حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • کتاب «واقع‌گرایی اخلاقی» منتشر شد
    شناسه : 6037
    3
    کتاب «واقع‌گرایی اخلاقی» اثر بهروز محمدی منفرد به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «واقع‌گرایی اخلاقی» اثر بهروز محمدی منفرد است که در فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۷۲ صفحه منتشر شد.

    محتوای کتاب

    وجودشناسی مسئله‌ای در فرااخلاق است که در آن از امکان و نحوه وجودی اوصاف اخلاقی از قبیل خوبی و بدی سخن گفته می‌شود و نگرش‌های معطوف به آن یعنی واقع‌گرایی و نا واقع‌گرایی اخلاق بررسی می‌شود.

    این پژوهش در پی بررسی برخی مناقشات مهم در مورد وجود یا نحوه وجودی اوصاف اخلاقی بین واقع‌گرایی و ناواقع‌گرا است تا بستری برای پژوهش‌های دقیق­تر فراهم آید.

    در این اثر مشاهده می‌کنیم که هر یک از واقع‌گرایان و ناواقع‌گرایان اخلاقی برخی پدیده‌های اخلاقی از قبیل دلیل اخلاقی، اختلاف اخلاقی و انگیزش اخلاقی را به نفع خود مصادره کرده‌اند. واقع‌گرای اخلاقی برای موفق شدن باید بتواند استدلال‌های ناواقع گرا با کمک چنین پدیده‌هایی را پاسخ دهد و افزون بر آن، استدلال‌هایی ایجابی ارائه کند.

    ساختار اثر

    این اثر در دو بخش تألیف شده است. بخش اول که با عنوان «بررسی و نقد استدلال‌هایی در نفی وجود اوصاف اخلاقی» تنظیم شده که از جمله این استدلال‌ها می‌توان به استدلال از طریق ابتنا/فرارویدادگی، استدلال از طریق عدم امکان نقش علّی اوصاف اخلاقی، استدلال گیلبرت هارمن در نفی اوصاف اخلاقی خاص، استدلال زبان‌شناختی ناشناختگرا، استدلال از طریق درون‌گرایی دلیل و هیوم گرایی انگیزشی در نفی اوصاف اخلاقی، و استدلال از طرق انگیزش اخلاقی در نفی وجود اوصاف اخلاقی اشاره کرد که هر یک به تفصیل تبیین شده است.

    «استقلال اوصاف اخلاقی» عنوان دومین بخش از این کتاب است که در این بخش، به استقلال یا عدم استقلال وصف اخلاقی از ذهن و توافق عقلا، استقلال اوصاف اخلاقی از ویژگی‌های غیراخلاقی، ناطبیعت‌گرایی اخلاقی و مدل واقع‌گرایی اخلاقی ناطبیعت‌گرا در اندیشه متعالیه پرداخته شده است.

    علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/  مراجعه کنند.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.