اسلامی هستیم، می‌توانیم آن را از قرآن استخراج کنیم؛ برای تحقق این امر، کافی است خانواده‌ها را با آموزه‌های قرآنی آشنا کنیم.

    وی با اشاره به سفر اخیرش به ونزوئلا، گفت: یکی از بانوان آنجا می‌گفت من حجابم را در شما می‌بینم و این مصداقی از تشنگی مسلمانان جهان به معارف قرآنی است که باید در این خصوص از ظرفیت بانوان برای گسترش آموزه‌های قرآنی استفاده کرد.

    استفاده از ظرفیت بانوان قرآنی در اربعین

    مینو اصلانی، رئیس شورای بانوان اربعین نیز درباره حضور بانوان قرآنی در اربعین حسینی به عنوان فرصت‌ها و توانمندی‌ها سخن گفت و اظهار کرد: برای اولین بار در اربعین از ظرفیت بانوان قرآنی استفاده خواهیم کرد. این توانمندی به لطف خداوند و شهدا برای خانم‌های قرآنی ما ایجاد شده است تا فرهنگ قرآن در جهان گسترش پیدا کند.

    وی تصریح کرد: اگر این فرهنگ گسترش پیدا کند، می‌توانیم بگوییم که جامعه و خانواده بهره‌مند از آموزه‌های قرآنی شده است. ما خانم‌های بسیاری در موضوعات مختلف قرآنی داریم که به نظر می‌رسد اربعین فرصت بسیار مناسبی برای انتقال این فرهنگ به عموم است.

    اصلانی، ضمن درخواست از وزیر ارشاد برای همکاری در این طرح، گفت: تلاش کردیم که در ستاد اربعین، بانوان نیز ثبت نام کنند و مقرر شد تا یک گروه تواشیح و ۲۰ قاری بانو به مراسم اربعین اعزام شوند.

    وی گفت:‌ بر این اساس، فرصت مناسبی برای تصحیح قرائت، کرسی تلاوت و مباحث مختلف در حوزه قرآن ویژه سفر اربعین برای بانوان فراهم شده است اما برای اعزام این بانوان درخواست همکاری و کمک از وزارت ارشاد را داریم.

    معصومه صبور، سردبیر ایکنا نیز در این نشست ضمن تأکید بر اینکه بانوان قرآنی باید برای مطالبه‌گری، بیش از پیش دانش رسانه‌ای خود را ارتقا دهند، گفت: بانوان قرآنی همچون سایر جمعیت‌ها و تشکل‌های تخصصی در کشور باید نسبت به آموختن و توسعه دانش و سواد رسانه‌ای همت بیشتری صرف کنند؛ شایسته است برنامه‌ریزی و مدیریت این دانش‌افزایی در معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود.

    وی ادامه داد: امیدواریم با تشکیل این جلسه و فلسفه آن که در آغاز از سوی برگزارکنندگان مطرح شد،‌ فعالیت‌های قرآنی بانوان از صورت نمایشی،‌ دوره‌ای و بی‌انسجام به شکلی سازمان‌یافته و منسجم تغییر هویت دهد.

    سردبیر ایکنا در پرسشی خطاب به وزیر ارشاد، گفت: به عنوان یک خبرنگار از جناب وزیر ارشاد این پرسش روشن را دارم؛ سهم زنان در اداره فرهنگی کشور چقدر است؟ آیا این سهم، سزاوار این جامعه است؟ اگر سزاوار نیست، برای رسیدن به آن جایگاه سزاوار بانوان ایرانی چه برنامه‌ای دارید؟ امروز نیاز داریم که بانوان در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی دخیل و مؤثر واقع شوند.

    بیمه قرآنی نداریم

    فرخنده کریم‌زاده، داور پیشکسوت قرآن از استان اصفهان نیز در این نشست درباره نقش بانوان در آموزش و ترویج قرآن مطالبی را بیان و به مشکلاتی که برای گرفتن مجوز موسسات قرآنی وجود دارد، تأکید کرد و گفت: علاوه بر مشکلات مالی، هیچ نظارتی درباره کیفیت مؤسسات وجود ندارد.

    کریم‌زاده با اشاره به غیر ضروری بودن برگزاری مسابقات متعدد قرآنی در سطح کشور، گفت: هدف مسابقات، ایجاد انگیزه است که باید آموزش نیز در این زمینه مدنظر قرار گیرد. چیزی به نام طرح ملی بیمه قرآنی نداریم و حمایت درستی از این بخش صورت نمی‌گیرد.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.