آئین اختتامیه جشنواره ملی «دل نوشته های من و نهج البلاغه» دانشگاه پیام نور به میزبانی استان تهران به صورت حضوری و مجازی از طریق ویدئوکنفرانس در سطح دانشگاه های پیام نور کشور برگزار شد و از طریق آپارات به صورت زنده پخش شد.

دانشجویان سرمایه های بزرگ کشور

حضرت آیةالله سیدجمال‌الدین دین‌پرور رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه مهمان ویژه این مراسم خطاب به حاضرین و مخاطبین جشنواره ملی «دل نوشته های من و نهج البلاغه» دانشگاه پیام نور اظهار داشت: دانشجویان سرمایه های بزرگ کشور هستند که در آینده مدیریت کلان کشور را بر عهده می گیرند، آنها هستند که با فکر و فرهنگ متعالی و غیروابسته به اجانب با بهره گیری از معارف عالی اسلامی و بویژه فرهنگ علوی و توجه به نهج البلاغه می توانند در فضای عالی انسانی، اجتماعی و سیاسی قرار بگیرند.

نهج البلاغه حاوی مطالبی است که مردم و بویژه نسل جوان و دانشجو را به سمت روحیه آزادگی، پایبندی به اصول مذهبی و دارای روحیه شجاعت و فداکاری سوق می دهد. آنها را انسان های متعهد نسب به خود، جامعه و بشریت می سازد.

دانشگاه ها مسئولیت آموزش دانشجویان در زمینه های علمی، آموزش و دینی را بر عهده دارند، فعالیت هایی همچون این جشنواره که با محوریت نهج البلاغه برگزار شده است می تواند نقش موثری در تربیت دانشجویان داشته باشد.

 وظیفه دانشگاه های اشاعه فرهنگ نهج البلاغه

در ادامه دکتر محمد هادی امین ناجی؛ معاون فرهنگی، دانشجویی و اجتماعی دانشگاه پیام نور ضمن گرامی داشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن و گرامی داشت مقام مادر اظهار داشت: نهج البلاغه در کنار قرآن کریم، جایگاه والایی در میان مردم حق طلب ما دارد. نهج البلاغه پس از قرآن کریم به عنوان دستور زندگی، حکمرانی و چگونگی ارتباط حاکمان با مردم و مردم با حاکمان همیشه مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه نهج‌البلاغه پس از قرآن کریم به عنوان کتاب زندگی و چگونگی مواجهه مردم با حاکمان و چگونگی مواجهه حاکمان با مردم مورد اقبال قرار گرفته است. علاوه بر این به عنوان کتابی که رشد عقلانی انسان‌ها را هدف قرار داده، باز هم شاهد گزاره‌ها و خطبه‌ها و حِکَم مختلفی است که می‌تواند مرجع بسیاری از حق‌طلبان و انسان‌دوستان باشد؛ لذا در وصف این کتاب شریف هرچقدر بگوییم کم گفته‌ایم.

دکتر امین ناجی در ادامه بیان کرد: دانشگاه پیام نور از جمله نخستین دانشگاه هایی است که کانون نهج البلاغه بوده است و می توان دانشگاه پیام نور را قطب نهج البلاغه در میان سایر دانشگاه های کشور دانست. دانشگاه پیام نور فعالیت جدی برای اشاعه آموزه های نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) در دو حوزه آموزشی و پژوهشی و اشاعه فرهنگ نهج البلاغه در میان عموم مردم داشته است.

وی با اشاره به فعالیت های آموزشی پژوهشی دانشگاه پیام نور در حوزه نهج البلاغه تشریح کرد: دانشگاه پیام نور اولین مجری رشته معارف نهج البلاغه در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. همچنین مجله علمی درایه الحقیقه نهج البلاغه، که اولین نشریه نهج البلاغه پژوهان کشور به زبانی عربی است در دانشگاه پیام نور راه اندازی شده است.

