حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • آموزه‌های قرآن باید از جنبه نظری خارج و عملی شوند
    شناسه : 2784
    2
    حجت‌الاسلام والمسلمین نقیب با تأکید بر اهمیت کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی گفت: باید آموزه‌های قرآنی را از جنبه‌های نظری خارج و آنها را اجرا کنیم و بگوییم چطور باید سبک زندگی قرآنی داشته باشیم و اگر این اتفاق در جامعه ما رخ نداده است، نشان می‌دهد که مباحث قرآنی کاربردی نشده‌اند و در زندگی ما جاری نیستند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    مراسم اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث، امروز ۲۶ تیر به صورت مجازی برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم کشور، طی سخنانی بیان کرد: در حوزه مباحث تفسیر و علوم قرآن، کار زیادی انجام داده‌ایم و افراد زیادی قلم زده‌اند و نظریه‌های مختلفی در مباحث علوم قرآنی و حدیثی مطرح شده است، اما همیشه این سؤال مطرح می‌شود که چطور می‌توانیم مباحث قرآنی را در زندگی، جامعه، کار، سیاست و سبک زندگی اجرا کنیم.

    وی افزود: امروزه پرسش‌های متعددی مطرح است؛ از جمله اینکه چرا درصد طلاق در جامعه ما زیاد است؟ چرا درصد اختلاف‌های خانوادگی زیاد است و در مسائل اجتماعی با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم؟ این چراها وجود دارد اما حل نشده است و نشان می‌دهد که در جامعه و نظامی زندگی می‌کنیم که پایه‌های آن بر قرآن استوار و حکومتمان اسلامی است،‌ اما قرآن باید در زندگی ما جاری شود.

    آموزه‌های نظری قرآن عملی شوند

    نقیب با اشاره به این نکته که باید این آموزه‌ها را از جنبه‌های نظری خارج و آنها را اجرا کنیم و بگوییم چطور باید سبک زندگی قرآنی داشته باشیم، گفت: اگر اتفاقی در جامعه ما رخ نداده، نشان می‌دهد که این مباحث قرآنی کاربردی نشده و در زندگی ما قرار نگرفته و این وظیفه ما و شماست که دلمان می‌خواهد در باب قرآن کاری کنیم و این نگاه برگرفته از آیه‌ای است که در مباحث علوم قرآنی با آن سروکار داریم که خداوند به پیامبر(ص) فرمود ای پیامبر(ص)، ما قرآن را بر تو نازل کردیم که آن را برای مردم تبیین کنی؛ یعنی قرآن برای مردم و پیامبر(ص) وسیله است که آن را برساند. بنابراین قرآن بر پیامبر(ص) نازل شد اما هدف مردم است و باید در زندگی مردم جاری شود و روابط و زندگی ما را درست کند.

    وی افزود: همه کسانی که به عنوان مدرسین و محققین دانشگاه در حوزه علوم قرآنی مشغول هستند می‌توانند چنین کاری را انجام دهند تا وظیفه اصلی انجام شده باشد و صرف اینکه در یک کلاس این مباحث را مطرح کنیم یا کتاب و مقاله‌ای بنویسیم، دردی را از زندگی مردم دوا نمی‌کند؛ یعنی به هدف خود نرسیده‌ایم؛ چون خداوند فرمود این کتاب برای متقین هدایت است و اگر این هدایت رخ ندهد قرآن به هدفش نرسیده و هدایت نیز در زندگی مردم و همه شئونات است. امیدواریم که خداوند ما را موفق کند تا هم آموزه‌های قرآن را در رفتار خود جاری کنیم و هم بتوانیم آن را به جامعه ارائه دهیم و تأثیرگذار باشیم.

    در بخش دیگری از این مراسم لروح‌الله محمدی، رئیس دانشکده علوم قرآنی شاهرود، در سخنان کوتاهی گفت: به فرموده معصوم(ع): کمال علم، عمل به مقتضای آن است و ما در این راستا قدم برداشتیم و به پژوهش‌های کاربردی اهتمام داشتیم و موجب شد که این همایش برگزار شود. توفیق الهی در این همایش مرهون زحمات همکاران بنده در دانشگاه علوم و معارف قرآن و معاونت پژوهش بوده است که در رأس آن دبیر علمی و دبیر اجرایی همایش و کارشناس پژوهش در دانشکده علوم قرآنی شاهرود قرار داشتند.

    وی افزود: امید است که این همایش موجب عمل به آموزه‌های قرآن و عمق بخشیدن به تحقیقات کاربردی در جامعه علمی و نیز منجر به اجرای نتایج آن در اجتماع شود و در پایان از همه کسانی که در اعتلای فرهنگ قرآن، به‌خصوص در این همایش تلاش کردند و از تلاش‌های کمیته علمی و داوران همایش نیز قدردانی می‌کنم.

    اسامی نفرات برگزیده همایش

    در بخش پایانی این مراسم نفرات برگزیده مشخص شدند که اسامی آنها و عناوین مقالاتشان به شرح زیر است؛

    مهدی عبدالهی پور، اکرم رحیمی، نویسندگان مقاله «نقش هیجان‌های عشق و نفرت(حب و بغض) در انگیزش اخلاقی با نگرشی به آیات و روایات»

    سوسن حسن عبدالله الفضلي، از کشور یمن، نویسنده مقاله «الأسلوب التربوي في القرآن الكريم (أسلوب الحوار أنموذج)»

    سودابه مظفری، علی اسودی و زهرا ایزدی، نویسندگان مقاله «بررسی ‌شیوه ‌تربیتی ‌نهج البلاغه ‌در اصلاح نگرش‌های‌ فردی ‌به ‌دنیا بر‌اساس ‌الگوی ‌فر‌کلاف»،

    مجید زیدی جودکی، نویسنده «روش‌های اصلاح و تغییر با محوریت سوره کهف»

    بی‌بی حکیمه حسینی، رضوان رخشانی، نویسندگان مقاله «نقش مسئولان در «پیشرفت اقتصادی درون‌زا» با تاکید بر آیات قرآن و بیانات رهبر انقلاب»

    مرضیه محصص، فاطمه سادات امام و معصومه گروسی، نویسندگان مقاله «بررسی راهبردهای خودتنظیمی در روایت های زنان برگزیده قرآنی».

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.