حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • نعمت از نگاه قرآن
    شناسه : 2065
    3
    بالاترین نعمت در جهان آخرت و بهشت رسیدن به مقام رضوان است، زیرا هیچ چیزى براى انسان لذت بخش‌تر از این نیست که احساس کند محبوبش از او راضى است، این احساس رضایت آنچنان نشاطى به انسان مى‌بخشد که با هیچ چیز برابر نیست.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    نعمت از نگاه قرآن

    بالاترین نعمت در جهان آخرت و بهشت رسیدن به مقام رضوان است، زیرا هیچ چیزى براى انسان لذت بخش‌تر از این نیست که احساس کند محبوبش از او راضى است، این احساس رضایت آنچنان نشاطى به انسان مى‌بخشد که با هیچ چیز برابر نیست.

    نعمت از نگاه قرآن

     

     

     

     

     

     

     

    بالاترین نعمت در جهان آخرت و بهشت رسیدن به مقام رضوان است، زیرا هیچ چیزى براى انسان لذت بخش‌تر از این نیست که احساس کند محبوب عزیز، دلبند و والامقامش از او راضى است، این احساس رضایت آنچنان نشاطى به انسان مى‌بخشد که با هیچ چیز برابر نیست.

    نعمت به امکاناتی گفته می‌شود که خداوند به انسان عطا کرده است، تا به وسیله آن زندگی خود را پیش برده به کمال برسد و از او سؤال خواهد شد.

    خداوند متعال به انسان قدرت تفکر و تعقل بخشیده تا با جست‌وجو و درک نعمت‌هایش به شکوه، عظمت، بزرگی و بخشندگی‌اش پی ببرند و همواره در دل و زبان، شکرگزار تمام نعمت هایی باشد که پروردگار به او ارزانی داشته است.

    یادآوری نعمت‌ها نیز وظیفه دیگر انسان‌هاست، انسان پیوسته باید یادآوری نعمت‌های بی شماری باشد که همواره بدون هیچ منت و درخواستی از طرف خداوند متعال به انسان تقدیم می‌شود.

    غفلت از نعمت‌های موجود و شکایت کردن از آنچه که نیست و انسان از آن محروم است بزرگترین آفت عبودیت و بندگی است. اگر انسان‌ها همیشه قبل از آنکه توقع دریافت نعمت‌های جدید را داشته باشند سرگرم یادآوری نعمت‌های موجود و شکرگزاری از آنها می‌شوند خداوند هم به خاطر این شکر نعمت دریچه‌های دیگری از رحمت و برکت نامنتهای خویش را بروی آنان می‌گشود.

    حجتالاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه باسمنج در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: ياد نعمتهاى الهى، روحيه تشكر از خدا و خدمت به ديگران را در انسان زنده مى‌كند.

    وی افزود: خداوند رحمان انسان‌ها را از نعمت‌های مادی و معنوی بهره‌مند ساخت نعمت‌هایی که قرآن کریم در صورتی آن را نسبت به انسان نعمت خواند که بتواند از آن‌ها در طریق سعادت و قُرب به خدا بهره ببرد. خداوند در آیه ۱۱ سوره ضحی می‌فرماید «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ، و نعمت‌های پروردگارت را بازگو کن».

    احمدی، از بهترین برنامه در آیات نورانی قرآن گفت و ادامه داد: خدای متعال در آیات نورانی قرآن مجید بهترین برنامه و آخرین نسخه شفابخش خود را به بندگان ارزانی داشته که با به کاربستن فرامین شفابخش آن می‌توان به سعادت دنیا و آخرت نائل شد. نعمت‌هاى آخرت، زوال، رنج و نقص نعمت‌هاى دنيوى را ندارد.

    وی ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند « خداوند هر نعمتی که به تو داد، نیکو دار و هیچ نعمتی از نعمت‌‏ها را ضایع و تباه مساز و باید اثر نعمت‏‌هایی که خدا به تو داده در تو دیده شود».

    احمدی، مقام رضوان را بالاترین نعمت در جهان آخرت و بهشت دانست و تأکید کرد: بالاترین نعمت در جهان آخرت و بهشت رسیدن به مقام رضوان است، زیرا هیچ چیزى براى انسان لذت بخش تر از این نیست که احساس کند که محبوب والامقامش از او راضى است، این احساس رضایت آنچنان نشاطى به انسان مى‌بخشد که با هیچ چیز برابر نیست.

    کارهای خوب خداوند متعال همه برای بندگان نعمت است

    در ادامه حجت‌الاسلام رضا نصرالله‌پور، امام جمعه هریس، اظهار کرد: کارهای خوبی که خدای متعال انجام می‌دهد همه برای بندگان نعمت است؛ پس وقتی کسی خدا را حمد می‌کند انگیزه او برای حمد، توجه به نعمت‌های خداست و بزرگترین نعمت الهی یاد و ذکر خداوند است.

    وی افزود: خداوند در آیه ۲ سوره بقره می‌فرماید «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ، آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است».

    نصرالله پور، ضمن بازگو کردن برترین وسیله هدایت، ادامه داد: هیچ نعمتی توان مقایسه و مقابله با قرآن را ندارد چراکه خدای متعال آن را برترین وسیله هدایت معرفی می‌کند.

    امام جمعه هریس، مخلوقاتِ خداوند را نعمتِ برگی دانست و یادآور شد: همه آن چیزهایی که خداوند خلق کرده است، نعمتِ بزرگی است که ما قادر به شمارش آن نیستیم. برای فکر کردن به نعمت‌هایی که خداوند آفریده است باید افکار روشن را در خودمان تقویت کنیم و برای نعمت‌های کنونی شکرگزار باشیم.

    وی ادامه داد: امام جعفرصادق(ع) می‌فرمایند، «هر گاه خدا بر بنده‌‏اش نعمتی عطا کند و این نعمت بر او ظاهر شود، وی حبیب خدا و گوینده نعمت او نامیده می‌‏شود و هر گاه نعمتی بر بنده‌‏ای ارزانی دارد ولی بر او آشکار نشود، او دشمن خدا و تکذیب‏‌کننده نعمت او شمرده می‌‏شود».

    نصرالله پور، تأکیدکرد: سزاوار است با تدبر و تفکر در آیات نورانی و انسان‌ساز آن، روح خود را جلا داده و زنگارهای غفلت و دنیا زدگی را از روح و قلب دور سازیم، تا اینکه با زنده شدن قلب، روح زیبای الهی در کالبد جسمانی صفا و قوت یافته و پله‌‌های کمال و سعادت با معرفت و شناخت واقعی طی شود.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.