حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • آغاز پویش ملی آموزش یک میلیون فراگیر قرآنی
    شناسه : 2614
    1
    با همکاری آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی از آغاز پویش آموزش ملی یک میلیون فراگیر قرآنی خبر داد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    با همکاری آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد

    آغاز پویش ملی آموزش یک میلیون فراگیر قرآنی

    آغاز پویش ملی آموزش یک میلیون فراگیر قرآنی

    مشهد – مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی از آغاز پویش آموزش ملی یک میلیون فراگیر قرآنی خبر داد.

    «دروازه ورود به انس با قرآن و استفاده از این مصحف شریف، توانایی تلاوت و قرائت آن بوده و این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که از جمله موضوعاتی که یادگیری آن در کلام اهل بیت (ع)، بسیار سفارش شده، یادگیری و یاد دادن قرآن است.»

    اینها بخشی از سخنان حجت الاسلام سید مسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی است. وی معتقد است رسالت آستان قدس رضوی در نهضت آموزش قرآن کریم، بسیار حیاتی است که با توجه به ظرفیت‌های این آستان مبارک باید به آن نگریسته شود. در گپ و گفتی با این مدیر قرآنی، او به اجرای طرحی هماهنگ با دیگر اعتاب مقدسه کشور در تیرماه سال جاری اشاره کرد که نوید بخش آموزش روخوانی به جامعه هدف یک میلیون نفری در سراسر ایران اسلامی است.

    به عنوان مسئول مرکز قرآن کریم بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام، مهمترین دغدغه آموزش قرآن در سطح کشور را در چه می‌دانید؟

    آیات زیادی در قرآن کریم به تدبر در قرآن اشاره می‌کند، قرآن نه تنها برای هدایت مسلمانان بلکه برای هدایت تمام اقوام بشر و همه مردم جهان نازل شده است. چگونه می‌توان انتظار داشت کسی که آموزش مقدماتی خواندن آیات قرآن را فرا نگرفته است بتواند به فهم و تدبر در قرآن و درک مفاهیم بلند قرآن و کاربرد و اجرای این مفاهیم ارزشمند در زندگی فردی واجتماعی نائل شود؟

    در قرآن کریم آیه معروفی است که می‌فرماید: هرچه می‌توانید قرآن تلاوت کنید و این «هرچه» اصطلاحاً صیغه مبالغه است یعنی «هرچه بیشتر» قرآن بخوانید. البته پرواضح است که خواندن قرآن به تنهایی کافی نیست بلکه فهم قرآن، تدبر در قرآن و در نهایت عمل به آیات و دستورات قرآن در کنار دستورات و سفارشات حضرات معصومین (ع) که مفسران حقیقی قرآن هستند، مطلوب و هدف نهایی از یادگیری قرآن است. بنابراین دوست داشتن قرآن، شنیدن آیات قرآن، حضور فیزیکی در جلسات قرآن و… مغتنم و ارزشمند است اما برای رسیدن به هدف نهایی یعنی فهم و تدبر در قرآن و سپس عمل به آیات قرآن باید بتوان قرآن را درست و صحیح تلاوت و قرائت کرد.

    به نظر من، مهمترین دغدغه فعلی کشور در زمینه آموزش قرآن کریم، پس از ۴۲ سال که از پیروزی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، آغاز نهضت فراگیری تلاوت و قرائت صحیح و روخوانی درست قرآن به عنوان دروازه ورود به انس با قرآن کریم است.

    آستان قدس رضوی در این نهضت ملی آموزش قرآن چه رسالتی برعهده دارد؟

    با توجه به فرمایش پیامبر اکرم (ص) در حدیث شریف ثقلین، قرآن کریم و عترت و اهل بیت (ع) دو یادگاری گرانبها و ارزشمند از سوی رسول خدا (ص) در بین مسلمانان و بلکه بشریت است و پرواضح است که بهترین مکان برای گرامیداشت اهمیت این دو یادگار گرانبها و عمل به سفارش پیامبر اسلام (ص) اعتاب مقدسه و بارگاه مطهر حضرات معصومین (ع) است. در این میان با توجه به ظرفیت‌ها و جایگاه ممتاز بارگاه منور حضرت رضا (ع) در بین اعتاب مقدسه جهان اسلام، آنچه که از آستان قدس رضوی انتظار می‌رود، ارائه بهترین خدمات قرآنی از جمله آموزش و نقش آفرینی در ارتقا آموخته‌های قرآنی در بین مسلمانان جهان اسلام (به خصوص شیعیان و مابقی فرقه‌های اسلامی) در رشته‌های متنوع قرآنی شامل روخوانی، روانخوانی، هنرهای تلاوت و تجوید، حفظ قرآن، آموزش‌های مرتبط با مفاهیم قرآن و در نهایت کاربردهای عملی آیات قرآن و سبک زندگی قرآنی در متن جامعه بشریت است.

