حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • آموزش مهارت‌های‌ قرآنی به دانشجویان؛ از برنامه‌های اصلی دانشگاه فرهنگیان
    شناسه : 1201
    4
    در سال گذشته حدود ۱۱ هزار مهارت‌آموز در دوره‌های آموزش‌های مقدماتی قرآن شرکت کردند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    آموزش مهارت‌های‌ قرآنی به دانشجویان؛ از برنامه‌های اصلی دانشگاه فرهنگیان

    معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ارائه مهارت‌های‌ قرآن و عترت به دانشجویان یکی از برنامه‌های اصلی این دانشگاه است، گفت: در سال گذشته حدود ۱۱ هزار مهارت‌آموز در دوره‌های آموزش‌های مقدماتی قرآن شرکت کردند.

     

     

     

     

     

     

     

    علی محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با ایکنا در مورد برنامه‌های قرآنی در این دانشگاه، گفت: دانشگاه فرهنگیان در راستای تحقق رسالت تربیت محوری خود و تربیت معلم کیفی عمده فعالیت‌های حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خود را در زمینه برنامه‌های قرآن و عترت طراحی و اجرا می‌کند.

    وی افزود: مراکز تربیت معلم با بیش از ۱۰۰ سال قدمت از ظرفیت بالایی در برنامه‌های تربیتی، دینی و انقلابی برخوردار هستند و تمام این فعالیت‌ها پیرامون موضوع قرآن و عترت خلاصه می‌شود.

    محمدی اظهار کرد: سی‌امین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان را امسال به‌صورت مجازی به میزبانی مشهد برگزار کردیم و با وجود مشکلاتی که جامعه با آن مواجه است و عدم حضور دانشجویان، دانشجومعلمان استقبال خوبی از این جشنواره داشتند، بیش از ۱۲ هزار و پانصد نفر از دانشجومعلمان در سطح مراکز، استان‌ها و سطح کشور در این جشنواره قرآنی شرکت کردند که مرحله کشوری آن از ۲۴ آبان‌ماه تا ۲ آذرماه در مشهد به‌صورت کاملاً مجازی در ۳۸ رشته و ۶ بخش، پیرامون مباحث قرآنی برگزار شد.

    معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: جشنواره قرآن و عترت، برنامه اصلی دانشگاه فرهنگیان در حوزه قرآن و عترت است که ما در طول سال درگیر آن هستیم، از هم‌اکنون جشنواره گذشته را ارزیابی می‌کنیم تا نواقصمان را برطرف کنیم و در آستانه برنامه‌ریزی برای جشنواره سی‌ویکم هستیم. برای سال آینده نواقص جشنواره قبل را برطرف می‌کنیم و با کیفیت بهتری در حال برنامه‌ریزی و ارزیابی هستیم. به استان‌ها ابلاغ شده که برای سال آینده از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کنند؛ چون این یک فرآیند سالیانه است. چند ماهی باید خود مراکز پردیس‌ها در شهرستان‌ها دانشجویان را جذب و آماده کنند و در مسابقات شرکت دهند، مراحل استانی و کشوری نیز چند ماهی زمان خواهد برد. چون هم تنوع رشته داریم و هم کثرت شرکت‌کنندگان و نخبگان و نفرات برتر جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان را در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور همه‌ساله شرکت می‌دهیم. به لطف خدا این دانشگاه میان دانشگاه‌های کشور جایگاه ممتاز و رتبه‌های بسیار خوبی را هر ساله کسب می‌کند و افتخار ما این است که دانشجویان قرآنی زیادی داریم.

    محمدی اظهار کرد: ۱۲۵۹۵ نفر طبق سامانه در سی‌امین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان شرکت کردند، ۱۴۵۱ نفر نیز به مرحله کشوری آمدند و نفرات برتر در مسابقات ملی که همه ساله برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.

