حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • آیه‌ای که به بهترین یاور انسان در روزهای سخت اشاره می‌کند
    شناسه : 914
    4
    آیه‌ای که به بهترین یاور انسان در روزهای سخت اشاره می‌کند در اینجا به ارایه معنی و ندبیر در این پرداخته می شود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    آیه‌ای که به بهترین یاور انسان در روزهای سخت اشاره می‌کند در اینجا به ارایه معنی و ندبیر در این پرداخته می شود.

    به گزارش بعثت نیوز، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم. این آیه به موضوع بهترین یاور انسان در روزهای سخت اشاره می کند.

    به نام خداوند رحمتگر مهربان

    وَأَوْحَیْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ أَنْ أَرْضِعِیهِ ۖ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ وَلَا تَخَافِی وَلَا تَحْزَنِی ۖ إِنَّا رَادُّوهُ إِلَیْکِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ

    و به مادر موسی وحی کردیم که طفلک را شیر ده و، چون (از آسیب فرعونیان) بر او ترسان شوی به دریایش افکن و دیگر هرگز مترس و محزون مباش که ما او را به تو باز آوریم و هم از پیغمبران مرسلش گردانیم.

    تفسیر آیه ۷ سوره قصص

    هنگامی که مادر موسی (ع) به او حامله شد، حامله بودنش مشخّص نبود تا اینکه وضع حمل کرد و فرعون زنان قبطی را مأمور زنان بنی اسرائیل کرده بود تا مراقب آن‌ها باشند. چون زمانی که شنیده بود بنی اسرائیلی‌ها می‌گویند: مردی بین ما متولّد می‌شود که به او موسی‌بن‌عمران می‌گویند و نابودی فرعون و یارانش به دست او اتفاق می‌افتد.

    آنگاه فرعون گفت: فرزندان پسرتان را می‌کشم تا آنچه که می‌خواهید به وجود نیاید و زنان را از مردان جدا کرد و زنان را در زندان‌ها حبس کرد. هنگامی که مادر موسی (ع) او را به دنیا آورد به او نگاه کرد و ناراحت و غمگین شد و گریه کرد و گفت: «همین ساعت کشته می‌شود».

    خداوند دل زن مأمور موسی (ع) را به رحم آورد و به مادر موسی گفت: «چرا رنگت زرد شده است»؟ گفت: «می‌ترسم که بچه‌ام کشته شود». گفت: «نترس، هیچکس موسی را نمی‌بیند مگر اینکه او را دوست داشته باشد»؛ که خداوند فرمود: و مهری از خودم بر تو افکندم (طه/۳۹).

    پس آن زن قبطیِ مأمور موسی (ع) را دوست داشت و خداوند صندوقچه را بر مادر موسی (ع) نازل کرد و به او ندا داده شد که او را در صندوقچه بگذار و او را به دریا بینداز و نترس و ناراحت نشو، ما او را به سوی تو برمی گردانیم و او را از پیامبران خود قرار می‌دهیم پس او را در صندوقچه گذاشت و سرش را بست و آن را به دریا انداخت.

    در این آیه نسبت به مادر حضرت موسی، دو امر، دو نهی و دو بشارت آمده است:دو امر: «أَرْضِعِیهِ – أَلْقاهُ»، دو نهی: «لا تَخافِی – لا تَحْزَنِی»، دو بشارت: «رَادُّوهُ – جاعِلُوهُ»

    مهمترین پیام هایی که می توان از این آیه که در ارتباط با یاور انسان در روزهای سخت را اشاره می کند برداشت نمود:

    پیام‌های ایه ۷ سوره قصص

    ۱- در اضطراب‌ها و بن بست ها، خداوند بهترین هادی و حامی مؤمنان است. «أَوْحَیْنا»

    ۲- زن نیز می‌تواند مورد الهام الهی قرار گیرد. «أَوْحَیْنا إِلی أُمِّ مُوسی»

    ۳- نزول امداد‌های غیبی با بهره گیری از امکانات مادّی منافاتی ندارد. شیردادن و در صندوق گذاردن، منافاتی با توکّل ندارد. «أَرْضِعِیهِ»

    ۴- در هیچ شرایطی نباید شیر مادر را از فرزند دریغ داشت. «أَرْضِعِیهِ»

    ۵-در دستور‌های الهی اسراری نهفته است که شاید در نظر ابتدایی، معقول نیاید. «فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ»

    ۶- در راه اجرای فرامین الهی، نه از چیزی بترسیم و نه نسبت به مسئله‌ای نگران باشیم. «لا تَخافِی وَ لا تَحْزَنِی» (مادر موسی دو نگرانی داشت:یکی ترس از کشته شدن فرزند و دیگری غم فراق او، که خداوند هر دو را همان گونه که در آیات بعد خواهیم خواند به نحو احسن جبران فرمود.)

    ۷- آنچه در راه خداوند داده شود، به بهترین وجه باز می‌گردد. «أَلْقاهُ – رَادُّوهُ، جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ» (مادر موسی به فرمان خداوند فرزندش را رها کرد، خداوند هم او را برگرداند و هم به مقام نبوّت رساند.)

    ۸-خداوند، اخباری از غیب را در اختیار افرادی که بخواهد قرار می‌دهد. «جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ»

    موارد ذکر شده اشاره دارد به آیه‌ای که به بهترین یاور انسان در روزهای سخت

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.