معاون فرهنگی، دانشجویی و اجتماعی دانشگاه پیام نور گفت: وظیفه دانشگاه ها اشاعه فرهنگ نهج البلاغه است، دانشگاه پیام نور بخشی از این وظیفه را برای تربیت نیروی انسانی و بخشی را برای فعالیت های ترویجی در نظر گرفته است. در همین راستا راه اندازی انجمن های علمی نهج البلاغه و کانون های مرتبط با نهج البلاغه در فعالیت های علمی دانشجویان در نظر گرفته شد که در سال های اخیر فعالیت زیادی را در این زمینه داشتیم.

جامعه تشنه فرهنگ ناب

در ادامه دکتر غلامرضا بخشی خانیکی؛ رئیس دانشگاه پیام نور استان تهران و دبیر اجرایی جشنواره ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی و روز ولادت حضرت زهرا (س) گفت: جشنواره ملی «دل نوشته های من و نهج البلاغه» دانشگاه پیام نور در سه محور خطب، نامه ها و حکمت های امیرالمومنین علی (ع) برای دانشجویان دانشگاه های پیام نور و همچنین سایر دانشگاه های کشور به میزبانی استان تهران برگزار شد.

دبیر اجرایی جشنواره ادامه داد: به رغم شیوع کرونا در کشور و محدودیت های ناشی از آن، این جشنواره اقبال خوبی از سوی دانشجویان داشته است. ابتدای امر قرار بود جشنواره در سطح دانشگاه های پیام نور برگزار شد، اما با درخواست هایی که از دانشجویان سایر دانشگاه ها داشتیم تصمیم بر این شد تا به صورت ملی و برای دانشگاه های کل کشور برگزار شود.

وی افزود: آثار دریافتی به دبیرخانه جشنواره از دانشگاه های پیام نور ۱۲ استان، دانشگاه تبریز، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، موسسات غیرانتفاعی و … در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و همچنین دکتری بود از نکات جالب توجه دریافت آثار دانشجویان در رشته های مختلف همچون کشاورزی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و … بود که نشانگر علاقه جوانان ما به نهج البلاغه است.

دکتر بخشی خانیکی در انتها افزود: معتقدم جامعه ما تشنه فرهنگ ناب نهج‌البلاغه است و هر چقدر در این زمینه کار کنیم باز هم جا برای کار بیشتری در راستای آشنایی جوانان ما با سیره امیرالمؤمنین (ع) وجود دارد.

معرفی برگزیدگان جشنواره ملی «دل نوشته های من و نهج البلاغه» دانشگاه پیام نور

در ادامه دکتر احسان احدمطلقی؛ معاون آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور استان تهران به روند داوری آثار دریافتی به دبیرخانه جشنواره ملی «دل نوشته های من و نهج البلاغه» اشاره کرد و گفت:  آثار دریافتی از دانشجویان مقاطع و دانشگاه های مختلف است که پس از بررسی های لازم از میان آنها نفرات اول تا سوم انتخاب شد. همچنین در میان آثار دریافتی دل نوشته های خاص داشتیم که با نظر هیات داوران به عنوان اثر شایسته تقدیر در نظر گرفته شدند

در بخشی از مراسم ویدیوی از منتخبین جشنواره پخش شد که طی آن هر نفر دل نوشته خود را قرائت کرد. برگزیدگان ساکن شهر های مختلف کشور هستند که به جهت رعایت شیوه نامه های بهداشتی به صورت مجازی در مراسم حضور داشتند.

اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

نفر اول- مهدیه حقیقت‌جو، دانشگاه پیام نور تهران شرق

نفر دوم- پرستو رشیدی، دانشگاه پیام نور تهران شمال

نفر سوم- یونس اشرفی امین، دانشگاه پیام نور تهران جنوب

اثر شایسته تقدیر- فاطمه بیرانوند، دانشگاه پیام نور نظر آباد

اثر شایسته تقدیر- سمیرا نوری، دانشگاه پیام نور پردیس

اثر شایسته تقدیر- فاطمه نجفلو ترکمانی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش