حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • عبدالله قوچانی، کارشناس خطوط اسلامی درگذشت
    شناسه : 1556
    8
    عبدالله قوچانی، متخصص کتیبه‌های فارسی، عربی و پژوهشگر تاریخ دوران اسلامی به دیار باقی شتافت.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    عبدالله قوچانی، کارشناس خطوط اسلامی درگذشت

    عبدالله قوچانی، متخصص کتیبه‌های فارسی، عربی و پژوهشگر تاریخ دوران اسلامی به دیار باقی شتافت.

    به گزارش بعثت نیوز، مصطفی ده‌پهلوان، مدیر مؤسسه باستان‌شناسی و عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، در صفحه اینستاگرام خود از درگذشت عبدالله قوچانی، کارشناس خطوط اسلامی خبر داد.

    قوچانی، کارشناس خواندن کتیبه‌های اسلامی (از ابتدای دوره اسلامی تا عصر حاضر) و همچنین کارشناس سکه‌های دوره اسلامی بود و از سال۱۳۵۶ در مرکز باستان‌شناسی ایران شروع به‌کار کرده و بعد در موزه ملی ایران، کارشناس بررسی متون عربی شد. با آن‌که پدر و مادر او اهل ایران بوده‌اند، اما ساکن عراق هستند و در نتیجه او از بدو تولد تا ۲۴سالگی و پایان دوره دانشگاه در بغداد زندگی کرد.

    اولین کاری که قوچانی انجام داد، مربوط به کتیبه‌های نیشابور بود و نتیجه آن در سال۱۳۶۴ به صورت ۲ کتاب به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر شد. این کار باعث شد که تمامی موزه‌های دنیا که دارای بخش هنر ایرانی ـ اسلامی بودند با کار او آشنا شوند. این کتاب، حدود ۱۴۰ ظرف نیشابور را دربردارد که تعدادی زیادی از آن‌ها خوانده نشده بود. نیمی از این ظروف در موزه‌های ایران، آبگینه و رضا عباسی قرار دارد و بقیه آن در موزه‌های معروف دنیا از جمله متروپولیتن هستند.

    عبدالله قوچانی، متولّد شهر بغداد در کشور عراق، از پدر و مادری ایرانی است. تحصیلات لیسانسش را در عراق تمام کرده و هم زمان با روی کار آمدن صدام در عراق، پدرش به ایران باز می گردد، امّا عبدالله به بهانۀ تحصیل به همراه بقیۀ خانواده در عراق می ماند و همین امر موجب تسلّط بیشتر وی به زبان عربی نسبت به زبان فارسی می شود. وی در سال ۱۳۵۱ برای اوّلین بار به ایران می آید. در ابتدای بازگشت به ایران، فارسی اش اصلاً خوب نبود و به این دلیل که در منزل به زبان فارسی صحبت نمی کردند، تنها با فارسی دست و پاشکسته ای که با مادربزرگش حرف می زده، کلمات را همان طور که می شنیده به اشتباه بیان می کرده است. بعد از بازگشت به ایران و گذراندن دورۀ سربازی، در سال ۱۳۵۵ به عنوان دبیر زبان عربی استخدام و در شهرستان تربت جام مشغول کار می شود. اما به علّت دوری از خانواده -که آن زمان در تهران بودند- از آموزش و پرورش استعفا داده، به تهران باز می گردد.
    پس از بازگشت به تهران مدّتی بیکار بوده تا اینکه در مرکز باستان شناسی استخدام می شود. در سال ۵۶ به پیشنهاد رئیس وقت مرکز باستان شناسی، مشغول کار روی “خط” شده و کتیبه خوانی میکرده زیرا به زبان عربی تسلّط داشته است.

    از عبدالله قوچانی،۱۳ عنوان کتاب در زمینه کتیبه و سکه‌شناسی موجود است که اکثر آن‌ها منتظر تجدید چاپ هستند.

    انتهای پیام

    ایکنا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.