    وی با اشاره به اینکه دو نوع دانشجو در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل هستند، گفت: عده‌ای از طریق کنکور جذب می‌شوند که به آن‌ها دانشجویان پیوسته گفته می‌شود که بورسیه‌های آموزش و پرورش هستند و از همان ابتدا به عنوان معلم استخدام می‌شوند، هم‌اکنون حدود ۷۵ هزار دانشجوی پیوسته داریم که طی چهار سال دوره‌های معلمی را می‌گذرانند و به افتخار شغل معلمی در می‌آیند.

    محمدی بیان کرد: عده‌ای دانشجو یا مهارت‌آموز داریم که افرادی هستند که از طریق آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش جذب می‌شوند؛ یعنی فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها هستند که به شغل معلمی علاقه دارند. در آزمون استخدامی شرکت می‌کنند و قبل از اینکه به عنوان معلم وارد کلاس درس شوند، یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره‌های فشرده معلمی را پشت سر می‌گذارند و به آن‌ها مهارت‌آموزان ماده ۲۸ گفته می‌شود که برای این عده نیز مهارت‌های قرآن و عترت یکی از برنامه‌های اصلی است و بیشتر مهارت‌های فرهنگی، تربیتی و دینی را برای آن‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم.

    آموزش مهارت‌های قرآنی به ۱۱ هزار مهارت‌آموز

    معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که برای مهارت‌آموزان ماده ۲۸ داریم برنامه‌های قرآن و عترت است، گفت: در سال گذشته، حدود ۱۱ هزار مهارت‌آموز دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی و آموزش‌های مقدماتی قرآن را فرا گرفتند و در آزمون مربوطه شرکت کردند و موفق شدند رتبه لازم را کسب کنند و امیدواریم معلم‌های قرآنی را وارد کلاس‌های درس و نظام تعلیم و تربیت کنیم.

    وی اظهار کرد: کرونا را با تمامی بدی‌هایی که داشت، به عنوان یک فرصت فرض کردیم و امروز به لطف خداوند تنوع، تکثر و میزان پوشش‌دهی ما در تمامی برنامه‌های فرهنگی و تربیتی به مراتب بیشتر از سال‌های عادی شده است. به عنوان مثال در اربعین امسال که توفیق حضور فیزیکی و راهپیمایی را نداشتیم، از طریق فضای مجازی، دانشگاه مجازی اربعین را تأسیس کردیم که نزدیک ۱۵ هزار دانشجوی دانشگاه فرهنگیان عضو آن بودند. در آنجا در بخش‌های هیئت‌های مذهبی، کمک‌های مؤمنانه و کلاس‌های درس شرکت می‌کردند، به آن‌ها مدرک می‌دادیم، ابتکار خوبی بود که همکارانم داشتند و برای سایر دانشگاه‌ها نیز یک الگو بود.

    محمدی ادامه داد: دانشگاه مجازی اربعین خاص ایام اربعین بود، سال گذشته توفیق داشتیم که در کربلای معلی موکب داشتیم و همان موکب را امسال در فضای مجازی فعال کردیم. جالب است بدانید که دانشجویان موکب‌های مجازی را تشکیل دادند و در بین این موکب‌های مجازی برای افراد بی‌بضاعت، خیرات نیز جمع‌آوری می‌شد و روضه و سخنرانی در آن برقرار بود. اساتید بزرگی مانند آیت‌الله میرباقری و سرلک، در استودیوی ما ضبط داشتند و این تولیدات حتی برای رادیو اربعین و رادیو معارف استفاده شد و تمام تولیدات ما در دانشگاه مجازی اربعین از طریق رادیو معارف نیز پخش شد.

    وی بیان کرد: اگر دانشگاه فرهنگیان به دلیل نوپا بودن و کثرت دانشجو از نظر زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی و پژوهشی هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده، ولی به لطف خدا در حوزه فرهنگی، تربیتی و قرآنی جایگاه ممتازی دارد و بین دانشگاه‌های دیگر پیش‌قراول است و امیدواریم با این اقدامات، بخشی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را نسبت به این دانشگاه که همیشه لطف و عنایتشان شامل حال ما بوده برطرف کرده باشیم.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.