    با توجه به این موضوع و با عنایت به ظرفیت‌های موجود درآستان قدس رضوی توقع این است که به سمت برنامه ریزی درست برای پاسخ دادن صحیح و برآوردن این توقعات و تقاضاهای جامعه مخاطبین و دلدادگان بارگاه مطهر امام هشتم (ع) و علاقه مندان به ساحت مقدس قرآن کریم در حوزه‌های قرآنی و به خصوص آموزش صحیح تلاوت قرآن حرکت کنیم. مهمترین رسالت آستان قدس رضوی توجه به همین خواسته‌ها و مطالبات جامعه قرآنی است و در همین ارتباط برنامه‌های کلان و محوری توسط شورای اندیشه ورز قرآن آستان قدس رضوی و سند جامع فعالیت‌های قرآنی این نهاد مقدس از سال ۱۳۹۶ تاکنون اندیشیده شده است.

    عناوین و موضوعات این برنامه‌ها در چه زمینه‌هایی است؟

    به طور خلاصه می‌توان به مواردی از قبیل: «آموزش روخوانی تحت عنوان مهدالرضا (ع)»، «آموزش حفظ قرآن کریم تحت عنوان طرح حافظون و طرح تحفیظ رضوی»، «حمایت از جلسات آموزش سنتی و خانگی قرآن کریم»، «حمایت از مؤسسات و مجموعه‌های مردمی قرآنی که در مسیر آموزش قرآن دارای طرح و ایده هستند»، «تولید محتوای آموزشی و شبکه سازی و الگو سازی این محتوا در سراسر کشور و جهان اسلام» و… اشاره کرد.

    در این برنامه‌ها به موضوع همکاری و هم افزایی اعتاب مقدسه کشور در زمینه آموزش قرآن هم توجه شده است؟

    بله، در راستای انجام این مأموریت‌ها، طرح‌هایی در مرکز قران کریم آستان قدس رضوی آغاز شده که به لطف خداوند درآینده ای نه چندان دور شاهد گسترش فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور خواهیم بود. یکی از مهمترین این فعالیت‌ها، طرح نهضت ملی آموزش روخوانی قرآن کریم با عنوان «من قرآن را دوست دارم» است که اجرای این طرح با همکاری اعتاب مقدسه سراسر کشور یعنی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، آستان مقدس حضرت احمد بن موسی (ع) (شاهچراغ)، بعثه مقام معظم رهبری در امورحج و زیارت و ۲۰۰ بقعه شاخص از آرامگاه امامزادگان تحت پوشش سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، از ابتدای تیرماه سال ۱۴۰۰ شروع می‌شود.

    درباره ویژگی‌های این طرح برایمان بگویید؟

    اطلاع رسانی اجرای این طرح از طریق شبکه‌های مجازی، رسانه ملی و آستان های متبرکه و اعتاب مقدسه کشور انجام می‌شود و قرار است حداقل یک میلیون نفر از افراد هشت سال به بالا در سطح کشور در این طرح موفق به فراگیری مهارت روخوانی صحیح قرآن کریم شوند. مخاطبان می‌توانند با مراجعه به سایت «من قرآن را دوست دارم» در این طرح ثبت نام کنند.

    پس از ثبت نام، ۱۴ فایل آموزشی به صورت چندرسانه ای برای متقاضیان ارسال می‌شود که هر فایل شامل ۲۵ دقیقه برنامه آموزش و تدریس توسط استاد احمد ابوالقاسمی، استاد ممتاز و بین المللی قرآن کریم است و پس از مشاهده هر درس، آزمون مجازی از فراگیران گرفته شده و از سوی استادان پشتیبان که از طرف هریک از اعتاب و آستان های مقدسه کشور معرفی شده‌اند با فراگیران تماس گرفته می‌شود و ضمن پاسخگویی به پرسش‌ها و اشکالات آنها، راهنمایی‌های لازم و آموزش‌های مورد نیاز به آنان ارائه می‌شود.

    در پایان ۱۴ جلسه آموزش، از فراگیران آزمون نهایی به صورت مکتوب، مجازی و شفاهی به عمل می‌آید و در صورت قبولی آنها و تأیید استاد پشتیبان، گواهینامه معتبر آنلاین (برخط) که مورد تائید سازمان دارالقرآن کریم کشور و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است برای قبول شدگان صادر می‌شود.

    *منبع: خبرگزاری مهر

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.